از مموراندا تا کاتالیست؛ یک هفته با بازی
اگر اخبار مربوط به بازیهای رایانهای و ویدیویی را بهطور مداوم دنبال میکنید، حتما دربارهی ماجراهای شرکت «کونامی» و بازیساز افسانهای، «هیدئو کوجیما» چیزهایی شنیدهاید. در اسفند ماه سال گذشته کوجیما مراحل آخر ساخت قسمت پنجم از مجموعه بازیهای «متالگیر سالید» را پشتسر میگذاشت که انتشار اخبار بسته شدن استودیوی «کوجیما پروداکشنز» صنعت بازی را تکان داد. استودیوی بازیسازی کوجیما پروداکشنز به سرپرستی هیدئو کوجیما، بهشکل خاص روی ساخت مجموعه بازیهای متالگیر فعالیت میکرد. بعد هم خبر آمد که کوجیما و همهی همکاراناش از کونامی اخراج شدهاند. این حرف و حدیثها تا انتشار بازی ادامه پیدا کرد و هر هفته چندتایی خبر در مورد دعوای قدیمی کونامی و کوجیما بهگوش میرسید. همین چند هفته پیش بود که خبر رسید کوجیما رسما به همکاریاش با کونامی پایان داده و دیگر برای این ناشر ژاپنی کار نمیکند. البته کونامی هم بلافاصله واکنش نشان داد و این خبر را رد کرد. در بیانیهی کونامی آمده بود که کوجیما صرفا به یک مرخصی طولانی رفته و هنوز هم یکی از کارمندان این شرکت بهشمار میرود.
اما در هفتهی گذشته، هنوز سروصدای خبر قبلی نخوابیده، خبر دیگری از راه رسید و یک بار دیگر تنور این دعوا را داغ کرد. هفتهی گذشته رسما تایید شد که شعبهی لسآنجلس استودیوی بازیسازی کوجیما پروداکشنز تعطیل شده است. شعبهی لسآنجلس این استودیوی بازیسازی وظیفهی ساخت سناریوی چندنفرهی قسمت پنجم از مجموعه بازیهای متالگیر با عنوان «درد فانتوم» را برعهده داشته است. میخواهید در مورد چگونگی بسته شدن این استودیو و دلایل آن بیشتر بدانید؟ ادامهی خبر…
در ادامه، مشابه هفتههای گذشته قصد داریم نیم نگاهی بیاندازیم به مهمترین اخبار و حواشی صنعت بازیهای رایانهای و ویدیویی در هفتهای که گذشت.
کاتالیست؛ نه به این زودیها
اگر از طرفداران سرسخت بازیها و بازی کردن باشید قطعا نام «لبهی آینه» (Mirror’s Edge) را شنیدهاید. این بازی برای اولین بار در نسل هفتم کنسولها برای پلتفرمهای رایانههای شخصی، ایکسباکس۳۶۰ و پلیاستیشن۳ عرضه شد. خیلیها منتظر بودند تا ببینند، شرکت الکترونیکآرتز، ناشر بازی، برای قسمت بعدی این عنوان خوش ساخت چه در سر دارد. بالاخره هم سال گذشته، در حالی که بیش از یک سال از عرضهی کنسولهای نسل هشتمی میگذشت، الکترونیکآرتز از ساخت قسمت جدید این لبهی آینه خبر داد. در نمایشگاه E3 امسال بازی یک بار دیگر به نمایش درآمد و الکترونیکآرتز تایید کرد که قسمت جدید لبهی آینه با نام «کاتالیست» اسفند ماه امسال در اختیار بازیکنندههای رایانههای شخصی و کنسولهای ایکسباکس وان و پلیاستیشن۴ قرار خواهد گرفت. اما هفتهی گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بازی جدید الکترونیکآرتز و استودیوی بازیسازی «دایس» (DICE) تا خرداد ماه سال آینده با تاخیر مواجه شده است. میخواهید دربارهی این تاخیر و دلایلاش بیشتر بدانید؟ ادامهی خبر…
بتمنی که سر سازگاری ندارد!
از انتشار جدیدترین قسمت از مجموعه بازیهای «بتمن» با عنوان «شوالیهی آرکام» بیش از چهار ماه میگذرد. این بازی در روز اول عرضهاش در اختیار بازیکنندههای کنسولهای پلیاستیشن۴ و ایکسباکس وان در کنار رایانههای شخصی، قرار گرفت. حتما در خبرها خواندهاید که نسخهی رایانههای شخصی بازی از همان ابتدا نیم دو جین باگ و مشکلات فنی داشت. موضوع آنقدر جدی شد که مسوولان استودیوی بازیسازی «راکاستیدی»، سازندهی بتمن جدید دست به کار شدند و با جمعآوری نسخههای رایانههای شخصی تمام تلاششان را بهکار بستند تا مشکلات پیش آمده را حل کنند.
از زمانی که تلاش برای رفع مشکلات آغاز شد، بیش از دو سه ماه میگذرد و در تمام این مدت خبر میرسید که تا چند روز آینده نسخهی اصلاح شده در اختیار بازیکنندههای رایانههای شخصی قرار خواهد گرفت. درست زمانی که همه منتظر بودند نسخهی بدون ایراد بازی در اختیار بازیکنندهها قرار بگیرد، استودیوی بازیسازی راکاستیدی تیر خلاصاش را هم شلیک کرد و خبر داد که نمیتواند بازی را بدون ایراد عرضه کند؛ بههمین خاطر هم بازیکنندههای ناراضی میتوانند پولی که بابت تهیهی شوالیهی آرکام هزینه کردهاند را پس بگیرند. میخواهید در مورد این تصمیم عجیب راکاستیدی بیشتر بدانید؟ ادامهی خبر…
اپیک بعد از چرخهای جنگ
نام شرکت و استودیوی بازیسازی «اپیک» (Epic) در ماههای ابتدایی نسل هفتم از کنسولها حسابی بر سر زبانها افتاد. اپیک گیمز همان استودیویی بود که قسمت اول از مجموعه بازیهای «چرخهای جنگ» را ساخت و مایکروسافت با استفاده از این بازی خوشساخت موفق شد تعداد زیادی از بازیکنندهها را متقاعد کند که کنسول ایکسباکس۳۶۰ را خریداری کنند. اپیک گیمز دو قسمت دیگر از مجموعهی چرخهای جنگ را هم ساخت تا به یکی از تاثیرگذارترین استودیویهای بازیسازی نسل هفتم از کنسولها تبدیل شود. البته اپیک از یک حیث دیگر هم بهشکل غیرمستقیم در صنعت بازیهای رایانهای و ویدیویی نقش دارد. اپیک گیمز مالک موتور پایهی «آنریل انجین» است که بازیهای بسیار زیادی بر مبنای آن چه در نسل قبلی و چه در نسل فعلی کنسولها ساخته شده است.
با همهی این اوصاف مدتی بود که خبری از این استودیوی خوشنام بهگوش نمیرسید. البته اگر از خبر ساخته شدن «چرخهای جنگ۴» که در E3 معرفی و رونمایی شد، فاکتور بگیریم. اما هفتهی گذشته اپیک گیمز رسما تایید کرد که روی یک بازی جدید مخصوص پلتفرم رایانههای شخصی کار میکند. میخواهید دربارهی بازی جدید اپیک بیشتر بدانید؟ ادامهی خبر…
مموراندا میترکاند
هفتهی گذشته یک خبر خوشحالکننده هم دربارهی بازیهای ساخت داخل منتشر شد. چند سالی میشود که یک تیم جوان ایرانی مشغول ساخت بازی «مموراندا» هستند. البته تیم سازنده از همان ابتدا تصمیم گرفته بودند بازیشان را با هدف عرضه در بازارهای جهانی بسازند. بههمین خاطر هم در ساخت این بازی تلاش شده تا استانداردها بهشکل قابل ملاحظهای درنظر گرفته بشوند. بازی ایرانی مموراندا موفق شد در پنجمین دورهی جشنوارهی بازیهای رایانهای تهران چندین غزال زرین را بهخودش اختصاص بدهد.
اما خبر خوشحالکننده اینکه این بازی موفق شده است، در کمپین کیکاستارتی که برایاش بهراه افتاده حسابی خوش بدرخشد. سازندههای مموراندا با توجه به قابلیتهای بازیشان، آن را از طریق سایت کیکاستارتر بهنمایش گذاشتند تا از این طریق کمکهای مردمی را با هدف تکمیل پروژهشان جمعآوری کنند. نتیجهی این برنامهریزی هم خیرهکننده از آب درآمده و باعث شده مموراندا به یکی از موفقترین بازیهای ایرانی عرضه شده در سایت کیکاستارتر تبدیل شود. میخواهید دربارهی موفقیتهای مموراندا بیشتر بدانید؟ ادامهی خبر…
توصیه میکنیم مطالعهی خبرهای زیر را از دست ندهید:
– اکتیویژن بلیزارد استودیوی سازندهی بازی کندی کراش را خرید
– نمایندهی ایران در مسابقات جامجهانی فیفا۱۶ فرانسه، چهارم شد
– فروش باندل الیت ایکس باکس وان آغاز شد
گیم هم گیم های قدیم!
عالی بود آقای پولادی بازم مثل همیشه!
ما مشتریان دی جی کالا و هم اکنون دی جی کالا مگ از زحمات آقای پولادی تشکر می کنیم. واقعا مطالب جالب در حوزه اخبار دنیای فناوری و بازی ها منتشر می کنند!
مثل هر هفته عالی. خسته نباشید