خداحافظی ابدی با دون سالیری؛ نقد و بررسی بازی Mafia 3
معمولا در فصل بهار نمیتوان چندان به آب و هوا اعتماد کرد؛ چرا که در یک چشمبرهم زدن آسمان پر از ابرهای سیاه و تیره میشود و ناگهان باران شدیدی شروع به باریدن میکند. رگبار پردامنهای که در بدو امر اینگونه بهنظر میرسد چندین ساعت و حتی چند روز بهطول خواهد انجامید؛ اما در عمل شاید بیش از نیم ساعت هم به درازا نیانجامد. بازی مافیا ۳ (Mafia 3) هم دقیقا شبیه به یکی از همین رگبارهاست؛ شروعی محکم و طوفانی دارد و در آغاز این تصور را برای گیمرها پدید میآورد که تا پایان با یک بازی محکم و درگیرکننده روبرو هستند. اما این تصور خیلی زود رنگ میبازد و درست در همان نقطهای که گمان میرود مافیا۳ میخ خود را محکم بر زمین کوبانده است، رگبار پردامنه پایان مییابد و پس از کنار رفتن ابرهای طوفانی از فراز آسمان شهر نیوبوردو، آفتاب شروع به تابیدن کرده و همهچیز کاملا عادی و معمولی جلوه میکند.
آتش انتقام
داستان بازی مافیا ۳ ماجرای یک انتقام خونین درسال ۱۹۶۸ میلادی را روایت میکند. انتقام سختی که قرار است به دستان خشمگین لینکلن کلی رقم بخورد؛ جوان تنومند و سیاه پوستی که بهتازگی از جنگ ویتنام به خانه بازگشته و قصد دارد کسب و کار خانوادگی خود در شهر نیوبوردو، که با الهام از منطقهی نیواورلینز در دنیای واقعی طراحی شده است، را ادامه دهد. خانوادهی لینکلن اعضای یک باند زیرزمینی هستند که به باند سیاه موسوماند و سرپرستی او را از دوران کودکی برعهده داشتهاند. کسب و کار اصلی آنها را فعالیتهای غیرقانونی و پنهانی تشکیل میدهد و این همان کاری است که لینکلن از دوران جوانی به آن مشغول بوده است. اوضاع هنگامی برای قهرمان ما تیره و تار میشود که در پی مواجه شدن او با دسیسهای سازمان یافته و کشمکشهای مربوط به یک سرقت بزرگ بانک، اعضای خانوادهاش قلع و قمع میشوند و او در صدد انتقام از مسببان این کار یعنی اعضای باند ایتالیایی مارکانو بر میآید. اگرچه ماجرای انتقام خونین لینکلن روایتی تازه و بکر محسوب نمیشود و پیش از این هم نمونههای مشابه با آن را در آثار مختلفی نظیر فیلمهای سینمایی یا بازیهای کامپیوتری، فراوان دیدهایم، اما وجود عوامل مهمی نظیر شخصیتپردازی خوب و دیالوگهای قدرتمند موجب شدهاند تا داستان این بازی، بهخصوص در بخشهای ابتدایی آن، به هیچوجه تکراری و خستهکننده جلوه نکند. بهرهگیری از روایت غیرخطی و مستندمحور برای بازگویی رویدادهای مافیا ۳ هم موجب قوام بخشیدن هرچه بیشتر به داستان این اثر شده و با وجود شباهتهای موجود میان شخصیت اصلی داستان این بازی با قهرمان داستان مافیا ۲ (به عنوان مثال بازگشت هر دوی آنها از جنگ در ابتدای داستان)، نوع روایت خاص داستان مافیا ۳ این بازی را متمایز از نسخهی پیشین سری مافیا میسازد.
تکراری و کسلکننده
با وجود بهرهمندی مافیا ۳ از داستانی قابل قبول، گیمپلی این بازی آنچنان که باید بخش داستان را همراهی نمیکند و در نهایت به اصلیترین پاشنه آشیل این بازی تبدیل میشود. البته ماموریتهای اصلی مافیا ۳ روند جذابی دارند و محرک خوبی برای دنبال کردن داستان این بازی محسوب میشوند. اما بخش مکمل آنها یعنی ماموریتهای جانبی، از طراحی یکنواختی بهره میبرند و از آنجا که انجام این ماموریتها بخش مهم و گستردهای از گیمپلی مافیا ۳ را تشکیل میدهد، ساختار تکراری آنها انسجام این بازی را از بین برده و ریتم مناسب گیمپلی آن را از تک و تا انداخته است. هدف اصلی ماموریتهای جانبی مافیا ۳ بر آزادسازی مناطق دهگانهی شهر نیوبوردو توسط لینکلن به موجب از بین بردن باندهای مافیایی حاکم بر این مناطق استوار شده است و بدون آنکه هیچ تغییری در روند انجام آن ایجاد شود تا پایان بازی ادامه مییابد. این ضعف هنگامی بیشتر خودنمایی میکند که بدانیم انجام ماموریتهای اصلی مافیا ۳ در گرو تکمیل ماموریتهای فرعی و جانبی آن است و بدون انجام این ماموریتهای تکراری و خستهکننده نمیتوان ماموریتهای اصلی مافیا ۳ را آزاد کرد. بنابراین گیمرها خیلی زود خود را گرفتار در چرخهای تکراری مییابند و بهتدریج از حضور در شهر نیوبوردو دلزده میشوند.
در کنار رویارویی مستقیم با دشمنان از طریق استفاده از سلاح گرم یا مبارزه با دست خالی، از پا درآوردن آنان بهشکل مخفیانه نیز در این بازی امکانپذیر است.
با وجود ضعفهای موجود در گیمپلی مافیا ۳، این بازی استفادهی بسیار بهتری از ساختار دنیای باز خود بهنسبت نسخهی قبل کرده است. برخلاف بازی مافیا ۲ که با وجود یدک کشیدن نام Open World روندی نسبتا خطی را در بخش داستان و گیمپلی دنبال میکرد، مافیا ۳ از این آفت مهم مصون مانده است و در صورت بهره بردن از ماموریتهای فرعی متنوع و جذاب میتوانست به یک بازی خوب با ساختار Open World قابل قبول تبدیل شود. بهخصوص که بخشهایی نظیر مخفیکاری، مبارزه با اسلحههای گرم و سرد، مراوده با همراهان برای مدیریت مناطق مختلف آزاد شده در نیوبوردو و رانندگی در طول شهر به خوبی در این بازی طراحی شدهاند و در صورت تلفیق مکانیزمهای مذکور با مراحل جانبی متنوع نتیجهی کار میتوانست بسیار بهتر باشد. در مجموع گیمپلی مافیا ۳ شباهت فراوانی به بازی Just Cause 3 دارد. به این معنی که در مافیا ۳ نیز همانند سومین نسخه از سری Just Cause باید برای آزاد کردن مراحل اصلی به انجام اجباری ماموریتهای جانبی پرداخت و ذات خستهکنندهی مراحل فرعی، شیرینی تجربهی ماموریتهای اصلی را در کام گیمرها تلخ میکند.
شهر رنگپریده
رقم خوردن ماجراهای مافیا ۳ در دههی ۶۰ میلادی، تلاش سازندگان این بازی برای وفاداری کامل به بازهی تاریخی مذکور را در پی داشته است. هدفی که در مجموع بهشکل موفقی در دو بخش شنیداری و گرافیک هنری این بازی محقق شده است. به هنگام حضور در کافهها و رستورانهای نیویوبوردو یا هنگام رانندگی در طول شهر و از رادیو، موزیکهای کلاسیک دههی شصت بهگوش میرسند و صدای آشنای خوانندگانی نظیر الویس پریسلی و جیمی هندریکس حال و هوای آن دوران را بهخوبی بازتاب میدهد. موضوعی که با نوع طراحی گرافیک هنری این بازی کاملا سازگار و هماهنگ بهنظر میرسد. در واقع علاوه بر بازسازی کامل شمایل اتومبیلها، فضای شهر نیوبوردو و رخت و لباس ساکنان شهر در بازی مافیا ۳ با همان حال و هوای قدیمی، استفاده از تم کدر و رنگپریده برای به تصویر کشیدن جزییات این بازی نیز به خوبی توانسته وجه تاریک و پرآشوب اواخر دههی ۶۰ میلادی در ایالتهای جنوبی امریکا را بازتاب دهد.
با وجود نمایش قابل قبول بازی مافیا ۳ در دو بخش شنیداری و گرافیک هنری، گرافیک فنی این بازی رویکردی دوگانه را برابر مخاطب خود در پیش میگیرد. هنگام نظاره کردن شهر نیوبوردو و جزییات آن از فاصلهای دور همه چیز خوب و مناسب جلوه میکند. بهخصوص شب هنگام که بازتاب نور از سطوح مختلف جلوهای دوچندان زیبا به دورنمای شهر میبخشد و سوسوی چراغ اتومبیلها و ردی که در دل تاریکی از خود بهجا میگذارند چشمان مخاطب را نوازش میدهد. دقت در طراحی چهره و مدل شخصیتهای حاضر در این بازی به همراه انیمیشنهای مناسبی که از آن بهره میبرند هم موجب شده تا ساکنان شهر نیوبوردو به قدر کافی زنده و پویا جلوه کنند. اما مشکل اینجاست که برای شکل دادن به ظاهر بسیاری از مدلها نظیر در و دیوار یا برخی اتومبیلها (بهعنوان مثال وانتهای استیشن) از وجود بافتهای کم جزییات و بیکیفیت استفاده شده است. بافتهایی که بههنگام حضور گیمر در بسیاری از محیطهای باز شهر نیوبوردو با تاخیر بارگذاری میشوند و از این زاویه نیز به مشکل مشابه در بازی جاستکاز ۳ شبیه است. در واقع کاستیهای موجود در بخش گرافیک فنی مافیا۳ تنها با نگاهی نزدیک به شهر و دقیقتر شدن به جزییات محیط این بازی خود را به رخ مخاطب میکشند. این موضوع هنگامی ملموستر میشود که بخواهیم بازی مافیا ۳ را کنار برخی از آثار همسبک نظیر GTA 5 قرار دهیم. نسخهی پنجم از سری GTA اگرچه در هنگام انتشار برای پلتفرمهای نسل هفتمی عرضه شد و پس از آن گام به نسل هشتم نهاد، اما در زمینهی استحکام گرافیک فنی بسیار پیشروتر از بازی مافیا ۳ جلوه میکند. نکتهای که در کیفیت هوش مصنوعی این دو بازی نیز مشاهده میشود و قیاس هوش مصنوعی شخصیتهای فرعی حاضر در مافیا ۳ و GTA 5 با یکدیگر، حکم به برتری بیچون و چرای نسخهی پنجم از سری GTA میدهد. در مجموع اگر بخواهیم بهقدر کافی از جزییات گرافیکی بازی مافیا ۳ لذت ببریم، بهتر است همان کاری را انجام دهیم که هنگام خوردن کلهپاچه انجام میدهیم؛ یعنی به جزئیات کاری که در حال انجام آن هستیم دقیق نشویم و تنها آن کار را در کوتاهترین زمان ممکن به پایان برسانیم!
بازی مافیا ۳ بسیار خوب و طوفانی آغاز میشود و به موجب برخورداری از داستان و شخصیتهای اصلی و فرعی قابلقبول، توان همراه ساختن مخاطب خود تا پایان را دارد. با اینحال پس از سپری شدن مراحل مقدماتی، جذابیت این بازی اندکاندک رنگ میبازد و آفت تکرار کل بخش گیمپلی را به تسخیر خود درمیآورد. در واقع همانگونه که نسخهی دوم از سری مافیا به موجب بهرهمندی از ساختار خطی و عدم استفادهی درست از المانهای دنیای باز نتوانست آنگونه که باید درخشان و تاثیرگذار جلوه کند، بازی مافیا ۳ هم از تکراری بودن روند گیمپلی خود بسیار لطمه خورده است و در مجموع نتوانسته به یک بازی صددرصد جذاب تبدیل شود. به این ترتیب هر دو عنوان دوم و سوم از سری مافیا بسیاری از پتانسیلهای خود را حین عمل از دست رفته میبینند تا هواداران این مجموعه همچنان در این حسرت باقی بمانند که چرا پس از انتشار عنوان نخست از سری مافیا، دنبالههای این مجموعه نتوانستند آن شکوه و جلال گذشته را تکرار کنند.
نام لاتین بازی: Mafia 3
تهیهکننده: 2K Games
سازنده: Hangar 13
سبک:اکشن ماجرایی
پلتفرم: Xbox One، PS4، PC
امتیاز: ۵/۳
سلام دوستان
به نظر بنده مافیا ۱ بهترین بازی دنیاست
چون توی زندگی هم بهمون درس میده
و اینکه من وقتی پالی توی اون مردخیلی ناراحت شدم
همین
سلام رو سیستم من اجرا میشه
رم۶
ویندوز۱۰و۶۴بیت
سی پی یو gt3420
گرافیک۴
با سلام و خسته نباشید
مافیا ۳ شنیدم ۶۴ بیتی است، سیستم کامپیوتر من ۳۲ بیتی، آیا ۳۲ بیتی مافیا ۳ ساختند.
لطفاً جواب دهید………………….
سلام نسخه جدید مافیا۳ روی سیستمم جواب میده روی حداقل بذارمش بدون لگ و صحنه آهسته و …. gp:2gb 630gt cpu:cori3 2100 ram:6gb
ممنون میشم پاسخ بدید
از نظر من مافیا ۲ از همه بهتره ولی هرکسی یه نظری داره حالا شاید یکی بگه مافیا ۳ یا ۱
ممنون از بررسی ولی من هنوز شک دارم که بخرم یا کلا از خیرش بگذرم ؟
دوستان امروز که دارم این کامنت رو می نویسم کلی آپدیت اومده برای بازی و هر سه تا dlc هم اومده ، در یک کلام باید بگم دلیل عدم مؤفقیت مافیا ۳ و بعضی از بازی های دیگه در بدو لانچ سیاست های پولی و مالی سازندگان و ناشران درباره ی بازی هاست که میان بازی رو تیکه تیکه میفروشن تا از فروش dlc ها و سیزن پس سود دوباره به دست بیارن! این روش هم دیگه عادی شده در دنیای گیم
حتمن با dlc ها بازی کنید می بینید که چقدر روند بازی بهتر و جذاب تر میشه و دیگه تکراری نیست! کلی ویژگی و شهر جدید اضافه می کنه dlc ها
فقط جایی هست که داستان کامل مافیا ۳ رو با حزئیات تمام فارسی نوشته باشه ؟!
مافیا ۲ یه شاهکار هنری بود ه وهست که مسیر خیلی از بازی هارو تغییر داد
واما مافیا ۳ من این بازی رو تموم کردم این بازی هم پروژه عظیمی بود
محاسن: مپ این بازی بسیار گسترده هست- گرافیک عالی است -موسیقی ها شاهکار هستند -کپچرهای عالی و جذاب هستند-
معایب: محیط بازی تیره تار است بطور مثال افق و اسمان همیشه گرفته و تاریک است -در مافیا۲ بعد از طی هر چپتر سیو میشد و دوباره میتونستیم هر چپتری که مور علاقه بود انتخاب و بازی کنیم ولی مافیا ۳ از اول تا اخر باید بری اگر اشتباهن در وسط بازی نیو گیم را انتخاب کنی تمام مراحلی که رفتی از دست میره و باید از اول شروع کرد -توی شهر ۹۹ درصد مردم سیاهپوست هستند ولی خلافکارها و پلیس سفید پوست هستند -در مافیا ۲ خیلی از مراحل با کمک جو و هنری انجام میشد که واقع گرایانه تره ولی در مافیا ۳ تنها یی – کلا شخصیت پردازی لینکلن خیلی ایراد داره بطور مثال کسیکه از حقوق سیاهان دفاع میکنه نباید در بازی اجازه ضرب و شتم سیاهان و مردم اذاری تو خیابون رو داشته باشه به طور کلی این بازی مخلوطی از جی تی ا و مافیا ۲ هست که رفتن به سمت جی تی ا بهش صدمه زده .
(بطور مثال کسیکه از حقوق سیاهان دفاع میکنه نباید در بازی اجازه ضرب و شتم سیاهان و مردم اذاری تو خیابون رو داشته باشه )
درباره ی این بخش کامنت تون باید بگم که همچین ایده ای برای یک بازی ow درست نیست ! و در هیچ کدوم از دو نسخه ی قبلی هم شبیه این رو نداشتیم، از نظر من که نباید مافیا ۳ رو یک بازی تمامن در دفاع از سیاه پوست ها دونست!بازی خواسته از این تم استفاده کنه اما اصل بازی همون چیزی هست که از مافیا باید انتظار داشته باشیم، آیا واقعن لینکن کلی فردی کاملن مثبت و پاک بود؟! وقتی از مغازه ای سرقت می کنم و صاحب مغازه رو میزنم از خودم میپرسم که آیا این بازی میخواد از حقوق سیاه پوست ها دفاع کنه؟! خب اینجا که شخصیت سیاه پوست منفی و مزاحم هست! اما اصلن درست و جالب نیست یک بازی رو بخواهیم صرفن برای موضوع هایی مثل دفاع از حقوق بشر و حقوق. رنگین پوست ها و غیره دونست چون رسالت اصلی بازی سرگرمی هست برای مثال در GTA sa هم شخصیت سیاه پوست مثل بقیه ی GTA ها آزاد بود ! و این هم باید بگم که ow بودن بازی در فروش بازی قطعن تأثیر مثبت داره
بنظر من مافیا ۳ عالیه من ۲ رو تموم کردم واقعا خوب بود ولی ۳ ی چیز دیگس شاید بد بگن ازش ولی منکه باش حال کردم مخصوصا تکنیک های کشتارش ک عالیه????
اتفاقا من با ۲ بیشتر حال کردم.
حالا درسته میگن مافیا ۱ بهتر بوده از همشون.
ولی مافیا ۲ خیلی قشنگ و احساسی بود. مثلا مرحله آخر اون لحظه که جو رو میکشن… قشنگ با شخصیت های داستان و ویتو ارتباط میگرفتی. ولی مافیا ۳ علیرغم اینکه داستان قشنگی داره و به نظرم اون قضیه گیم پلی اونقدر ها هم توش بد نیست ولی به پای ۲ نمیرسه
بهترین بازی تو مافیا ها که مافیای ۲ بود ,اما مافیای ۳ واقعا داستان مافیایی داشت ,اینو می فهموند که گانگستر ها تابع قانون های خودشونن مثلا اونجا که لینکن ,ویتوو رو کشت من ناراحت شدم اما این به جذابیت بازی افزود , مافیای ۳ خیلی ایتم های قشنگی در اختیار پلیر گزاشته بود و من که شخصن راضی بودم اما بازم میگم که مافیای ۲ تکرار نشدنیه و حیچ بازی ایو به زیبایی مافیا ۲ ندیدم
البته کشتن ویتو و اون دوتا ی دیگه جزو داستان اصلی نیست و میتونید هر سه رو زنده نگه دارید تا پایان
ازکدوم سایت میشه مافیا۱ رو دان کرد چون من عاشقشم!@#$%^&*)
بازی حوصله آدمو سر میبره
هر چند من پلاتینیومشو گرفتم