اپل تعدادی از برنامه‌ها را به دلیل جاسوسی از اپ استور حذف کرد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
اپ استور

اپل تعدادی از برنامه‌ها را از اپ استور حذف کرده است. زیرا محققان امنیت اطلاعات پی بردند که صدها برنامه‌ی iOS به اطلاعات خصوصی کاربر دسترسی پیدا می‌کردند.

SourceDNA نام این برنامه‌ها را فاش نکرد، اما گفت که اکثر توسعه‌دهنده‌های آنها چینی بودند.

در خبری که روز یک‌شنبه منتشر شده بود، محققان شرکت امنیتی SourceDNA گفتند تعداد ۲۵۶ برنامه را پیدا کردند که رهنمون‌های امنیتی اپل را نقض می‌کردند. این برنامه‌ها از نرم‌افزاری برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربر مثل ایمیل و شماره شناسه‌ی دستگاه، استفاده می‌کردند.

SourceDNA نام این برنامه‌ها را فاش نکرد، اما گفت که اکثر توسعه‌دهنده‌های آنها چینی بودند. منبع اصلی این مشکل یک کیت توسعه‌ی نرم‌افزار (SDK) است که به Youmi، یک شرکت تبلیغاتی چینی تعلق دارد. کیت SDK به داده‌های کاربران دسترسی پیدا می‌کرد. این داده‌ها شامل آدرس ایمیل، شماره سریال دستگاه و لیست برنامه‌های دانلود شده می‌شود. سپس این اطلاعات به سرورهای این شرکت آپ‌لود می‌شد.

محققان SourceDNA گفتند که توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها اطلاع نداشتند که از SDK برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربر استفاده می‌شد. اپل استفاده از رابط‌های برنامه‌نویسی که اطلاعات خصوصی کاربر را جمع‌آوری می‌کنند، منع کرده است. اما با این وجود Youmi کیت نرم‌افزارش را به نحوی در برنامه‌ها قرار می‌داد. اپل در بیانیه‌ای به SourceDNA تایید کرد که تعدادی از این برنامه‌ها را که قوانین امنیتی اپل را زیر پا می‌گذارند، شناسایی و حذف کرده است.

محققان گفتند که تعداد ۲۵۶ برنامه را با این مشکل پیدا کردند که روی هم دیگر حدودا یک میلیون بار دانلود شده‌اند. گرچه این رقم باتوجه استانداردهای آماری اپ استور ناچیز است، اما محققان SourceDNA ابراز نگرانی کرده‌اند که ممکن است شرکت‌های دیگر هم از شگردهای مشابهی در برنامه‌ها استفاده کنند. این دومین بار در یک ماه است که اپل مجبور به حذف برنامه‌هایی از اپ استور چینی شده است. این شرکت ماه گذشته تعدادی از برنامه‌ها را  که بدافزار داشتند، حذف کرده بود.

منبع: SouceDNA

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۲ دیدگاه
  1. Reza

    اگه میشه در مورد ویروس جدید اندروید با اسم monkey test and time service هم ی مطلب بذارید ممنون

  2. Reza

    کلا چینی ها ب دنیا اومدن برا هک کردن و ویروس ساختن و اینجور کارا، بیشتر خود چینی ها این برنامه ها رو دانلود میکنند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما