شما بگویید: Tekken یا Mortal Kombat؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از همان زمان کودکی و نوجوانی‌مان، علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های مبارزه‌ای داشته‌ایم؛ بازی‌هایی که دو شخصیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و این امکان را برای‌مان فراهم می‌کنند تا طرف مقابل را لت و پار کنیم. از «کاراتکا» (Karateka) روی میکرو یا همان فامیکام گرفته تا «مورتال کامبت» روی سگا و «استریت فایتر» روی سوپر نینتندو، اوایل ورودمان به صنعت بازی‌های ویدیویی با عناوین مبارزه‌ای گره خورده‌اند.

با این حال، بدون شک می‌توانیم اوج بازی‌های مبارزه‌ای را به کنسول پلی‌استیشن ربط دهیم. دو بازی «تکن ۳» و «مورتال کامبت ۴» دعواهای زیادی را کلوب‌های بازی و خانه‌های گیمرها در پی داشته‌اند.

با اینکه بازی‌های مبارزه‌ای بهتری هم از تکن و مورتال کامبت وجود دارند، عناوینی مثل Street Fighter، Dead or Alive یا Guilty Gear، اما این دو بازی مبارزه‌ای بیشترین مخاطب را در بین بازی‌کننده‌های مملکت ما داشته‌اند.

در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم برای مقاله‌ی این هفته‌ی «شما بگویید»، دو مجموعه‌ی «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «تکن» (Tekken) را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی به هر دو بیاندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Tekken:

مجموعه بازی‌های تکن، از سیستمی چهار دکمه در مبارزات خود استفاده می‌کنند. در تکن، هر کدام از چهار کلید اصلی دسته، یکی از اعضای بدن شخصیتی که انتخاب کرده‌اید را حرکت می‌دهد؛ طوری که برای مثال مربع، مشت راست است و مثلت، مشت چپ.

این موضوع برای تمام شخصیت‌های تکن صدق می‌کند؛ یعنی فرق نمی‌کند «جین کازاما» را برداشته باشید یا «نینا ویلیامز» را، در هر حالت کلید دایره، لگد چپ است.

ترکیب این چهار کلید در تکن، چندضرب‌ها یا همان کمبو (Combo) را نتیجه می‌دهد. چندضرب‌های شخصیت‌ها کاملا با هم فرق دارند و این موضوع، حرکات‌شان را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شخصیت‌ها در تکن، حرکات ویژه ندارند و نمی‌توانند برای مثال، آتش و برق بزنند.

tekken-1-1 Tekken 1 (2)

برخی از شخصیت‌های تکن، از این قرار هستند:

  • Jin Kazama
  • Heihachi Mishima
  • Paul Phoenix
  • Marshal Law
  • Yoshimitsu
  • Nina Williams
  • Ling Xiayou

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Mortal Kombat:

مجموعه بازی‌های مورتال کامبت، سیستم‌ها و روندی کاملا متفاوت از تکن دارند. سیستم مبارزات مورتال کامبت، فرمان-محور یا کد-محور است؛ یعنی هر ضربه در بازی، کد و فرمان خاص خودش را دارد. برای مثال، می‌دانید که در تکن می‌توانید برای هر شخصیت، مشت و لگد را چگونه ادغام کنید. از سوی دیگر در مورتال کامبت، حرکات شخصیت‌ها با فرمان‌هایی مثل «جلو جلو ضربدر» یا «پایین بالا بالا پایین دایره» انجام می‌شود.

اینکه مورتال کامبت برای حرکات شخصیت‌های‌اش، از سیستم پایه‌ی یکسانی استفاده نمی‌کند، بازی را پیچیده‌تر کرده است، اما شخصیت‌ها حرکات بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

شخصیت‌ها در تکن، از نظر انیمیشن، سرعت و حرکات با هم تفاوت می‌کنند، اما در مورتال کامبت، یک شخصیت کاملا متفاوت از دیگری کنترل می‌شود و حرکات‌اش هم از زمین تا آسمان با دیگری فرق دارد.

چندضرب زدن در مورتال کامبت، به راحتی تکن نیست. بازی‌کننده‌ها باید کدها و فرمان‌ها را حفظ و از آن‌ها در میان مبارزات استفاده کنند.

mortal-kombat-1-1 Mortal Kombat 1 (2)

برخی از شخصیت‌های مورتال کامبت، از این قرار هستند:

  • Scorpion
  • Sub-Zero
  • Goro
  • Noob
  • Kitana
  • Jax
  • Sonya

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حالا وقت آن رسیده است تا از شما، این سوال را بپرسیم که از بین این دو بازی، کدام را می‌پسندید. به نظر شما، مورتال کامبت بهتر است یا تکن؟

برای ما و دیگران از انتخاب‌تان و دلایل پشت آن بگویید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۵۰ دیدگاه
  1. ali

    با سلام
    به نظر شما تیکن بچه گانه ای که فقط مشت و لگد میزنه بهتره یا مورتال کامبتی که هزار تا فن داره مثل :

    فینیشر و برتالتی که خیلی باحالن

    به نظر خودم که مورتال یه چیز دیگست.

    1. Ali

      سلام
      داداش یه بار که تیکن بازی کرده باشی متوجه میشی تنوع فن توی تیکن
      ۱۰ برابر مورتال کمبت مثلا کینگ توی تیکن ۱۷۰ تا فن داره که کلی پیچدگی داره هر فنش ولی اسکورپین که بیشترین فنو تو مورتال داره فقط ۶۰ تا فن داره به نظر شما کدومش پیچیدس

      1. nariman

        داداش من تیکن باز بودم ولی زود از بازی خسته شدم چون هر سری میاد حرکات شبیه همه بعدشم استفاده از کومبو ها راحته از طرفی هم مرتال کمبت فقط از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ ضعیف تر از تیکن بود اونم از نظر گیم پلی و گرافیک که من بعد از سال ۲۰۰۶ دوباره کمبت باز شدم که واقعا بازی سخت ترو بهتره

  2. بهروز

    ۱۰۰ در صد مورتال کمبت بهتره .
    فقط اسکورپیون

    1. the princess of darkness

      دقیقا!

  3. امیرحسین مصطفوی

    به شخصه بازی Mortal Kombat رو خیلی بیشتر از Tekken می‌پسندم. البته شاید یکی از دلایلش این باشه که از بچگی باهاش خاطره دارم (اولین نسخه از این بازی سال ۱۹۹۲ منتشر شد). از نظر سبک این دو بازی خیلی با هم متفاوت هستن. Mortal Kombat به شدت بازی خشنی هست که به نظرم همین مسئله باعث جذابیتش شده. بازی Tekken هم جذابیت‌های خودش رو داشت اما من همیشه ترجیح میدادم Mortal Kombat بازی کنم.
    در نهایت فکر میکنم این دو بازی به خاطر سبک متفاوت و رده‌بندی سنی که دارن نباید با هم مقایسه بشن (بازی Tekken +13 و بازی Mortal Kombat +17 هست).
    قبل از انتشار بازی ۲۴ ساعت اخبارش رو دنبال می‌کردم. یادم میاد به خاطر صحنه‌های خشنی که این بازی داشت می‌خواستن رده سنی AO (Adult Only) رو بهش بدن که اگر این اتفاق افتاده بود اجازه انتشار روی کنسول‌ها رو نمیدادن.

  4. احمد

    تیکن بیشتر به واقعیت شبیه چون مبناش رو حرکات رزمیه ولی کامبت تخیلیه جفتشون خوبن
    تو تیکن مثلا هارانک که تکواندو کاره بیشتر از دویستا حرکت داره ولی کامبت معمولا خیلی کمتر از ایناس حرکتا .
    تو کامبت وقتی شما دوبار عقب مثلثو بزنید همه یه فنی دارن ولی تیکن کمتر اینجوریه

  5. Alireza.A

    مورتال کامبت. به نظر من خیلی سیستم مبارزه در مورتال کامبت بهتر از تکن هست, شما باید حرکات هر شخصیت رو جداگانه یاد بگیری و با هر شخصیت حرفه ای بشی تا در یک مسابقه برنده شی, ولی در تکن سیستم مبارزه خیلی ساده تر هست شما می دونی که تمام شخصیت ها با مربع مشت می زنن و نیازی نیست چند ماه بازی کنی تا این رو یاد بگیری! یک چیزی هم که در مورتال کامبت خیلی دوست داشتنی هست فیتالیتی که لذتی داره زدنش. شخصیت های مورتال کامبت هم به نظر من جذاب ترن مخصوصا scorpion که ابهتی داره برای خودش, ماسک رو در بیاره کل شخصیت های تکن پا می ذارن به فرار !!!

    1. Ali

      رفیق اصلا مشخصه تاحالا تیکن بازی نکردی اسکور پین ۶۰ تا فن داره کلا که بیشترین تنوع فن توی مورتال ولی توی تیکن کازویا ۷۰ تا فن داره که جز کارکترایی که فناش خیلی کمن هردوتا بازی عالین ولی من از نظر تنوع فن بازی تیکن و ترجیح میدم

      1. nariman

        داداش نصف حرکات یه شخصیت تیکن تا نصف شبیه همن تازه شما ها مشت معمولیم فن حساب می کنید تازه اصلا هم پیچیدگی خاصی نمیبینم تو بازی خودمم یه مدت عاشق تیکن بودم از اونا که هر روز تیکن پنج بازی میکرد
        ولی واقعیت رو باید قبول کرد مرتال کمبت رو باید به غیر از اینکه فن معمولی بزنی از اسپشلز هم استفاده کنی تا یک پل ارتباطی بین هر کومبو برقرار کنی که به غیر از پیچیدگی سخت هستن و شاید شما یک سال طول بکشه تا بتونی همه ى التیمات کومبو های یه شخصیت رو پیدا کنید بدون هیچ راهنمایی
        ولی تیکن واس خودت هم بزنی حریفتو میتونی.شکست بدی(دیدم که میگممیگم)

  6. alireza

    mortal حس واقعی تری به گیمر القا میکنه ولی به نظر من سلیقه تو انتخابشون مربوط میشه خاطراتی که از بچگیامون از این دو بازی داریم

  7. شاهین

    تیکن باز شدید بودم اعتراف میکنم
    اما بعد از نسخه پی اس وان تیکن چیزی برای رقابت با کمبت نداشت نه مکانیک های بازی خفن تر شده
    نه سبک بازی متفاوت شده فقط جثه شخصیت ها دایم بزرگتر و حجیم تر میشه
    در مقابل کمبت از لحاظ گرافیک عالی شده
    سبک بازی و حال و هوای کمبت خیلی بهتر از تیکن هست در حال حاضر
    با اختلاف کمبت بهتر از تیکن

  8. فریدون

    مرسی واسه این نظرسنجی
    خودم مورتال رو بیشتر میپسندم
    فقط ساب زیرو

    توی تکن هم فقط پاول با اون ضربه مشت تمام کنندش

  9. محمد قاسمی

    تیکن فقط تیکن
    کمبت فقط وقتی دست سگا بود الان وارنر برودر خرابش کرده خیلی بدجور

  10. پارسا

    بی شک مورتال کامبت.فوق العادست!اخه من فیتالیتی های مورتال کامبتو با چی تیکن عوض کنم؟

  11. مهرداد

    بنظرم کمبت بهتره و تیکن غیر از زمان ps1 دیگه نتونست شونه به شونه کمبت حرکت کنه و واقعا نسخه Ultimate Mortal Kombat 3 تو سگا یکی از بهترین خاطراتمه و همه شخصیت هاش رو دوست دارم گرچه با تیکن۵ هم خیلی خاطره دارم ولی به دو دلیل کمبت رو بیشتر میپسندم یک فیتالیتی هاش دو گیم پلی و گرافیک سه بخش داستانی و در اخر هم کاراکتر های میهمان مثل فردی کروگر،کریتوس(خدای جنگ)،پردیتور و جیسون در ضمن برای درک بهتر جذابیت این شخصیت های میهمان بهتره فیلم های سینمایی اونهارو تماشا کنید

    1. بنیامین

      “کاراکتر های میهمان مثل فردی کروگر،کریتوس(خدای جنگ)،پردیتور و جیسون”
      اتفاقا این بزرگترین ضد حال بازی بود…همه چیز رو که نباید با هم قاطی کرد … شاید آمریکایی ها این چیزا رو بپسندن ولی مطمئنم بقیه دنیا از این کار ناراحت شدن …روشون میشد مسی و کریستیانو رونالدو و خاله شادونه رو هم میاوردن توی بازی

  12. امین

    ۱۰۰% مورتال با اون فینیشیم های باحالش تیکن هم خوبه ولی از همه لحاظ پایینتر از مورتال قرار میگیره گرافیک -فنون ضربه زنی -فینیشیم های پایانی-هیجان بالاتر-و…..مورتال رو بالاتر قرار میده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما