اگر تمام سوخت‌های فسیلی را بسوزانیم، یخ‌های جنوبگان ذوب می‌شود

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بر اساس نتایج تحقیقات جدیدی که در نشریه‌ی Science Advances منتشر شده است، اگر تمام سوخت‌های فسیلی روی زمین را بسوزانیم، یخ‌های «سرزمین جنوبی» یا همان Antarctic به طور کلی ذوب خواهند شد.

محققان می‌گویند شهرهایی که در مجاورت دریا قرار دارند، ممکن است در آینده‌ای نزدیک به زیر آب روند

انتظار می‌رود ذوب یخ‌های سرزمین جنوبی، در هر صده سه متر به سطح آب دریا در دنیا اضافه کند. این موضوع برای شهرها یا مناطقی که در کنار دریا قرار دارند نگران‌کننده است. برای مثال «مجمسه‌ی‌ آزادی» امریکا، «خانه‌ی اپرای سیدنی» یا ۶۳۴ میلیون نفری که کنار دریا زندگی می‌کنند ممکن است به زیر آب بروند.

انبساط حرارتی (Thermal Expansion) هم ممکن است به تغییرات اقلیمی بیانجامد. با گرم شدن آب اقیانوس، حجم آن بیشتر می‌شود و محققان اقلیمی می‌گویند که این موضوع می‌تواند نیمی از میزان افزایش سطح آب را تا سال ۲۱۰۰ شامل شود.

sea_level_rise_climate_change828005120

با اینکه یخ‌های سرزمین جنوبی به اندازه‌ی کافی در خود آب دارند تا سطح آب جهانی را تا ۲۰۰ فوت (۶۰ متر) زیاد کند، اما تا به امروز اطلاعات دقیقی درباره‌ی سرعت ذوب شدن این یخ‌ها در دسترس نبود.

با این حال، این اعداد و ارقام اخیرا مشخص شده‌اند. محققان در شبیه‌سازی‌های بسیار دقیق خود، یخ‌های سرزمین جنوبی را ذوب کردند و به این نتیجه رسیدند که اگر میزان گرم شدن دنیا تا دو درجه بیشتر شود، برای نامتعادل کردن یخ‌های شرق سرزمین جنوبی کافی خواهد بود.

a

«اندرز لورمن» (Anders Levermann) از موسسه‌ی تحقیقات تاثیرات اقلیمی پست‌دام (Postdam)، گفته است: “اگر می‌خواهیم شهرهایی مثل توکیو، هنگ‌کنگ، شانگهای، کلکته، هامبورگ یا نیویورک را به نسل‌های آینده‌مان منتقل کنیم، نباید بگذاریم یخ‌های شرق سرزمین جنوبی ذوب شوند.”

منبع: Vocativ



دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما