چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۵۶۱ دیدگاه
  1. امير رضا محمودي

    با عرض سلام و درود بی کران
    بودن شرکت های فوق خیلی هم عالیه که از نظر من باعث رشد و تلاش بیشتر دیجی کالا و فروشگاه های اینترنتی دیگر میشود و همچنین باعث میشود سطح معیار و خدمات به استاندارد جهانی برسد و همچنین وجود فضای رقابتی باعث ایجاد نو اوری در فروش و خدمات بیشتر بین اینگونه فروشگاه ها بشود.
    با این وجود در خانواده بزرگ دیجیکالا دوستانی ( از جمله خودم) هستن که در هر شرایطی طرفدار و مشتری دیجیکالا هستن و از هر نواوری دیجیکالا استقبال و حمایت میکنیم .

    1. ممنون امیررضا جان! تلاش می‌کنیم در این فضای رقابتی همچنان بهترین باشیم و رضایت شما دوستان رو فراهم کنیم.

  2. محمد

    سلام….
    دیجی کالا واقعا مورد اعتماد ترین فروشگاهیه ک من میشناسم…

    اما یک سری نقد ها هم وارد هست…
    فرضا چرا به بعضی نظرات که بسیار هم تکرار میشه حتی یک جواب از دیجی کالا تو بخش نظرات داده نمیشه؟؟به یک سوال یک بار پاسخ بدید و تمام…یا بخش نظرات رو به حالت reply در بیارید….ما هی نظرارو میخونیم….مینویسن در جواب به فلانی….حالا باید بریم فلانی رو پیدا کنیم…..بارها گفتم نظراتمو اما انگار نه انگار….یک ایمیل هم به من جواب ندادید که بگید فرضا امکانش نیس…
    ولی به هر حال کیفیت کالاهاتو حرف نداره….امیدوارم همینجور باقی بمونید و با رشد بیشتر و روز افزون تغییری حداقل در این یک زمینه ایجاد نشه…

    1. محمد عزیز! بالاتر برای دوستان دیگر هم توضیح دادم، دلایل پیچیده و بسیاری وجود داره که بهتره فروشگاه الکترونیکی در قسمت نظرات صفحه‌ی محصول پاسخ نده. اما اگر سئوالات یا نظراتی متفاوت با ماهیت محصول داشتید راه‌های ارتباطی بسیاری وجود داره که می‌تونید از طریق اونها با ما در تماس باشید. بابت لطفی که به دیجی‌کالا دارید صمیمانه سپاسگزارم.

  3. سام

    مرسی بابت مقالتون
    ولی ای کاش یکم زیرکانه تر به شبحات وارده جواب میدادید

    1. سام عزیز! من از شما ممنونم که وقت گذاشتید و خوندید نوشته‌ی من رو. در مورد شبهات هم ترجیح‌مون این بود که جواب‌هامون صادقانه باشه تا زیرکانه! 🙂

  4. عباس

    به نظرم اگه آمازون و ایی بی هم بیان تو ایران با توجه به هزینه های گمرکی و ارسال، نمی تونن اجناس رو به قیمت مورد نظر دست مشتری ایرانی برسونن از طرفی هم دیجیکالا توی این مدت تونسته خودشو اثبات کنه.

    پیشنهادم به دیجیکالا اینه که حتی دامنه فعالیتش رو توی منطقه گسترش بده و به کشورهای فارسی زبان و سپس خاورمیانه خدمات ارائه بده تا شاهد رشد یک برند معتبر ایرانی در سطح منطقه و جهان باشیم البته این بشرطی هستش که کیفیت ارائه خدمات پایین نیاد و دامنه محصولات بسیار بیشتر بشه.

    با سپاس

    1. عباس عزیز! ممنون بابت محبت و پیشنهادتون. در برنامه‌های توسعه‌مون نظر شما رو هم لحاظ خواهیم کرد.

  5. AliReza.Sh

    درود
    راستش من هر روز دیجی مگ رو دنبال میکنم و خب طبعا به این مطلب هم که برخورد کردم خوندمش و واسم جالب بود. و اما یه سری نکات هست که چون پراکنده و بعضا بی ربط هستن به صورت آیتم وار بیان می کنم.
    ۱) تعداد زیاد کامنت ها و پاسخ های جناب رسول زاده باعث شد تا منم به عنوان عضوی از این گروه که از تولد این کودک تازه بالغ شده باهاش همراه بودم بخوام نظری بدم و حرفی زده باشم. با توجه به اینکه تمام نظرها رو خوندم راستش واقعا دوست دارم در خصوص کامنت خودم هم پاسخ شما رو بشنوم.
    ۲) نتیجه ی رقابت بدون شک رضایت بیشتر بازار و مشتری خواهد بود. توجه شما و درج همچین مطلبی نشان از پویایی این صنعت نوظهور داره. و خب همه از همچین رقابتی استقبال میکنیم.
    ۳) روابط عمومی و تبلیغات. راستش برای منِ نوعی که از آبادان پیگیر پیشرفت برندشما هستم تبلیغات شما اینجا در حد تبلیغ تلویزیونی هست و بس. در نمایشگاه کتاب امسال حس کردم که دیجی کالا داره تلاشش رو برای تبلیغ میکنه و این خوبه واقعاً. میدونم هنوز زوده و صد در صدشما هم همه اینها رو در نظر دارید ولی به نظرم جدی تر و قوی تر به مشتریان بالقوه تون نگاهی داشته باشید. شاید حتی مشتریانی که هنوز با اینترنت و خرید اینترنتی اخت نشدن. به کرات برخی از دوستان و آشنایان خود من که خیلی میونه ای با اینترنت و اعتمادی به خرید اینترنتی ندارن ازم خواستن که واسشون قیمت چک کنم. نمود این مساله هم شبکه های اجتماعیه. در صنعت تکنولوژی ثابت شده ست که گروه دوستان در افزایش و محبوبیت یه برند تاثیر بسزایی دارند. به تبلیغات بیشتر مثه تقویم ها، کارت ویزیت ها، پوسترها هم فکر کنید. یا حتی بلندپروازانه تر مثه محصولاتی که خودتون تولید میکنید و حمایت از استارت آپ هایی که توانایی تولید موفق رو دارن.
    ۴) ساخت اپلیکیشن دیجی کالا یه کار روتین در جهت پیشرفت ولی هوشمندانه بود. تاثیر برندتون بیش از پیش افزایش یافت.
    ۵) برندسازی یه فرایند پیچیده در صنعت هست. من فکر میکنم شما با موازی سازی دیجی مگ، اپلیکیشن، سیستم حمل کالا، سیستم پشتیبانی و و و … به خوبی در جهت افزایش ارزش برندتون گام برداشتید. و از نظر من لایق عنوان برترین استارت آپ ایرانی هستید.
    ۶) در مورد سایت دیجی مگ، به نظرم یه سری کاستی ها داره که خب با توجه به اینکه زمان زیادی از شروع به کارش نمیگذره طبیعیه. اولی ش اینه که گروه ویراستاری تون هنوز یا تعدادشون کمه، یا با دقت کافی کار نمیکنن و یا … نمیدونم. ولی کاستی در این قسمت واقعا به چشم میخوره. دوم اینکه گاهی (تاکید میکنم گاهی) مطالبی که مینویسید به صورت خیلی خیلی مشخص به دیجی کالا لینک داره. نمیگم اینطوره ولی انقدر تابلو (اصطلاح عامیانه) که من حس میکنم جانبدارانه ست و شاید کالاهایی به خاطر عدم عرضه در دیجی کالا از گردونه ی رقابت اون مورد حذف شده اند!! این حسی هست که من فکر میکنم به خیلی ها القا بشه.
    در مورد این سایت، به شخصه خیلی علاقه دارم به صورت پارت تایم واستون مطلب آماده کنم یا ترجمه کنم. فکر میکنم همچین مشارکت هایی کمک کننده باشه. مثل ستون یک روزنامه یا یه همچین چیزی.
    ۷) یکی از مواردی که باعث میشه خیلی ها به دیجی کالا مراجعه کنن خوندن نظرات کاربران و نقد و بررسی ها هست. خرید هوشمندانه چیزیه که اکثرا به دنبال ش هستن. یه چیزی هست که میتونه شور و اشتیاق رو این وسط زیاد کنه. سیستم اعتباربخشی و امتیازدهی به کاربران از سوی دیگر کاربران میتونه این اشتیاق رو بیشتر و بیشتر کنه. به عنوان مثال یه سیستم امتیازدهی خوب باعث میشه دیگران بدونن چه نظری قابل اطمینان تر خواهد بود. این موضوع سایت شما رو به نظر من به موجودی پویا و دورگه تبدیل میکنه. یک هایپوکریت یک هیبریدی، نیمی سایت عرضه ی کالا و نیمی فروم کارشناسی. ارزش وقت و انرژی رو داره. به نمونه های موفق فروم ها توجه کنید. میتونید الگوی سایت های دیگه هم باشید در این مورد.
    ۸) هنوز تا زمانی که تنوع محصولات تون به حد مورد نظر برسه راه زیادی در پیش دارید. بنده حس میکنم روند تنوع بخشی به محصولات تون تا دو ماه پیش خیلی سریع تر بود و الان رو به افول رفته. این موضوعیه که واسه رقابت الزامیه. و به تثبیت هرچه بیشتر شما در بازارهای موازی کمک خواهد کرد.
    ۹) جای پادکست دیجی کالا خیلی وقته که خالیه. یه پادکست که به صورت گاه و بیگاه منتظر بشه هم میتونه شروع خیلی خوبی باشه. فکر میکنم این رسانه به صورت موازی با دیجی کالا تی وی و دیجی مگ تکمیل کننده ی این سه گانه خواهد بود.

    در آخر هم، مطالب توی ذهنم انقدر زیاد و پراکنده ست که نمیدونم ادامه بدم و سرتون رو درد بیارم یا بگذرم. بهتره سخن کوتاه کنم و کامنت م رو با یه تشکر و خسته نباشید تموم کنم. دست شما رو به گرمی میفشارم.

    1. دوست عزیز ممنون به خاطر پیشنهادات خوب‌تون. خوشحالیم که با ما همراهید و خوشحال‌تر می‌شیم که با هم همکاری کنیم. با دوستان من در گروه دیجی‌کالامگ تماس بگیرید.

  6. سعید

    آمازون اقلا مثل شما شیره سر مردم نمیماله . که ببیاد یه کالا رو قیمتشو بالاببره بعد تخفیف بده تازه از قیمت خود کالا بالاتر بفروشه . بعدم اسمش اینه که تخفیف خورده به این کالا . نمونش رو شما میتونید برید تو قیمتهای قبل و بعد تخفیف تو جدول قیمتها ببینید .

    1. متاسفم که چنین احساسی راجع به قیمت‌گذاری ما دارید. بررسی نمودار قیمت ما نشون می‌ده جز در موارد نادری که سعی کردیم جلوش رو بگیریم این اتفاق نیفتاده.

  7. حمید

    و البته ما مصرف کننده ها از رقابت بین شما چه لذتی خواهیم برد…دیجی کالا، آمازون !!

    1. 🙂

      1. حمید

        البته در کامنت من اسم یک سایت دیگر هم بود! که ظاهراً صلاح نبوده منتشر کنید ! به هر حال رقابت خیلی خوبه برای ما مصرف کننده ها !

  8. کامران عبدی

    با پاراگراف آخر متن شما به شدت موافق هستم. دیجیکالا شبکه توزیع بسیار قوی ای داره که قطعاً شرکت‌ های بزرگی مثل ای بی و آمازن در صورتی که بخوان بیان ایران از این امکانات دیجی کالا استفاده خواهند کرد.
    شرکتی مثل دیجیکالا که در ارائه خدمات و مشتری مداری در ایران پیشرو هست به سرعت می تونه خودش رو به استاندارهای جهانی برسونه و شرکت های رقیب دیگه از گردونه رقابت حذف می شن.

    1. ممنونم کامران عزیز! امیدوارم با تلاش بیشتر لایق اعتمادی که به ما دارید باشیم.

  9. مهدی

    با سلام و خسته نباشید
    خوب اومدن این سایت ها فایده نداره وقتی گمرک میخوره و قیمتش دو برابر میشه

    1. مهدی جان! دو برابر رقم دقیقی نیست اما فروشگاه‌های فعال در کشور بایدبرای محصولات ارائه شده باید تمام عوارض و مالیات و حقوق قانونی دولت رو پرداخت کنند.

  10. پیمان منصوری

    دیجیکالای عزیز لطفاً این شیوه جدید یا بهتره بگم این شیوه جدید که روی همه قیمتها خط میکشید و میزنید مثلاً ۴۰۰۰۰ تومن تخفیف رو بردارید و مثل قبلاً کنید که نمودار قیمت داشت. نیاز نیست که اگر قیمت گوشی پایین اومده شما بعنوان تخفیف حسابش کنید!!! جالب اینجاست که در دیجی همه گوشیهای مخصوصاً میان رده و بالا رده ای که من چک کردم از بازار و از بعضی از سایتهای اینترنتی خوب دیگه که نماد اعتماد الکترونیکی دارن گرونتره . مثلاً من دو روز پیش در مشهد گوشی LG G4 رو حدود ۴۰ هزار تومن ارزونتر از دیجی خریدم! (دقیقاً با همون شرایط گارانتی و …) تازه از مشهد نه تهران. حالا شما هزینه پستش که فکر کنم تا مشهد حدود ۲۰ هزار تومن میشه رو هم روش اضافه کنید!
    خب با این حساب آدم اگه از دیجی خرید کنه اشتباهه چون هم باید گرونتر بخره هم کلی پول پست بده(پست بی انصاف)

    پس خواهشاً این خط خوردگیهای روی قیمتها و نوشتن تخفیف رو بردارید . آدم اینجوری احساس حماقت میکنه. گولزنک بازیهای ایرانیها رو نمیدونم اون شرکتها هم دارن یا نه!؟؟

    1. دوست عزیز! به جای یک کامنت که نه مستندی در آن هست و نه صحت آن قابل بررسی است در صورت بروز چنین مشکلی با واحد خدمات ما تماس بگیرید و از ضمانت تضمین حداقل قیمت استفاده کنید. نمودار قیمت هم همچنان در صفحات محصول وجود دارد.

      1. پیمان منصوری

        صحّتش چرا قابل بررسی نیست!
        یعنی ممکنه قیمتی که واحد خدمات میده با قیمتی که توی سایت نوشته فرق داشته باشه؟
        میدونم نمودار قیمت هنوز هم هست ، منظور بنده این بود که از نمودار قیمت میشه فهمید که ارزون شده پس دیگه نیازی به خط زدن قیمتها و نوشتن تخفیف نیست. درواقع این پول خود کالاست به قیمت روز

  11. مهدی

    سلام.. شما اولین کاری که باید انجام بدین اینه که به نظرات و پیشنهادات کاربراتون احترام بگذارید و عمل کنید.. احترام و که قبول دارم ، و لی عمل نمی کنید، شاید ۱ سالی می شه که هر وقت دیجی کالا به من زنگ می زنه برای نظر خواهی میگم، برای مشتری هایی که زیاد ازتون خرید می کنن حالا به غیر از دیجی بن مزایای دیگه هم بزارید یا اکانت اونها رو به prime membership تغییر بدین ، درست مثل سایت آمازون که برای مشتری هایی که زیاد ازش خرید میکنن این کار رو انجام میده، ولی خب کو گوش شنوا، فقط همکاراتون در این یکسال می گن مرسی، ممنون، شما درست می گین، احترام خوبه، ولی عمل کردن از اون خیلی خیلی بهتره..

    1. مهدی جان! تا امروز تمام تلاشم این بوده که به نظرات کاربران‌مون احترام بگذاریم و در حد بضاعت‌مون عملی‌شون کنیم. ایجاد یک باشگاه مشتریان وفادار شبیه چیزی که راجع به آمازون گفتید بسترهای متنوع و چارچوب‌های دقیقی می‌خواد که انجام‌ش کار ساده‌ای نیست اما دیجی‌کالا اون رو در دستور کار خودش داره و در برنامه‌ی توسعه‌ش با دقت و اولویت در حال پیشبردشه. ممنون بابت پیشنهادت.

  12. فرشاد

    زنده باد کسب و کار ایرانی.در ضمن کسب و کاری که رقابتی نباشه به درد لای جرز دیوار میخوره.

    1. ممنون فرشاد جان! باهات موافقم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما