هفت روز با دانش (۴ آبان ۹۴)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

چند روز آخر مهر و روزهای اول آبان، پر از خبرهای داغ از دنیای فضا و نجوم بود. از اینکه ناسا سایتی را برای نمایش تصاویر زمین راه انداخته گرفته تا کشف جدید تلسکوپ هابل و تصویر ۴۶ میلیارد پیکسلی از راه شیری. البته این هفته خبرهایی غیر نجومی مثل کشف خاستگاه سگ‌های اهلی و احتمال بیشتر ابتلا به آلزایمر در کسانی که جهت‌یابی خوبی ندارند نیز داشتیم. با هفت روز با دانش ۴ آبان ۹۴ همراه باشید.

۱. نمایش زنده‌ی تصویر زمین از سایت ناسا

ناسا به تازگی در زیر مجموعه‌ی سایت خود صفحه‌ای را راه‌اندازی کرده که تصویر زمین به صورت زنده در آن به نمایش در می‌آید. البته به صورت کاملا زنده نه، بلکه عکس‌های مربوط به ۳۶ ساعت قبل را نشان می‌دهد. این عکس‌ها را ماهواره‌ی DSCOVER تهیه کرده است. با کلیک روی این لینک می‌توانید به خبر مراجعه کنید و از آن به سایت ناسا که تصاویر زمین را نشان می‌دهد بروید.

main-EPIC-EARTH-1

۲. گرگ‌ها در آسیای مرکزی اهلی و تبدیل به سگ شدند

سگ‌ها یکی متنوع‌ترین جانوران در سیاره‌ی ما هستند. تنوع نژادی زیاد در این جانوران حاصل هزاران سال پرورش نژادی توسط انسان‌ها است. اما سگ‌ها در ابتدا گرگ‌هایی وحشی بودند که به تدریج توسط انسان‌ها اهلی شدند. بر اساس یکی از جامع‌ترین پژوهش‌های ژنتیکی، منشاء سگ‌های اهلی، آسیای مرکزی بوده است. برای خواندن خبر کامل می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

dog

۳. افق‌های نو تصویری از سربروس، قمر پلوتو ارسال کرد

ارسال تصاویر و اطلاعات کاوشگر «افق‌های نو» به سمت زمین هنوز هم ادامه دارد. در آخرین اطلاعات ارسال شده، این کاوشگر تصویری از «سربروس»، یکی از دو قمر کوچک پلوتو ارسال کرده است. بر اساس عکس منتشر شده، این قمر ساختاری سیب‌زمینی-مانند دارد که احتمالا بر اثر برخورد دو جسم یخی به‌وجود آمده است. طرف بزرگ‌تر سربروس احتمالا ۸ کیلومتر قطر دارد، در حالی که قطر طرف کوچکتر حدودا ۵ کیلومتر است. قمر کوچک دیگر پلوتو که استیکس نام دارد، اندازه‌اش حدودا همین قدر است. برای خواندن کامل خبر می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

Kerberos_Picture

۴. اگر جهت‌یابی خوبی ندارید به احتمال زیاد آلزایمر خواهید گرفت

اگر فکر می‌کنید از جمله افرادی هستید که جهت‌یابی خوبی ندارید و به راحتی در شهر یا خارج از آن راهتان را گم می‌کنید، می‌توانید کمی از بابت اینکه ممکن است در سن پیری آلزایمر بگیرید نگران شوید. محققان با استفاده از نرم‌افزاری می‌توانند احتمال دچار شدن افراد به بیماری آلزایمر را از دهه‌ها قبل از این اتفاق پیش‌بینی کنند. نرم‌افزار آن‌ها بیشتر شبیه یک بازی است و از هزارتویی تشکیل شده. محققان افرادی ۱۸ تا ۳۰ ساله را در این نرم‌افزار قرار داده و از آن‌ها خواسته بودند تا در هزارتو راه خود را پیدا کنند. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

OldMan

۵. تلسکوپ هابل ۲۵۰ کهکشان کوتوله‌ی باستانی کشف کرد

گروهی از ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ هابل یک اکتشاف بسیار جالب کرده‌اند که به روزهای آغازین جهان ما مربوط می‌شود؛ آنها موفق به کشف مجموعه‌ای از بیش از ۲۵۰ کهکشان کوتوله‌ی بسیار دوردست شده‌اند. محققان برآورد کرده‌اند که این کهکشان‌ها بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ بوجود آمده‌اند. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

hubblegalaxies

۶. حیات احتمالا ۳۰۰ میلیون سال پیشتر از آن‌چه تصور می‌شد روی زمین شکل گرفته

سیاره‌ی زمین چیزی حدود ۴/۵ میلیارد سال پیش شکل گرفته است، با این حال، هنوز زمان مشخص شکل‌گیری حیات روی این سیاره را نمی‌دانیم. قدیمی‌ترین فسیل‌های پیدا شده، متعلق به ۳/۴۳ میلیارد سال پیش هستند. با این حال، نشانه‌هایی که در صخره‌های قدیمی‌تر پیدا شده‌اند، خبر از شکل‌گیری حیات در ۳/۸ میلیارد سال پیش می‌دهند. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

Hadean-FEAT

۷. تصویر ۴۶ میلیارد پیکسلی از کهکشان راه‌شیری منتشر شد

رصدخانه‌ی دانشگاه Ruhr در صحرای «آتاکاما» شیلی پنج سالی است که از بخش‌های مختلف کهکشان عکسبرداری می‌کند. آسمان به‌قدری بزرگ است که این محققان مجبور شده‌اند آن را به ۲۶۸ قسمت جداگانه تقسیم کنند و از هر کدام از این بخش‌ها، تصاویر مختلفی بگیرند. تیم دانشگاه Ruhr سپس ۲۶۸ بخش مختلف را برای ساخت یک تصویر بزرگ با هم ادغام کرده‌اند. این عکس ۴۶ میلیارد پیکسل وضوح تصویرش است و حجمی ۱۹۴ گیگابایتی دارد. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

MilkyWay



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

یک دیدگاه
  1. bijan

    woow

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما