ویندوز فون به پایان عمر خود رسیده

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
پایان زندگی ویندوز فون

زندگی ویندوز فون پنج سال پیش به عنوان جایگزین مناسبی برای اندروید و iOS آغاز شد. مایکروسافت گوشی‌‌های مجهز به ویندوز فون ۷ را به عنوان سومین دستگاه‌های موبایل با یک سیستم عامل واقعی و رقابتی معرفی کرد، اما حالا زمان آن فرا رسیده که به شکست اعتراف کند. اگر عدم استقبال دیگر شرکت‌های سازنده گوشی از ویندوز فون مدرک کافی نباشد، نتایج گزارش مالی مایکروسافت این موضوع را تایید می‌کند. این شرکت در سه ماه گذشته تنها ۴٫۵ میلیون دستگاه لومیا فروخت، این رقم در مقایسه با سال گذشته ۱۰٫۵ میلیون دستگاه بود. این یک سقوط بزرگ ۵۷ درصدی است. در حال حاضر، حتی رشد ۵۷ درصدی هم برای نجات ویندوز فون کافی نیست.

در همین سه ماه اخیر ۴۰۰ میلیون گوشی هوشمند فروخته شده؛ اما تنها ۱٫۱ درصد از آنها گوشی‌های ویندوز فون لومیا بودند.

مایکروسافت و نوکیا روی هم ۱۱۰ میلیون گوشی مجهز به ویندوز فون فروخته‌اند. این در حالی است که در بازه‌ی زمانی مشابه تعداد ۴٫۵ میلیارد گوشی iOS و اندرویدی به فروش رفته. در همین سه ماه اخیر ۴۰۰ میلیون گوشی هوشمند فروخته شده؛ با این حساب، تنها ۱٫۱ درصد از آنها گوشی‌های ویندوز فون لومیا بودند. مایکروسافت هیچ گوشی لومیای درخور توجهی ندارد و لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰XL، هر دو دستگاه‌های پرچم‌دار مایوس‌کننده‌ای مجهز به ویندوز ۱۰ موبایل هستند.

با توجه به روند نزولی فروش لومیا، مایکروسافت تصمیم دارد که دیگر تعداد کمی از این دستگاه‌ها را تولید کند. کاملا مشخص است که با پایان عمر ویندوز فون مواجه هستیم. شایعات نشان می‌دهند که مایکروسافت روی یک گوشی سرفیس کار می‌کند، اما باید دید که آیا این دستگاه به بازار راه خواهد یافت یا خیر. مدت‌هاست که این سیستم عامل روندی نزولی را طی می‌کند و اوضاع اپلیکیشن‌هایش هم بدتر می‌شود. با فقدان سخت‌افزار مناسب، عدم فروش و کمتر از ۲ درصد سهم بازار، دیگر زمان مرگ ویندوز فون فرا رسیده است. خودِ ویندوز واقعی به کمک ویژگی Continuum روی گوشی‌ها شاید در نهایت به جایی برسد، اما کار ویندوز فون تمام شده است.

منبع: The Verge

مرتبط: مدیر طراحی ویندوز فون، خودش از آیفون استفاده می‌کند



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۲۱ دیدگاه
  1. علی

    اول اینکه مقایسه فروش اندروید و ویندوز فون کاملا کار اشتباهی هست چون اندروید سیستم عامل متن باز هست و مسلما خیلی از شرکت ها میتونن اونو شخصی سازی کنن و ارائه بدن (با کلی باگ) ولی سیستم عامل ویندوزفون همه ی برند ها باید یک سیستم عامل و نصب کنن با یک ساختار ثابت.
    IOS هم خب قدیمی هست و رقابت باهاش واقعا سخته مخصوصا برای ویندوزفون که تازه کار تره و هنوز کامل رشد نکرده.(ولی همچنان بهینه است)
    در مورد برنامه ها هم چون مصرف کننده کمتر داره و مایکروسافت هم مثل گوگل پلی هر چیزی و تایید نمیکنه خب معلومه برنامه کمتری داره در عوض برنامه های لازم داخل استور هست (اینجوری نیست که از هر برنامه۱۰۰ تا باشه اونم بعضیا کار میکنن و بعضیا نه!!!)
    مایکروسافت جدیدا خیلی داره برنامه نویس هارو تشویق میکنه از ویژوال استادیو رایگان بگیر تا برنامه نویسی یونیورسال آنلاین..
    مطمئن باشین مایکروسافت هنوز جای پیشرغت داره و به زودی جایگاه اصلیشو پیدا میکنه…

  2. علی

    الان اپ هایی که داره برای ویندوز فون ساخته میشه یونیورساله ینی رو هر دستگاهی که ویندوز داره میتونی نصب کنی ویندوز ۱۰ به زودی همه جا رو میگیره شک نکنین اولین گوشی هایی که حکم کامپیوتر رو دارن و با یه کابل به مانیتور وصل میشن و به عنوان کیس میشه ازش استفاده کرد ویندوز فونه عالیه عالیه

  3. KOMEIL

    حالا که ویندوز ۱۰ اومده نت ۷ تون که منفجر میشه گوگلتون هر روز یه عیب ازش گیر میاد اولیش دوربینش بود حالا هم بلندگوش دیگه چه حرفی جلویه ویندوز دارید

  4. امید

    ویندوز فون واقعا سیستم عامل مزخرفی هست، ب چیش مینازید? ب سرعتش?!
    خوب معلومه وقتی منو و اینترفیسش کاملا ساده هست و هیچ محیط گرافیکی واسش طراحی نشده و فقط محیط از چند تا تکست ساده ساخته شده، واقعا تعصب الکی دارن بعضی ها،
    تو قسمت app ک واقعا افتضاح کار کرده. وقتی ویندوز فون ۸ دست بگیرید حس گوشی سیمبین بهتون دست میده، اینستاگرام ک تو حالت بتا موند، واتس اپ با باگ مسخره بیرون پریدن از برنامه،عدم وجود برنامه های کاربردی، من تجربه استفاده وین ۸.۱ داشتم، بدترین تجربه بود.

    1. علی

      ویندوز فون برای ادمای خاص طراحی شده بیشتر برنامه نویسا من خیلی کارایی که با ویندوز فونم میکنم با اندروید نمیتونم بکنم اونم که همه جاش سوراخه و دسترسی به اطلاعات مردم خیلی راحته ولی ویندوز فون دقیقا کار یک کامپیوترو میکنه

  5. محمدعلی

    معمولا این مسائل نیاز به تحلیل نداره، ویندوزفون چون براش نرم افزار نمینویسن با اقبال عمومی مواجه نیست.. دقت بفرمایید من اصلا کاری به سخت افزار و کیفیت ساخت و پاخت گوشی ها ندارم، با نرم افزار کار دارم، مثلا گوگل براش نرم افزار نمینویسه، کلی شرکت دیگه مثل سوپر سل نمینویسن و و و …، خب معلومه دیگه یه گوشی هوشمند بدون نرم افزار به چه کاری میاد آخه .. ؟؟!! الکی طرفداری نکنین ..
    من خودم از زمان ویندوز هشت گوشی ویندوزی دارم، یعنی سه تا ورژن ویندوز رو تجربه کردم، بدون نرم افزار این راه به چاه ختم میشه ..
    همین و بگم و ختم کلام کنم که مایکروسافت داره همون راه آموزون(کیندل) رو میره، نخرید که پشیمونی براتون میمونی (حداقل فعلا نخرید) ..

  6. علیرضا

    سلام
    من یکی از استفاده کننده ها از وینفون ۱۰ هستم شاید کامل ترین و بهترین در نوع خود باشد . اپل که اینقدر سنگشو همه به سینه میزنن چهار پنج سال پیش اصلا کسی در زمینه گوشی ازش خبر نداشت و نمونه های اولیش حتی ایفون ۳g که در بازار امد اصلا برنامه یا اپی برای خودش نداشت اون موقه امپراتوری جاوا و سیمبین بود . بعد این همه سال تازه جا افتاده . ولی همین ویندوزی که مسخرش میکنید از سالهای دور در این زمینه یعنی ویندوز بوده و هست مثل ویندوز ۹۵ که در سال ۱۹۹۵ امد . ویندوز ۱۰ طی دو سال دیگر دنیای فناوری را مال خود میکند .

  7. آراد مستان

    با سلام به تمام ویندوزی های عزیز و دوست داشتنی
    جالب بدونید اکثر نظراتی که خوندم مزایای ویندوز رو گفتند و اینکه خودم تا به حال با ویندوز فون نداشتم و چند سالی میشه اندروید دارم معایب نرم افزاری نداره و برنامه های زیادی براش هست و همین باعث شده ضعف اندروید پوشیده بشه باید گفت اندروید با app هاش ضعف خودشو گرفته مگرنه اندروید بدون برنامه مثل یه گوشی ساده است , بدترین عیب اندروید آپگرید به نسخه جدیدترشه که باید سخت افزار قویتر باشه که امکان پذیر باشه در غیر این صورت بخواهیم اندروید رو آپگرید به نسخه جدیدتر کنیم باید از رام های غیر رسمی استفاده کنیم که اونم ممکنه با دستگاه همخوانی نداشته باشه الان یه گئشی اندروید که مال دو سه سال پیشه دیگه کاربرد انچنانی نداره و باید بری یه گوشی نو که به اندروید جدیدتری مجهز شده خریداری کنید که هدف سازنده های گوشی های اندرویدی هم همینه که بری یکی نوتر بخری مگر یه پرچم دار از شرکتهای معروف بخری که توانایی به نسخه جدید رو تا چند سال داشته باشه که اونم با توان مالی مردم کمتر میسر هست خود بنده در حال حاظر توان مالی خرید گوشی گران قیمت رو ندارم , اتفاقا همین امروز یه نمونه گوشی مایکروسافت دیدم به اسم لومیا ۴۳۵ به قیمت ۱۹۰ هزار تومان با هشت گیگ حافظه داخلی و یک گیگ رم و صفحه ۱۶ میلیون رنگ حالا اگه بخوام با این مشخصات برم اندروید بخرم کمتر از ۳۰۰ هزار تومان نیست درسته پول بیشتر میدم بخاطر ۴ تا برنامه ولی تا یه سال بیشتر دوام نداره یا چندین بار باید فلش بشه یا خدا میدونه چه اتفاقی ممکنه براش بیفته

  8. Hossein

    نظر من رو بخوایید مخصوصا با ویندوز موبایل ۱۰، سیستم عامل های ای اوی اس ، خصوصا اندروید هیچ شانسی در مقابل ویندوز فون ندارن !!
    سیستم عامل ویندوز فون اگه کسی کار کرده باشه واقعا بهش دلبسته میشه و اصلا یه چیز دیگست. اما خب نقطه ضعفی بزرگی وجود داره برای فعلا و اونم کمبود اپ هاست. از نظر بازی مشکلی نیست بازی ها روز به روز و با سرعت زیادی به استور مایکروسافت راه پیدا می کنند اما اپ های دیگه نه اینطور نیست.
    خب ای او اس مسله و قیمت و همه چیش جداست حتی بر این عقیده ام که کیفیت اپ هایی که برای ای او اس ساخته میشه بالاتره و قیمت واقعا فضایی هم داره.
    اما واقعا تصمیم گیری بین اندروید بخاطر اپ های که داره و لذت و اینتفریس فوق االعاده ایی که در ویندوز فون وجود داره، سخته !!!!

    1. مهدی

      به نظر من اگه خود ماکروسافت هم ویندوزفون (ویندوز موبایل) رو ول کنه ، بعضی متعصبا ولش نکنن ، البته چیز طبیعیه ،
      من که تو این دو سال چیز خاصی از ویندوزفون ندیدم ، با ۲۷۰۰ بیشتر حال می کردم.لااقل همینکه ادعای هوشمند بودن و امکانات رو نداشت آدم میدونست باهاش چکار کنه ،
      از اپدیتای نهایی ویندوز موبایل معلومه که ماکروسافت از دنیای گوشی یا حد اقل از ویندوز موبایل می خواد بکشه بیرون و سرمایشو بیشتر از این هدر نده.
      تنها دستاورد ماکروسافت تو این عرصه یکسره کردن کار نوکیای زبون بسته بود که همه با گوشیای سخت جونش خاطره داشتن. ما هم به اعتبار نوکیا رفتیم سراغ ویندوز فون .
      خلاصه بگم آدمی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی…

      1. مینا

        دوست عزیز واقعیت این که نرود میخ آهنین در سنگ….حالا هر چقدر که ما بگیم باز یه سری میان حرف خودشون روکه از روی تعصب بیجا هستش میزنن…سیستم عاملی که یه برنامه درست و حسابی نداره و حتی برنامه های خود شرکت سازنده هم بتا هستن براش حرفی برا گفتن نداره…

  9. علی حیدرزاده

    وااااای این مقاله دقیقا حرف دل من بود … من خودم لومیا ۹۵۰ ایکس ال خریدم به عنوان پرچمدار در صورتی که حتی اگه ۶۴۰ ایکس ال هم میخریدم فرقی نداشت … جدا از بحث قیمت و اینا … سیستم عاملی که هنوز یه سری اپلیکیشن های روتین که ملت تو همه دنیا دارن ازش استفاده میکنن رو به صورت نرمال نداره ( اینستا گرام و تلگرام رو مثال میزنم ) … واقعا جایی واسه بحث باقی نمی ذاره … من دلیل این همه تعصب رو از جانب دوستانی که ویندوز فون دارند نمی فهمم … اگه ادعای این شرکت در نو آوری بر میگرده به مثلا سنسور اسکن عنبیه چشم که باید بگم خداییش چند نفر از شما در حین رانندگی یا انجام کاری میتونین برای ۵ ثانیه زل بزنین به گوشیتون تا قفلش باز شه و بتونین کارتون رو انجام بدین ؟ به نظر من بهترین تکنولوژی برای باز کرن خودکار قفل گوشی همون فینگر پرینت هست …

    1. Hossein

      اقای حیدر زاده اپلیکشن های روتین که تو همه سیستم عامل ها از جمله سیستم عامل ویندوز فون وجود داره، به نظرم اگه شما با دقت بیشتری استور رو میگشتید پیدا می کردید. خصوصا تلگرام و اینستاگرام که از ابتدای انتشار ویندوز موبایل ۸ وجود داشتن.

      1. سپهر

        بله هست ولی یه نسخه بتا از اینستاگرام ، که من بعد ۴ سال یادم نمیاد یه بار حتی آپدیت داده باشه ، حتی دایرکت هم نداره
        دل خوش میکنیم به ۶tag که اونم مشکلات خاص خودش رو داره چون نرم افزار اینستاگرام نیست ، از نظر ظاهری فرق میکنه ، توی دایرکت ویدئو مشکل داره ، درسته هر هفته یه آپدیت میده ولی مهم اینه که آپدیت های شرکت اینستاگرام رو ممکنه ۱ ماه بعد منتشر کنه ، در بیشتر موارد هم باگ داره مثل زمانی که میخواید عکس جدید بزارید بعضی اوقات میاد بیرون ، یا وقتی یک عکس بیش از حد توضیحات و لینک داخلش باشه عکس یهو غیب میشه
        همه اینا تازه مشکل با برنامه ی محبوب و خیلی واجبی مثل اینستاگرامه ، دیگه واااااای به حال بقیه برنامه ها ،
        ویندوز فون که مال پدر من نیست، دلیلی نداره بخوام الکی عیبش رو بپوشونم ، حالا نمیگم اصلا تعطیله استور اما دیگه خوبم نیست خدایی

  10. علی

    واقعا ویندوز فون دشمن زیاد داره!!!
    اینکه فروش ویندوز خیلی کم بوده بخاطر اینه که نوکیا یک شرکت بود که سالی ۵ تا گوشی معرفی میکرد (گاهی اچ تی سی هم کمکش میکرد) اما اندروید (یا هنگروید) بیش از ۵۰ تا شرکت روش کار میکردند.دلیلشم واضحه چون سیستم عامل ارزان و متن باز هست.همین الان تو بازار یک چرخی بزنید میبینید که هزاران برنامه بیخود و بی جهت واسه اندروید ارائه شده.
    اپل هم که بحثش جداست.همون قدری که خوب میره جلو پول خوبی هم از مشتریاش میگیره.
    اما بر خلاف نظر این مقاله کوچک،ویندوز هنوز کلی راه جلو پاش هست چون سیستم عامل بهینه ای هستش راحت روی تمام کانفیگ ها اجرا میشه.دقت کنید الان مایکروسافت سخت افزار آنچنانی برای لومیا ها در نظر نمیگیره،چون نیاز نداره.بطور مثال برنامه ای که توی اندروید به ۲g RAM نیاز داره داخل لومیا با حتی ۵۱۲mb اجرا میشه.
    هدف مایکروسافت هم از لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰ اکس ال هم چیزه دیگه ای بوده.کافیه یک بار با داک کانتنیوم اون رو به یک نمایشگر وصل کنید تا یک کامپیوتر در حد داشته باشید.
    در کل بنظرم هرچقدر گوگل روی جستجوگر و ابزار هاش موفق بوده،توی ارائه اندروید خیلی هارو گول زده.

    1. وحید

      دمت گرم واقعا سیستم عامل اندروید آشغال و هنگیه من سه ساله ویندوز دارم اون زمان اندروید۴ بودولی بعد سه سال که اندروید ۶ به بازار اومده به سرعت گوشی قدیمی من نمیرسه.نسخه های اندروید آپدیت نمیشن درحالی که گوشی قدیمی من به آخرین نسخه ویندوزفون که ۱۰ باشه آپدیت شده و عالی کار میکنه.اندروید باسی پی یو ۸ هسته ای هنگ میکنه ولی گوشی من با سی پی یو ۲ هسته ای سنگین ترین بازی هارو روان مثل کره اجرا میکنه.آیفن هم که تکنولوژی ۲۰ سال پیششو هنوز داره با قیمت گزاف به مردم میندازه.ویندوز عالیه حرف نداره و یکه.اگه تو ایران مشتری کمی داره برای اینه که تبلیغات نداره.ماایرانی ها نگاه میکنیم همه کدوم راه و میرن ما هم میریم نه اینکه ببینیم بهترین راه کدومه اونو بریم.

    2. آراد مستان

      کاملا با شما موافقم تازه اندویدبا وجود لینوکسی بودنش معایب زیادی داره از جمله ویروسی شدن و هک شدن و غیره با وجودی که خود لینوکس این مشکلات رو نداره و کاملا از آی او اس امنیتی تره انگار گوگل زده سورس لینوکس رو کامل تغییر داده چون لینوکس سبک ترین و راحتر اجرا میشه بگذریم , ویندوز سالهاست با ما ایرانی ها همساز شده از ویندوز xp تا خود ویندوز ۱۰ و سون دوست داشتنی چرا با این وجود نیایم و از ویندوز فون حمایت کنیم الان مایکروسافت روی ضعیف ترین دستگاه موبایلش ویندوز ۱۰ گذاشته ولی آخرین نسخه اندروید ۵.۱.۱ حتما باید روی قویترن سخت افزار که هزینش بالای ۵۰۰ هزار تومان نصب بشه با این وجود به نظر همگی ویندوز فون از لحاظ سخت افزاری بده ؟ تنها مشکل ویندوز فون غریب بودنش و مقصر هم مایکروسافت نیست برنامه نویسان حرفه ای باید به فکر باشن همین اینستاگرام باید مثل تلگرام نسخه کامل می داشت,

  11. Sajjad

    ویندوزفون نوپاس.اگه فکر میکنید سیستم عامل حال حاضر لومیا ، ادامه دهنده ویندوزفونه اشتباه میکنید.من خودم از اینسایدر هی ماکروسافت هستم و باید بگم ویندوز ۱۰ شاید شبیه ویندزفون۸.۱ باشه در ظاهر ، ولی روحش واضحه یک روح دیگست.
    اینکه من روی لپتابم از استور یک نرم افزار نصب میکنم و همون نرم افزار روی گوشیم هم نصب میشه چیزی نیست که اندروید یا آی او اس داشته باشه و توجه کنید که تازه نسخه ینسایدر هم هست!
    پروژه پاورپوینتمو توی مترو با گوشی ادامه میدم و وقتی رسیدم خونه همون پروژه روی پی سی سیو شده هست و میتونم ادامشو از پی سی پیگیری کنم!
    این مورد شاید برای خیلی از کاربرای گوشی های هوشمند چیز مزخرفی باشه ، ولی انتظار من از یک تلفن همراه هوشمند دقیقا همینه!
    این که به کورتانا بگم فلان کارو برام انجام بده یا فلان ساعت بهم یاد آوری کنه یابه فلانی پیام بده ، هم از گوشی هم از لپ تاب و هم از پی سی ، چیزی نیست که هیچ سیستم عامل دیگه ای داشته باشه.
    امنیت لومیا رو هم هیچکس نداره.برید تحقیق کنید.یک جستجوی ساده در گوگل!

  12. پوریا

    یک سری نوشته‌های سایت Verge یا Geek.com عناوین مخاطب جذب کن دارند و متنشون هم تحلیل شخص نویسنده هست و این هم از اون دسته نوشته‌هاست. این رو نادیده نگیریم که ویندوز فون جامعه‌ی برنامه نویس های بزرگی داره کهsource برنامه شون رو هم باز میگذارن. منظور من از این حرف این هست که حتی اگر فرض کنیم مایکروسافت ساخت گوشی های ویندوز فونی رو هم تعطیل کنه بخاطر علاقه‌ای که برنامه نویسا به این پلتفرم یا سکو دارن تا مدت زیادی کاربرای خودش رو خواهد داشت.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما