شما بگویید: Tekken یا Mortal Kombat؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از همان زمان کودکی و نوجوانی‌مان، علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های مبارزه‌ای داشته‌ایم؛ بازی‌هایی که دو شخصیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و این امکان را برای‌مان فراهم می‌کنند تا طرف مقابل را لت و پار کنیم. از «کاراتکا» (Karateka) روی میکرو یا همان فامیکام گرفته تا «مورتال کامبت» روی سگا و «استریت فایتر» روی سوپر نینتندو، اوایل ورودمان به صنعت بازی‌های ویدیویی با عناوین مبارزه‌ای گره خورده‌اند.

با این حال، بدون شک می‌توانیم اوج بازی‌های مبارزه‌ای را به کنسول پلی‌استیشن ربط دهیم. دو بازی «تکن ۳» و «مورتال کامبت ۴» دعواهای زیادی را کلوب‌های بازی و خانه‌های گیمرها در پی داشته‌اند.

با اینکه بازی‌های مبارزه‌ای بهتری هم از تکن و مورتال کامبت وجود دارند، عناوینی مثل Street Fighter، Dead or Alive یا Guilty Gear، اما این دو بازی مبارزه‌ای بیشترین مخاطب را در بین بازی‌کننده‌های مملکت ما داشته‌اند.

در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم برای مقاله‌ی این هفته‌ی «شما بگویید»، دو مجموعه‌ی «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «تکن» (Tekken) را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی به هر دو بیاندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Tekken:

مجموعه بازی‌های تکن، از سیستمی چهار دکمه در مبارزات خود استفاده می‌کنند. در تکن، هر کدام از چهار کلید اصلی دسته، یکی از اعضای بدن شخصیتی که انتخاب کرده‌اید را حرکت می‌دهد؛ طوری که برای مثال مربع، مشت راست است و مثلت، مشت چپ.

این موضوع برای تمام شخصیت‌های تکن صدق می‌کند؛ یعنی فرق نمی‌کند «جین کازاما» را برداشته باشید یا «نینا ویلیامز» را، در هر حالت کلید دایره، لگد چپ است.

ترکیب این چهار کلید در تکن، چندضرب‌ها یا همان کمبو (Combo) را نتیجه می‌دهد. چندضرب‌های شخصیت‌ها کاملا با هم فرق دارند و این موضوع، حرکات‌شان را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شخصیت‌ها در تکن، حرکات ویژه ندارند و نمی‌توانند برای مثال، آتش و برق بزنند.

tekken-1-1 Tekken 1 (2)

برخی از شخصیت‌های تکن، از این قرار هستند:

  • Jin Kazama
  • Heihachi Mishima
  • Paul Phoenix
  • Marshal Law
  • Yoshimitsu
  • Nina Williams
  • Ling Xiayou

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Mortal Kombat:

مجموعه بازی‌های مورتال کامبت، سیستم‌ها و روندی کاملا متفاوت از تکن دارند. سیستم مبارزات مورتال کامبت، فرمان-محور یا کد-محور است؛ یعنی هر ضربه در بازی، کد و فرمان خاص خودش را دارد. برای مثال، می‌دانید که در تکن می‌توانید برای هر شخصیت، مشت و لگد را چگونه ادغام کنید. از سوی دیگر در مورتال کامبت، حرکات شخصیت‌ها با فرمان‌هایی مثل «جلو جلو ضربدر» یا «پایین بالا بالا پایین دایره» انجام می‌شود.

اینکه مورتال کامبت برای حرکات شخصیت‌های‌اش، از سیستم پایه‌ی یکسانی استفاده نمی‌کند، بازی را پیچیده‌تر کرده است، اما شخصیت‌ها حرکات بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

شخصیت‌ها در تکن، از نظر انیمیشن، سرعت و حرکات با هم تفاوت می‌کنند، اما در مورتال کامبت، یک شخصیت کاملا متفاوت از دیگری کنترل می‌شود و حرکات‌اش هم از زمین تا آسمان با دیگری فرق دارد.

چندضرب زدن در مورتال کامبت، به راحتی تکن نیست. بازی‌کننده‌ها باید کدها و فرمان‌ها را حفظ و از آن‌ها در میان مبارزات استفاده کنند.

mortal-kombat-1-1 Mortal Kombat 1 (2)

برخی از شخصیت‌های مورتال کامبت، از این قرار هستند:

  • Scorpion
  • Sub-Zero
  • Goro
  • Noob
  • Kitana
  • Jax
  • Sonya

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حالا وقت آن رسیده است تا از شما، این سوال را بپرسیم که از بین این دو بازی، کدام را می‌پسندید. به نظر شما، مورتال کامبت بهتر است یا تکن؟

برای ما و دیگران از انتخاب‌تان و دلایل پشت آن بگویید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۵۰ دیدگاه
  1. Asal Keshvari

    نیاز به فکر کردن نداره????معلومه مورتال کمیت ۱۱از تیکن۷بهتره????تیکن قرتی بازیه همش????ولی مورتال کمبت…دیگه نگم براتون????

  2. Jax

    مورتال کمبت یعنی مبارزه فانی

    بهترن بازیه اکشن. تیکن سگ هم بازی نمیکنه.
    اصلا این دوتا قابل مقایسه نیستن.

    باید تیکن ۴ رو بامورتال کمبت۱ مقایسه کنید.باز اونجا هم تبکن کم میاره

  3. امیر

    تیکن خره کیه مورتال کمبت و اسکورپین عشقن

    1. محمد امین

      تیکن تا ۳ خیلی بهتر از کمبات تا ۴ بود ولی کمبات Deception یا نیرنگ تا به بازار آمد با آن کیفیت خیره کننده اش که بالاترین کیفیتی بود که می شد از PS2 انتظار داشت و آن مد داستانی بسیار طولانی و جالب که داشت ۱ که هیچ۱۰۰۰ سر و گردن از تیکن ۴ بالاتر بود و همین طور که کمبات جلو می رفت و از همه نظر پیشرفت چشمگیری داشت تا حالا که کمبات ۱۱ انقدر پیشرفت کرده و گرافیک داره که بعد ۲ ساعت بازی کردنش کارت گرافیک PS4 رت داغ میکنه تیکن تا حالا که هفتش اومده غیر از تغییر جزئی گرافیک هیچ پیشرفتی نداشته.
      تازه من می دونم که چرا بعضیا تیکن انتخاب می کنن که دلایلش این زیر نوشته شده:
      ۱.اگر تو PC بازی کنی تیکن سیستم ضعیف تری می خواهد
      ۲.قیمت تیکن ارزون تره
      ۳.تیکن رو تو موبایل هم می شه بازی کرد
      ۴.تیکن حجم کمتری داره
      ۵.رفیق های بی کلاس توی کوچمون بیشتر تبلیغ تیکن می کنن
      ۶.تیکن راحت تره
      ۷.برای برتری تیکن ۳ بر کمبات ۴ فکر می کنن همه تیکن ها بهتره کمبات هاس
      ۸.تیکن بچه گونه تر و تیتیش مامانی تره

      1. آرمین

        اتفاقا من سیستم لپ تاپم به کمبت ۱۱ نمیرسه ولی ایکسشو با کیفیت high اجرا میکنه ولی میدونم سگ کمبت کل تیکنو می ارزه

  4. P

    مورتال کمبت

  5. Master.x

    سلام
    بابا الان مورتال کمبت ۱۱ اومده گرافیکش تیکنو میخوره ! تازه هر شخصیت ۳ الی ۶ تا لباس داره تو هر لباس سلاح ها و فن هاش متفاوته اگه حساب کنیم به غیر از مشت و لگد های تکراری که همه ی شخصیتا میزنن هر شخصیت نزدیک به ۲۰۰ الی ۴۰۰ حرکت متفاوت با دیگران داره . تیکن هم بازیه خوبیه ولی باید با هم سطحش یعنی استریت فایتر مقایسه میشد . بعدشم تو مورتال کمبت طرفو بزنی ازش خون میاد زخمی میشه لباساش پاره میشن ماسکش از رو صورتش میفته ….. تو تیکن هزار تا مشت و لگد میزنی نه خونی نه لباسی پاره میشه . بعدشم مورتال کمبت بیشتر شخصیتا مردن و مردانه میجنگن نه مثل تیکن که همه دختر بچن فقط یه کازویا و یه هیهاچیو یه جین کازاما و یه کینگ داره ولی مورتال اسکورپیون داره ساب زیرو داره نوب سایبات داره ریدن و شائوکان رو داره جانی کیج و هزار تا آدم دیگه … بعدشم تو مورتال کمبت ما نینجا داریم اله و خدا داریم نیروی ویژه پلیس داریم جادوگرایی مثل کوان چی و شنگ سون داریم نیمه خدا داریم مرده ی زنده شده داریم سنتور ها که یه جور افسانه قدیمی هستن داریم تارکاتان و شوکان هم داریم حتی سایبورگ و ربات هم داریم . هزار تا قوم و قبیله و فرقه داریم . معبد شائولین داریم انجمن برادری سایه داریم گروه اژدهای سیاه داریم و ….. تیکن کدوم اینارو داره دقیقا ؟؟؟؟؟؟
    بعدشم مورتال یه داستانی داره که تیکن باید تو خوابش ببینه . در کل تیکن خودشم بکشه به فینیش هیم ها و استوری مد مورتال کمبت نمیرسه . جالبتر ایکس ری ها هستند . بعضی ها تو نظرات گفته بودند ایکس ری ها الکی پر میشن میزنی حریفو درجا میکش درحالی که اینجوری نیست وقتی که خیلی کتک بخورید ایکس ری پر میشه و برای اینکه نمیرید ایکس ری میزنید تا جون حریف تقریبا هم سطح جون خودتون بشه . بعدشم با اومدن مورتال کمبت ۱۱ طرفدارای تیکن هم دیگه حرفی برای گفتن ندارن چون بازی با روش موشن کپچر درست شده و کیفیت شخیتها شبیه به آدم واقیه
    دیگه نمیدونم چی بگم ولی هیچی به مورتال کمبت و ندررلم استودیو و اسکورپیون که عشق مورتال باز هاست نمیرسه !!
    هیچ وقت جمله معروف اسکورپیون یعنی Get over Here !!!! رو فراموش نمیکنم

    1. امیر

      اخ دمت گرم حرف راستو زدی.تیکن خره کیه

      1. M

        برعکس تیکن مثل کمبات الکی نیست که دست و پارو میشکنیسریع خوب به عرض ۱ یا ۲ ثانیه ههه

  6. vahab-lmnop

    این که کدوم بهتره مسلما بستگی به شخصیت طرف یا گیمر داره.
    بازی های تکن بیشتر بچه گانه و انیمیشن های کند و از نظر کمبو هم خیلی بد کار شده.به نظر شخص من تکن نمی تونه یه مبارزه برابر رو نشون بده ولی مورتال کمبات نه.
    کمبو عالی – وجود فیتالیتی – حرکت های خفن و جالب- سیستم فایت خوب – گرافیک خوب(البته تکن هم گرافیک عالی داره) شخصیت های متنوع و قابلیت های ویژه هر شخص.
    دقیقا مث مقایسه پی اس و فیفا میمونه!!! فیفا=مورتال پی اس = تکن

  7. Nimma

    هردوشون خوبن..
    کاراکتر های Tekken متنوع تر از MK هستن..
    اما از لحاظ کمبو مسلما MK قوی تره..
    تو Youtube و آپارات نمونه هاش موجوده

    1. امیرحسین

      کاراکتر های TEKKEN متنوع تره ؟؟؟؟؟ داداش چند سری از مورتال رو بازی کردی داری این حرف رو میزنی مورتال کمبات هر سری از بازیاش یه شخصیت جدید داره خلق میشه که کاراکتر های تمام نسخه هاشو جمع بزنی قابل شمارش نیست مورتال فقط ۱۰ نوع نینجا داره کلی غول چندین نوع جادوگر و کلی شخصیت های دیگه

  8. آرمین قائمی

    مورتال کمبت اولین بازی در سبک نبرد تن به تن بود .راستش مورتال خیلی حرفه ای تر
    تیکن هست تو مورتال کمبت خیلی خشن هست اسمش معنی نبرد مرگبار رو میده اما تیکن باید گفت یا حضرت آسون بنظر من تیکن درحد مورتال نیست منظور من این نیست که بده امامورتال کمبت رو فقط میشه بازی برادرش اینجاستیس مقایسه کرد
    تیکن هم با مارول علیه کپکام (در کل مورتال کمبت بهتره)

    1. محمد امین

      نبرد مرگبار نه نبرد فناپذیران

  9. ayi1

    در بازی تیکن احتمال زدن کمبو بادرصد بالا زیاده ولی در کامبت خیلی کمه و در کامبت سخت کوشی زیادی میخواد که همین باعث بهتر بودنش میشه(البته از نظر من).
    در کامبت دقت باید خیلی زیاد باشه تا ضربه رو درست بزنی.
    در تیکن هم دقت لازمه ولی نه به اندازه کامبت.
    درضمن اگه به رده سنی دقت کنین میفهمین کدوم واسه بزرگترا خوبه.
    ورژن جدید تیکن رو ندیدم ولی سیستم خون ریزی و گرافیک شخصیت ها در مورتال کامبت به واقعیت نزدیک تره.

  10. ضص

    فقط تیکن

  11. peyman

    معلومه مورتال کمبت

    مورتال برعکس تیکن گیم پلی روونی داره و گرافیکش پیش تیکن خداست

    تیکن خیلی کنده و اصلا گیم پلی روونی نداره

  12. eric

    صد در صد بازی بزرگسالانه و خشن مورتال کامبت به صدتا بازی مهد کودکی مثل تکن میارزه. فرق این دوتا مثل فیلم the conjuring و انیمیشن cars میمونه. میگید تکن واقعیه و کامبت تخیلی؟ ببخشید طرفای شما آدمای بالدار و شاخدار (دویل جین) پیدا میشن؟ از اون خنده دار تر استوری مود تکن هفت (که عینا از روی کامبت کپی شده) کازویا در سن هفت سالگی با باباش داره مبارزه میکنه (تو همون سن قدرت رعد و برق داره) دختر دامن کوتاهو کانگورو و بچه مدرسه ای آوردین با اسکورپین مقایسه میکنید؟ واقعا که.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما