آیا آیفون از بازار ایران جمع می‌شود؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده اگر شرکت اپل تا پیش از اجرای طرح رجیستری، نسبت به تاسیس نمایندگی در ایران اقدام نکند، ابلاغیه‌ی جمع‌آوری آیفون‌های این شرکت را در کل بازار ایران اجرایی خواهد کرد.

عباس نخعی، مدیر کل دفتر مبارزه با کالای قاچاق به خبرگزاری تسنیم گفته که این نهاد به‌زودی تصمیمی جدی در مورد شرکت‌هایی که محصولاتشان را بدون نمایندگی در ایران به فروش می‌رسانند اتخاذ می‌کند. او به «آیفون» اشاره می‌کند و می‌گوید پیش از این، ابلاغیه‌ی جمع‌آوری این محصول به تمام کشور صادر شده. او ادامه می‌دهد: « اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی [اپل] اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعا تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت.»

apple

اما «طرح رجیستری موبایل» چیست و چه زمانی اجرایی می‌شود؟ طرح رجیستری با مشارکت گمرک، اصناف، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه به اجرا گذاشته می‌شود. در بخشی از این طرح، یک بانک اطلاعاتی جامع از کدهای منحصربه‌فرد تلفن‌های همراه (IMEI) تهیه می‌شود و بر اساس آن گوشی‌های که از مبادی غیرقانونی وارد کشور شوند از دریافت خدمات مخابراتی محروم خواهند شد. پیش از این مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق، اجرایی شدن این طرح را منوط به تکمیل این بانک اطلاعاتی دانسته بودند.

عباس نخعی پیش از این در خصوص زمان اجرای طرح رجیستری موبایل نیز گفته بود که با توجه به اتمام مقدمات این طرح و تاکید معاون اول رییس جمهور بر اجرای هرچه سریع‌تر آن، طرح رجیستری موبایل تا اول مرداد ماه اجرایی خواهد شد. طبق برنامه‌ای که سازمان مبارزه با قاچاق تدارک دیده باید انتظار داشت که خدمات مخابراتی اپراتورهای کشور تنها به گوشی‌های موبایلی ارایه شود که از مبادی رسمی و به‌صورت قانونی وارد شده و کدهای مخصوص طرح رجیستری را اخذ کرده باشند.

‌‌‌      ‌

اگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نهادهای مرتبط بخواهند به حرفشان عمل کنند، باید تا چند روز دیگر انتظار جمع شدن تمام آیفون‌های بازار را داشته باشیم. نظر شما چیست؟ آیا چنین اتفاقی می‌افتد؟

بروزرسانی [۹۵/۴/۳۱]: آیفون‌های بازار ایران در یک‌شب غیب شدند

بروزرسانی [۹۵/۵/۲]: آیفون همچنان در کما؛ آیا طرح رجیستری اجرایی شده؟

   ‌

منبع: تسنیم

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۲۱۴ دیدگاه
  1. محمد

    دوستان ابدا نگران نباشید اگر فعلا آیفون دارید! ولی زودتر بخرید بر طبق این خبر:

    خبر: دارندگان فعلی گوشی آیفون در ایران نگران نباشند

    مسئولان اجرایی کشور بعد از خبر روز گذشته ، امروز نیز بار دیگر به صورت رسمی خبر از اعمال محدودیت برای گوشی‌های آیفون در شبکه مخابراتی کشور دادند.

    به گزارش ایران‌جیب به نقل از تسنیم، طرح رجیستری موبایل طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مرحله اجرای پایلوت قرار دارد و طبق اظهارات سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا قرار است از ابتدای مرداد اجرای نهایی شود.

    خورشیدی –سخنگوی این ستاد- درباره امکان فعالیت گوشی‌های آیفون در اجرای طرح مذکور گفته است که طبق قوانین فعلی هیچ منعی برای تاسیس نمایندگی این برند آمریکایی در کشور وجود ندارد و وزارت صنعت نیز به عنوان مرجع تاسیس نمایندگی برندهای مختلف در این باره قادر به اظهارنظر قطعی است.

    وی با تاکید بر اینکه مردم به هیچ وجه نباید نگرانی نسبت به اجرای این طرح داشته باشند، عنوان کرده که انجام طرح رجیستری هیچگونه هزینه‌ای بر مجموعه مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان موبایل تحمیل نخواهد کرد.

    به گفته او براساس قانون نظام صنفی و حمایت از مصرف‌کنندگان هر کالایی که قرار است در کشور توزیع شود باید از شبکه خدمات پس از فروش در کشور بهره‌مند باشد ولی متاسفانه کمپانی آمریکایی اپل و تولیدکننده گوشی‌های آیفون فاقد نماینده رسمی در کشور هستند و پشتیبانی و تامین قطعات پس از فروش را عهده‌دار نیست.

    خورشیدی همچنین خاطر نشان کرده که در شرایط فعلی نیز سرویس‌دهی اپراتورهای تلفن همراه به محصولات این کمپانی مغایرت قانونی با قوانین دارد ولی پس از اجرایی شدن رجیستری، قطعا سرویس مخابراتی به این محصولات داده نخواهد شد.

    البته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که آیا گوشی‌های فعال فعلی مشمول این قوانین خواهند شد، گفته که اجرایی شدن این طرح برای گوشی‌هایی است که بعد از تاریخ اجرای طرح رجیستری موبایل عرضه می‌شود و هیچ نگرانی بابت گوشی‌های فعال فعلی وجود ندارد.

    با این حال اخبار منتشر شده در روزهای اخیر درباره ممانعت از فعالیت آیفون در شبکه مخابراتی هم‌زمان با اجرای طرح رجیستری، باعث افزایش قیمت گوشی‌های کمپانی اپل در ایران شده و به گفته برخی فعالان بازار، موجودی عده‌ای از فروشندگان صفر شده است.

    کسانیکه در حال حاضر آیفون دارند به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری نباید نگران باشند اما کسانیکه درصدد خرید این گوشی آمریکایی هستند، لازم است دست به عصا پیش روند زیرا بعد از اجرای رجیستری در هفته‌های آتی قطعا سرویسی از سوی اپراتورهای موبایل به آنها داده نخواهد شد.

    رگولاتوری و اپراتورهای تلفن همراه در قالب دو طرح استعلام گوشی تلفن همراه و اعمال سیاست روی گوشی مشترک و استعلام گوشی تلفن همراه و اعمال سیاست روی سیم‌کارت مشترک قرار است رجیستری را انجام دهند که در حال حاضر روش اول در مرحله پایلوت به سر می‌برد.

    1. آریا

      شما از اون دسته کاربرایی هستی که مستقیما به جو دادن و گرون شدن محصولات کمک میکنی !!

  2. فاطیما

    سلام من می خواستم اپل بخرم الان چیکارکنم؟؟؟دست نه دارم یازودتربخرم توروخداراهنماییم کنید

    1. محمد

      هر چه سریعتر بخر تا زمان دارید. چه جایی بهتر از دیجی کالا

  3. DD.

    این کار به نفع مردم اگه نمایندگی رسمی اپل بیاد ایران دیگه از دست دلال(موبایل فروش)راحت میشیم

    یه گوشی ایفون که(مدل های موجود در کشور) free simکه تو سایت آمازون یا …به دلارر زده حساب کنی میشه۱میلیون۷۰۰درصورتی که ما باید بخریم۲میلیون ۶۰۰ تا۸۰۰ یعنی این ۹۰۰ هزار تا ۱میلیونتومن اختلاف مال گمرک و مالیات!!!!!!!:(

    1. محمد

      شما اشتباه می کنید برادر! اون Unlock factory نیست و ابدا مثل مدلهای توی کشور نیست. مدل آنلاک شده برای استفاده در هر کشور و اپراتوری بسیار گران تر هست! توی ایران نهایت ۴۰۰ هزار تومن فرقشه! برید توی دبی بخرید متوجه می شوید

    2. امین

      ایفون لاک و انلاک داره
      همانطور که محمد عزیز گفتند تفاوت قیمت مربوط به این ۲ حالت می شه
      الان من از امریکا خریدم ۲.۸۰۰ اینجا ۲.۷۵۰ هستش !

  4. محسن

    خبر خوش . خبر خوش. دیگه نگران انتن دهی ایفونتان نباشید. اگر این طرح اجرایی شد.به وسیله ی (زیر سیم) دوباره گوشیتان انتن می دهد.فقط بیست هزار تومن هزینشه. تمام موبایل فروشی ها هم این راه رو بلدن. خودتون رو اصلا ناراحت نکنین.

    1. elay

      ۱۰۰هزار تومن هم بشه اینکارو انجام میدن بعضیا ها من حاضرم همه کار کنم تا بجای اینکه از اندروید استفاده کنم ۱میلیونم کمه به این کار

  5. جلال

    یه سوال من*#۰۶# رو زدم و imei گوشیم رو گفت و با خود گوشیم چک کردم درست بود الان طرح رجیستری اگه اجرا بشه دیگه نمیتونم از سیم کارت همراه اولم تو آیفونم استفاده کنم؟؟

  6. ال

    می تونم بپرسم مشکلات se چیه؟! چون می خوام بخرمش.

  7. Mohamad

    هرچی زودتر این کار و انجام بدن بهتره.زودتر از دست اپل راحت میشیم

  8. وحید

    من چنتا سوال دارم:
    -تکلیف مسافران و توریست هایی که با گوشیه آیفون میان ایران و میخوان از اپراتورهای اینجا (مثه همه مسافرا توی همه کشورهای دیگه) استفاده کنن چیه؟!
    -اگه کسی از کشور دیگه ای کالایی بخره برای خودش (حالا هرچی چه پوشاک چه گوشی) حق استفاده از اون رو نداره؟!
    -تکلیف کسانی که قبلا از مراکز معتبر (مثل دیجیکالا/وقایع گستر) که احتمالا با پرداخت گمرک و مالیات و مسائل مربوطه گوشی رو وارد کردند، گوشی خریدندچیه؟!

    1. احمد مظفرنیا

      این سوال شما رو مهندسین نرم افزاری که در جریان این طرح هستند باید جواب بدن.
      قطعا باید برای این سناریوهایی که شما مطرح کردید و سناریوهای دیگه ای که میتونه وجود داشته باشه در مسیر اجرای این پروژه چاره اندیشی کرده باشن.
      در غیر اینصورت باید به داشتن همچین مهندسین نرم افزاری افتخار کرد 😐

  9. فرهام

    انصافا نگاه کن…یکی دیگه داره پول درمیاره،رفقای ما دارن باهم بحث و کل کل میکنن
    رفقا شرکت اپلو ک پدران ما اداره نمیکنن ک اینقد تعصب دارین واسش،بیخیالش باوووو
    بنظرمن اگه گوشیو قانونی بیارن،نمایندگی بزنن،خیلی بهتر میشه..قیمتش درست میشه،خدمات،تعمیر،قطعات و خیلی چیزای دیگه راحت تر و با قیمت یکسان میرسه دستمون
    کی خوشش میاد،ایفون ۷ ک اومد تو بازار،بخاطر پز دادن و بقول بعضیا خاص شدن،پول یه پرایدو بدی ایفون۷ بخری ک بگی منننن ایفون۷ گرفتم،اونوقت ک هیچکس ۷ نداشت،من داشتم.

  10. علی مخمدی

    اگه این اتفاق واقعا عملی بشه از یه لحاظ خوبه کالای قاچاق نداریم ولی از یه لحاظ بده قیمت گوشی ها گرون میشه

    نظر شخصی من بهتره اینکار انجام بشه !!

  11. mahdi

    من کاملا موافقم . من ۲ هفته ای میشه s7 edge خریدم . بهم ۲۰۰ تومنم تخفیف دادن چون سامسونگ جشنواره زده بود. چرا اپل باید اینقد خدمات کمی بده !؟ سامسونگ الان حقشه نفر ۱ باشه ولی اپل نفر ۲ حقش نیس تو ایران باشه ! حتی زبان فارسیم نداره پسر عمم اس ای خریده هزار تا مشکلداره الان مثلا یه چیزیش بشه باید بفرسته آمریکا ؟؟؟؟

    1. امین

      “اس ای” محصول جدید شرکت اپل هستش ؟!!!!

    2. sepehr

      هزار تا مشکل؟؟؟؟ خخخخ .چرا دروغ میگی اخه پسر خوب… …پسر عمه شمام ای اس نخریده بلکه ایفون خریده عزیزم!

  12. پوریا

    حالا این شرکت هایی که بقول شما نمایندگی رسمی تو کشور زدن،چه گُلی به سر ما زدند؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما