فراخوان ایده‌پردازی در بزرگ‌ترین کسب‌وکار اینترنتی ایران

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دیجی‌کالا، با هدف به‌کارگیری و ترویج «نوآوریِ بــاز» در ایران، ایده‌پردازان خلاق را به چالشی هیجان‌انگیز با عنوان «نگاهی به فردا» فرا می‌خواند.

دیجی‌کالا، همه‌ی افرادی را که می‌توانند از ترکیب تحقیق و تخیل، به ایده‌های خلاقانه‌ای درباره‌ی آینده‌ی این شرکت دست یابند، به مشارکت در فراخوان «نگاهی به فردا» دعوت می‌کند. در این فرصتِ هیجان‌انگیز، از علاقه‌مندان به نوآوری خواسته شده است که جهانِ شش سال بعد را با نگاهی خلاقانه تصویر کنند و شرح دهند که دیجی‌کالا را در سال ۱۴۰۰ چگونه می‌بینند.

شرکت‌کنندگان تا پایان آذرماه ۱۳۹۴ فرصت دارند ایده‌هایشان را برای دیجی‌کالا ارسال کنند. جوایز ارزنده‌ای که در انتظار سه برگزیده‌ی این فراخوان ایده‌پردازی است، از این قرارند:

پاداش جذاب‌تر، عضویت در «گروه نوآوریِ بـــاز» دیجی‌کالاست؛ شبکه‌ای از ایده‌پردازان درون‌سازمانی و بیرونی که به‌روش‌های مختلف در فعالیت‌های نوآورانه‌ی دیجی‌کالا مشارکت می‌کنند.

گفتنی‌ست دریافت ایده‌های گوناگون و اجرای آن‌ها برای خلق ارزش، روشی تازه برای نوآوری است؛ راهکاری که آن‌را «نوآوریِ بــاز» می‌نامند. دیجی‌کالا به‌عنوان بزرگ‌ترین کسب‌وکار اینترنتی ایران، قصد دارد با به‌کارگیری و ترویج نوآوریِ بــاز، در این زمینه نیز پیشگام باشد. فراخوان «نگاهی به فردا» نمونه‌ای از این تلاش است.

برای اطلاع از جزئیات فراخوان، معیارهای ارزیابی و شرایط شرکت در این چالش هیجان‌انگیز، به صفحه‌ی «نگاهی به فردا» در دیجی‌کالا مراجعه کنید.



دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۱۲ دیدگاه
  1. هادی

    آقا شما هنوز جواب مسابقه به رنگ مهربانی مال ماه رمضان پارسال رو ندادید، این همه ایده گرفتید از همه، آخرش هم نه طرح برنده معرفی کرد نه فرد برنده…اونوقت دوباره با چه رویی اومدید مسابقه ایده برگزار می کنید؟

  2. مهراد عبدالهی

    با سلام و خسته نباشید به همه کارکنان شرکت دیجیکالا. شما میتوانید در بخش نظرات به سوال ها و پیشنهاد های مردم توجه کنید و یا در هنگام تحویل کالا به مشتری میتوانید یک فرم نظر سنجی بدین تا بفهمید که آن مشتری از شما راضی است یا نه؟ و اگر راضی نیست به چه دلیل ؟ و در آخر هر ماه میتوانید میانگین بگیرید که چند نفر از دیجیکالا راضی هستند و چند نفر از دیجیکالا راضی نیستند? و بفهمید که اشکال کار از کجا است و بتوانید آن را بر طرف کنید با تشکر از همه شما دوستت داریم دیجیکالا ☺????????

  3. esmaeel

    همین که نمودار قیمت به صفحات بررسی برگرده خیلی خوب میشه. چون میشه راحتت تر درباره خرید کالاهای ناموجود تصمیم گرفت.

  4. علی الفتی منش

    با سلام
    برنامه ای با اسم flipa clip هست که با اون میشه طراحی اسلاید به اسلاید انجام داد و در آخر اون رو به ویدیو تبدیل کرد آیا میتون با استفاده از این برنامه و صدا گذاری روی اون ایده و نظر خودمو ارائه بدم؟

    1. بابک

      بله علی جان، همونطور که بچه‌های نوآوری دیجی‌کالا توضیح دادن؛ روش و مدیای انتقال ایده کاملاً باز هستش، پس لطفاً با سلیقه خودت هر نرم‌افزاری که مورد نظرت هست رو انتخاب کن و فقط در متن ایمیل بنویس که از چه نرم افزاری استفاده کردی.

      1. علی الفتی منش

        ممنون از راهنماییتون آقا بابک

  5. وحید

    سلام
    میخواستم بدونم توی متن ارسالی باید درمورد هر چهار حوزه ارائه شده تئسط دی جی کالا صحبت شده باشه یا میشه در یک حوزه سخن گفته بشه
    با تشکر

    1. مرکز نوآوری دیجی‌کالا

      طبق معیارهای ارزیابی و شرح مسئله که در صفحۀ فراخوان ذکر شده، کامل‌بودن مطلب ازنظر محتوا در ارزیابی نهایی مؤثر است.
      برای شرکت در فراخوان، تا پایان آذر ۱۳۹۴ فرصت هست؛ زمان مناسبی که می‌توانید صَرف مطالعۀ بیشتر و خلق ایده‌های جذاب‌تر کنید.
      بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با استفادۀ بهتر از این فرصت، بر افزایش کیفیت محتوا و ساختار مطالبتان تمرکز کنید.

      1. قلندر

        چرا کامنت و منو نمیزاری؟ اگر صادق هستید نباید بترسید! پس بزارید…
        ———————————
        هرچند میدونم این کامنت و نمایش نمیدید ولی… برای دل خودم میگم…

        *
        انتخابِ برندگان فراخوان، فقط بر اساس تشخیص کارشناسان دیجی‌کالا انجام می‌گیرد.
        *
        چه تضمینی وجود داره که شما واقعا صداقت داشته باشید و ایده خوب و برندارید و اعلام کنید کارشناسان رد کردند این موضوع رو؟
        نه واقعا؟
        و جایزه بدید به اطافیان خودتون که نمونشم داریم زیاد…
        ( چه جوایزی وااااای)
        شما بودی اول کالا میدادی بهمون بعد ما تست کنیم خوبه یا نه و سپس هزینشو بگیری؟ چطور شما اعتماد نداری ولی ما به شما اعتماد کنیم؟
        این مساله و برام یکم روشن کن.
        ———————————
        *
        بدیهی است در صورت لزوم، دیجی‌کالا حق تغییر برخی از بندها را دارد.
        ارسال مطلب از جانب کاربر، به‌منزلۀ پذیرفتن شرایط شرکت در فراخوان است.
        *
        چه جالب …
        این دو بند و بخون نه واقعا بخونش …
        این شما که میخونی و فقط دسترسی سطحی به ورد پرس داری بده admin سایت هم بخونه..
        من برات معنیش میکنم:
        این جا خیلی محترمانه نوشته شده دیجی کالا حق داره هرچیزی خواست و تغیر بده بدون قید و شرط و بند دوم گفته هرکسی هم ایده ای ارسال کرد ،
        این قوانین و پذیرفته ? دقیقا سیاست امریکا و در جنگ جهانی دوم بکار بردید …
        ما به شما پول میدیم قرض و شما با اون پول باید از خود ما خرید کنید…
        یعنی هم بدهکاری و هم از خودمان خرید کردی ?
        این همون مثال که میگه با دست پس میزنه و با پا پیش میکشه ، برادر این چه جور قوانینی؟
        ما اول قبول کنیم شرایط رو و سپس شما بتونی هرکاری خواستی بکنی ?
        ———————————
        جالب ترین بند:
        *
        حقوق مالکیت معنوی مطالب ارسال‌شده، برای دیجی‌کالا محفوظ است.
        *
        عجب …
        حالا فرض محال بر اینکه اون دوتا موضوع بالا را شما رعایت کنی…
        میدونی به این موضوع چی میگند؟
        دزدی ایده اره هموطن دزدی ایده بهش میگند
        شما یک ایده ناب یک ایرانی را میخیاد بگیرید و باهاش کار کنید و صنعت تجارت خودتونو ارتقا بدید بعد حالا جالب تر از همه اینا جایزشه
        نفر اول: یک Microsoft Surface Pro 3 یا MacBook Air 2015
        • نفر دوم: یک iPhone 6s یا Samsung S6 Edge Plus
        • نفر سوم: یک Canon EOS 700D Kit 18 یا Nikon D5300 Kit 18
        وای خدایا چقدر عالی این بازی گرگ و روباه
        همه جای دنیا وقتی یک کسی یک نواوری انجام میده ازش تقدیر میشه و از همه مهمتر به نام خودش ثبت میشه نه اینکه کلیه حقوق معنوی این مطالب برای دیجی کالا باشه و از اون ایده در بازار کار که استفاده میشه درصدی از اون درامد به کسی که اون ایده را میده میدند بعد شما این جوایز تعیین کردید؟
        من بشخصه خودم ناب ترین ایده را دارم و گردنم را برای اینکه این ایده انتخاب میشه میزارم اما اگر شما مارا ساده فرض نمیکردید من این ایده را رایگان در اختیار شما قرار میدادم.
        برای خودمون متاسفم.
        از ما است که بر ما است.
        ببخشید صریح حرف زدم…
        شما بزار به حساب نقد
        حبیب کاظمی
        […]
        اگر واقعا صداقت دارید قدم بردارید!

      2. مرکز نوآوری دیجی‌کالا

        • دربارۀ موضوع مالکیت معنوی و شرایط فراخوان، در کشور ما قوانین صریحی وجود دارد و بدیهی است دیجی‌کالا هم در همۀ فعالیت‌هایش خود را متعهد به رعایت مقررات می‌داند. همین نکته، برای اطمینان کامل از رعایت حقوق ایده‌پردازان کافی است.

        • خوب است که دراین‌باره، اطلاعات بیشتری هم به دست آوریم. تفاوت بین «نظر یا ایده»، با «طرح مدون کسب‌وکار»، «حق تألیف» یا «Patent» یا نوآوریِ «اجراشده» و قوانین مربوط‌به هرکدام، مهم است. مضمون این فراخوان هم دعوت افراد به مطالعه و ترسیم آینده با نیروی تخیلشان است، با هر روشی که مدنظر خود افراد است.

        • بدیهی است برای هم‌وطنان عزیزی که اطمینان دارند طرح کسب‌وکاری مدون و تحول‌ساز با آنالیزهای اقتصادی کامل در اختیار دارند، فرصت برای گفت‌وگو و همکاری در قالب‌های تعریف‌شده وجود دارد. برای این منظور می‌توانید در بخش تماس با ما، با دیجی‌کالا ارتباط برقرار کنید.

        • لازم است به تفاوت «دزدی» با یک فراخوان عمومی، منصفانه فکر کنیم. وقتی چیزی که متعلق به فرد دیگری است، بدون رضایت و اطلاع او تصاحب شود، مصداقی است از آنچه مطرح کردید؛ اما در فراخوانی که همۀ شرایط و معیارها و شیوۀ تعامل با برگزیدگانش به‌طور مدون بیان شده و شرکت در آن داوطلبانه است، وقوع چنین حالتی ممکن نیست.

        • دربارۀ روش انتخاب برگزیدگان، روشن است که قضاوت بر اساس معیارهایی انجام می‌شود که در صفحۀ اصلی فراخوان مطرح شده. طبیعتاً انجام دقیق این بررسی‌ها، بدون یک گروه کارشناسی، میسر نیست. لازمۀ این مشارکت هم اعتماد است و بدون آن تعامل سازنده‌ای شکل نمی‌گیرد.

        • فرصتی فراهم شده تا کسانی که علاقه دارند دربارۀ آیندۀ یک کسب‌وکار جوان ایرانی با رویکرد مثبت و حمایتی فکر کنند، در صورت تمایل دیدگاهشان را مطرح کنند. حاصل این هم‌فکری می‌تواند ارزش‌های تازه‌ای باشد که به همۀ اعضای این خانواده ارائه می‌شود.

        از حُسن‌نظر و توجه شما ممنونیم.

      3. محمد

        خیلی مرتب و منطقی!
        اول گفته همه چی تابع قانونه، تمام! خلاف قانون که نمیشه کاری کرد.

        بعد فرق اصطلاحات مختلف رو گفته. جواب اون چهار تا سوال، اگه چیزیه که میشه ثبت کرد، خب آدم می‌تونه ببره ثبت کنه اگه خیلی نگرانه. اگرم نمیشه ثبت کرد، خب طرف دست خودشه که مطرح بکنه یا نکنه. دیگه اینقدر غر زدن نداره!

        بعد گفته اگه انقد از فکرت مطمینی که حاضری گردنتو بدی، گردنتو نده، فایلتم نفرست، ببر پیش سرمایه گذار. یا واقعا کارت درسته که خب تجارتت راه میوفته، یا حرفت … بوده!

        بعدیش که عالیه، یه جورایی گفته وقتی به یکی تو رسانه عمومی انگ دزدی میزنی، حواست باشه چی داری میگی. دزدی معنی مشخص داره، اگه حرفت مستند نباشه، تهمت و افترا زدی ، که اونم قانون خودشو داره! اصلن به نفعش بود کامنتش تأیید نشه.

        بعدیشم واضحه، آقا اگه الجی فراخوان بده، کی باید نتیجه رو داوری کنه؟ سامسونگ؟؟! موضوع اعتماده ، نداری نیا حرصم نخور، فحشم نده!

        آخرشم کل مطلبو گفته، الان جوونا همه میگن آقا کسی حتا نیس حرف مارو بشنوه فرصت نداریم خودمونو نشون بدیم و… خب اگه ادعایی هست، برو جلو. به فرض محال که نظرت کمکی کرد و هیچی هم نصیبت نشد، غیر از اینه که اون کمک تهش به جامعه میرسه؟ به دشمنت که کمک نکردی!! تازه تو خلاقی و کارت خیلی درسته، یه جوری ایده ت رو مطرح کن که واسه اجراش یا جزئیاتش مجبور شن بیان سراغت! خلاقیت اینه.

      4. احسان

        دوست من،
        به عقیده ی خیلی از سرمایه گذارها و شرکتهای نوپا، خود ایده بخش کوچکی از موفقیت یا به بیان بهتر درآمدزایی حاصل از یک کسب و کار رو تشکیل میده. مهمترین نکته اجرای اون ایده هست. برای روشنتر شدن مطلب، میتونی این عکس رو نگاه کنی:
        http://s6.picofile.com/file/8225672476/ideas_vs_execution.jpg
        همینطور میتونی قسمت انتهایی این مصاحبه رو هم بخونی که یه تیم ایرانی از تجربه تبدیل ایده به کسب و کار میگه: http://avatech.ir/fa/blog/nikprint/

        اما در مورد این که “تمام حقوق مالکیت معنوی مطالب ارسال شده برای دیجی کالا محفوظ است” من هم نظر مثبتی ندارم. قطعا در هر صورتی باید به صاحب ایده اولیه، اعتبار داده بشه. اما متاسفانه توی کشور ما درمورد محصولات فیزیکی قوانین کپی رایت سخت گیرانه ای وجود نداره چه برسه به دارایی های معنوی! برای جزئیات بیشتر میتونی «بورس ایده» رو جست و جو کنی و بعضی از قوانین دست و پا شکسته در این خصوص رو بخونی. هر چند با شرایطی که دیجی کالا گذاشته، ارسال مطلب به منزله ی یک وکالت نامه ی دیجیتال هست که میتونه قوانین رو ملغی کنه چون در درجه ی اول با رضایت کاربر تایید شده. در کشورهای پیشرفته تر، معمولا برای جذب سرمایه گذار و توضیح جزئیات ایده، قراردادی تحت عنوان Non-Disclosure Agreement (NDA) امضا میشه تا افرادی که از ایده مطلع میشن، از اون به نفع خودشون استفاده نکنن. البته همین محکم کاریهای حقوقی هم باز مشکلاتی داره که اینجا جای گفتن نیست.

        با همه ی این اوصاف، خوبه این موارد رو در نظر داشته باشی:
        ۱- شما به عنوان ایده پرداز، یک کارخانه ی تولید ایده در اختیار داری به اسم «ذهن». چیزی که به دیجی کالا یا هر سرمایه گذاری میدی، فقط یکی از محصولات نهایی این کارخانه هست، نه خط تولید!
        ۲- همونطور که گفتم، مهمترین جنبه ی ماجرا، اجرای ایده هست. در حین اجرا، فارغ از بحث مالی، انقدر جزئیات و مشکلات زیادی پیش میاد که در خیلی از موارد نیاز هست ایده بهبود داده بشه و تغییر کنه که باز نیاز به ایده پرداز خواهد بود.
        ۳- در هر کسب و کاری، باید رقابت کرد. اگر به فرض شما توان مالی و فنی اجرای عالی ایده ی خودتون رو هم داشته باشید، بازهم طولی نمیکشه که افرادی از کار شما کپی برداری خواهند کرد و شما برای بقا مجبور به مبارزه و نوآوری هستید. فکر میکنم نیاز به آوردن مثال در این زمینه نیست!
        ۴- اگر ایده ی شما به راحتی و سهولت قابل کپی شدن باشه، احتمال خیلی زیادی وجود داره که قبلا به ذهن کسی دیگه هم رسیده باشه. حالا چطور میشه فهمید اول به ذهن کی رسیده؟! نمیشه! بهترین راه اینه که بفهمیم اول کی اجراش کرده. پس گفتن یا نگفتنش به دیجی کالا با این همه کاربری که داره، احتمالا فرق خاصی نداره.
        ۵- اگر ایده ی شما خیلی خاص و پیچیده باشه، در این صورت گفتنش باعث کپی کردنش نمیشه چون قاعدتا خیلی از جزئیات رو نمیشه با یک بار مطرح کردن انتقال داد.
        ۶- اگر به هر دلیلی شما خودتون بخواید که سرمایه گذار پیدا کنید، باز هم باید ایده رو به شخص بگید. قطعا هیچ کسی بدون بررسی ایده ی شما، پولی در اختیار شما نمیذاره. در فضای امروز ایران، راهی غیر از اعتماد به ذهنم نمیرسه.
        ۷- اگر ایده ی شما خیلی ناب باشه که به ذهن هیچ کسی نرسیده باشه، شما آدم خیلی خلاقی هستید و در این صورت احتمالا میتونید یه راه خلاقانه پیدا کنید که بدون اینکه تمام جزئیات عملی کردن ایده رو بیان کنید، بتونید درون مایه ی ایده رو به دیجی کالا انتقال بدید. با توجه به دیدگاه شما، جایزه هم براتون مهم نیست که بخواید نگران قضاوت سلیقه ای و شخصی ایده تون باشید.
        ۸- یکی از مهمترین جنبه های ایده، قابلیت اجرایی شدنش هست. اگر به فرض، دیجی کالا خدای نکرده ایده ی شما رو استفاده کرد و هیچ تماسی با شما نگرفت و اسمی از شما نیاورد، و بعد از چندسال شما متوجه شدید که از ایده تون استفاده شده،حتی در این حالت هم شما میتونید متوجه بشید که ایده تون چقدر پتانسیل داشته. در بدترین حالت هم میشه اطلاعات مفیدی کسب کرد.
        ۹- در آخر، این رو بدونید که ایده ها دزدیده نمیشن، فقط کپی میشن. چون چیزی که دزدیده شده، دیگه سرجای اولش نیست.

      5. رضا بیات

        آره داداش از ماست که بر ماست. الان اگه یه شرکت خارجی این کارو کرده بود، که اتفاقا خیلیا هم کردن، ملت به به چه چه میکردن که وای چه خفن!!! حالا که یه شرکت ایرانی اومده فرصت داده به ملت که هی حرف از ایده میزنن احساس نابغه بودن میکنن، هنوز هیچی نشده تهمت دزدی بهش میزنیم. آره از ماست که بر ماست…

    2. محمدرضا

      سلام

      ۱. در چه حوزه‌هایی از کسب‌وکار فعال است؟
      ۲. چه خدمت‌های تازه‌ای عرضه می‌کند؟
      ۳. از چه فناوری‌هایی برای ارائۀ آن خدمت‌ها استفاده می‌کند؟
      ۴. در میدان رقابت چگونه عمل کرده است؟

      یه سوال. الان باید هر ۴ مورد رو شرح بدیم؟؟؟ یا فقط یکی رو انتخاب کنیم و موردی که انتخاب کردیم رو شرح بدیم؟؟

    3. بهرام بهرام

      به نظر من اجباری تو مطرح کردن ۴ حوزه نام برده نیست.

  6. مجید

    اینکه دیجی کالا به سراغ مفهوم نوآوری باز رفته و سعی داره همه رو دخیل کنه، هم خلاقانه است و جای تبریک داره، هم یک مقدار مساله دار.
    قطع به یقین کسانی هستند که ممکنه ایده هایی اثرگذار و خلاقانه داشته باشند. اجرای این ایده ها برای هر شرکتی (چه دیجی کالا و چه رقبایش در همین تجارت) میتونه در آینده اثرگذار و ارزش آفرین باشه. مساله مهمی که پیش میاد بحث مالکیت معنوی است.
    به نظر دیجی کالا یک Microsoft Surface Pro 3 یا دوربین کنون، میتونه پاسخگوی این ایده های ارزش آفرین باشه؟ خیلی از ایده ها به تنهایی توانایی تجاری شدن و تبدیل به یک کسب و کار پر بازده در آینده رو دارند. منتها صاحب ایده سرمایه و توان اجرایی کافی رو نداره…

    در صورت جذابیت ایده برتر برای دیجی کالا و تبدیل اون به برنامه ای برای آینده، دیجی کالا هیچ تعهدی در خصوص دخیل کردن فرد صاحب ایده در پروژه نداره؟

    1. بهرام بهرام

      با بخش اول صحبت شما موافقم نوآوری باز برای اولین بار هستش که به شکل جدی در ایران با این فراخوان داره اجرا میشه.
      این شکل دعوت از همه مردم یعنی خلق ارزش از ایده‌‌های مشتری و بازگشت اون ارزش به سمت مشتری و این معنی واقعی نوآوری باز هستش.
      این ماهیت این نوع از خلاقیت هستش اما بخش دوم و پاسخگویی به ارزش مطب ارائه شده رو زیاد متوجه نشدم ایده ای که به قول شما خودش بتونه به یک کسب‌و‌کار تبدیل بشه و … میتونه در قالب یک مقاله، پتنت یا هر چیز دیگه ای ثبت بشه. این بستگی به ارزش کار و پشت کار فرد داره و گرنه اینجا که داوطلبانست و کمی متفاوت با راه‌اندازی یک کسب و کار و…

    2. پژمان

      “خیلی از ایده ها به تنهایی توانایی تجاری شدن و تبدیل به یک کسب و کار پر بازده در آینده رو دارند. منتها صاحب ایده سرمایه و توان اجرایی کافی رو نداره…”

      اینجا که ایده و طرح اجرای نخواستن . ۴ تا سوال پرسیدن گفتن برا چند سال بعد تصور شما چیه؟
      دوم اینکه اگه ایده ای هست که بتنهایی توانایی تجاری شدن داره و میتونه خودش یه کسب و کار پربازده بشه که اصن نیاز نیس اینجا مطرح شه، به هر سرمایه گذار حرفه ای نشون بدی اگه واقعا جواب بده حمایت میکنن. الان این شرکتای سرمایه گذاری که از استارتاپ ها حمایت میکنن زیاد هست.
      اینجا موضوع توصیف آیندهٔ دیجیکالاست نه روش اجرا و طرح کسب وکار . گذشته از اینا هیچ شرکتی نمیاد با اعتبار خودش بازی کنه. کسی که نیاز به حمایت مشتری داره، خودش از مشتریش حمایت میکنه. یه ذره ذهن همه مون منفیه خداییش.

  7. آرمان

    در صورت اجرایی شدن طرح هایی که از این مطلب ها برگرفته شده آیا منافع دیگری هم برای شخص عنوان کننده دارد ؟

    1. Farid

      طرح اجرایی که نخواستن گفته تحقیق کن چند سال دیگه اوضاع چه جوریه و دیجی چه جوریه . منظورشون فرصت و تهدید آینده هست.
      حالا اگه یکی یه ایده ای چیزی بگه که واقعا جدید باشه من که فک میکنو واسه اعتبار خودشون حتما طرفو درنظر میگیزن. همین یه بار که نیست. اون گروه نوآوری که گغتن شاید همینه. ینی اونایی که حرف معمولی یا تکراری نزدن و چیزای واقعا مفید و جدید گفتن یه جورایی جذب میکنن. هرچند بعید میدونم تعداد اینجور کسا زیاد باشه چون هم باید تحقیق بلد باشه هم درست نوشتن و تحلیل و هم خلاقیت داشته باشه. از همه مهمتر بتونه به دیجیکالا اعتماد کنه که حاصل کارشو بده بهش !!!
      خب معلومه همچین کسی رو گلچین میکنن.
      جالبه. همچی چیزی ندیده بودم.

    2. ضیافتی

      به نفع خود دیجیه که هوای اونایی که شرکت میکنن داشته باشه. اون گروهه که نوشته به نظرم واسه همینه. صددرصد همینه .. میخواد اونایی که اهمیت میدن و اعتماد دارن و فکرشونم کار میکنه دور هم جمع کنه! چرا که نه! برد-برده.

  8. حمید

    اگر مسابقه ای برگزار میکردید که افراد ایده هاشون برای توسعه ی دیجی کالا رو عنوان میکردن خیلی بهتر بود .اخه ما نه عضو دیجی کالا هستیم و نه مدیر عاملش و از واقعیات درونی دیجی کالا و سیاست های کاریش خبر نداریم. بنابراین پیش گو هم نیستیم که بگو در سال ۱۴۰۰ برای دیجی کالا چه اتفاقی می افته . پس اگر مسابقه ای برگزار میشد که افراد ایده های توسعه ای برای دیجی کالا میدادن بهتر بود.

    1. بهرام بهرام

      برای تخیل کردن نیاز نیست مدیر‌عامل باشی 🙂
      با تصویری که الان همه ما از دیجی تو ذهن خودمون داریم فکر میکنیم چند سال دیگه، چه جوریه؟!

    2. Mohsen

      اون قسمت “چالش” رو اگه دوباره بخونی جواب همین صحبت شماس. گفته واسه آینده برنامه دارن تابلو هم هس که دارن کدوم شرکت حرفه ای برنامه ریزی نمیکنه واسه توسعه ش؟
      بعدش گفته فارغ از برنامه واینا گفته خیالپردازی کنی! ولی نه پرت و بلا مثلن بگی آقا چند سال بعد فلان تکنولوژی دیگه همه گیر شده مثلا همون پرینتر سه بعدی که خودشم گفته ! دیجی از اون تکنولوزیه واسه فلان کار داره استفاده میکنه. بیشتر تخیله میخوان ببینن ذهنیت مزدم درباره آینده چجوریه انتظارتشون چجوریه کار باحالیه به نظرم. اون بالا هم گفتم اینا که هی حساس شدن رو حقوق و اینا کلا موضوع رو جور دیگه فهمیدن

  9. امید

    دیجی کالای گرامی- درود و ادب،

    با توجه به اینکه مبنای طرح بر اساس تحقیق و تخیل است، همانطور که در صفحه نگاهی به فردا هم عنوان نمودید، بخشی از تحقیق، درک تغییرات در آینده است. از نگاه من، تحقیق دو بخش است. بخش نخست، درک تغییرات در آینده و بخش دوم شناخت درست وضعیت موجود. از این رو، برخی آمار مرتبط با دیجی کالا می‌تواند در بخش تحقیق این طرح مفید واقع شود که سپاسگزار خواهم بود در صورت امکان، این اطلاعات را از طریق ایمیل ارسال فرمایید. به عنوان مثال اینکه درصد مشتریان وفادار دیجی کالا چه میزان است؟ چند درصد از خریداران اینترنتی برای یافتن کالا ابتدا به دیجی کالا سر می‌زنند و چند درصد به موتور جستجو‌ها (نکته‌ای که در یکی از متون صفحه در جستجوی آینده هم بود)؟ بیشترین درصد نارضایتی مشتریان دیجی کالا چیست؟ و …. آمارهایی از این دست که می‌تواند به بخشی از تحقیق کمک نماید. یک موضوع را هم اینجا طرح می‌کنم. دو روش کلی در حل مسائل این است که، نخست ابزاری در اختیار داریم و باید ببینیم چه مسائلی را می‌توان با این ابزارها حل کرد و دوم اینکه مسائلی داریم و باید برای حل آن ابزار مناسب پیدا کنیم. نام شما دیجی کالا است و مبنای شما یافتن کالا. گویی خریدار مسئله دارد و برای یافتن ابزار حل آن از شما کمک می‌گیرد. با بررسی میدانی و پرس و جویی ساده در اطراف خودم، این موضوع مشهود است (البته بررسی ساده میدانی بر اساس مشاهده روزمره نه پژوهش منطبق بر آمار و ارقام). در حالیکه بسیاری از خریداران نیاز را می‌دانند و نه تعریف درست مسئله را (تبدیل نیاز به خواست) و این در حالیست که دیجی کالا فقط دیجی کالا نیست بلکه دیجی اینفو هم هست یا ترکیبی همانند اینفوگرافیک. چیزی شبیه اینفوتینگز … مطمئن نیستم ولی شاید این شیوه قابل بررسی باشد… من بسیاری اوقات کالای مورد نظرم را موتور جستجو، جستجو نمی‌کنم. بلکه در موتور جستجوها به دنبال مسئله و تعریف درست مسئله خودم هستم. شاید اگر سایت‌های فروش اینترنتی هم به جای کالا، تعریف درست مسئله و سپس چگونگی حل آن را بفروشند، موضوع اندکی متفاوت شود…. پیروز باشید.

    1. مرکز نوآوری دیجی‌کالا

      امید عزیز
      از دقت و نکته‌سنجی شما ممنونیم.
      در صفحۀ اصلی فراخوان اشاره شده که برای مطالعه دربارۀ وضع موجود و تغییرات آینده، می‌توانید از اطلاعات فراوانی که در فضای مجازی در دسترس است یا هر روش خلاقانه‌ای که به ذهن خودتان می‌رسد، استفاده کنید.

      1. امید

        دیجی گرامی- درود و ادب،

        سپاس فراوان از پاسخ شما. البته منظور من از وضعیت موجود، آمار و ارقام بود نه مسائل عمومی که در نت قابل جستجو است. البته درک می‌کنم که دست کم در ایران این گونه آمار و ارقام خیلی قابل در دسترس گذاشتن نیست. به هر روی سپاس. من ایده خودم رو فرستادم. واداری به تحرک برای خواندن درباره فن‌آوری‌های آینده و قلقلک فکری برای چگونگی بکارگیری آنها در کسب و کاری متفاوت برای من که مدتیست از طراحی و ایده‌پردازی دور بودم بسیار خوب و بهترین جایزه بود. پیروز و سربلند باشید.

  10. رضا

    دیجی کالا جون خیال کردی زرنگی ؟تو این دنیای رقابت می خوای ایده های مردم رو مفت کاسب شی ؟
    عضویت در گروه نوآوران دیجی کالا پیش کش خودت چون اگه کسی واقعا خلاق باشه خودش هم مسیرش رو پیدا می کنه و نردبان ترقی کسی نمی شه
    کلی ذهن ملت رو تخلیه می کنی با وعده یه گوشی و لپ تاب ؟ !! تازه مالکیت معنوی هم واسه خودت محفوظه ملت چی فرض کردی ؟

    1. Mohsen

      آقا رضا همچین میگی ایده های مردم انگار همه نابغه ی درک نشده ن ! تو این دنیای رقابت هیچی رو نمیشه مفت کاسب شد خیالت راحت !
      ده آخه خودت میگی کسی که خلاقه راه خودشو پیدا میکنه نردبان ترقی کسی نمیشه. خب دیگه مشکل چیه؟ کسی مجبورش نکرده ایده های نبوغ آمیزشو به کسی بگه که! بره راهشو بکنه چه بهتر!
      نگاهت فرق داره برادر، به همه چی بی اعتمادی انگار . آدم هست میگه من نظرمو میگم تا یه شرکت ایرانی کارش بهتر شه آخرشم منفعتش به خودم میرسه که مشتریشم، که هم وطنمه.
      یکی هم مث شما غر میزنه که ملتو چی فرض کردی؟
      دقیقا خود شما ملتو چی فرض کردی ؟؟! اگه طرف خلاقه که عقل داره خودش تصمیم بگیره شرکت کنه یا نکنه. اگرم خلاق نیست و برخلاف شما بانک ایده نیست ! که عملا باعث ترقی هیشکی نمیشه! الان خودت ملتو چی فرض کردی؟!!
      خداییش اگه یه شرکت خارجی شیک و پیک همینکارو میکرد باز میومدی از این گیرای الکی بدی؟!
      نمیفهمم واقعا کار داوطلبانه ایرادش کجاس؟؟؟

  11. سورنا

    با سلام,

    اینکه بند زیر در شرایط شرکت وجود داره:

    “حقوق مالکیت معنوی مطالب ارسال‌شده، برای دیجی‌کالا محفوظ است.”

    به معنی این هست که دیجی کالا برای پر کردن بانک ایده , بدون در نظر گرفتن صاحب ایده , دنبال ایده های مجانی می گرده.
    بهتر بود این بند به صورت زیر تدوین می شد که حداقل دیجی کالا به عنوان یک شرکت فرصت طلب دیده نشه:

    “حقوق مالکیت معنوی مطالب ارسال شده , برای صاحبین آن متناسب با زمان ارسال و قوانین کپی رایت بین الملل محفوظ خواهد بود. بدیهی است در صورتی که ایده و یا پتنت ارسال شده قبلا توسط فرد یا شرکت دیگری ثبت شده باشد, هیچ گونه ادعای قانونی در مورد مطالب ارسال شده پذیرفته نخواهد شد.”

    با تشکر

    1. نوید

      اینکه خیلی ساده س هرکی نگران حقوق مالکیتشه میتونه بره ثبت کنه به نام خودش بعد بفرسته هر جا که خواست. دیگه خیالش راحته که به نام خودش محفوظه!! دیجی هم تابلوه باید قانونو رعایت کنه. اگرم طرف به عالی بودن و جدید بودن حرفش اطمینان داره و به دیجی اعتماد میکنه خب ارائه میده، اعتمادم نداشته باشه خب نمیگه.
      فکر اون ورش هم بکن ! فکر کن صد نفر مینویسن شیش سال بعد دیجی با روبات بسته ملتو میفرسته ! بعد شیش سال بعد واقعا این اتفاق بیوفته. خب حالا صد نفر میان میگن ایده منو اجرا کردی حق منو بده! از کجا میشه فهید حق کیه؟ همین الان تو خبرها اون ربات کوچیکه رو نوشته! خب تابلوه دیجی اون خبرو گذاشته خودشم به اون رباته فکر کرده !
      ولی با این بندی که گذاشتن، بجای اینکه به صدنفر جواب پس بدند خودشون میان به کسی ووواقعا حرف تازه و خلاقانه زده اهمیت میدن.کسایی هم که حرف تکراری زدن ولی خودشون فکر میکنن خیلی نابغه ن ادعای خاصی ندارن.
      این کارم میکنن چون اعتبار برندشون مهمه. هیشکی نمیاد خودزنی بکنه که !

  12. سعید شیبانی

    من یک ایده برای آینده دیجی کالا دارم میشه بگید چه جوری باید براتون بفرستم

    1. بهرام بهرام

      آخر صفحه اصلی نوشته بود.
      ارسال فایل‌ها به ایمیل openinnovation@digikala.com

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما