از بتلفید۵ تا VR در فضا؛ یک هفته با بازی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

در چند ماه گذشته در همین دیجی‌کالا مگ آن‌قدر درباره‌ی «هیدئو کوجیما» گفتیم که حتی اگر طرفدار بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی هم نباشید، احتمالا نام‌اش به گوش‌تان خورده است. هیدئو کوجیما، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازی‌سازهای هنر-صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی به‌شمار می‌رود. کوجیما در ۲۰ سال گذشته به‌طور متمرکز روی طراحی و تولید مجموعه بازی‌های «متال‌گیر سالید» (Metal Gear Solid) فعالیت داشته و با همین عنوان هم موفق شده است، استانداردهای متعددی را به صنعت بازی‌سازی معرفی کند. اما در یک سال گذشته برای این بازی‌ساز مشهور اتفاقات عجیب و غریبی افتاد که صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی را هم تحت تاثیر خودش قرار داد. مجموعه‌ی این اتفاقات در هفته‌ی گذشته نقطه‌ی عطفی داشت که نتیجه‌اش می‌تواند روی آینده‌ی صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی تاثیرگذار باشد. پیش از این‌که به جدیدترین خبر بپردازیم بد نیست کمی در جریان ماجراهای یک سال گذشته‌ی کوجیما قرار بگیرید.

در اسفند ماه سال گذشته، درست زمانی که هیدئو کوجیما و تیم‌اش در استودیوی بازی‌سازی «کوجیما پرداکشنز» مراحل نهایی ساخت قسمت پنجم از مجموعه بازی‌های «متال‌گیر سالید» را پشت‌سر می‌گذاشتند، خبری منتشر شد مبنی بر این‌که میانه‌ی کوجیما و مدیران شرکت «کونامی»، ناشر و صاحب امتیاز این مجموعه بازی‌ها حسابی به‌هم خورده است. کار تا جایی بالا گرفته بود که شایعه شد کونامی استودیوی بازی‌سازی کوجیما پروداکشنز را تعطیل و کارمندان‌اش را اخراج کرده است. در فاصله‌ی چند هفته خبر رسید که کارمندان کوجیما پرداکشنز در بدترین شرایط ممکن به کارشان ادامه می‌دهند. نام هیدئو کوجیما هم از اکثر بازی‌هایی که ساخته بود و کونامی نشرشان را برعهده داشت، پاک شد. ماجراهای ریز و درشت تا انتشار «متال‌گیر سالید۵: درد فانتوم» ادامه پیدا کرد. بعد از انتشار بازی معلوم شد حتی چند فصل از درد فانتوم از بازی نهایی حذف شده که اعتراضات گسترده‌ی بازی‌کننده‌ها را به‌همراه داشت.

اما موضوع به همین‌ها ختم نشد. در فاصله‌ی حدود یک ماه بعد از انتشار بازی، کوجیما اعلام کرد که کونامی را ترک کرده است. کونامی هم سریعا این خبر را تکذیب و ادعا کرد که کوجیما به مرخصی طولانی مدت رفته است. اما بعد از کش و قوص فراوان سرانجام کونامی هم مجبور شد هفته‌ی پیش تایید کند که کوجیمای خلاق را از دست داده است. هنوز این خبر دهان به دهان می‌چرخید که یک بمب خبری دیگر منتشر شد: خبر ملحق شدن هیدئو کوجیمای افسانه‌ای به بخش تفریحات و سرگرمی سونی. کوجیما یک بار دیگر استودیوی کوجیما پروداکشنزش را راه‌اندازی کرده؛ البته این‌بار به‌شکل مستقل و هیچ آقا بالاسری! می‌خواهید دربار‌ه‌ی این هم‌کاری شگفت‌انگیز بیش‌تر بخوانید؟ ادامه‌ی خبر…

در ادامه‌ی مطلب جمع‌بندی این هفته، مشابه هفته‌های گذشته قصد داریم نیم نگاهی بیاندازیم به مهم‌ترین اخبار و حواشی صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی در هفت روز پیش:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

001_Battlefield_5

میدان نبرد پنجم؛ شاید سال آینده

اگر از طرفداران پروپاقرص بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی، خصوصا سبک اکشن اول‌شخص باشید؛ حتما نام مجموعه بازی‌های «میدان نبرد» (Battlefield) به گوش‌تان خورده. این مجموعه بازی‌ها در طی سال‌هایی که از انتشار اولین قسمت‌اش می‌گذرد، موفق شده استانداردهای سبک اکشن اول‌شخص را به لایه‌های بالاتر و متفاوت‌تری ارتقا بدهد. از طرفی میدان نبرد رقیب اصلی مجموعه بازی‌های «ندای وظیفه» (Call of Duty) هم به‌شمار می‌رود و این دو همیشه حرکتی شانه به شانه را در صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی تجربه کرده‌اند.

اگر به‌خاطر داشته باشید، جدیدترین قسمت از مجموعه بازی‌های میدان نبرد با نام Hardline در ابتدای سال جاری میلادی برای پلتفرم‌های مختلف عرضه شد و بعد از آن خبری از قسمت جدید این مجموعه بازی‌ها نبود. از طرفی Hardline را استودیوی بازی‌سازی Visceral Games ساخته که پیش از این ساخت هیچ‌کدام از قسمت‌های مجموعه بازی‌های میدان نبرد را در کارنامه‌اش نداشته است. همه‌ی این‌ها باعث شده بود تا شایعات درخصوص ساخت قسمت پنجم از مجموعه‌ی میدان نبرد به‌ بیش‌ترین میزان خودش برسد. اما اخیرا خبری منتشر شده که به عرضه‌ی «میدان نبرد۵» در سال آینده‌ی میلادی بیش از پیش دامن زده است. می‌خواهید درباره‌ی این خبر بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی مطلب…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

002_Nintendo_Patent

نینتندو در پی روزهای خوش گذشته

در نسل هفتم از کنسول‌های بازی وقتی سخن از نینتندو به میان می‌آمد، تن و بدن بقیه می‌لرزید! نینتندو در آن نسل با عرضه‌ی کنسول خانگی نینتندو Wii و کنسول دستی DS، یک تنه صنعت بازی‌های ویدیویی را به پیش برد و حتی برای مدت زمان بسیار زیادی کنسول‌های ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳ را در مناطق مختلف منزوی کرد. نینتندو از فرمول‌هایی حساب شده برای طراحی هردوی این کنسول‌ها استفاده کرده بود که می‌توانستند بازی‌کننده‌های بیش‌تری را به سمت کنسول‌های ساخت این شرکت بکشانند. عده‌ی بسیار زیادی از کارشناسان نسل هفتم نینتندو را با دوره‌ی طلایی عرضه‌ی پلی‌استیشن۲ در نسل ششم مقایسه می‌کنند که چگونه محصولی آمد و به‌تنهایی بازار را تحت کنترل‌ خودش درآورد.

هر اتفاقی که در نسل هفتم افتاده بود، در نسل هشتم از کنسول‌های بازی برعکس از آب درآمد. در کمال تعجب کنسول نسل هشتمی نینتندو یا همان Wii U ابدا مورد توجه بازی‌کننده‌ها قرار نگرفت و تعداد زیادی از گیمرها ترجیح دادند به‌جای خرید کنسولی نسبتا تکراری، سمت دستگاه‌های قوی‌تری مثل ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ بروند. اما حالا نینتندو با مدیریت جدیدش می‌خواهد فصل رکود را پشت‌سر بگذارد و دوباره‌ دوره‌ی خوش نسل هفتم‌اش را تکرار کند. در همین رابطه هم پتنتی جدید به ثبت رسانده که خبر از دستگاهی عجیب و غریب می‌دهد. می‌خواهید با دستگاه عجیب و غریب نینتندو بیش‌تر آشنا شوید؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

003_Unravel

تاریخ عرضه‌ی یکی از بهترین‌های مستقل امسال مشخص شد

احتمالا می‌دانید که نمایشگاه E3 یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال مهم‌ترین نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی در سطح جهان است. این نمایشگاه هر ساله در ماه خرداد در کشور ایالات متحده‌ی آمریکا برگزار می‌شود. یکی از نکات قابل توجه نمایشگاه امسال در مقایسه با نمایشگاه دوره‌های قبلی، توجه بیش‌تر و هدفمند به بازی‌های مستقل بود. بازی‌های مستقل آن دسته از بازی‌هایی هستند که بودجه‌های سنگین و تیم‌های چند ده نفره در پس کارشان نیستند. بلکه تیم‌های کوچک با بودجه‌های محدود روی بازی‌های کوچک‌تری کار می‌کنند که ایده‌های نابی را در دل‌شان گنجانده‌اند.

یکی از این بازی‌های کوچک و جمع و جور که در نمایشگاه E3 امسال به‌نمایش درآمد Unravel نام داشت. این بازی دوبعدی سکو بازی موفق شد حسابی نظر حضار در نمایشگاه و حتی بازی‌کننده‌های سراسر جهان را به‌خودش جلب کند. بازی Unravel در سبک سکوبازی دو بعدی با معماهای جالب طراحی شده است. شخصیت اصلی بازی هم که یک گربه‌ی کاموایی است، توانست حسابی دل بازی‌کننده‌ها را ببرد. حالا مسوولان الکترونیک‌آرتز، ناشر بازی، اعلام کرده‌اند که تاریخ عرضه‌ی Unravel مشخص شده است. می‌خواهید درباره‌ی تاریخ انتشار Unravel بدانید؟ ادامه‌ی خبر…

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

004_PlayStation_VR

پلی‌استیشن و استفاده‌های جانبی!

بیایید به نسل هفتم از کنسول‌های بازی برگردیم. در نسل هفتم، سونی کنسول‌اش را با تاخیری یک ساله در مقایسه با رقیب‌اش در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار داد. حتما می‌پرسید چرا چنین اتفاقی افتاده؟ سونی برای معماری سخت‌افزاری کنسول‌اش از فرمول‌های پیچیده‌ای استفاده کرده بود. فرمول‌هایی که در نهایت منجر به قوی‌تر شدن کنسول‌اش در برابر رقیب قدرتمند غربی شده بودند؛ اما در عین حال باعث شده بودند، ساخت بازی برای پلی‌استیشن۳ سخت‌تر بشود. البته مجموعه‌هایی که مستقیما فعالیت‌شان به ساخت بازی‌های ویدیویی مرتبط نمی‌شد، از این وضعیت بهترین استفاده‌ی ممکن را کردند. مثلا نیروی هوایی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که تعداد زیادی کنسول پلی‌استیشن۳ خریده و با سری کردن آن‌ها، ابر رایانه‌ای ساخته که می‌توان از آن برای انجام محاسبات نظامی استفاده کرد.

گویا در نسل هشتم هم محصولات سونی مشتریان خاص خودش را دارد. مشتریانی که لزوما با بازی و بازی‌سازی سروکاری ندارند. هفته‌ی پیش در خبرها آمده بود که سازمان ناسا قصد دارد با استفاده از هدفون واقعیت مجازی پلی‌استیش به کارمندان‌اش بیاموزد که چگونه ربات‌های فضایی را از راه دور کنترل کند. می‌خواهید درباره‌ی این خبر بیش‌تر بدانید؟ ادامه‌ی خبر…



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما