از رزیدنت اویل تا کوجیما؛ یک هفته با بازی
درست در نخستین ساعات یکشنبهی هفته پیش بود که خبر نهایی شدن «برجام» (برنامهی جامع اقدام مشترک) روی خروجی خبرگزاریهای مختلف رفت. خبری که مدتها همه منتظر شنیدناش بودند و انتظارش را میکشیدند. با انتشار این خبر، رسما لغو عملیاتی تحریمها کلید خورد تا در اقدامی چند مرحلهای انواع و اقسام تحریمهایی که طی چند سال گذشته به بهانههای مختلف به کشورمان تحمیل شده بود، برچیده بشود. لغو تحریمها پیش از هرچیز دوباره به ایران امکان تعامل در سطح بینالمللی میدهد؛ حالا میخواهد این تعامل در زمینهی داد و ستد و تجارت باشد یا انتقال تکنولوژیهای روز و پیشرفته. احتمالا برایتان جالب خواهد بود اگر بگوییم صنعت بازیسازی ایران، از جمله صنایعی است که بیش از همه از این تحریمهای همهجانبهی هشت ساله، صدمه دیده است. حتما پیش خودتان میپرسید چرا چنین ادعایی را مطرح میکنیم؟ چون صنعت بازیسازی ایران نوپاتر از آنی است که دورهی پیش از تحریم را دیده باشد و به همین واسطه هم بتواند از الگوها و تکنولوژیهای روز برای بروزرسانیاش استفاده کند. صنعت ساخت بازیهای رایانهای و ویدیویی در ایران طول عمری برابر با خود تحریمها دارد و بههمین خاطر هم ورود به آن همیشه با مشکلات و چالشهای فراوانی همراه بوده است.
اما حالا که کم کم میرود تا تحریمها را بهطور کامل پشتسر بگذاریم، شاهد چه تغییراتی در صنعت نوپای بازیسازی ایران خواهیم بود؟ احتمالا رفع تحریمها پیش از همه از بعد تکنولوژیک صنعت بازیسازی ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. مدت زیادی بود که بازیسازهای ایرانی به ابتداییترین ابزار ساخت بازی هم دسترسی نداشتند. اما احتمالا بعد از این، زمینههایی فراهم خواهد شد تا بازیسازان داخلی بتوانند به راحتی به ابزارهایی که برای ساخت بازیهایشان احتیاج دارند، دسترسی پیدا کنند. شاید از خودتان بپرسید مگر بازیسازها برای ساخت عناوینشان به چه ابزارهایی نیاز دارند یا در گذشته داشتهاند؟
اکثر غریب به اتفاق بازیها، چه آنهایی که برای رایانههای شخصی ساخته میشوند و چه آنهایی که مقصدشان کنسولهای بازی است و حتی بازیهای موبایلی برای آنکه ساخته بشوند به موتورهای پایه نیاز دارند. حالا این موتورهای پایه چه هستند و در کجای بازیسازی بهکار میآیند؟ بازیسازها از موتورهای پایه برای انجام پردازشهای سنگین بهطور پیشفرض استفاده میکنند. به بیان سادهتر موتورهای پایه میتوانند امورات پردازشی که برای ساخت بازیها نیاز است را بهصورت پیشفرض انجام بدهند و سازندههای بازی نیاز نخواهند داشت تا برای انجام هرکاری در بازیها، خودشان شخصا کد بزنند.
متاسفانه یکی از ابزارهایی که بهواسطهی تحریمها در اختیار متخصصان ایرانی قرار نمیگرفت، همین موتورهای پایه بود. موتورهایی که قیمت چندانی ندارند و حتی بازیسازهای ایرانی حاضر بودند مبلغ تهیهشان را به صورت نقد بپردازند. اما به دلیل همین تحریمها، شرکتهای تولیدکنندهی موتورهای پایه که عموما در کشورهای اروپایی و آمریکایی حضور دارند، نمیتوانستند محصولاتشان را در اختیار بازیکنندههای ایرانی قرار بدهند. اما حالا همه چیز فرق کرده. میخواهید دربارهی چشمانداز صنعت بازیسازی ایران پس از تحریمها بیشتر بدانید؟ ادامهی مقاله…
در ادامهی مطلب جمعبندی این هفته ، مشابه هفته های گذشته قصد داریم نیم نگاهی بیاندازیم به مهمترین اخبار و حواشی صنعت بازیهای رایانهای و ویدیویی در هفت روز پیش:
فرمولهای تومریدر در ندای وظیفه
برای اینکه نام مجموعه بازیهای «توم ریدر» (Tomb Raider) را شنیده باشید، نیازی نیست طرفدار پروپاقرص «لارا کرافت» و ماجراجوییهایاش باشید. در بیست سال گذشته این مجموعه بازیها بهچنان شهرتی رسیده که حتی آنهایی که به بازی کردن علاقهی زیادی ندارند هم حتما نام بازی و شخصیت اصلیاش را شنیدهاند. توم ریدر طی یک دهه و نیمی که از عمرش میگذرد، اسیر تکرار و کلیشهای عجیب و غریب شده بود که میرفت کل مجموعه را نابود کند. اما در سال ۲۰۱۳ میلادی استودیوی بازیسازی «کریستال داینامیکس» کاری کرد، کارستان. اعضای این استودیوی بازیسازی کار درست تمام فرمولهای قدیمی و نخ نمایشان را کنار گذاشتند تا با ایدههای جدیدشان یک بار دیگر مجموعهی توم ریدر را به اوج برگردانند. در این میان یکی از کسانی که در ساخت نسخهی سال ۲۰۱۳ بازی توم ریدر تلاش زیادی کرد و نتیجهی کارش هم به هرچه محبوبتر شدن این بازی کمک بسزایی کرد، «برایان هورتون» (Brian Horton) بود. برایان نهتنها در توم ریدر ۲۰۱۳ نقش پررنگی داشت، بلکه در ساخت دنبالهی این بازی هم حسابی خوش درخشید. او در بازی «خیزش تومریدر» (Rise of the Tomb Raider) بهعنوان کارگردان هنری حاضر بود و نتیجهی کارش هم حسابی رضایتبخش از آب درآمده بود.
اما حالا خبر رسیده که برایان هورتون استودیوی بازیسازی کریستال داینامیکس را ترک کرده و به یک استودیوی جدید پیوسته است. استودیوی مقصد برایان هورتون، «اینفینیتی وارد» (Infinity Ward) که بهخاطر ساخت قسمتهای مختلف مجموعه بازیهای ندای وظیفه بهشهرتی جهانی دست پیدا کرده، است. میخواهید دربارهی خبر انتقال هورتون به اینفینیوارد بیشتر بخوانید؟ ادامهی خبر…
نسخهی بتای The Division تا ۱۰ روز دیگر
حتما در یکی دو سال گذشته دربارهی بازی The Division شنیدهاید. همان پروژهی بزرگ مجموعه شرکتها و استودیوهای بازیسازی «یوبیسافت» (Ubisoft) که برای اولین بار در جریان نمایشگاه E3 سال ۲۰۱۳ میلادی از آن رونمایی شد. سازندههای بازی در آن زمان دلشان را به دریا زده بودند و بهقول خودشان، دمویی از روند بازی و گیمپلی را برای بینندهها و اصحاب رسانه حاضر کرده بودند. این دمو آنقدر خوشساخت و تر و تمیز بود که بلافاصله به تیتر شمارهی یک تمام خبرگزاریهای مرتبط با بازیهای رایانهای و ویدیویی تبدیل شد. جلوههای گرافیکی و ویدیوی بینظیر در کنار روند بازی خارقالعاده، همه و همه نوید یک بازی متفاوت را میدادند که قرار است استانداردهای بازیهای رایانهای و ویدیویی را به سطوح بالاتری ارتقا بدهد. در ابتدا قرار بود بازی در سال ۲۰۱۴ میلادی در اختیار بازیکنندهها قرار بگیرد که این اتفاق نیافتاد. بعد هم قرار شد بازی در سال ۲۰۱۵ میلادی منتشر بشود که بازهم تاخیرهای متعدد باعث شد عرضهاش در این سال ممکن نشود. در نهایت هم عرضهی بازی به ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی موکول شد.
حالا هم تا عرضهی نسخهی نهایی بازی زمان زیادی باقی نمانده است و سازندههایاش باید تمام تلاششان را بهکار ببندند تا عنوانی کامل و بدون ایراد در اختیار بازیکنندهها قرار بدهند. خصوصا که آنچه اخیرا از بازی به نمایش درآمده نشان میدهد که میان نسخهی نهایی و دموی بهنمایش درآمده در سال ۲۰۱۳ تفاوتهایی فاحش وجود دارد. برای همین هم یوبیسافت تصمیم گرفته تا نسخهی بتای The Division را از طرق مختلف در اختیار بازیکنندهها قرار دهد. میخواهید دربارهی نسخهی بتای بازی The Division و نحوهی استفاده از آن بیشتر بدانید؟ ادامهی خبر…
رزیدنت اویل کلاسیکِ کلاسیکِ کلاسیک!
در دو سه سالی که از شروع نسل هشتم کنسولهای بازی میگذرد، غیبت قسمتی جدید از مجموعه بازیهای «رزیدنت اویل» (Resident Evil) بهشدت احساس میشود. این مجموعه بازیها در نسل قبلی کنسولهای بازی دو نمایندهی جدید داشت. قسمتهای پنجم و ششم رزیدنت اویل در کنار رایانههای شخصی برای کنسولهای ایکسباکس۳۶۰ و پلیاستیشن۳ هم عرضه شدند. تعداد زیادی هم نسخهی بهسازی شده و دوبارهسازی شده از این مجموعه در نسل هفتم عرضه شد. اما در نسل هشتم هنوز هیچ خبری از رزیدنت اویل جدید نیست. همین موضوع باعث شده تا شاهد عرضهی نسخهی بازسازی شدهی قسمتهای قدیمی مجموعه باشیم. جدیدترین نسخهی بهسازی شدهی بازی هم که همین چند روز پیش در اختیار بازیکنندهها قرار گرفته Resident Evil 0 است که با عنوان HD Remaster در انتهایاش عرضه شده است. در کنار رزیدنت اویل زیرو، نسخهی بهسازی شدهی رزیدنت اویل ۱ هم عرضه شده است. نکتهی جالب اینکه هر دوی این بازیها بهصورت دانلودی در اختیار بازیکنندههای پلتفرمهای رایانههای شخصی، پلیاستیشن۴، ایکسباکس وان، پلیاستیشن۳ و ایکسباکس۳۶۰ قرار گرفتهاند.
البته این دو بازی در کنار هم به صورت نسخهی تحت دیسک هم عرضه شدهاند. نام این نسخهی تحت دیسک Resident Evil Origins Collection است که با قیمت ۴۰ دلار در اختیار بازیکنندهها قرار گرفته. حالا در فاصلهی چند روز پس از عرضهی بازی، نقدها و نمرات آن منتشر شده است. میخواهید بدانید جدیدترین نسخهی بهسازی شدهی رزیدنت اویل چه امتیاز و نمراتی گرفته؟ ادامهی خبر…
کوجیما، دور دنیا!
حتما در مورد ماجراهای «هیدئو کوجیما»، کارگردان افسانهای بازیهای رایانهای و ویدیویی شنیدهاید. کوجیما که بیشتر از ۲۰ است بازی میسازد، اکثر زماناش را صرف طراحی و تولید مجموعه بازیهای «متالگیر سالید» کرده است. مجموعهای که امتیاز آن در اختیار شرکت و استودیوهای بازیسازی «کونامی» است. در پس انتشار قسمت پنجم از این مجموعه بازیها که با عنوان «درد فانتوم» عرضه شد، بین کوجیما و ناشر و صاحب امتیاز بازی دعوایی عجیب و غریب شکل گرفت. دعوایی که در نهایت منجر به اخراج تعداد بسیار زیادی از اعضای استودیوی بازیسازی «کوجیما پروداکشنز» و در نهایت جدایی کوجیما از کونامی شد.
مدتی طول کشید تا مدیران مجموعهی کونامی تایید کنند که کوجیما دیگر با آنها همکاری نمیکند. در این فاصله هم کوجیما به دنبال فرصت جدید برای راه انداختن استودیوی بازیسازی شخصیاش بود. حالا این اتفاق افتاده و نهتنها کوجیما استودیوی بازیسازی خودش را دارد، بلکه سونی هم حمایت همه جانبهاش را از این استودیوی بازیسازی نوپا اعلام کرده است. در جدیدترین اخبار کوجیما برای جفت و جور کردن بهترین تکنولوژیهای لازم جهت ساخت بازی جدیدش عازم ایالات متحده شده تا با طراحان پلیاستیشن۴ دیدار کند. میخواهید دربارهی برنامههای جدید کوجیما که نهایتا منجر به تولید بازی جدیدش خواهد شد بیشتر بدانید؟ ادامهی خبر…
خدارو شکر تحریم ها رفع شد
امیدوارم صنعت بازی سازی ایران یک تکون جدی به خودش بده