شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۳۶ دیدگاه
  1. دیجی کالا

    ای او اس بسیار عالی

  2. مسعود

    ودر ضمن حتما کسیکه با اپل کار کنه شعور تکنولوژیک خودش رو ارتقا خواهد بخشید.

    1. امیرحسین رجبی مقدم

      شعور تکنولوژی ؟؟؟؟؟ 🙂

  3. مسعود

    من خودم الان اندروید لالی پاپ دارم و فعلا قصد برگشت به اپل رو ندارم الان . در مورد کاربری سخت اپل . این مورد فقط تو ایران هستش به خاطر محدودیتهاش . البته اندروید کاربری راحتتری تو ایران داره ولی من با اینکه اندروید دارم الان ولی در کل به اپل رای میدم . فقط بحث گوشی نیست مسله رو باید با یدی بازتری دید . در مورد اپل موضوع اصلی نگرش تکنولوژیک و فنی و حتی بیزینسی هست که این کمپانی داره . یادمون نره هیچ شخص طراز اول در هر زمینه ای ورزشی . سیاسی . فرهنگی و… اگر بخواد گوشی دستش بگیره معمولا اون گوشی اپل هستش چون این کمپانی به غیر از گوشی و کامپیوتر و…. دراه چیزی رو میفروشه وارایه میده که صد سال اندروید نمیتونه و اون شخصیته . پس حتما کار این کمپانی از هر لحاظ ارزشمندتره . حالا اینکه یکسری کاربر ایرانی و یا … به دلیل محدودیتهای خاص چه نظری دارن توفیری در اصل حقیقت نداره .

    1. امیر

      شاید شخصیت شما با یک گوشی شکل بگیره ولی خیلیها هستند که حتی پول گوشی چند میلیونی ندارن ولی شخصیت دارن!
      این دقیقن همون طرز فکریه که اپل دوست داره با استفاده از اون موبایلهای با سخت افزار ارزانترش رو خیلی گرونتر بفروشه و حاشیه سود چند برابری نسبت به اندروید داشته باشه و بعد هم به استفاده کنندگانش بخنده!

  4. Scope

    دوستان دقت کنید کسی که با اندروید کار کرده به این امر واقفه که هرچی بیشتر برنامه نصب کنه گوشی به مراتب رفته رفته سنگین تر میشه!کسی نمی تونه اینو منکر بشه!بنده تجربه ی کار با انواع گوشی و سیستم عامل هارو داشتم اما اپل طبق گفته ی خود دیجی مگ iOS دارای سخت افزار کم نقص و سیستم عامل یکپارچه و رابط کاربری روان تری رو داره!
    و یادمون نره “استیو شیوه های راهبردی مدیریت” رو عوض کرده و دیدگاه مردم رو عوض کرده.
    تو اندروید نوشته : پشتیبانی از زبان فارسی – سیستم باز و …
    بنظرم کسایی که سمت اپل میرن کم کمش یه سر و گردن از کسایی که اندروید دارن بالاتر هستن از نظر دانش فناوری…

    1. امیر

      این جمله آخر باز جوک بود!! دست دختر بچه و پسر بچه ها که فرق ماشین حساب رو از گوشی تشخیص نمیدن اپل میبینیم. واقعن از دانش فناوری بالاترن؟!

      من خودم مهندس نرم‌افزارم و توی کار خودم یکی از شناخته شده‌ترینها هستم ولی اندروید استفاده میکنم و به جرات میگم ۱۰ نفر تو ایران پیدا نمیشن که دانش فناوری نرم‌افزارشون از من بشتر باشه!!!

  5. مهدی

    از وقتی گوشیمو دزدیدن بیشتر مطمئن شدم لااقل برای من IOS بهتره و میتونم اطلاعات گوشیمو پاک کنم. قطعا خرید گوشیم IOS خواهد بود.

    1. امیر

      این امکان روی اندروید هم وجود داره!

  6. سیدرضا بازیار

    به نظر من سیستم عامل ها یه چیز سلیقه ای هست و من خودم از ویندوز فون استفاده میکنم
    البته با همه سیستم عامل ها کار کردم و احساس میکنم ویندوزفون برای کار های حرفه ای بهتره…
    البته از سخت افزار های ویندوز فون راضی نیستم. چون خیلی ساده ساخته شده و از نظر ظاهر شرکت اپل از مایکروسافت و نوکیا برتره!

  7. مرتضی

    کسی که با آیفون کار نکرده باشه نمیدونه تفاوتش با اندروید چیه

  8. REZA

    اقا شما فقط یه بار ایفون رو بگیر دستت ببین چه فازی میده بعد از این حرفاد بزنین

  9. Radmehr

    من نظرم اینه که iOS بهتر ه درسته ااوایل یکم سخته ولی باید بگردی اگر بخای از همون اول هر کاری بخاین بکنین نمیشه باید سرچ کنید تا بفهمید چجوریه اونایی که میگن اپل بلوتوس نداره این حرفا واسه صد سال پیشه تو اندروید که کلاً از شیر ایت استفاده میکنن دوم اپا ایر دراپ داره تازه iOS هنگ نمی کنه برنامه های اندرید رو می خوای برو سیب چه دانلود کن اپدیت طولانی مدت که دیگه لازم نیست منتظر باشید برای دستگاهتون بیاد معد کیفید بالا

    جدا از اینا چرا همش سامسونگ کپی میکنه اسم مبایلش هدفونش شارژش تاچ ایدی اپل پِی!!! آخه چرا این دیگه خیلی ضایس اسم مبایل !!!!!؟؟؟؟؟
    اقا نظر من اینه درسته پول بیشتر میدی ولی کیفیت بیشتری میده

    1. امیر

      باز هم تعصب بی دلیل و داستان سرایی!
      اگر نگاه کنید Galaxy S در سال ۲۰۱۰ امده و Galaxy S II در ماه می ۲۰۱۱، ولی iPhone 4S (که اولی بود که S در نامش داشت) در اکتبر ۲۰۱۱ یعنی ۵ ماه بعد از Galaxy S II. پس اگر کسی بخواد برای کپی اسم متهم بشه اپله و نه سامسونگ!

      در ضمن فراموش نشه هر کدوم مزایای دیگری رو کپی میکنن!

      مگر اپل گوشیهای بزرگ رو از روی اکوسیستم اندروید کپی نکرد؟ تازه جابز گوشی بزرگ رو مسخره میکرد و میگفت مردم هیچ وقت گوشی بزرگتر از ۴ اینچ نمیخرن!
      و یا بالاخره قلم استیلوس رو که در گوشیها و تبلتهای سامسونگ به طور کامل جا افتاده بود در جدیدترین ایپد کپی نشد؟
      پس بحث کپی رو بهتره فراموش کنید! چون هر کدوم چیزهای خوب دیگری رو بر میدارن!

      1. آرش

        تعصب بی از حد شما روی برند سامسونگ هم باعث شده که حقیقت رو نبینید و آسمون و ریسمون رو به هم ببافید تا بگید که سامسونگ خیلی بهتر و قوی تر و خاص تر و نو آور تر از اپل هست . آره آقا جون اصلا گراهام بل هم ایده تلفن رو از روی سامسونگ کپی کرده ??

      2. امیر

        من تعصب ندارم! ولی حرف جوک و بی منطق رو هم نمیپذیرم! اینکه میگه اسم رو سامسونگ کپی کرده جکه!

  10. لانتا

    به نظر من اپل عالیه کیفیت صفحه نمایش بی نظیره سخت افزار قدرت مندی داره دوربینش جز بهترین هاست ای او اس واقعا محشره و اصلا باگی توش وجود نداره و کاملا بی نقصه ( تقربیا چون هیچ چیز بی نقص نیست) و میشه گفت رو دستش هیچ گوشی وجود نداره اما مشکل اصلی اپل اینه که اصلا اپن سورس نیست و حتما باید جیلبریک کنی تا بتونه ازش لذت ببری حتی اگه به خوای یه اهنگ با سافاری دانلود کنی اجازه این کار بهت نمیده و حتما باید با ای تیونز تو دیوایس بریزیش از دیگر مشکلاتش کند بودن سرور های اپل استور که حتما برای دانلود باید یه اینترنت پر سرعت داشته باشی در کل گوشی های اپل واقعا عالین و از اندروید بهتر هست اما متاسفا ما تو ایران زندگی میکنیم و هیچکدوم به خریدن یک اهنگ عادت نداریم هیچکدوم ما به یه اپلیکشن پول نمیدیم و عادت به دانلود مجانی داریم اپل داشتن مساوی با سر کردن با محدودیت هاست مشکلی که تقریبا در اندروید وجود نداره به خاطر اپن سورس بودنش پس اندروید تو ایران کارایی بیشتری داره ولی من اصلا خوب بودن اپل زیر سوال نمیبرم بحث من قبول کردن محدودیت هاست ( این رو از تجربه کار کردن با اپل گفتم)

    1. امیر

      اصلن باگی توش وجود نداره!؟! پس بهتره سری به لیست اپدیتهای اپل و باگهای مهمش بزنی! مثل iOS 8 که مشکلات جدی داشت!
      هیچ نرم‌افزار بدون باگی وجود نداره و با جستجوی “ios vs android crash statistics” تو گوگل میبینی که از اندروید ۵.۱ به بعد نرخ crash کردن و هنگ اندروید روی یک گوشی خوب (مطمئنن نباید آیفون رو با گوشی ۳۰۰ هزارتومانی مقایسه کرد) از نرخ crash کردن و هنگ کردن iPhone کمتر شده.

      درسته در نسخه‌های قبل از ۵ اندروید اوضاع iOS بهتر بود ولی الان نه!

      بهتره مستدل حرف بزنیم و نه فقط از روی تعصب!

  11. مهدی

    این بین اندروید و ios نه اپل و شرکت های دیگه ولی از نظر من اندروید بهتره وقتی حتی ios زبان فارسی رو نداره ادم برا چی اپل بخره

  12. هوشنگ

    انتخاب سیستم عامل بستگی به کاربرد کاربر داره . هر چند اکثر مردم به این موضوع فکر نمیکنن . در واقع خیلیا نمی دونن دقیقا از گوشیشون چه استفاده هایی می خوان بکنن یا می تونن بکنن . شاید اگر همه با این تفکر گوشی میخریدن سهم اندروید و ویندوز فون بالاتر می رفت چون نیاز های جامع تری رو برآورده می کنن . کیفیت گوشیهاشون هم اگر برای هر ۳ سیستم عامل محدوده قیمت ۲.۵ میلیون تومان رو در نظر بگیریم ، در حد ایده آله .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما