برنامه‌های‌ رایگان اندروید که باید نصب کنید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

با توجه به اینکه بیش از ۱.۵ میلیون برنامه برای سیستم‌عامل پرطرفدار اندروید ساخته شده، انتخاب مهم‌ترین و ضروری‌ترین آن‌ها، امر آسانی نخواهد بود. اما در میان اقیانوس برنامه‌های موجود در «گوگل پلی استور» (Google Play Store)، تعداد انگشت‌شماری برنامه‌ی رایگان و کاربردی وجود دارند که می‌توانند تجربه‌ی استفاده از هر دستگاه اندرویدی را بهبود بخشند. این برنامه‌ها که معمولا حجم زیادی از حافظه‌ی دستگاه شما را اشغال نخواهند کرد، یا امکانی جدید و کاربردی را به شما ارائه می‌دهند یا اینکه جایگزین یکی از برنامه‌های استاندارد دستگاه شما شده و آن وظیفه را به صورت بهتر، کامل‌تر و بهینه‌تر انجام می‌دهند. در این مقاله به معرفی ۱۰ عدد از این برنامه‌ها می‌پردازیم.

‌‌‌‌

SwiftKey

نرم‌افزار «سوییفت‌کی» (SwiftKey) که یکی از محبوب‌ترین کیبوردهای سیستم‌عامل اندروید می‌شود، مدت کوتاهی است که به صورت رایگان عرضه شده. این کیبورد، با امکانات و قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی که ارائه می‌کند، به یکی از الزامات دستگاه‌های اندرویدی تبدیل شده است.
سوییفت‌کی که به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند، به مرور زمان و طی استفاده‌های روزمره، ادبیات و نحوه‌ی تایپ کردن شما را یاد گرفته و می‌تواند کلمات بعدی جمله‌ی شما را پیش‌بینی کند. این موضوع سبب می‌شود که مدتی پس از استفاده از سوییفت‌کی، بتوانید با سرعت و دقت بیشتری تایپ کنید.
همان‌طور که از نام این کیبورد مشخص است («سوییفت» به معنی حرکت روان و سریع است)، یکی از مزیت‌های اصلی و تبلیغاتی این کیبورد، استفاده از حالت «سوایپ» (Swipe) است. یعنی برای نوشتن لغت «سلام» لزومی به برداشتن انگشت خود از روی کیبورد نیست و کافیست انگشت دست خود را از روی حرف «س» به سمت «ل» و سپس «ا» و «م» ببرید. سپس کیبورد به صورت خودکار لغت «سلام» را تایپ می‌کند.
با این که سوییفت‌کی رایگان است، ولی بخشی برای نصب پوسته‌های جدید (Themes) در تنظیمات آن وجود دارد که از طریق آن می‌تواند ظاهر و رنگ کیبورد را بنا به سلیقه‌ی خود تغییر دهید. البته بیشتر این پوسته‌ها رایگان نیستند.

Essential Android Free Apps_01

‌   ‌‌
Outlook
اگر جزو کسانی هستید که زیاد با ایمیل سر و کار دارید یا چند اکانت ایمیل را همزمان مدیریت می‌کنید، حتما نگاهی به نرم‌افزار مدیریت ایمیل معروف شرکت مایکروسافت یعنی «آوتلوک» (Outlook) بیندازید. آوتلوک که مدت کوتاهی است برای دو سیستم‌عامل اندروید و iOS منتشر شده، یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای مدیریت ایمیل محسوب می‌شود که اکثر امکانات نسخه‌ی ویندوزی خود را در اختیار کاربران موبایل قرار می‌دهد.

Essential Android Free Apps_02

‌    ‌‌
Evernote

اگر قصد نوت برداری با گوشی یا تبلت اندرویدی خود دارید، بدون شک «اور نوت» (Evernote) بهترین ابزار شما خواهد بود. این برنامه‌ی محبوب که برای تمامی سیستم‌های عامل عرضه شده است، در کنار بهره‌گیری از محیط و رابط کاربری ساده و قابل‌فهم، بیشترین امکانات یادداشت‌برداری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این برنامه می‌توان به اضافه کردن دستخط و طراحی و همچنین اضافه کردن سربرگ به یادداشت‌ها اشاره کرد.
به علاوه، اورنوت به شبکه‌های ابری متصل است و می‌تواند یادداشت‌هایتان را بین تمامی دستگاه‌های اندرویدی و غیر اندرویدی‌تان، انتقال دهد. در ضمن می‌توانید یادداشت‌های خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر به اشتراک بگذارید.
اورنوت رایگان است ولی برای دسترسی به تمامی امکانات آن (نظیر قرار دادن رمز عبور بر روی یادداشت‌ها و غیره) باید نسخه‌ی پولی آن را تهیه کنید.

Essential Android Free Apps_03

‌‌‌‌

ES File Explorer
وجود یک فایل منیجر به منظور مدیریت فایل‌های موجود بر روی گوشی یکی از الزامات و به نوعی، یکی از مزایای سیستم‌عامل اندروید نسبت به iOS محسوب می‌شود. فایل منیجرهای زیادی برای اندروید طراحی شده‌اند ولی «ای اس فایل اکسپلورر» (ES File Explorer) یکی از کامل‌ترین و کاربرپسندترین آن‌هاست. این برنامه، کلیه وظایف یک برنامه‌ی مدیریت حافظه (کپی، پیست، چک کردن پوشه‌ها، ارسال فایل‌های مختلف از طریق بلوتوث و غیره) را در محیطی ساده و قابل‌فهم انجام می‌دهد. به علاوه کاربران حرفه‌ای که دستگاه اندرویدی خود را «روت» (Root) کرده باشند، می‌توانند از طریق این برنامه به فایل‌های سیستمی هم دسترسی پیدا کنند.
ای اس فایل اکسپلورر کاملا رایگان است و هیچ‌گونه تبلیغات داخلی برنامه‌ای هم ندارد.

Essential Android Free Apps_04

‌   ‌‌‌‌‌
Nokia HERE

با اینکه بخش گوشی‌های موبایل نوکیا توسط مایکروسافت خریداری شده، ولی هنوز این شرکت سرویس‌های متعددی را ارائه می‌دهد که سرویس‌های مکان‌یابی و ناوبری، جزو محبوب‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند. این سرویس‌ها در قالب برنامه‌ای تحت عنوان «هییر» (HERE) برای اندروید عرضه شده‌اند. این برنامه کاملا رایگان و بدون هیچ‌گونه تبلیغات داخلی‌ای است و با دانلود نقشه‌ی کشور مورد نظر، می‌توان بدون نیاز به اینترنت از این برنامه استفاده کرد. نقشه‌ی کامل ایران در این برنامه با حجمی در حدود ۱۵۰ مگابایت قابل دانلود است.
نوکیا هییر رقیبی جدی (و در بعضی مواقع برتر) در مقایسه با «گوگل مپس» (Google Maps) و برنامه‌ی بسیار گران قیمت «سایجیک» (Sygic) به حساب می‌آید.

Essential Android Free Apps_05

‌‌‌‌‌
Yahoo Weather

برنامه‌های زیادی برای نشان دادن وضعیت و پیش‌بینی آب و هوا برای اندروید وجود دارند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما در میان برنامه‌های رایگان این رسته، «یاهو ودر» (Yahoo Weather) یکی از خوش‌ساخت‌ترین و حرفه‌ای‌ترین‌شان محسوب می‌شود. این برنامه توانست جوایز متعددی را برای طراحی زیبایش دریافت کند. یاهو ودر کاملا رایگان است و خوشبختانه هیچ‌گونه تبلیغاتی در آن وجود ندارد.

Essential Android Free Apps_06

‌    ‌‌
Telegram

وجود یک برنامه‌ی «پیام‌رسان» (Messaging) به یکی از الزامات دستگاه‌های هوشمند تبدیل شده است. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا به جای استفاده از «سرویس پیام کوتاه» (SMS)، از طریق اینترنت برای مخاطبان خود پیغام ارسال کنید. این موضوع علاوه بر سرعت بیشتر، امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، می‌توانید برای مخاطبان خود عکس، ویدئو هر گونه فایلی ارسال کنید. به علاوه می‌توانید با تعدادی از مخاطبین خود یک گروه تشکیل داده و با هم در ارتباط باشید. از میان تمامی برنامه‌های پیام‌رسان (که بیشتر آن‌ها رایگان هستند)، «تلگرام» (Telegram) را می‌توان یکی از سریع‌ترین، امن‌ترین و کاربرپسندترین‌شان دانست. این برنامه برای تمامی سیستم‌های عامل موبایل (اندروید، iOS، ویندوز فون) وجود دارد.

Essential Android Free Apps_07

‌‌‌‌
Snapseed

چند سال پیش، گوگل برنامه‌ی «اسنپ‌اسپید» (Snapseed) را خریداری کرد. اما دلیل این اتفاق چه بود؟ چرا بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان باید یک برنامه‌ی چند مگابایتی و رایگان را خریداری کند؟ دلیل این موضوع مشخص است؛ اسنپ‌اسپید یکی از برترین و کامل‌ترین برنامه‌های ویرایش عکس برای سیستم‌عامل اندروید است. در این برنامه می‌توانید قسمت خاصی از تصویر را انتخاب کرده و فقط آن قسمت را ویرایش کنید. به علاوه، بیشتر تنظیمات در این برنامه به کمک فرمان‌های حرکتی (Swipe) انجام می‌شود. اسنپ‌اسپید کاملا رایگان است، قدرت پردازشی بالایی لازم ندارد و نصب کردن آن به علاقه‌مندان به ویرایش عکس، به شدت توصیه می‌شود.

Essential Android Free Apps_08

‌    ‌‌
MX Player

تماشای ویدئو یکی از اصلی‌ترین کاربردهای روزانه‌ی گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی محسوب می‌شود و به همین دلیل، نصب کردن یک پخش‌کننده‌ی ویدئوی تمام‌عیار، امری هوشمندانه به نظر می‌رسد.
از ابتدای عرضه‌ی این برنامه، «ام اکس پلیر» (MX Player) همواره یکی از محبوب‌ترین پخش‌کننده‌های ویدئویی اندروید بود و این موضوع هنوز هم صحت دارد. علاوه بر پشتیبانی از انواع و اقسام فرمت‌های تصویری، بیشتر قسمت‌های محیط برنامه، با فرمان‌های حرکتی کنترل می‌شود. برای مثال، اگر در قسمت سمت راست تصویر، انگشت خود را به بالا یا پایین بکشید، می‌توانید میزان صدای ویدیو را کم و زیاد کنید. همین حرکت در سمت چپ تصویر، باعث کم و زیاد شدن میزان روشنایی تصویر خواهد شد.

Essential Android Free Apps_09

‌‌‌‌
Greenify

اکثر برنامه‌های اندرویدی، حتی اگر آن‌ها را اجرا نکنید، به صورت مخفیانه و در پس‌زمینه‌ی سیستم‌عامل اجرا می‌شوند و منابع پردازشی دستگاه را مصرف می‌کنند. این موضوع زمانی که تعداد برنامه‌ها زیاد شود (با توجه به قدرت پردازشی و میزان RAM دستگاه) می‌تواند باعث کند شدن و همچنین افزایش مصرف باتری دستگاه گردد. برنامه‌ی «گرینیفای» (Greenify) یک برنامه‌ی کم‌حجم و ساده است که عملکرد برنامه‌های نصب شده را نظارت و مدیریت کرده و با محدود کردن دسترسی برنامه‌ها (بدون ایجاد اختلال در عملکردشان) از این موضوع جلوگیری می‌کند.
گرینیفای کاملا رایگان است ولی کاربران حرفه‌ای که دستگاه خود را «روت» (Root) کرده‌اند می‌توانند نسخه‌ی پیشرفته‌ی این برنامه را با امکانات بیشتر، تحت عنوان Greenify Donation Package از گوگل پلی خریداری کنند.

Essential Android Free Apps_10


مسلما این ۱۰ برنامه نمی‌توانند تمامی نیازهای کاربران اندرویدی را پاسخ دهند ولی می‌توانند تجربه‌ی کار کردن با هر دستگاه مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۲ دیدگاه
  1. matt

    مرسی از زحماتتون

  2. shahin

    سلام خدمت شما آقای فرهنگ و ممنون از شما به خاطر مقاله های خوب شما
    اگه میشه یه مقاله هم در باره بهترین و جدید ترین بازی های اندروید هم یه مقاله بدین
    و یه دونه سوال اگه فضولی نباشه 🙂 مدل گوشی شمارو میشه بدونم ؟ البته ببخشید

  3. متین

    یه سوال اندروید ۶ کی میاد
    چون گوشی من HTC M8 می خوام بدونم کی اوکی میشه

  4. روسیه

    ممنون از سایت خوبتون .
    اگر میشه چندتا نرم افزار پزشکی هم معرفی کنید

  5. alireza

    سلام
    برنامه snapseed
    که به فارسی اسنپ اسپید نوشتید
    در گوگل پلی نیست ..!!!؟؟

  6. amir

    فقط telegram

  7. حمید

    Clean Master
    Solide Explorer
    Musixmatch
    رو هم یه نگاهی بندازید واقعا عالیه

  8. عرفان ندیری

    ممنون از سایت خوبتان
    چندتا بازی هم معرفی کنید ممنون می شیم

  9. رحمان

    دیجی جون داری میترکونیا…

  10. شایان

    باید لینک دانلود هر یک از برنامه ها رو هم پایینش می ذاشتین/ این یه کار غیر حرفه ایه که امیدوارم در آینده برطرف بشه.

    1. تمامی این برنامه‌ها به صورت رایگان و از طریق Google Play در داخل دستگاه اندرویدی شما قابل دانلود هستند.

      1. mamos98

        بله! حرف شما کاملا صحیحه که به صورت رایگان قابل دسترس هستند ولی اگر یه پنل برای لینک های دانلودشون در نظر بگیرید اگر کسی بخواد دانلود کنه نیازی نیست بره سرچ کن! کلیک می کنه install و تمام! + یه کم صبر!

        لطفا این کار رو بکنید! سایت حرفه ای تر میشه!
        یه کم زمانبر هست ولی کارا!
        می تونید از دولوپر مجله بخواید یه Shortcode برای اینکار به وردپرس اضافه کنه یا اینکه از پلاگین های موجود مخصوص اینکار استفاده کنید!

  11. علی اکبر بگلری

    لطفا یک بخش اموزشی هم راه اندازی کنین
    مثلا اموزش ساخت وب و برنامه نویسی و…
    قسمت بندی کنین و اموزش هارو کم کم توی قسمت های زیاد ارایه کنید
    دوستان موافقین؟

    1. معین

      کاملا موافقم

  12. علی اکبر بگلری

    با سلام
    شروع به کارتون عالی بوده
    امیدوارم تا اخر همینطور باشه
    ضمنا ثبت نام رو از کجا باید انجام بدیم تو سایت؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما