چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۵۶۱ دیدگاه
  1. میلاد میلاد

    با سلام و خسته نباشید
    از این که در کشورم با وجود این همه تحریم‌ها این شرکت سری در سرها در آورده است واقعا باید افتخار کنم.
    و همیشه انتقاد ساده‌ترین راه است، بهتر از جای انتقاد همگی به رشد دیجی‌کالا کمک کنیم.
    ممنون بابت وقتی که برای پاسخگویی به کامنت‌ها گذاشته‌اید آقای رسول‌زاده

    1. ممنون از شما میلاد جان!‌ به همراهی و اعتمادی که به ما دارید افتخار می‌کنیم.

  2. وحيد

    سلام ، خسته نباشین!
    به نظرم اگر Amazon, e bay به ایران بیان یکی از اولین مشتریاشون قطعا خود دیجیکالاست! چون بالاخره میتونه اجناس ناموجودشو موجود کنه.
    تو این بازار بی رقابت طبیعیه این همه اعتماد به نفس داشته باشین، زیاد هم نگران ورود اون دو تا نباشین که به این زودیا امکان پذیر نیست، پس کیفتونو کنین و خدا رو شکر که خربزه آبه!

    واژه تعصب از لفظ عصب گرفته شده و به معنای آن است که شخص نسبت به چیزی واکنش های عاطفی و احساسی به دور ازهرگونه معیارعقلانی و عقلایی داشته باشد. در حقیقت احساسی قوی و شدید و عاطفی است که برگرفته از وابستگی شدید به امری می باشد.

    1. وحید جان!‌ بعید می‌دونم در جریان نباشی که نحوه‌ی تامین کالا در دیجی‌کالا یک تجارت B2B و در ابعاد و تعداد بسیار بالاست و نه برای ما، بلکه برای هیچ کسب و کار دیگری در این اندازه اصلا صرفه‌ی اقتصادی نیست که از مثل یک مشتری نهایی از یک خرده‌فروش خرید بکنه. اتفاقا ما نگران آمدن رقبای به این بزرگی و خوبی هستیم و تمام تلاش‌مون رو خواهیم کرد که وقت اومدن‌شون، هر وقت که باشه، آماده باشیم.
      تعریف تعصب رو هم نفهمیدم برای چی برامون نوشتی اما خوشحالم که برات بگم که ما، کارکنان دیجی‌کالا، آنقدر روی برندمون متعصبیم و آنقدر دوست‌ش داریم که برای موفقیت‌ش هر کاری لازم باشه انجام می‌دیم و تا جایی که می‌تونیم تلاش می‌کنیم! 🙂

  3. مهمان!

    آقای رسول زاده شما چنان پاسخ نظرات را دادی که انگار مالک و تصمیم گیرنده دیجیکالا هستی
    عزیز من شما دبیر تولید محتوایی پس باید طوری جواب بدی که مربوط بشه به حیطه اختیارات و تخصص خودت
    این که در بعضی از سوالات جواب دادی که کیفیت فلان خدمات رو بهتر می کنیم این مربوط به شغل شما نیست رفیق همکار عزیز

    1. دوست عزیز! گمان نمی‌کنم شما همکار و رفیق من باشید به دو دلیل:
      ۱) چون همکاران من آدم‌های با دل و جراتی هستند که برای اظهارنظر و ابراز عقیده، پشت اسم و رسم دیگران قایم نمی‌شوند.
      ۲) اگر همکار من بودید قطعا می‌دانستید که در شرکت ما، همه‌ی خانواده‌ی بزرگ کارکنان مالک دیجی‌کالا هستند و همه با نظرات و تلاش‌ها و خلاقیت خودشان به فکر ارزش‌های سازمانی‌ و رسیدن به اهداف بزرگ این شرکت‌ دوست‌داشتنی هستند.
      نگران حرف‌های من راجع به بهبود کیفیت خدماتی که به حوزه‌ی محتوایی مربوط نیستند نباش. چون اطمینان دارم همکارانم بابت نگه داشتن قول کوچکترین عضو خانواده‌ی دیجی‌کالا (که من باشم) هم حاضرند تا جایی که می‌توانند تلاش کنند.

  4. سعيد

    سلام
    متن جالب و تاثیرگذاری بود .ممنون
    از زمانی که دیجیکالا خرید آنلاین نداشت و بایستی مبلغ رو به حساب آقای محمدی واریز می کردیم از این سایت خرید داشته ام و از همون موقع شاهد تغییرات تدریجی و شگرف اون بوده و هستم و امیدوارم با روند قابل قبولی پیشرفت روزافزون داشته باشه . من ” دیجیکالا شیدا ” نیستم اما معتقدم کارکرد این مجموعه به وضوح خوب بوده و نیازی به تعریف و تمجید هم نداره و همیشه مشکی بوده که خود بوییده و نیازی به گفتن عطار نداشته !
    در مورد اصل مطلب و این هماورد طلبی نویسنده فقط این را مطرح می کنم که واقعا” شرایط هر معامله و هرگونه تجارت در ایران نسبت به جهان متفاوت است و حتا اگر مالک بهترین برندها باشی با موانع خاصی برای کسب بازار در ایران رو به رو هستی . مثلا”باید با انواع و اقسام کالا با برند های بی کیفیت و جعلی- اما ارزان !- که به شکل عجیبی پرفروش هستند رقابت کنند و ….
    در پایان من هم امیدوارم شرایط ارسال سایت در صورت امکان رایگان ( یا به تناسب وزن یا قیمت محموله ) شود .
    با تشکر

    1. سعید جان! خوشحالم که مشتری قدیمی و همراه نازنینی مثل شما داریم. بابت ابراز لطفت ممنونم و امیدوارم به پشتوانه‌ی اعتماد شما و با تلاش بیشترمون، رضایت بیشتر شمارو جلب کنیم.

  5. امیر ضیایی

    ما آماده ایم.
    زنده باد دیجی کالا

    1. ممنون امیر عزیز!

  6. یونس

    درود بر تو نیما جان!
    من همیشه قیمت کالاهای بازارو از تو سایت شما چک میکنم چون با قیمت واقعی کالارو میفروشید.شک ندارم اگه نظرات دوستان تا کره ی مریخ هم ادامه پیدا کنه بازهم همه رو میخونی و پاسخ میدی.دمت گرم واقعا!;-)

    1. ممنونم یونس عزیز! لطف دارید…

  7. امیر عبدی کریمی پور

    بسیار عالی
    امید وارم با روحیه ای خوب و با حمایت مشتیریان عزیز و تلاش روز افزون خود گام های بزرگ تر و رو به جلوتری را بردارید
    و یک مورد از نکات مثبت دیجیکالا از نظر من اینکه همیشه دیجیکالا رو به جلو و در حال پیشرفت و تنوع و خلاقیت بوده
    و آروزوی موفقیت برای شما دارم
    و از شما آقای نیما رسول‌زاده بابت زحماتتان مچکرم خدا قوت .

    1. ممنون دوست خوبم. به حمایت و اعتماد شما افتخار می‌کنیم و تلاش داریم لایق‌ش بمونیم.

  8. امین

    با سلام
    راستش من همه ی نظراتو نخوندم اما میخواستم یه چیزی رو بگم
    من از لپ تاپ تا هارد اکسترنال و موبایل و خیلی چیزاهای دیگه از دیجی کالا خریدم.
    راستش قبل از من پسر خاله ی من هم از گوشی موبایل تا ps4 از دیجی کالا خریده.
    ما از زمانی که دیجی فقط محصولات دیجیتالی میفروخت تا الان که همه چیز میفروشه باهاش هستیم.و ما واقعا ترجیحمون اینه که از دیجی خرید کنیم تا حتی از بازار…
    دلیلشم اینه که به اصلی بودن و متعهد بودن مسوئلین دیجی کالا اعتماد کامل داریم.هم من هم پسرخاله ام
    خیلی مودبانه برخورد میکنن از مسوئل ثبت و تایید سفارشات گرفته تا کسی که بسته های پستی و خرید تحویل میدن.
    تو این چند سال خرید هیچ وقت تاخیری برای من نبوده.
    هیچ وقت تا حالا محصولاتی که خریدم معیوب نبوده نه موقع باز کردن و نه بعد از استفاده.
    اگرچه خود سایت چند تا مشکل کوچیک داره.
    اما منم با اومدن آمازون و ای بی موافقم چون باعث ایجاد فضای رقابتی میشه…
    وقتی دیجی کالا تو این فضای انحصاری اینهمه عالی کار کرده و به مشتری هاش اهمیت میده مطمئنا تو فضای رقابتی خیلی عالی تر میشه و پیشرفت بهتری میکنه.
    من قطعا از اونایی هستم که اگر باز هم خرید اینترنتی داشته باشم انتخاب اول و آخرم دیجی خواهد بود.چون یه برند معتبر ایرانی هست نه آمریکایی.و این باعث افتخار منه
    موفق باشید

    1. از لطف و همراهی‌تون ممنونم دوست عزیز. تلاش می‌کنیم لایق اعتمادی که به ما دارید باشیم.

  9. فرزاد شریف زاده

    اگر نام هر شرکت یا فروشگاه آنلاینی غیر از دیجی کالا مطرح بود، بی شک برنده بازی رو آمازون و ای-بی می دونستم و کار اون شرکت داخلی رو پایان یافته.

    بنده از ۷-۸ سال پیش زمانی که حدود ۲ یا ۳ ماه از بازگشایی وب سایت دیجی کالا می گذشت اولین خریدم رو از دیجی کالا که یک نوت بوک بود با کلی شک و تردید در حالیکه حتی نام کاربری هم نیاز نبود سفارش گذاشتم و شاید الان برای خیلی از ماها عادی شده، اما اون زمان اصولا کسی خرید اینترنتی اون هم برای وسایل بالای ۱۰۰ هزار تومان نمی کرد و سایتهایی مثل ایستگاه و نیاز روز تو بورس بود که در حقیقت آگهی مردم بود و خرید اینترنتی معنا نداشت. از اون روز تا به این لحظه من از مشتریان پر و پا قرص دیجی کالام و ۱۰۰ ها خرید داشتم. مواردی بوده که کالایی رو بدون هیچ توضیحی حتی تا ۳ بار برام تعویض کردن یا پولش رو پس دادن یا با جنس دیگری عوض کردن و موارد زیادی مانند این…

    در طول این چند سال تقریبا برای تمام همکاران در شرکت اکانت دیجی کالا ساختم و به خرید از این سایت تشویقشون کردم و انقدر از این سایت خرید داشتم که گاهی همکاران تصور می کنن از این شرکت پورسانت می گیرم !!! اما در حقیقت این علاقه من به دیجیکالا چیزی فرای یک خرید مطمئن و راحته!
    علاقه من به این شرکت به دلیل متفاوت بودنش هست…

    اما چرا معتقدم دیجیکالا متفاوت است ؟ چون برای اولین بار بعد از سالها بوده که یک فروشگاه، شرکت یا هر چیزی که میشه اسمش رو گذاشت در ایران، خودش رو از قالب یک صنف یا بیزنس بیرون کشده و تبدیل به یک برند شده !!! برای اولین بار بعد از سالهاست که یک نام معتبر در کشور به شکلی پدید اومده که امروزه روی آدرس http://www.digikala.com ارزش گذاری می شه! این یعنی سوای درآمد و کاری که این شرکت می کنه، تونسته برند خودش رو معتبر کنه و اصولا این کار برای شرکتی که خودش تولید کننده نیست خیلی سخته (ما همه به سوپر مارکتها می ریم و خرید می کنیم، حالا تصور کنید چقدر سخته که یک سوپر مارکت به حدی از اعتبار برسه که همه اون رو با نام بشناسن و از جاهای مختلف در موردش حرف بزنن !)

    از طرف دیگر نکته عظیمی که در پشت این نام قرار داره هوش جمعی و هدف مندی و حرکت رو به جلویی است که با اینکه اصلا از ساز و کار این شرکت خبر نداریم ولی کاملا حس میشه… اگر یادتون باشه قبلا وقتی سفارشی ثبت می شد منظر می موندیم تا کسی تماس بگیره و زمان آوردن کالا رو هماهنگ کنه. از یک روز به بعد دیگه زنگی در کار نبود و خودمون مشخص می کردیم! (شاید این مورد خیلی ساده به نظر برسه! اما اولین روزی که این اتفاق افتاد با خودم فکر کردم بالاخره یک شرکت ایرانی به سطحی از بلوغ و دانش رسیده که حتی با وجود اینکه اوضاش خوبه و همه راضی هستن باز هم جلسات داخلی می زارن، فرایندها رو بررسی می کنن و حتی کوچکترین کارها رو که حس می کنن میشه حذف کرد و پروسه خرید رو ساده تر کرد و از طرفی کار اضافه ای رو از دوش پرسنل برداشت رو مجددا بررسی و تغییر میدن! این کار ساده در فرهنگ ما که اصولا وقتی چیزی کار میکنه دیگه بش دست نمی زنیم و میگیم خوبه، حرکتی هست بی نظیر ! (از صنایع خودرو سازی بگیرید تا کیک و پفک و … همینکه چیزی پول در میاره دیگه به ساختارش دستی زده نمیشه و بعد از مدتی هم میبینید دیگه کیفیت قبل رو نداره و از بین میره))
    دیدن همین حرکت ساده باعث میشه با اینکه در این مجموعه نیستم حس کنم افرادی در اونجا هستن که نمی خوان ثابت بمونن و فکرشون حرکت و به جلو رفتنه.

    از طرف دیگر دیجی کالا برای اولین بار ساختار شکنی کرد و به مرزی فراتر از یک دلالی هوشمند رسید! این شرکت از یک فروشنده تبدیل به یک شرکت دانش محور در همه زمینه ها شده و وقتی اسم دیجی کالا میاد قبل از یادآوری یک فروشگاه یا مرکز خرید، به یاد مجموعه دانشی که در اون نهفته شده میفتم. مجموعه نقدها، اخبار، بررسی ها و مقالات از یک سو، راه اندازی دیجی تی – وی از سوی دیگر و امسال هم شاهد شاهکار بی نظیری در حوزه دانش کشور به نام دیجیکالا مگ بودیم!!!

    همه اینها یعنی دیجیکالا یک فروشنده نیست که به سود خودش بنازه و خوشحال باشه! این یک مجوعه دانش است و جایی که در مورد مجموعه دانش بحث میشه نگرانی بابت شکست خوردنش وجود نداره.

    امروز وقتی به کالایی فکر میکنم که حتی قصد خریدش رو ندارم بلافاصله دیجیکالا را نه به عنوان یک فروشنده معتبر، بلکه به عنوان منبعی قابل اعتماد برای بررسی و مطالعه نقد آن کالا یا خواندن نظرات دیگران یا مقایسه به یاد می آورم و این به خودی خود نشون میده چگونه یک شرکت نقشش در ذهن ما به عنوان یک منبع حوزه دانش تبدیل شده!

    در آمازون شما عملا نقد و بررسی کالا ها رو ندارید! خرید شما با تحویل در همان روز یا حتی یکی دو روز همراه نیست! آمازون غول بزرگی است در عرصه فروش بین المللی و شکی بر آن نیست! اما دیجیکالا اینجا صرفا فروشنده ای نیست که نگران ذوب شدن آن در عرصه رقابت باشیم. دیجی کالا یک برند است، یک مجموعه دانش، با مدیریان و پرسنلی که به نظر می رسد توزیع دانش الکترونیکی و گسترش کاربری اینترنت و آشنایی مردم با فرهنگ نوین دیجیتالی را سر لوحه کار خود قرار داده اند و این مجموعه دانش پا بر جا خواهد ماند.
    (می دونم طولانی ولی خوب ابن شرکتها چیزی نیستند که در طول این چند دهه هر رزو شاهدشون بوده باشیم و باید ارزششون درک بشه)
    با تشکر

    1. فرزاد عزیز،
      از توجه و اطلاعات دقیق‌ت ممنونم. خوشحالیم که همراهان فهیم و نمره یکی مثل شما داریم و امیدواریم لایق این اعتماد باشیم.
      راستی بچه‌های دیجی‌کالامگ سعی کردن با ایمیل‌هایی که از شما داشتن باهاتون تماس بگیرن و گویا موفق نشدن، اگر دوست داشتی برای آقای حشمتی یک ایمیل بفرست. ممنون! 🙂

      1. فرزاد شریف زاده

        از لطف شما سپاسگزارم
        ایمیل اکانت من در دیجی کالا farzad.sharifzadeh@nedaco.com است و ایمیل شخصیم sharif.farzad@yahoo.com
        بنده ایمیل جناب آقای حشمتی را دریافت کردم و به آن پاسخ خواهم داد. با تشکر از شما

  10. سجاد محمودی

    همه میدونن دیجی کالا بزرگترین و بهترین فروشگاه اینترنتی ، ولی کم و کسری هاییی هم داره مثلا نبود cpu و کارت گرافیک و مادربرد!
    بنظرم فروشش خیلی بیشتر از خودکار یک میلیونی و دمپایی ۱۰۰ هزار تومنی باشه!؟

    1. سجاد عزیز! در حال توسعه‌ی قسمت کامپیوتر و تجهیزات جانبی اون هستیم؛ اما گمان نمی‌کنم توسعه‌ی محصولات رسته‌های دیگه تناقضی با افزایش تنوع کالاهای دیجیتال داشته باشه. دمپایی‌های صدهزارتومنی ما اتفاقا خیلی طرفدار دارن! 🙂

  11. هنا

    زنده باد دیجیکالا

    1. 🙂

  12. محسن پاك‌نيت

    سلام نیما جان.

    ممنون بابت همه نکات خوب و صحیحی که گفتی. اما درباره حوزه محتوا باید ۲ تا نکته رو در نظر بگیری.

    اول: درسته که فرایند بازاریابی محتوا طولانی و تخصصیه اما غول‌هایی با سرمایه آمازون و ای‌بی، به‌راحتی می‌تونن در حوزه محتوای فارسی هم وارد رقابت با شما بشن.
    دوم: شما هم برای ورود به بازار جهانی، باید محتواهایی به زبان‌های انگلیسی و سایر زبان‌های بازار هدف تولید بکنید و این هم یه چالش بزرگه.

    گرچه به‌نظر من هوشمندی تیم مدیریت دیجی‌کالا کمک می‌کنه که از مرحله گذار جهانی‌شدن هم با موفقیت عبور کنن و ما کاربران ایرانی هم پشتیبان و پشتوانه شما هستیم.

    موفق باشید.

    1. محسن عزیز! ممنونم بابت نکاتی که گوشزد کردی. به هیچ وجه منکر قدرت غول‌هایی که اسم بردی در تولید محتوا و بازاریابی محتوایی نیستم اما معتقدم این کار ساده‌ای براشون نخواهد بود. ورود ما به بازارهای جهانی مستلزم بسترسازی در حوزه‌های مختلفیه که یکی از اون‌ها محتوای انگلیسی و انتشار اونه.
      ممنونم که ازمون حمایت می‌کنید و با تلاش‌مون سعی خواهیم کرد لایق اعتماد و محبت شما باشیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما