یک قدم به شبکه‌ی ارتباطی کوانتمی بین شهری نزدیک‌تر شدیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
دورنوردی کوانتومی

برای دورنوردی کوانتومی (quantum teleportation) یک رکورد جدید ثبت شده است. به این ترتیب به شبکه‌های ارتباطی کوانتمی بین شهری یک قدم نزدیک‌تر شده‌ایم. دو تیم مستقل اطلاعات کوانتومی را با شبکه فیبر نوری در طول چندین کیلومتر منتقل کرده‌اند.

دورنوردی کوانتوم پدیده‌ای است که طی آن وضعیت کوانتومی یک ذره به یک ذره دیگر در فاصله دور منتقل می‌شود بدون اینکه هیچ چیز فیزیکی بین آنها رد و بدل شود. این پدیده بر مبنای یک ویژگی به نام «درهم‌تنیدگی» entanglement قرار دارد؛ به این معنی که وضعیت یک ذره بلافاصله به وضعیت ذره‌ای که با آن درهم‌تنیده شده تاثیر می‌گذارد.

دورنوردی کوانتومی در گذشته طی مسافت طولانی‌تری انجام شده است. در سال ۲۰۱۲، محققانی از اتریش با استفاده از لیزر اطلاعات را طی ۱۴۳ کیلومتر منتقل کردند. اما این تکنولوژی برای شبکه‌های کاربردی مثل فیبر نوری جواب نمی‌دهد.

اما ساز و کار دورنوردی کوانتومی چیست؟ فرض کنید آلیس و باب می‌خواهند یک کلید رمزنگاری‌شده را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. برای این کار، آنها به کمک چارلی نیاز دارند. آلیس ذره‌ای را به چارلی می‌فرستد. در این میان، باب دو ذره را در هم می‌‌تند و یکی از آنها را به چارلی می‌فرستد.

سپس چارلی دو ذره‌ای را که دریافت کرده بررسی می‌کند، طوری که آن دو از هم تمایز داده نشوند. در نتیجه‌ی این کار، وضعیت کوانتومی ذره آلیس به ذره‌ی تنیده‌ی باب منتقل شود.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند دورنوردی کوانتومی به معنی ارتباطات سریع‌تر است. اما در واقع، رمزگشایی وضعیت کوانتومی ذره‌ی تنیده نیاز به یک کلید دارد که باید از طریق یک ارتباط آهسته و پیوسته ارسال شود. بنابراین، دورنوردی کوانتومی در واقع از اینترنت سریع‌تر نبوده، بلکه امن‌تر و غیرقابل هک است.

منبع: New Scientist

Drone_Footer



دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما