اپل رسما جایگزینی پردازنده اینتل با ARM را اعلام کرد
اپل در جریان کنفرانس WWDC 2020 به صورت رسمی جایگزینی پردازنده اینتل با ARM را اعلام کرد و گفت تا دو سال دیگر تمام کامپیوترهای مک این شرکت به جای پردازندهی اینتل، به پردازندههای اختصاصی ARM مجهز میشوند.
در رویداد WWDC 2020 امسال خبرهای زیادی شنیدیم. از معرفی iOS 14 با آن همه قابلیت جذاب تا خداحافظی اپل بعد از قریب به ۱۵ سال با پردازندههای اینتل. این قطعا یک اقدام بزرگ در تاریخ اپل به حساب میآید چون در آینده کاربران مک میتوانند برنامههای مخصوص iOS و iPadOS را هم در کامپیوتر یا لپ تاپ خود اجرا کنند.
طبق گفتههای اپل، این شرکت قصد دارد در سال جاری اولین دستگاه مک مجهز به پردازنده ARM را معرفی کند ولی به طور کلی جابجایی از اینتل به ARM حدودا دو سال زمان خواهد برد. چون هنوز هم محصولات مبتنی بر اینتل این شرکت در راه هستند بنابراین نمیتوانیم انتظار داشته باشیم این جابجایی به این زودیها صورت گیرد.
یکی از مزیتهای بزرگ استفاده از پردازندههای ARM در کامپیوتر و لپ تاپ این است که امکان اجرای برنامههای گوشی و تبلت نیز در آنها فراهم میشود. بدون اینکه هیچ مشکلی از این بابت رخ دهد. به گفته اپل، بسیاری از برنامهها میتوانند در کنار برنامههای مخصوص مک در آن به اجرا درآیند و این یعنی اقدام جدی اپل در راستای یکپارچه سازی سیستم عاملهای خود.
اپل ادعا میکند با این حرکت، نه تنها قدرت بسیار بالای محصولات خود را حفظ میکند بلکه باعث کاهش فوقالعاده مصرف انرژی نیز میشود. همین مسئله باعث طراحی باریکتر و در نتیجه وزن کمتر محصولات آینده این شرکت خواهد شد. استفاده از معماری مشابه در ساخت پردازنده باعث شده اکنون کار توسعه دهندگان جهت طراحی برنامههای مختلف برای گوشی، تبلت و کامپیوتر بسیار راحتتر از قبل باشد.
بیشتر بخوانید: سیستمعامل WatchOS 7 برای ساعتهای هوشمند اپل واچ معرفی شد
برنامههای حرفهای خود اپل قرار است با دریافت یک بروزرسانی، از پردازندههای اختصاصی این شرکت پشتیبانی کنند. همچنین این شرکت از توسعه دهندگان خواسته تمام برنامههای خود را با ارائه یک بروزرسانی با پردازندههای جدید سازگار کنند.
اپل اعلام کرد بسیاری از شرکای این شرکت نظیر مایکروسافت و آدوبی از قبل برنامههای خود را برای اجرا روی پردازنده جدید توسعه داده بودند و لذا کاربران بدون هیچگونه معطلی میتوانند به تمام برنامههای ضروری که توسط این دو شرکت ساخته میشود دسترسی داشته باشند. همچنین اپل دمویی را منتشر کرد که در آن ۵ گیگابایت فایل PSD فتوشاپ بدون هیچگونه مشکل و بسیار روان با استفاده از پردازنده جدید به اجرا درآمد.
macOS Big Sur (سیستم عامل جدید مختص کامپیوترهای اپل) همچنین از نسخه جدید Rosetta نیز بهره میبرد. در واقع این شبیه ساز ابتدا در سال ۲۰۰۶ و بعد از اینکه اپل تصمیم گرفت از PowerPC به اینتل مهاجرت کند عرضه شد. Rosetta در واقع به عنوان یک مبدل عمل کرده و بدون اینکه نیاز باشد برنامهای توسط شرکت توسعه دهنده برای اجرا روی پردازندههای جدید بهینه شود، آن را روی سیستم نصب میکند.
این یعنی حتی اگر توسعه دهندگان برنامههای خود را بروزرسانی نکنند، اپل اجازه نمیدهد کاربران برای استفاده از آن برنامه با مشکل مواجه شوند و با Rosetta به کمک آنها میآید. اپل همچنین برای اجرای لینوکس روی مکهای جدید هم برنامه دارد و به زودی این اتفاق خواهد افتاد.
مهاجرت اپل از اینتل به پردازندههای مبتنی بر ARM خود خبر بسیار خوبی برای کاربران و علاقهمندان به محصولات این شرکت خواهد بود. البته این شرکت ظاهرا در طول سالهای اخیر در حال آزمایش پردازندههای ARM بوده و بعد از اینکه عملکرد ضعیف اینتل را در بخش پردازندهها مشاهده کرد، تصمیم گرفت خود دست بکار شود.
به نظر شما جایگزینی پردازنده اینتل با ARM اقدام درستی بود؟ آیا اپل میتواند با پردازندههای اختصاصی خود، کامپیوترها و لپ تاپهایی تولید کند که توانایی رقابت با محصولات مجهز به اینتل یا AMD را داشته باشند؟
منبع: theverge
سلام
اگر کمپانی های مهم کره ای، تایوانی و چینی در صنعت الکترونیک دنیا وارد نشده بودند تا الان باید بازی خیمه شب بازی دو کمپانی سونی و اپل را تماشا می کردیم. با آمادن این کمپانی ها، سونی از جمع رقابت خارج شد و دست اپل نیز برای همه ما رو شد. اپل بیشتر به دنبال سیاست بازی است تا پیشگام بودن و پیشگام شدن در صنعت الکترونیک جهان و بی توجهی به حقوق مصرف کننده از سیاست های بارز آن است. باز هم خدا را شکر که دست اش رو شده است…!
همونطوری که fox گفت هیچ هدفی جز کاهش هزینه های اپل و افزایش سود نیست.
برای کاربر وزن کم، کاهش ابعاد و ظاهر چشم نواز مهمه
وقتی بشه یک سیستم عامل برای همه دستگاه ها ساخت، چرا هزینه چند برابری؟! چرا پردازنده های متنوع؟!
فقط صفحه رو کوچک و بزرگ کن، به یکی کیبورد اضافه کن به یکی سنسور اثر انگشت !!!
حرکت خوبی بود فقط برای توسعه دهنده ها ۲تا موضوع مهمه، اول این که شرکت autodesk برنامه هاش رو برای پردازنده arm عرضه کنه، دوم برنامه یونیتی و انریل انجین باید حتما براش بیاد یا اپل خودش یه انجین بازی سازی که خروجی برای همه چیز داره رو شخصا بسازه یا چنین قابلیتی رو به ایکس کد اضافه کنه
در غیر این صورت حداقل میشه گفت برای بازی ساز ها و سه بعدی کار ها که درصد قابل توجهی از کاربران اپل هستن تولید چنین محصولی عاقلانه نیست
آیا هنوز هستند جماعتی که از اپل دفاع کنند؟
آیا هیچ چیزی به غیر از بازی ها و نرم افزارهای دستگاه های موبایل برای ARM ساخته میشن؟
آیا تمام نرم افزارها و بازی ها بر مبنای معماری x86 پردازنده ها نوشته نشده ان؟
و قبل از اینکه بخواین از شبیه سازی و اجرای x86 روی ARM بگین، مثال زشت مایکروسافت یعنی Surface X رو ببینین که فوتوشاپ روی این دستگاه حتی یه عکس رو نمیتونه به راحتی واز کنه.
اپل مخاطبش رو میشناسه و میدونه که جمعیت زیادی از افراد مک میخرن که فیسبوک چک کنن، نه چیز بیشتر. الان که فکر میکنم چقدر تصمیم خوبی گرفته. هزینه های خودش رو میاره پایین، قیمت رو باز هم میبره بالا.
توی متن اشاره شده از فایده های ARM اینه که روی مک از این پس اپ های آیپد و آیفون اجرا میشن! پس جای کامپیوتر کجاست؟! و آیا این فایده است؟ آیا ما مک میگیریم که روی اون اپ آیفون و آیپد اجرا کنیم؟!
مهاجرت اپل از اینتل به ARM خبر خوبی بود؟ حتما استفاده از پردازنده های گرافیکی AMD به جای انویدیا هم روی مک بسیار مثبت بوده. ارزون ترین پردازنده های گرافیکی AMD روی این کامپیوترها قرار داده میشن و اپل هیچ هدفی جز ندادن درصد فروش به اینتل و انویدیا نداره.
دوستان، آقای نویسنده، این ها به نفع مصرف کننده نیست! همه با هدف بالاتر بردن درصد درآمد فروش از هر دستگاه تنظیم شده و نه پیشرفت تجربه استفاده از این محصولات.
دوست عزیز، نظر شخصی من اینه که شما که چنین نقد بی پایه و اساسی میکنید تا این لحظه هیچ اطلاعاتی در مورد سیستم عامل مک نداشته و ندارید
اول از همه به عنوان یک کاربر مک خدمت شما میگم
شخص من برای استفاده از این سیستم عامل و اس اس دی های بینظیر سمت محصولات اپل کشیده شدم که کار شخص من رو در برنامه مایا که یک نرم افزار تخصصی هست بسیار لذت بخش کرده
دوم این که بسیاری از کاربران مک یا تدوینگر فیلم هستند یا گرافیست های حرفه ای که نیاز به سیستم عامل بی نقص و روان دارند که بی شک تا این لحظه بهترین سیستم عامل مک هست و اپل هم همیشه سخت افزار و نرم افزار هماهنگی به کاربرانش داده که ما راضی هستیم
بخش سوم کاربران برنامه های اختصاصی اپل هست مخصوصا فاینال کات که برای تدوین فیلم هست و لاجیک که برای ساخت موسیقی هست که به جرعت میتونم بگم اگر هر دو اولین نباشن هرکدوم در شاخه تخصصی خود جز ۳تای اول هستند که باعث میشه حرفه ای های این کار برن سمت مک
و در اخر هدف اپل از استفاده چیپ ست های arm بسیار مشخص هست
هدف اصلی توسعه دهنده های نرم افزار های ایفون و ایپد هست که از این پس میتونن بدونه در اختیار داشتن چنین دستگاه هایی برنامه های خودشون رو روی سیستم دسکتاپشون تست کنن
و در اخر من به شخصه به عنوان یک توسعه دهنده نظرم اینه اگر اتودسک فقط برنامه هاش رو به دستگاه های arm اپل بیاره مطمعن هستم ۸۰% کاربران حرفه ای مک کاملا راضی خواهند بود
دلیلش هم کاملا روشنه
فتوشاپ هست برای ادیت عکس
فاینال کات هست به عنوان بهترین نرم افزار تدوین فیلم در جهان با سرعتی بینظیر
لاجیک هست بهترین نرم افزار ساخت موسیقی دنیا با صداهایی طبیعی تر از ساز های حرفه ای
ایکس کد هست برای توسعه دهندگان ایفون و ایپد
و بی شک ایلاستریتور هم خواهد امد
تنها میمونه نرم افزار های اتودسک که اون هم اگر نیاد اپل به احتمال زیاد به خواست کاربرانش خودش نرم افزار ساخت محتوای سه بعدی هم خواهد ساخت چون که همیشه نشون داده ساپورت نرم افزاری کاربرانش براش در اولویت بوده
بماند که مشکل گیمینگ در مک با این کار به کلی برطرف خواهد شد و نرم افزار های خیلی بیشتری هم به مک راه باز میکنن
خواهش میکنم اگر یک متخصص یا کاربر یک اکوسیستم نیستین در مورد چیزی که اگاهی ندارین نظر بی اساس ندین و دیگران رو گیج نکنید
مک او اس ویندوز نیست که با تغییر معماری پردازنده به مشکل بخوره
اپل هم ماکروسافت نیست که بدون فکر به تولید محتوا برای کاربر بخواد دستکاری در اکوسیستم خودش بیاره
حیف زمانی که واسه خوندن حرفاتون گذاشتم