آمار صید جهانی ماهی خیلی بیشتر از چیزی است که تا به حال فکر می‌کردیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مطالعات جدید نشان می‌دهند آماری که تا به حال از صید جهانی ماهی‌های آزاد داشتیم خیلی خوشبینانه بوده‌اند و میزان صید دست کم ۳۰ درصد بیشتر از چیزی است که تا به حال تخمین می‌زدیم.

پژوهش جدید، صیدهای غیر قانونی، تفریحی و به طور کلی خرده صیدها را هم مد نظر قرار داده است. بعلاوه‌ی اینکه معمولا ماهیگیران وقتی با تورهای ماهیگیری صید می‌کنند، مقدار زیادی ماهی و جانور دریایی ناخواسته هم در تورشان گیر می‌کند که به آن‌ها احتیاج ندارند. در نتیجه ماهیگیران، این جانوران که پس از صید جان خود را از دست داده‌اند را به دریا بازمی‌گردانند. این قبیل صیدها تا به حال نادیده گرفته می‌شد و آماری که کشورها به سازمان خوار و بار جهانی می‌دادند، فقط درباره‌ی صیدهای کلان و صنعتی بود. اگر صیدهای غیر رسمی را حساب کنیم، آمار تا بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

آماری که تا به حال سازمان خوار و بار جهانی از صید جهانی ماهی‌ در سال ۲۰۱۰ ارائه‌ می‌داد، چیزی در حدود ۷۷ میلیون تن بود. این در حالیست که پژوهش‌های جدید با در نظر گرفتن صید غیر قانونی و دیگر موارد، این آمار را چیزی در حدود ۱۰۹ میلیون تن تخمین می‌زند.

جالب است که طبق آمار سازمان خوار و بار جهانی، میزان صید به طور پیوسته از سال ۱۹۵۰ افزایش یافته، در سال ۱۹۹۶ به اوج رسیده و سپس به دلیل صید بی رویه و کم شدن جمعیت ماهی‌ها، میزان صید هم کاهش یافته است. آن‌طور که این سازمان می‌گوید، اوج صید سال ۱۹۹۶، چیزی در حدود ۸۶ میلیون تن بوده است. با این حال پژوهش‌های جدید می‌گویند که این اوج نه ۸۶ میلیون تن، بلکه ۱۳۰ میلیون تن بوده است.

این مطالعه‌ی جدید را دو نفر از دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا در ونکوور انجام داده‌اند و نام پروژه‌ی خود را «بازسازی صید» (Catch Reconstruction) گذاشته‌اند. آن‌ها برای بدست آوردن این آمار از مطالعات میدانی جدید و البته ۲۰۰ مقاله‌ی علمی که طی بیش از یک دهه توسط ۴۰۰ پژوهشگر در سراسر جهان نوشته شده استفاده کرده‌اند. با این حال انتقاداتی هم به این پژوهش وارد است و بعضی از دانشمندان دیگر، این آمار را نیز خیلی درست نمی‌دانند. بعلاوه پروفسور «تروور برنچ» (Trevor Branch) از دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «آمار صید، فقط آن‌چه از دریا بیرون می‌آوریم را نشان می‌دهد و درباره‌ی وضعیت ماهی‌های باقی مانده‌ در دریا چیزی نمی‌گوید. مثل این است که بخواهید آمار جنگل‌زدایی را از روی شمردن تعداد کامیون‌های الواری که از جنگل خارج می‌شوند، بدست آورید.»

منبع: ScienceMag



دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما