چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۵۶۱ دیدگاه
  1. حسین

    […] دو نمونه خوب از آمدن شرکت های خارجی به بازار ایران هستند که خوب لااقل به نظر من نتونستند با دیجی کالا رقابت کنند.

    1. ممنون حسین جان! برای ما رقبا محترم و قابل توجه هستن. تمام تلاش‌مون رو می‌کنیم که در یک بازار رقابتی با ارائه‌ی خدمات بهتر مشتری‌هامون رو راضی نگه داریم و تعدادشون رو بیشتر کنیم.

  2. مهيار

    خوبی اومدن (که اگه واقعا یه روزی بیان قبله اینکه شرایط داخلی جوری باشه که اومدن رقبای خارجی باعثه نون نخوردن داخلی محسوب شه) اینه که دیجی برای اینکه از چرخه رقابت حذف نشه باید پایاپای اونا جلو بره.تا الان که دیجی عالی بوده.من اگه خریدی بخوام تنجام بدم از همینجا انجام میدم.همینکه چشم مردم رو به قیمتها باز کردین خودش یه تحول عظیمه.کاری ندارم که بعضی چیزای بازار ارزئنتره.ولی به مراتب خیلی چیزا در دیجی ارزونتره.همینکه نمیذارین یه عده مغازه دار سر مردم بیچاره کلاه بذارن و در جریان قیمت باشن خودش بزرگترین خدمته…. در کل وقتی رقابت پایاپای باشه و هیچ برتری قابل توجهی نداشته باشن،شما جایگاه ویژه خودتونو خواهید داشت.خسته نباشید عوامل دیجی و روز به روز موفق تر باشید.(البته با ارائه محصولات اصلی و یا کیفیت بالاو سود اندک در ارائه محصول).

    1. ممنون بابت محبت و لطف‌تون مهیار جان!

  3. محمد

    از وقتی که اپ استور بوجود اومد و پلتفرمی شد برای سازندگان اپ و ذهن های خلاق، همیشه دوست داشتم یک فروشگاه اینترنتی وجود داشته باشه که بتونه کالاهای فیزیکی ذهن های خلاق روبه فروش برسونه.نمونه های خارجیش رو اخیرا دیدم اما کاش ما هم یه همچین فروشگاهی در ایران داشتیم.
    بنظرم دیجی کالا می تونه همون ظور که یه بخش نوآورانه مثل” دیجی کالا مگ” رو راه انداهت این نوآوری رو هم یه قابلیت های خودش اضافه کنه و بستری فراهم کنه که صاحبان ایده و مخصوصان سازندگان محصولات بومی مثل صنایع دستی بتونن از طریق اون محصولات خودشون رو بفروش برسونن. اگر این اتفاق بیوفته بنده اولین نفری خواهم بود که ایده ام رو که به محصول تبدیل شده و فرآیند ورود به بازار رو داره طی می کنه با افتخار از طریق دیجی کالا به دست مردم میرسونم.
    متشکرم

    1. محمد جان! ممنون بابت پیشنهاد خوبت! «مرکز نوآوری دیجی‌کالا» همین حالا هم سعی در پیدا کردن و حمایت از ایده‌های خلاق داره. به زودی کمپین گسترده‌ای برای عمومی کردن این پروژه داریم و حتما از دوستان خوبی مثل شما کمک می‌گیریم.

  4. pouya

    یه سوال ؟ پست امکان خرید از آمازون رو ایجائ کرد کدوم بانک خارجی تو ایران هست که بشه با استفاده از امکانات اون از آمازون خرید کرد یا کدوم بانک ایرانی وصله ؟ و یا آمازون نمایندگی داره ؟ قبل این که آمازون وارد ایران شه باید زمینش ایجاد شه نه که حالا پست همکاری کرد بعد بشینیم ببینیم که چطور خرید کنیم :/ و وصل شدن حتی یه بانک ایرانی به بانک جهانی یا حتی نمایندگی یکی از بانک های خارجی در ایران و یا حتی قرارداد بستن یکی از بانک های ایران با آمازون یا ایجاد نمایندگی آمازون در ایران اگگه بخوایم واقعی نگا کنیم هنوز خیلی کار داره و همکاری پست و آمازون و ورود آمازون فعلا بی هدفه :/

    1. پویا جان! آمازون و ای‌بی در حال حاضر در ایران نمایندگی ندارند. خبری که پست منتشر کرده در واقع سرویس‌دهی یک شرکت واسط که کالا رو در کشورهای همسایه تحویل می‌گیره و برای ایران ارسال می‌کنه و طبیعتا کارمزد و هزینه‌های دیگر رو به کالا اضافه می‌کنه.

  5. میلاد

    با سلام و تقدیم احترام
    شاید سرعت دیجی کالا ترس چندانی نداشته باشه اما مسلما شتاب اون برای بزرگان فروش اینترنتی وحشت آوره .

    نکته اول تمایل شرکت پست به ارائه خدمات خرید پستی برای شرکت های آمازون و ای بی هست . این مورد اصلا دور از انتظار نیست ! چرا که فرآیندارسال دیجی کالا مدتیست که متحول شده و مسلما این به ضرر شرکت پست هست . اینکه ۸۰ درصد از نبض بازار فروش اینترنتی دست شرکتی هست که میزان استفاده از خدمات پستی در اون روز به روز کمتر شده و روی سیستم دپو و لجستیک اختصاصی و قوی تری کار میکنه. ( و اینکه نحوه خدمات مجموعه پست هم هر روز افت پیدا میکنه ) . در این شرایط باید هم شرکت پست از برداشته شدن موانع خرید اینترنتی از چنین شرکت هایی خوشحال باشه .

    نکته دوم در ارتباط با هویت ایرانی دیجی کالا هست . میشه از دید دیگه ای به دیجی کالا نگاه کرد . مدیران این شرکت طی ماههای گذشته نشون دادن که به توسعه فعالیت های اقتصادی داخل کشور علاقه مندند ! عرضه کالاهای دست ساز وسنتی ، برندهای ایرانی در این سایت شاید در زمان رقابت بین اللملی کسب و کار های ایرانی رو فعالتر کنه و علاوه بر اون سیگنال هایی برای جذب سرمایه گذاری روی ایده های برتر ایرانی رو به دنیا ارسال کنه . ( امیدوارم دیجی کالایی ها هم به این موضوع فکر کرده باشن )

    نکته سوم رقابت . . .
    دیجی کالا با مشکلاتی سر و کار داشته که شاید هیچکدوم از این شرکت ها در مبدا شکل گیری اون رو احساس نکردند . سیستم توزیع ، فرهنگ خرید ، اهمیت کیفیت برای یک ایرانی ، رابط کاربری و . . . . . اگر دیجی کالا در مقایسه برنده نباشه اما در رقابت یاد گرفته که راه حل های مناسبی رو برای چالش های جدید داشته باشه . ( بیاید یه نمونه کوچیک رو بررسی کنیم ! شرایط شرکت […] و رقابت! اون در ایران ) .

    آرزوی موفقیت روز افزون برای تیم حرفه ای دیجی کالا .

    1. میلاد عزیز! ممنون بابت دقت نظرت. تلاش می‌کنیم که رضایت دوستان درجه‌یکی مثل شما رو بیش از قبل فراهم کنیم.

  6. esanik

    سلام و خسته نباشید خدمت شما و دوستان در رابطه با برجام و رفع محدودیت ها و امدن کمپانی های بزرگ به ایران واقعا این اتفاق کشور ما رو تحت تاثیر قرار میده و باید به راه حل های اساسی فکر کرد بطور مثال رقابت با امازون که حتی محصولاتی با اسم خودش تولید میکنه کار کوچکی نیست و در سر تا سر جهان فروش دارد و اما در رابطه با دیجی کالا کار شما هم تحسین بر انگیز هست با توجه به شرایط داخلی پیشرفت های خوبی داشتید ولی ایراد هایی هم هست از مهم ترین انها تمام کردن سریع محصولات خوب و سپس دیر موجود کردن انها تنوع کم محصولات برای انتخاب به طور لپ تاپ بیشتر از چند نوع خاص از نوت بوک های ASUS وLenovo برای فروش ندارید و به دیگر برند ها اهمیتی نمیدهید که البته این موضوع در رابطه با گوشی های هوشمند لحاظ نمیشه ولی اما مزایا پشتیبانی عالی , اطلاع رسانی دقیق از وضعیت محصول , وب سایتی کارامد , نقد بررسی خوب محصولات. درکل امیداوارم برای جنگ تغیراتی ایجاد کنید که بلکه اونا از این که بازار امریکا و خاورمیانه رو بگیرید بترسن و مهم ترین راه مشتری مداری و کیفیت کار هست موفق پیروز باشد

    1. ممنون دوست عزیز! تمام تلاش‌مون رو خواهیم کرد که در این فضای رقابت جدید ما هم از قافله‌ی خدمات مدرن و درجه یک جا نمونیم.

  7. سیدحسین

    باسلام خدمت شما
    برای خودم واجب میدانم که از زحمات تک تک دوستانی که برای خدمت به مردم زحمت می کشند و صادقانه خدمت می کنند تشکر نمایم. باشد تا روزی که همه ی ما صادقانه به هم خدمت کنیم.
    شخصا از سایت های مختلفی اینترنتی خرید کردم، اما هیچ جا مانند دیجی کالا نیست. خوبی هایش را رفقا گفتند.
    چند نکته بود که احساس کردم برای ارتقای سایت مناسب باشه:
    یک/ ایده ای بود که خیلی علاقه مند بودم به مدیران سایت و مجموعه بگویم، شاید این جا منساب نباشه، اما شاید شنیده شود. پیشنهادی برای ایجاد اکانتی اجتماعی در فضای دیجی کالا… مفصل است، اما گاهی خریداران نیازمند یک رابطه با یکدیگر هستند و این رابطه می تواند در جذب خریدار کمک فراوانی به شما بکند… (جزئیات ایده زیاده!!!)
    دو/ شما می توانید سایت های موازی برای سایت درنظر بگیرید، مثلا سایتی که خود من بسیار دغدغه اش را داشتم (و کمی پیگیر شدم ولی پروژه سنگین بود) ایجاد سایتی برای معرفی و فروش تنها کالای ایرانی… هم رونقی به بازار داخل شود و هم معرفی کالای داخلی. بسیاری از تولیدات داخل نیازمند معرفی برند خود هستند اما رسانه ی مناسبی در اختیار ندارند. سایت می تواند برند ساز حتی باشد. این شأنیت و اعتبار بسیار در آمدزا و ضروری است.
    سه/ سعی کنید به پوشاک نگاهی بیشتری داشته باشید. اکنون سایت های زیادی هستند که اینترنتی فروش پوشاک دارند و خود من نیز از آن سایت ها خرید داشته ام و راضی هم بودم نسبتا… بازاری است که خریدار زیاد دارد.
    چهار/ سعی کنید نمایشگاه و یا جشنواره ای خاص برگزار کنید… اینجا هم ایده زیاده، ولی یکیش: جشنواره یا مسابقات موضوعی برگزار کردنه…(هربخش می تواند موضوعی جشنواره برگزار کند… باز اینجاهم جزئیات ایده زیاده…) بیشتر قصدم ازین ایده این است که از یک سایت فروش و یا بلاگ علمی به یک هویت عینی تبدیل شده و عرصه ی عینی خود را بیشتر کنید تا هواداران نیز خود را با هم مشاهده کنند تا هویت بخشی سرعت بیشتری پیدا کند.
    فعلا همین ها بود بازم هست اما فرصت بیان نیست…
    امیدوارم بتونیم یک کار ایرانی را خود ایرانی ها ارتقا بدهند…
    موفق و پیروز باشید

    1. ممنونم حسین عزیز! پیشنهادهای شما رو حتما در برنامه‌های توسعه‌مون در نظر خواهیم گرفت.

  8. مطین

    سلام به مدیریت خوب دیجی کالا. کلمه ای که امروزه از زبون خیلیا شنیده میشه. من حدودا ۴-۵ ساله که کاربر دیجی کالایم… از زمانی که فقط یه سایت نقد و بررسی بود… از زمانی که قالب سایت فقط “موبایل-تبلت-لپتاپ-کامپیوتر” داشت. خیلی چیزا ازش یادگرفتم. خیلی بهم کمک کرد. اون زمانا وقتی به یکی میگفتی این کالا رو دیجی کالا هم میده با قیمت کمتر، فکر میکرد داری اغفالش میکنی که پولشو بریزه توی جوب… ولی الان اعتماد طوری شده که خیلیا (مخصوصا جوونا و نوجوونا) خیلی راحت تمام پس اندازشونو در اختیار شما قرار میدن… چون شما بهترینید و این بهترین بودن چیزی به همراه داره به نام اعتماد.

    خب پس من یاد گرفتم که به شما اعتماد کنم چون بهترینید و لنگه ندارید و صدالبته این مجموعه همخون منه…

    پس تا وقتی اسمی از دیجی کالا باشه، تا جای امکان نیازامو از دیجی برآورده میکنم…

    مرسی که خوندین:):)

    1. ممنونم دوست من!

  9. ارمان

    سلام خیلی خوشحال شدم که یکی از نویسندگان مطالب علمی این چنین با ذوق به پرسش ها پاسخ میدند که نیاز باشه تابگم شما میتونید گاهی برخی نظر هارو بی پاسخ بگذارید امیدوارم این پرسش باعث عدم تمایل شما به پاسخ گویی نشه که برای اون درخواستی رو از افرادی که نظر وسوال میکنند دارم که تنها نظرا های دقیق والبته پرسش های واقعی رو بکنند تا اقای نیما رسول زاده از پاسخ دادن نا امید نشوند باتشکر .همیشه ادم هایی هستند که نا امید نشید خداحافظ…

    1. ممنونم آرمان جان

  10. حمید صباغان

    سلام
    صحبت های نسبتا کاملی رو مطرح کردین که جلب توجه میکنه
    اول اینکه احتمال ورود آمازون و ای بی به بازار ایران هنوز بعید و دور از ذهته
    اما اگر این موضوع رخ بده، یه سوال پامطرح میشه: بین آمازون و دیجی کالا، آیا مواردی مثل گردش مالی، تعداد پرسنل، حجم و تنوع کالا و خیلی موارد دیگه ی این چنینی، با هم فابل قیاس هستن؟؟
    آیا از این بابت دیجی کالا میتونه با اونا رقابت کنه؟
    خوشحال میشم نظر و پاسختون رو بدونم

    ارادتمند

    1. آقای صباغان!‌ احتمال ورود این شرکت‌ها به کشورمون به دلیل جذابیت بسیار زیاد بازار از لحاظ درآمدی و ترکیب جمعیتی اصلا بعید و دور از ذهن نیست.
      قیاس دیجی‌کالا و آمازون یا شرکت‌های مشابه هم هیچ ربطی به فاکتورهایی که گفتین نداره. موفقیت یک شرکت در بازار محلی، ربطی به گردش مالی و تعداد پرسنل و… نداره. اگر اینطور بود آمازون از فلیپ‌کارت (خرده‌فروش آنلاین محلی هند) شکست نمی‌خورد و دست از پا درازتر از این کشور خارج نمی‌شد.
      دیجی‌کالا قطعا به فکر رقابت با این شرکت‌های بزرگ هست و برای همین هم هست که داره تمام فرایندهاش رو برای یک رقابت سخت بازنگری و بهینه می‌کنه.

  11. mostafa

    سلام
    لذت خرید از دیجی کالا ولذت گشت وگذار تو سایت دیجی عالیه روندشم خوبه فقط یزره بجنبه تو بروز کردن سبد کالاهای دیجیتال مخصوصا تو بحث گوشی هوشمند وموجود کردن بعد از عرضه جهانی چون ات دیجی متا بیاد موجود کنه سری جدیدش میاد

    1. ممنون مصطفا جان

  12. مهرداد

    ۱۰۰% با بهتر شدن روابط و سریعتر و بهتر وارد کردن اجناس خارجی, اگر دیجی کالا سبد کالایی خودشو پربارتر و همیشه بروز نگه داره قطعا ما ایرانیها از دیجی کالا خرید میکنیم

    1. ممنون مهرداد جان!‌ تمام سعی‌مون رو خواهیم کرد که با تسهیل تجارت خارجی، ما هم تنوع کالایی‌مون رو بیشتر کنیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما