کوارون با جوایز جدید روما چند قدم به اسکار نزدیکتر شد
فیلم سینمایی «روما» (Roma) به کارگردانی آلفونسو کوارون دیروز از طرف دو انجمن سینمایی مختلف در ایالات متحده آمریکا به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۸ انتخاب شد و میتوان ادعا کرد با این اتفاق روما باز هم چند قدم به اسکار ۲۰۱۹ نزدیکتر شده است.
انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس سال ۱۹۷۵ تاسیس شده و اعضای آن را منتقدان نشریات چاپی و آنلاین لس آنجلس تشکیل میدهند. انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس نسبت به همتایان خود در آمریکا انتخابهای نسبتا روشنفکرانهتری دارند.
روز گذشته انجمن منتقدان آنلاین نیویورک (New York Film Critics Online) و انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس (Los Angeles Film Critics Association) هر دو لیستی از بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۸ در بخشهای مختلف را اعلام کردند و در هر دو فهرست روما به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۸ انتخاب شده بود. همچنین اوایل آذرماه حلقه منتقدان فیلم نیویورک (New York Film Critics Circle) هم مهمترین جوایز خود از جمله جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری را به رومای کوارون داد.
اما پیش از بررسی لیست دو انجمن سینمایی که بهترینهای سال را انتخاب کردهاند بد نیست با آنها مختصرا آشنا شویم:
انجمن منتقدان آنلاین نیویورک از سال ۲۰۰۰ فعال شده و از منتقدان فیلمی که در نشریات آنلاین مینویسند و در نیویورک زندگی میکنند تشکیل شده است. اعضای این انجمن به شکل سالانه یکبار دیدار میکنند و بهترین فیلمهای سال در این دیدار در اوایل ماه دسامبر تعیین میشود. سال گذشته انتخاب بهترین فیلم توسط این انجمن چندان به انتخاب آکادمی اسکار نزدیک نبود؛ انجمن منتقدان آنلاین فیلم نیویورک جایزه بهترین فیلم خود را سال گذشته مشترکا به دو فیلم «گلگرفته» (Mudbound) و «پروژه فلوریدا» (The Florida Project) داد.
اما انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس سال ۱۹۷۵ تاسیس شده و اعضای آن را منتقدان نشریات چاپی و آنلاین لس آنجلس تشکیل میدهند. انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس نسبت به همتایان خود در آمریکا انتخابهای نسبتا روشنفکرانهتری دارند و در سالهای گذشته با این ویژگی از باقی انجمنهای فیلم در آمریکا متمایز شدهاند. سال گذشته این انجمن توجه ویژهای به فیلم «مرا با نامت صدا بزن» (Call Me by Your Name) نشان داد و این فیلم را بهترین فیلم سال و کارگردان آن را در کنار گیرمو دل تورو به عنوان بهترین کارگردان سال انتخاب کرد.
اما دو لیست مذکور به شرح زیرند:
لیست برندگان انجمن منتقدان آنلاین نیویورک
بهترین فیلم
«روما»
بهترین کارگردان
آلفونسو کوارون
بهترین بازیگر نقش اول مرد
ایتان هاوک برای «اولین اصلاح شده»
بهترین بازیگر نقش اول زن
ملیسا مکارتی برای «هرگز میتوانی مرا ببخشی؟»
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
ریچارد ایی .گرانت برای «هرگز میتوانی مرا ببخشی؟»
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
رجینا کینگ برای «اگر خیابان بیل میتوانست حرف بزند»
بهترین فیلمنامه
دبورا دیویس و تونی مکنامارا برای «سوگلی»
بهترین فیلمبرداری
آلفونسو کوآرون برای «روما»
بهترین مستند
همسایه من نخواهی شد؟
بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان
جنگ سرد
بهترین گروه بازیگران
سوگلی
بهترین بازیگر تازه کار
السی فیشر برای «کلاس هشتم»
بهترین کارگردان تازه کار
بو برنهام برای «کلاس هشتم»
بهترین استفاده از موسیقی
نیکلاس بریتل برای «اگر خیابان بیل میتوانست حرف بزند»
بهترین فیلم انیمیشن
مرد عنکبوتی:درون دنیای عنکبوت
ده فیلم برتر سال به ترتیب الفبای انگلیسی
بلکککنزمن؛ کلاس هشتم؛ سوگلی؛ اولین اصلاح شده؛ کتاب سبز؛ اگر خیابان بیل میتوانست حرف بزند؛ ردی به جا نگذار؛ روما؛ ستارهای متولد شده است؛ معاون
لیست برندگان انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس:
بهترین فیلم
«روما»
انتخاب دوم: «سوختن»
بهترین کارگردان
دبرا گرانیک برای «هیچ ردی باقی نگذار»
انتخاب دوم: آلفونسو کوارون برای «روما»
بهترین بازیگر نقش اول مرد
ایتن هاوک برای «اولین اصلاح شده»
انتخاب دوم: بن فاستر برای «هیچ ردی باقی نگذار»
بهترین بازیگر نقش اول زن
اولیوا کُلمن برای «سوگلی»
انتخاب دوم: تونی کولت برای «موروثی»
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
استیو یون برای «سوختن»
انتخاب دوم: هیو گرانت برای «پدینگتون ۲»
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
رجینا کینگ برای «اگر خیابان بیل میتوانست حرف بزند»
انتخاب دوم: الیزابت دبیکی برای «بیوهها»
بهترین فیلمنامه
نیکول هولوفکنر، جف ویتی برای «هرگز میتوانی مرا ببخشی؟»
انتخاب دوم: دبورا دیویس، تونی مکنامارا برای «سوگلی»
بهترین انیمیشن
«مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی»
انتخاب دوم: «شگفتانگیزان ۲»
بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان
«سوختن» از کره جنوبی و «دزدان فروشگاه» از ژاپن (به طور مشترک)
بهترین مستند
«طفره روها»
انتخاب دوم: «مراقب فاصله بودن»
بهترین فیلمبرداری
آلفونسو کوارون برای «روما»
انتخاب دوم: جیمز لاکستون برای «اگر خیابان بیل میتوانست حرف بزند»
بهترین تدوین
جاشوا آلتمن و بینگ لیو برای «مراقب فاصله بودن»
انتخاب دوم: آلفونسو کوارون و آدام گاف برای «روما»
بهترین موسیقی متن
نیکلاس بریتل برای «اگر خیابان بیل میتوانست حرف بزند»
انتخاب دوم: جاستین هورویتز برای «نخستین انسان»
بهترین طراحی صحنه
هانا بیچلر برای «پلنگ سیاه»
انتخاب دوم: فیونا کرامبی برای «سوگلی»
جایزه یک عمر دستاورد
هایائو میازاکی
جایزه فیلم تجربی داگلاس ادواردز
«مه سبز»
سلام اسماعیل جان
خسته نباشید میگم به شما و بقیه دوستان
سوالی که دارم اینه که در نهایت روما میتونه در اسکار شرکت کنه یا خیر ؟
پیرو صحبت های خودتون در پادکست نتفلیس این سوال رو می پرسم
https://www.digikala.com/mag/video/%d9%87%d9%85%d9%87-%d8%ac%d9%86%d8%ac%d8%a7%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%aa-%d9%81%d9%84%db%8c%da%a9%d8%b3-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%85%d8%a7/
سلام
ممنون سجاد جان
گرچه کسانی مثل اسپیلبرگ علیه حضور فیلمهای نتفلیکس در اسکار مصاحبه کردن ولی تا الان که طبق قوانین اسکار محدودیتی وجود نداره برای حضور روما و بله شرکت خواهد کرد امسال.
قوانین آکادمی برای شرکت در بخشهای مختلف متفاوته. روما هم قراره در رقابت برای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شرکت کنه و هم به بخشهای دیگه امید داره. برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، فیلم باید نماینده یک کشور باشه و نیازی به اکران داخل آمریکا نداره. روما در این بخش نماینده مکزیکه.
در سایر بخشها، فیلمی که در رقابت شرکت میکنه باید در سال ۲۰۱۸ حداقل ۷ روز متوالی در آمریکا اکران شده باشه که روما این رو هم داشته و مشکلی نداره.