تصویر نجومی روز ناسا (۱۵ مرداد ۹۵): پانورامای آپولو ۱۵

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

عکس از آپولو ۱۵، USGS، ناسا

در ۳۱ جولای ۱۹۷۱، فضانوردان آپولو ۱۵ به نام «جیم ایروین» و «دیو اسکات» اولین خودروی ماه‌نورد را روی این قمر آزمایش کردند. آن‌ها سوار بر این خودرو به مدت سه روز ۲۸ کیلومتر را طی کردند و در سطح ماه به جستجو پرداختند. این عکس پانوراما دیو اسکات را در حال آزمایش بر روی یک تخته سنگ در منطقه‌ی «هادلی-آپنین» (Hadley-Apennine) ماه نشان می‌دهد. خودروی ماه‌نورد هم در سمت راست او قرار دارد. سایه‌ی پایین عکس متعلق به جیم ایروین است. ماموریت آپولو ۱۵ با خود ۷۶ کیلوگرم از سنگ‌های ماه را به زمین بازگرداند.

عکس بزرگتر را در سایت تصویر نجومی روز ناسا ببینید.

منبع: APOD.Nasa.gov

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۶ دیدگاه
  1. ایلیا

    با یک سرچ ساده رو گوگل به زبان انگلیسی می تونید پاسخ تمام این پرسش های تکراری رو بگیرید. دلیل اختلاف اندک سایه ها انعکاس نور خورشید از سطح سنگ های روی ماه هست که اسمون تاریک ماه رو روشن می کنه، در واقع مثل اینکه شما در یک شب مهتابی قدم بزنید اونم بدون نورهای مزاحم و فیلتری به نام جو. هر چند که در این عکس سایه های ثبت شده در یک سو هستند و دلیل زاویه سایه ایرون هم اینه که در گوشه عکس واقع شده و عکس پاناروماست، حتی با یک لنز واید ساده هم می تونید این آزمایش رو انجام بدید. سایه ماه نورد هم به دلیل قرار گیری در نقطه بالایی عکس ما رو دچار خطای دید می کنه که کوتاه هست و خودش سایه خودش رو ماسکه کرده.
    اما در مورد اسمان تاریک ماه، بارها این موضوع بیان شده و دیگه داره شبیه به یک جوک می شه، دوربین هایی که روی ماه باهاش عکاسی شده دوربین های پیشرفته ای از شرکت هاسلبد بودند که بر روی سطوحی با حساسیت بسیار بالا (ایزوی بالا) تصاویر رو ثبت می کردند. به این دلیل که کمترین زمان برای ثبت تصاویر (بالاترین سرعت ممکن برای شاتر زدن) نیاز باشه. در غیر این صورت تصاویر فضانوردان کاملا محور می شد چون حفظ موقعیت و تکون نخوردن روی جاذبه اندک ماه سخت هست و از طرفی منطقی هم نیست چون اونها اون جا نبودند تا عکس یادگاری بگیرند! اون هم در پروژه ای که ثانه ها در اون موثرند. در هر صورت در این حالت طبیعی هست که نور ستاره ها و سایر اجرام آسمانی در عکس ها ثبت نشن و آسمون تاریک به نظر بیاد چون شاتر اونقدر سریع عمل می کنه که فرصتی برای ثبت نور اونها در عکس باقی نمی مونه. سایر پرسش های مطرح شه در تئوری توطئه هم با سرچ قابل پیگیری هستند.
    به امید اندکی فکر به جای کلی گویی که عادت شده….

  2. MAH4AR

    چرا هیچ ستاره ای تو آسمون نیست :/
    نکنه هوا ابریه…

    1. عارف

      مگه شما روی زمین در روز ستاره میبینین؟ ماه هم همینه.چون منبع نور خورشید بسیار زیاده در روز هیچ ستاره ای دیده نمیشه. در زمین هم برای عکاسی از اسمان به تنطیم های خاصی نیازه و باید مقدار iso و سرعت شات کنترل بشه.

  3. کیوان

    عکس پاناروما است. منبع نور احتمالا نور افکن ماهنورد.

  4. حسین

    اشتباه نکنید عزیزانم!!
    این عکس درواقع بخشی از یک استودیو است و در همین لحظه که مشاهده میفرمایید، چندین نفر از عوامل صحنه اطراف آنها حضور دارند…!

  5. علی

    چرا سایه هاشون اینطوریه؟؟؟جیم ایرون سایش بالایی، دیو اسکات هم که سایش به سمت راسته، ماشینه که سایش طوریه خورشید از بالا میخوره بهش
    مگ از ماه چندتا خورشید میشه دید؟؟؟:|:|:|

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما