شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۳۷ دیدگاه
  1. حمید

    قطعا اندروید خیلی بهتر از سیستم عامل محدود iosه.
    مشکل اندروید اینه که گوشیای رده پایین هم با این سیستم عامل تولید میشه. ولی اپل چون فقط گوشیای خودش این سیستم عامل رو دارن، و سالی یه گوشی میده خیلی حواسش به بروزرسانیشم هست
    من خودم Z2 دارم، سخت افزار خوب کنار نرم افزار روون

  2. نریمان کریمی

    من از اپل بدم میاد
    این جمله رو دقیقا کسایی میگن که یا با اپل کار نکردن یا بخاطر بلد نبودنه جیزی اونو نقص در اپل میدونن
    توی سیستم عامل ios بر خلاف تصور خیلیا میشه عکسارو بدونه نیاز به کامپیوتر پاک کرد، میتونین بازی که دانلود و یا خریداری کردینه به دوستتون هم بدین، میتونی هر فایلی بخواین با استفاده از زاپیا انتقال بدین، اهنگ های درونه ios هم میتونین برای دوستاتون خیلی راحت بفرستین، چه از طریقه زاپیه و چه از طریقه برنامه هایی مثله تلگرام و واتس اپ و…
    والا من از اندروید استفاده میکردم ادمی هم هستم که عاشقه تنوع ام برای همین به شخصی سازیش خیلی اهمیت میدادم اما وقتی از سیستم عامل ios استفاده کردم مزایاش اونقدری بود که من هیچوقت کمبود قابلیت شخصی سازیو حس نکردم
    خلاصه کلام نمیگم سیستم عامل ios بهترینه اما توی خیلی چیزا بهتره از اندرویده ولی با توجه به گوشی های امروزی خرید گوشی دیگر سلیقه ای شده چون هر گوشیه بروزی که بگیرین تمامه نیاز هاتون به جز یک سری نیاز های شخصی برطرف میشه حالا میخواد ios، اندروید، ویندوز فون یا هر سیستم عامله دیگه ای.
    دیگه نیاید با تعصب حرف بزنید بگین اندروید از همه بهتره یا اپل بی رقیبه و امثاله اینها چون کاملا اشتباس و با چندین دلیله منطقی خودتون متوجه میشین.

  3. سیف هاستینگ

    سلام ، از نظر من اندروید خیلی مناسب هست ، البته باید بروز رسانی اندروید انجام بشه تا کاراییش بالابره و روان تر بشه.

  4. ترابی

    IOS به دلیل استفاده بهینه از سخت افزار خیلی هوب هست.

  5. غضنفر

    من ساز خودم رو می‌زنم، ویندوز فون(چه شود اگه سرفیس فون بیاد) ۹۵۰XL

  6. علی

    اگر گوشی می خواهید توش بازی نصب کنید،اهنگ گوش بدین و…خلاصه جونشو در بیارین می تونید اندروید بگیرید ولی چیزی رو بگیرید که اون جون شما رو در نیاره
    بلکه شما نهایت استفاده رو ازش ببرید
    من تو این زمینه اندروید رو پیشنهاد میدم
    در ضمن هم تنوع زیاد و هم قیمت ارزون داره
    ولی اگه اقای مدیر یا اسم کوتاه شده دارید برید ای او اس یا سری s سامسونگ رو بخرید
    هم کلاس داره
    هم سرعت
    هم سهولت
    و هی وسط حرف از روبه رویی لازم نیس بپرسی این چجوری کار می کنه اون چجوری
    خلاصه اگه تو برنامتون کار با گوشی هست اندروید ادمو راضی می کنه
    ولی اگه سهولت و (ی دیقه ببینم چه خبره) و قیمتش براتون اهمییتی نداره تو خرید ای او اس شک نکنید

  7. پرهام

    دوستان سلام هر دو گروه حق دارن ولی خدایش اپل هم کیفیت داره هم قشنگه هم کلاس داره قربون همتون

  8. حبیب عرب

    بدون شک اپل و سیستم عاملش ، شما خودتون نقاط قوتش رو توی متن نوشتید ، اندروید به دلایل زیادی سیستم عامل جذابی نیست ، حداقل هسته اصلی اندروید همیشه ثابت و بدون تغییره ولی آی او اس هر شماره و هر آپدیت کاملاً عوض میشه

  9. صادق

    مرگ بر آیفون-مرگ بر اندروید.دلیل:آیفون قیمت خیلی بالایی نسبت به کارایش داره.خیلی برنامه های محدودی داره.راحتی نداره.فقط مارکت گوگل پلی روش اجرا می شه.خیلی یک نواخته.دلیل:اندروید زود داغ میکنه.اگه حتی با هاش کاری هم نداشته باشی باز باتریش خالی میکنه.سیستم عامل میخوای فقط ویندوز دلیل :فقط این سیستم عامله که حتی واسه گوشی های ۲۰۰ هزار تومنیش آپدیت سیستم عامل میده.فقط همین سیستم عامله که ۲۰۰ تا ویروس یا کرم بهش حمله کنن همرو سرکوب میکنه.فقط همین سیستم عامله که داغون ترین گوشیش از آیفون ۶plus دویست بار بهتره.فقط همین سیستم عامله که هیچ وقت یا به ندرت هک میشه.اصلا آیفون نخرید.اگه میخواید اندروید بخرید خیلی دقت کنید ولی اگه میخواید ویندوز بخرید تو اولین فرصت بخریدش.

  10. جواد

    س.شکی نیست ک ios بهتر از اندرویده ، باور کنید دیتا اندرویدو یه روز نابود میکنه ولی تو ویندوز اصلا خبری از این دیتا لعنتی نیست ؛ کدوم سیستم عامل امن ترینه ؟ کدوم سریع ترین ( سخت افزار مشابه ) ؟ کدوم سیستم عامل ، برای گوشی های ۳۰۰ هزاریش آپدیت میده ؟ جای ویندوز خالیه !!!!!!!!!!!!!

  11. amirabbas

    سلام.من بعد چند تا گوشی اندرویدی الان ۳ سال از اپل استفاده میکنم.اصلا به خوبی یا بدی اندروید یا ios کاری ندارم.تنها نکته ای که باعث شده من اپل رو به تمام گوشی های اندروید ترجیح بدم این که گوشی های انرویدی مثل ماشینای چینی فقط با اسم ها بازی میکنن (۸ هسته . ۳گیگ رم.سی پی یو فلان)ولی اپل با ۲ هسته و ۱ گیگ رم حداقل هیچ وقت هنگ نمیکنه کاری که اندرویدی ها همیشه باهاش درگیرن

  12. مسلم

    من خودم آیفون ۶ دارم اما در کنارش یه هواوی y 220 گرفتم برای کار هایی که اصلا با ای او اس نمی شه انجام داد بر فرض مثال همون هک وای فای یا برای فایل های پی دی افی که می خوام برای هم کلاسی هام بفرستم یا برنامه های کاربردی ایرانی که آندرویدن.
    خداییش کار کردن با آیفون خیلی لذت بخشه از همه لحاظ، هم دوربینش عالیه هم همه ی برنامه هاش در عین سادگی لذت بخشن و خسته نمی شی ازش
    خلاصه کاش یه ۶ اج میگرفتم چون بیشتر برای من کاربردی بود. دوستان دیگه ایفون مثل قدیما کلاس نداره دیگه اون سیب پشتش جلب توجه نمی کنه دیگه گوشی مدل بالا بهت شخصیت نمی بخشه آیفون دیگه مث قدیما نیست هر کی دستت ببینه با بگه اصله؟ مواظب خریدتون باشید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما