مایکروسافت چگونه به یکی از ارزشمندترین کمپانی‌های جهان تبدیل شد؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
مایکروسافت

همین چند سال قبل، اگرچه مایکروسافت همچنان شرکت بزرگ و سوددهی بود، اما در زمینه‌ی فناوری‌های نوین مانند موتورهای جستجو، تبلیغات آنلاین و پردازش ابری حرفی برای گفتن نداشت. در یک دهه منتهی به پایان سال ۲۰۱۲، ارزش سهام مایکروسافت فقط ۳ درصد رشد داشت. اما حالا اوضاع برای این کمپانی کاملاً بر وفق مراد است. مایکروسافت و اپل مشغول رقابت تنگاتنگی برای گرفتن مقام با ارزش‌ترین کمپانی جهان هستند و ارزش هر دو کمپانی در حال حاضر حدود ۸۵۰ میلیارد دلار است. سؤالی که در این جا مطرح می‌شود، این است که مایکروسافت چگونه توانست به این موفقیت برسد؟

بهره‌گیری از نقاط قوت

برای موفقیت اخیر مایکروسافت‌ می‌توان توضیح مختصر و مفید یا توضیحات مفصلی را ارائه داد. توضیح مختصر و مفید این است که مایکروسافت برخلاف دیگر رقبای خود، بدون حاشیه و سروصدا مشغول انجام کار خود است. به‌عنوان مثال، سهام‌داران اپل نگران کاهش فروش آیفون‌ها هستند. فیسبوک و گوگل همواره هدف انتقادهای فراوانی برای نحوه‌ی کسب و کارشان و نقض حریم خصوصی کاربران قرار می‌گیرند.

مایکروسافت

اما اگر بخواهیم پاسخ دقیق‌تری برای علت موفقیت مایکروسافت ارائه دهیم، باید بگوییم که این شرکت خود را در گذشته زندانی نکرد و از مهم‌ترین نقاط قوت خود استفاده کرد. این شرکت صنعت گوشی‌های هوشمند را کنار گذاشت ولی در عوض به‌صورت همه‌جانبه به سمت پردازش ابری گام برداشت و تصمیم گرفت عمدتا به‌عنوان ارائه‌کننده تکنولوژی برای کسب‌وکارهای مختلف حرکت کند.

در سال ۲۰۱۴ که ساتیا نادلا به عنوان مدیرعامل مایکروسافت‌ انتخاب شد، او تصمیم گرفت در این راستا حرکت کند و از آن زمان تا حالا، قیمت سهام این شرکت حدود ۳ برابر شده است.

سرمایه‌گذاری در فضای ابری

مایکروسافت

در سال ۲۰۱۰، ۴ سال بعد از اینکه آمازون وارد بازار فضای ابری شده بود، مایکروسافت هم نخستین سرویس ابری خود را عرضه کرد. اما طبق نظر کارشناسان، مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ بالاخره توانست سرویس قابل مقایسه با سرویس آمازون را عرضه کند.

حتی در آن زمان، فضای ابری فقط یک کسب‌وکار جانبی برای این شرکت بود. در این دوران، توجه اصلی مایکروسافت عمدتا معطوف به سیستم‌عامل ویندوز بود که در دوران کامپیوترهای شخصی، ثروت و قدرت زیادی را برای این شرکت به ارمغان آورده بود. بعد از این که ساتیا نادلا جایگزین مدیر کهنه‌کار یعنی استیو بالمر شد، جهت حرکت مایکروسافت تغییر کرد.

آقای نادلا، فضای ابری را به اولویت اول این شرکت تبدیل کرد و حالا سرویس ابری مایکروسافت‌ به رقیب قدر آمازون بدل شده است. علاوه بر این، مایکروسافت‌ نسخه ابری برنامه‌های معروفی مانند Word، Excel و PowerPoint را به‌عنوان Office 365 معرفی کرد. با این کار، مایکروسافت توانست در مقابل سرویس‌های آنلاین شرکت‌هایی مانند گوگل، حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

مایکروسافت

در ابتدا، درآمد حاصله از این رویکرد جدید چندان چشمگیر نبود، ولی در سال منتهی به ماه ژوئن، درآمد مایکروسافت با رشد ۱۵ درصدی، به ۱۱۰ میلیارد دلار رسیده و سود عملیاتی این شرکت هم با رشد ۱۳ درصدی، به ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. «دیوید یوفی» (David Yoffie)، استاد دانشکده کسب‌وکار هاروارد، در این رابطه می‌گوید: «اصلی‌ترین کاری که ساتیا نادلا انجام داد، تمرکز همه‌جانبه بر روی فضای ابری بوده است. او با این کار، مایکروسافت را در مسیری به سوی آینده روشن قرار داد.»

فاصله گرفتن از بخش‌های شکست خورده

مایکروسافت

وقتی که مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ بخش موبایل نوکیا را خریداری کرد، آقای بالمر این خرید را به‌عنوان «قدمی مهم برای حرکت به سمت آینده» توصیف کرد. دو سال بعد، آقای نادلا گفت که ارزش نوکیا ۷.۶ میلیارد دلار کاهش یافته، تقریباً تمام مبلغی که برای خرید آن خرج شده، و ۷۸۰۰ کارمند مربوط به این بخش هم اخراج شدند.

مایکروسافت دیگر نمی‌خواهد با مهم‌ترین شرکت‌های حوزه گوشی‌های هوشمند مانند اپل و سامسونگ رقابت کند. در عوض، تمرکز اصلی این شرکت معطوف به توسعه اپلیکیشن‌ها و دیگر نرم‌افزارها برای کسب‌وکارهای مختلف شده است.

از جمله بخش‌های مایکروسافت که با افراد معمولی سروکار دارد، بخش مربوط به ایکس باکس است که اگرچه درآمد ۱۰ میلیارد دلاری را برای این شرکت به ارمغان می‌آورد، ولی این رقم کمتر از ۱۰ درصد از درآمد این شرکت محسوب می‌شود.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این شرکت، سرویس فضا و پردازش ابری «آژور» (Azure) است که کسب‌وکارهای مختلفی از آن استفاده می‌کنند و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار هم از این پلتفرم برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مختلفی بهره می‌برند؛ می‌توان آن را به‌نوعی سیستم‌عامل ابری در نظر گرفت.

مایکروسافت

خریدهایی که آقای نادلا انجام داده، عمدتا به هدف ارائه خدمات بیشتر برای کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان بوده است. در سال ۲۰۱۶ این شرکت، لینکدین که یک شبکه اجتماعی مبتنی بر روابط تجاری است، با پرداخت مبلغ ۲۶.۲ میلیارد دلار خریداری کرد. در سال جاری، مایکروسافت برای خرید گیت‌هاب که پلتفرم مختص برنامه‌های متن‌باز است و بیش از ۲۸ میلیون برنامه‌نویس از آن استفاده می‌کنند، ۷.۵ میلیارد دلار پرداخت کرد.

تغییر فرهنگ سازمانی

مایکروسافت تحت رهبری آقای نادلا، دیگر مانند گذشته فضای بسته‌ای ندارد و ویندوز هم دیگر مرکز ثقل این شرکت محسوب نمی‌شود. نرم‌افزارهای مایکروسافت نه‌تنها در macOS اپل، بلکه در دیگر سیستم‌عامل‌ها هم اجرا می‌شوند. روزی روزگاری مایکروسافت اصلاً با نرم‌افزارهای رایگان و متن‌باز میانه‌ای نداشت، ولی حالا این شرکت، چنین مفاهیمی را پذیرفته است.

با توجه به عملکرد مالی و قیمت سهام این شرکت، به نظر می‌رسد که رویکرد آقای نادلا کاملاً موفقیت‌آمیز بوده است. یکی از اساتید دانشکده کسب‌وکار دانشگاه MIT در رابطه با موفقیت مایکروسافت می‌گوید: «دیدگاه قدیمی مبتنی بر ویندوز، نوآوری‌ها را در نطفه خفه می‌کرد. اما حالا فرهنگ سازمانی این کمپانی به طور کلی تغییر کرده و مایکروسافت دوباره به یک مکان هیجان‌انگیز برای کارکنان خود بدل شده است.»

منبع: The New York Times

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه