ویندوز فون به پایان عمر خود رسیده

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
پایان زندگی ویندوز فون

زندگی ویندوز فون پنج سال پیش به عنوان جایگزین مناسبی برای اندروید و iOS آغاز شد. مایکروسافت گوشی‌‌های مجهز به ویندوز فون ۷ را به عنوان سومین دستگاه‌های موبایل با یک سیستم عامل واقعی و رقابتی معرفی کرد، اما حالا زمان آن فرا رسیده که به شکست اعتراف کند. اگر عدم استقبال دیگر شرکت‌های سازنده گوشی از ویندوز فون مدرک کافی نباشد، نتایج گزارش مالی مایکروسافت این موضوع را تایید می‌کند. این شرکت در سه ماه گذشته تنها ۴٫۵ میلیون دستگاه لومیا فروخت، این رقم در مقایسه با سال گذشته ۱۰٫۵ میلیون دستگاه بود. این یک سقوط بزرگ ۵۷ درصدی است. در حال حاضر، حتی رشد ۵۷ درصدی هم برای نجات ویندوز فون کافی نیست.

در همین سه ماه اخیر ۴۰۰ میلیون گوشی هوشمند فروخته شده؛ اما تنها ۱٫۱ درصد از آنها گوشی‌های ویندوز فون لومیا بودند.

مایکروسافت و نوکیا روی هم ۱۱۰ میلیون گوشی مجهز به ویندوز فون فروخته‌اند. این در حالی است که در بازه‌ی زمانی مشابه تعداد ۴٫۵ میلیارد گوشی iOS و اندرویدی به فروش رفته. در همین سه ماه اخیر ۴۰۰ میلیون گوشی هوشمند فروخته شده؛ با این حساب، تنها ۱٫۱ درصد از آنها گوشی‌های ویندوز فون لومیا بودند. مایکروسافت هیچ گوشی لومیای درخور توجهی ندارد و لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰XL، هر دو دستگاه‌های پرچم‌دار مایوس‌کننده‌ای مجهز به ویندوز ۱۰ موبایل هستند.

با توجه به روند نزولی فروش لومیا، مایکروسافت تصمیم دارد که دیگر تعداد کمی از این دستگاه‌ها را تولید کند. کاملا مشخص است که با پایان عمر ویندوز فون مواجه هستیم. شایعات نشان می‌دهند که مایکروسافت روی یک گوشی سرفیس کار می‌کند، اما باید دید که آیا این دستگاه به بازار راه خواهد یافت یا خیر. مدت‌هاست که این سیستم عامل روندی نزولی را طی می‌کند و اوضاع اپلیکیشن‌هایش هم بدتر می‌شود. با فقدان سخت‌افزار مناسب، عدم فروش و کمتر از ۲ درصد سهم بازار، دیگر زمان مرگ ویندوز فون فرا رسیده است. خودِ ویندوز واقعی به کمک ویژگی Continuum روی گوشی‌ها شاید در نهایت به جایی برسد، اما کار ویندوز فون تمام شده است.

منبع: The Verge

مرتبط: مدیر طراحی ویندوز فون، خودش از آیفون استفاده می‌کند



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۲۱ دیدگاه
  1. امین

    راستی درباره اینکه مدیر طراحی ویندوزفون از آیفون استفاده می کنه. این یه چیزیه که همه نمیتونن دربارش نظر بدن. نمی خوام بگم من از همه بهترم. اما این مسئله نشون میده که مایکروسافت بیشتر در حال رقابت با اپل هستش. چرا که مدیر طراحی ویندوزفون میتونه از کار با آی او اس تجربه های زیادی کسب کنه و اون تجاربش رو رو ویندوزفون پیاده کنه. با وجون این مطالب من فکر میکنم که ویندوزفون حالا حالا ها و به این سادگی کنار نمیره. نه اینکه من لومیا یا گوشه ویندوزی داشته باشم. من خودم اندروید دارم!!!
    اما به نظر من باید منطقی فکر کنیم

  2. علی

    واسه افراد معمولی اندروید بهترین گزینه هست،
    تنها دلیلی هم که IOS طرفدار داره تو ایران، قیمت بالا و پز بالای اون هست.
    ما ویندوز فونی ها هم خوشحالیم که شما این مقاله رو منتشر کردی تا حدالامکان تاثیر کمی بزاری رو قشری که میخوان به ویندوزفون بیان و شک دارن.
    همون بهتر که جمعیت کم باشه، که به خاطر همین جمعیت کم ویندوزفون گرفتیم.

    1. وحید

      یعنی زدی وسط خال داداش

  3. amir

    خیلی ستیزانه حرفی غیر منطقی زدید
    من از مقالتون مایوس شدم

  4. شاهین

    مقاله خوبی بود . واقعا بعضی از نظراتو میخونی خندت میگیره یکی همچین سنگ ویندوز فون رو به سینه میزنه انگاری نویسنده سیستم عامله ویندوز فون بوده بابا یکی از برنامه ریزهای ویندوز فون بلفیوره واسه تفریحاتش لومیا ۱۵۲۰ زرد رنگ خودشو نبره و اطریق آیفون داره روزگار میگذزونه اونوقت شمایی که هیچکاره ویندوز فون هستین از ویندوز فون دفاع میکنید ؟ در مورد اون دوستانی هم که میگن ویندوز فون دیگه ای در کار نیست و تبدیل شده ویندوز موبایل ۱۰ آیا با این تبدیل شدن محیط ویندوز ۱۰ با همون آپدیت دنیم تغییرات خیلی زیاد داشته ؟ مسلما نه فقط یک تغییر اسم هست و اگه ویندو فون پیشرفتی نداشته باشه عملا ویندوز ۱۰ موبایل هم همون وضع رو خواهد داشت چون فقط تغییر اسم هست نه تغییر رابط کاربردی و نرم افزاری . مایکروسافت نزدیک به یک سال پروزه استوریا و ایلنوود رو برای پورت برنامه های اندورید و ios به ویندوز فون پیشنهاد داد و داخل چندین بیلد پروژه استوریا رو نشون داد که چیزی جز امولاتوری برای اجرای برنامه های اندروید نبود. مگه اینکه واقعا از اخبار و بیلد های مایکروسافت بیخبر باشید در ضمن تا وقتی خود ایفون برنامه های ios رو به راحتی اجرا میکنه کسی میاد ویندوز فون واسه اینکار بخره مثله سرنوشت بلک بری و اجرای برنامه های اندروید.ومطمئن باشید که سرفیس فون نمیتونه خیلی پیشرفت کنه و به وضع همین ویندوز فون دچار میشه .

    1. محمد حسین

      ایشون واسه کارش دلیل داره و فکر نمیکنم شما از گوشی موبایل کارکنان مهم بقیه شرکت ها اگاه باشی
      و این نظرت بی منطقیت رو نشون میده

  5. حسام

    سه ساله ویندوزفون دارم و هنوز دارم، منتظرم ویندوز ۱۰ موبایل رسماً ارائه بشه، اگه نرم افزارهاش بعد از شش ماه همچنان مثل الان کم و بی کیفیت بمونه، اون وقته که موضوع این مقاله لایقش هست.

  6. وحید

    تنها چیزی که ممانعت ایجاد میکنه برای من که سمت ویندوز فون نرم فقط استورشه! خیلی از اپلیکیشنایی که لازم دارم رو نداره! یکم هم اپ ها در همه! وگرنه ویندوز فون هم سرعت فوق العاده ای داره هم طراحی متریال باحالی داره که من ازش خوشم میاد.

  7. رضا

    دوستان گل من
    من سالها انواع گوشی های اندرویدی رو تجربه کردم بعد از از بین رفتن کلی اطلاعات و عکس وفیلم به ویندوزفون مهاجرت کردم باور کنید لطمه ای که خوردم اصلا قابل جبران نبود برای همین دیگه به اندروید فکر هم نمیکنم
    دوستانی هم که دفاع میکنند از اندروید احتمالا با گوشی فقط تماس میگیرند وگرنه کسی که گوشی رو روت کنه و بخواهد دایم از انواع نرم افزارها استفاده کنه بدون شک چند باری دچار این مشکل خواهد شد
    من تعصبی به ویندوزفون ندارم از زمان مهاجرت به این پلتفرم هم کلی کاستی در اون دیده ام ولی امیدوارم بتونه در کنار امنیت کارایی رو هم به مجموعه خودش اضافه کنه
    بهر حال پلتفرم گوشی من وقتی بتونه تعامل بهتری با لپ تاپ و پی سی من برقرار کنه برای من بهتره شاید برای بقیه این نیاز اصلا مهم نباشه
    یا حق

  8. سعید

    در این وب سایت چیزهای عجیب زیادی میشه دید؛ چند وقت پیش می گفتند که سونی و اچ تی سی به آخر کار خودشون رسیدند و احتمالاً سال آینده بخش موبایل خودشون رو می فروشند! آن هم براساس اعداد و ارقام سود مالی بخش موبایل! نگاه پول محور و سودآور در این زمینه نگاهی ابتر خواهد بود. و البته حاکی از برخی قضایا.
    بنده از دوستان عزیز در باب کپی و ترجمه برخی گفتارها و نوشتارها تقاضا دارم با قدری تأمل بیشتر عمل کنند. بسیاری از افراد التذاذی که از کار با یک ویندزفون به دست می آوردند به هیچ وجه قابل مقایسه با اندروید و … نیست. از سوی دیگر وجود شرکت بزرگی چون مایکروسافت می تواند آینده درخور توجهی برای این سیستم رقم بزند. شرکتی که مصداق پیشرفت و نوآوری و اصالت است. با سپاس

  9. رضا

    ,نویسنده این مقاله چون خودش از این سیستم عامل خوشش نمیاد اینطوری نقدش گرده و این اولین بارم نیستش که یک طرفه به میدان رفته، تا ویندوز ده موبایل رسما وارد رقابت نشه نباید چنین حرف یا مقاله نوشت.

  10. محمد

    با سلام،

    اشتباه ماکروسافت این بود ک یک سیستم عامل سبک مثل xp را که با سخت افزار کم قدرت کار میکنه را با ویژگی های لمسی نساخت که از فرمت exe پشتیبانی کنه، اندروید تقریبا مثل ویندوز کامپیوتر هست و نرم افزار راحت نصب میشود ولی ویندوز فون…،
    ویندوزفون ده هم چیزی ندارد، توی ایران که هرگز موفق نمیشه، اینایی که نظر دادن از خود مایکروسافت بیشتر دفا میکنن، یا گوشی اندرویدی نداشتند، یا اگه داشته اند ورژن های قدیمی ان بوده، من خودم گوشی زیاد عوض کردم بد ترین اون مایکروسافت۶۴۰ بود، یک نرم افزار رایگان ک زیر نویس فیلم پخش کنه نبود!، نرم افزار کرک شده اندروید مثلا دیکشنری اموزشی اکسفورد که راحت رو‌ اندروید نصب میشه واس ویندوزفون نزدیک ۳۰ دلار بود. چرا داخل ایران از مزیت چندین هزار نرم افزار رایگان بگزریم و محدود کنیم خودمونو؟ بخاطر خاص بودن؟ چون همه اندروید دارن اون بده؟ آیا کسی که ویندوزفون دارد با کلاس است؟ یا ادمهایی است ک خلاف جهت اکثریت میره فقط برای متفاوت بودن؟

  11. امیر

    ویندوز فون سیستم عامل بدی نیس
    هنگ نمیکنه ، محیطشم متفاوته و خوبه تقریبا
    ولی بزرگترین مشکلش میدونین چیه
    پشتیبانی
    ن خود مایکروسافت و ن برنامه نویسا
    وقتی کورتانا ک مثلا یکی از مزیتهای ویندوز فون بود را برای ios و اندروید دادن بیرون دیگ باس فاتحه ویندوزفون رو خوند
    تازشم وان نوت و افیس ios رو برین با خود ویندوز فون مقایسه کنین

    1. رضا

      امیر جان بنظر من مایکروسافت از این جهت نرم افزار برای دیگر پلتفرمها بیرون میده تا اونها رو الوده به محصولات خودش بکنه بعد مطمین باشید برای پلتفرمهای دیگه محدودیت میگذاره تا کسانی که عادت کرده اند به استفاده از این نرم افزارها مجبور به تغییر پلتفرم دستگاهشون بشن
      این سیاست الان که هنوز ویندوز ۱۰ کامل نشده بسیار درست و حساب شده هستش

  12. محمدایران منش پورکرمانی

    با سلام
    خوشحالم از اظهار نظرات خوب ، علمی و مؤدبانه دوستان ، من هم با نظر جناب آقای حمید بعنوان برنامه نویس ویندوزفون و اقای حامد موافقم ، خواهش میکنم دوستانی که تاکنون از گوشیهای ویندوزی استفاده نکرده اند بدون هیچ غرضی فقط یکبار آن را در دست بگیرند و دقایقی صفحه روان آن را لمس بکنند ، به شخصه فکر میکنم یکی از اصلی ترین دلایل کاهش فروش گوشیهای ویندوز ، حذف لوگوی قدیمی و مطمئن nokia و جایگزینی لوگوی ناشناخته microsoft ( البته در عالم گوشیهای همراه) میباشدکه این هم به مرور زمان حل خواهد شد .
    باتحقیق فراوان حدودسه سال قبل برای بچه هام یک تبلت نکسوس ۷ گرفتم که اکنون به ورژن ۵.۱.۱ آپدیت شده (اولی که خریدم ۴.۲.۲ بود) و الان شش ماهه که براشون مایکروسافت xl640 گرفتم بدون هیچ اغراقی اونقدر توان جذب بچه ها رو داشته که کمتر یادی از تبلتشون میکنند همچنین برای پدرم یک نوکیا ۷۳۰ دوسیم گرفتم باور کنید ایشون با اعتقاد فراوان میفرمایند که بعداز کلی گوشیهای گران قیمت اندرویدی دیگه حاضر به برگشت به سمت اندروید نیستن .پس احساس میکنم ویندوزفون حرفی برای گفتن داره و ناامید کردن مردم از استفاده ویندوزفونکار صحیحی نیست . ممنونم یاعلی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما