تصویر نجومی روز ناسا (۱۳ آذر ۹۴): سحابی‌های حباب و هلال در صورت فلکی قو

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

عکس از «ایوان ایدر» (Ivan Eder)

این عکس با تلسکوپ از بخش کوچکی از صورت فلکی قو گرفته شده است. در قسمت پایین-سمت چپ سحابی حباب و در بالا-سمت راست سحابی هلال دیده می‌شود. هر دوی این سحابی‌ها بر اثر ستاره‌هایی که لایه‌های خارجی خود را به بیرون پرتاب کرده‌اند، بوجود آمده‌اند. برای مثال سحابی هلال که با نام NGC 6888 هم شناخته می‌شود، زمانی بوجود آمد که ستاره‌ی مرکزی خیلی پر نور آن به نام WR136 در مرحله‌ی پایانی عمر خود، لایه‌های بیرونی‌اش را به شدت به بیرون پرتاب کرد. البته این ستاره هنوز به طور کامل از بین نرفته و انتظار می‌رود که عمرش با یک انفجار ابرنواختری بزرگ به پایان برسد. سحابی حباب نیز وضعیتی مشابه دارد و یک ستاره‌ی کوچک‌تر که احتمالا اندازه‌ی خورشید ما بوده، لایه‌های بیرونی خود را پرتاب کرده و این سحابی را شکل داده است. این ستاره‌ اکنون تبدیل به یک کوتوله‌ی قهوه‌ای شده است. هر دوی این سحابی‌ها در فاصله‌ی ۵۰۰۰ سال نوری قرار دارند و قطر سحابی هلال هم ۲۵ سال نوری است.

برای مشاهده‌ی عکس در ابعاد بزرگتر روی این لینک کلیک کنید.

منبع: Apod.Nasa.gov



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۳ دیدگاه
  1. reza world

    بقول خارجیا woow 🙂

  2. مهدی

    سلام
    منبعی ای که شما برای عکس های روز ناسا استفاده می کنید به نظر اشتباه و غیر رسمی می رسد. چون من در سامانه اصلی که در لینک زیر نیز هست عضو هستم و عکس هایی که شما قرار می دهید با عکس هایی که برای من ارسال می شود تفاوت دارد. برای نمونه عکس امروز را مقایسه کنید(لینک زیر)
    http://www.nasa.gov/image-feature/ula-atlas-v-rocket-with-cygnus-spacecraft-at-the-launch-pad

    1. سلام
      ممنونم از نظر شما. البته که Apod.Nasa.gov یک سایت رسمی زیر مجموعه‌ی سایت اصلی ناسا هست. این موضوع را می‌توان به خوبی از URL این سایت که ساب‌دامین Nasa.gov هست، متوجه شد. درباره‌ی این وب‌سایت که قدمتی ۲۰ ساله دارد، می‌توانید از قسمت About Apod و صفحه‌ی ویکی‌پدیای آن مطالعه کنید.
      آن‌چه شما اشاره کردید، قسمت Image of the Day سایت ناسا هست که چیزی متفاوت نسبت به تصویر نجومی روز به حساب می‌آید. البته گاهی اوقات عکس‌های مشترک هم منتشر می‌کنند، ولی به هر صورت بخش‌هایی جداگانه هستند.
      APOD اهمیت ویژه‌ای برای مخاطبان و تصاویری که عکاسان نجومی سراسر دنیا برای آن ارسال می‌کنند، قائل است و سعی می‌کند عمده‌ی عکس‌هایش صرفا نجومی باشند. این درحالیست که تصویر روز ناسا، عکس‌های بیشتری از دنیای فناوری فضایی منتشر و معمولا از عکس‌های نجومی ارسالی توسط عکاسان نجومی استفاده نمی‌کند.
      با تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما