شما بگویید: DC یا Marvel؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مجادله‌ی بین طرفداران مجموعه کمیک‌های «مارول» (Marvel) و «دی‌سی» (DC)، دعوایی است که نزدیک به هشتاد سال قدمت دارند. درست مثل AMD و Intel یا کوکا و پپسی، این دو شرکت بزرگ ناشر کتاب‌های مصور هم سال‌ها است که با هم رقابت دارند. عده‌ای از طرفداران کمیک‌ها، مارول را می‌پسندند و عده‌ای دیگر، دی‌سی را. این شرکت، دنیایی برای خود ساخته‌اند؛ دنیایی که تمام اتفاقات و داستان‌های کمیک‌های‌شان در آن اتفاق می‌افتد. منظورمان این است: هر اتفاقی که در کمیک‌های مارول روی می‌دهد، در «دنیای مارول» (Marvel Universe) جای می‌گیرد و هر داستانی که در کمیک‌های دی‌سی روایت می‌شود، در «دنیای دی‌سی» (DC Universe).

این دنیاهای بزرگ و قدیمی، شخصیت‌های خودشان را دارند؛ قصه‌ی خودشان را تعریف می‌کنند و از همه مهم‌تر، طرفداران دوآتشه‌ای برای خودشان دست و پا کرده‌اند. برای مثال، دنیای دی‌سی قصه‌هایی تیره و تاریک‌تر از مارول دارد و برخی کمیک‌های‌اش، مخاطب بزرگ‌سال دارند؛ از سوی دیگر تنوع قهرمان‌ها و گروه‌های قهرمانی مارول بیشتر از دی‌سی است.

بیاید قبل از هر چیز، نگاهی به معروف‌ترین شخصیت‌های دو دنیای مارول و دی‌سی بیاندازیم.

شخصیت‌های محبوب و معروف دنیای مارول، از این قرار هستند:

Marvel

  • Iron Man
  • Captain America
  • Hulk
  • Thor
  • Spider-Man
  • Wolverine
  • Deadpool
  • Doctor Doom
  • Red Skull
  • Loki
  • Magneto
  • Daredevil

دنیای مارول، گروه‌های قهرمانی بزرگی هم دارد، مثل:

Marvel-Avengers_1

  • The Avengers
  • X-Men
  • Fantastic Four
  • Guardians of the Galaxy

شخصیت‌های معروف دنیای دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC

  • Superman
  • Batman
  • Wonder Woman
  • Green Lantern
  • The Flash
  • Aquaman
  • Harley Quinn
  • Joker
  • Lex Luthor
  • Catwoman
  • Deathstroke
  • General Zod

برخی تیم‌های کمیک‌های دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC-Justice-League_2

  • Justice League
  • Teen Titans
  • Green Lantern Corps
  • Batman and Robin

قهرمان‌هایی که همه جور قدرت دارند و در دنیای‌شان، شکست‌ناپذیر و نامیرا محسوب می‌شوند، در کمیک‌های دی‌سی کم پیدا نمی‌شوند. از طرف دیگر، قهرمان‌های مارول بیشتر قدرت‌هایی دارند که روی یک عنصر خاص تمرکز می‌کند.

به لطف مجموعه‌های سینمایی مارول و دی‌سی، قهرمان‌های این دو شرکت امروزه بسیار شناخته شده هستند؛ طوری که بزرگ‌ترین فیلم‌های هالی‌وودی و پرفروش‌ترین آن‌ها را فیلم‌های دی‌سی و مارول تشکیل می‌دهند.

می‌خواهیم در قالب مطلب «شما بگویید»، از شما بخواهیم تا دنیای دی‌سی و مارول را در مقابل هم قرار دهید. مطمئنا شما هم مثل ما و بسیاری از طرفداران این شخصیت‌ها، از بین این دو دنیا و قهرمان‌های‌شان، یکی را به عنوان دنیای محبوب خودتان انتخاب می‌کنید.

از دلیل خودتان برای پشتیبانی و دفاع از دی‌سی یا مارول بگویید. برای ما و دیگران بگویید که کدام دنیا را می‌پسندید و چرا.

دنیای کمیک‌های دی‌سی یا مارول، بالا و پایین‌های زیادی داشته‌اند، اتفاقات زیادی در آن‌ها روی داده است و این همه تناوب، مورد علاقه‌ی همه‌ی ما نبوده است؛ برخی ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های مارول، تایم‌لاین‌های مختلفی پیش می‌آید و قصه‌ها را بدون هیچ منطقی به یکدیگر ربط می‌دهد، خوش‌شان نیاید، برخی دیگر هم ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های دی‌سی، قهرمان‌های بزرگ می‌میرند و به خنده‌دارترین حالت ممکن دوباره زنده می‌شوند، راضی نباشند.

به این سوال ما پاسخ بدهید که بالاخره کدام قهرمان‌ها و قصه‌های‌شان بهتر است: دی‌سی یا مارول؟



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۷۵ دیدگاه
  1. حمید

    خود جوکر می ارزه به کل مارول و دی سی

  2. soroush davarpanah

    مارول یا دی سی مسئله این است!
    صادقانه بگویم من طرفدار هر دو هستم اما دنیا های هر دو را به صورت کامل دوست ندارم !
    چیزی که از کامیک بوک های دی سی من رو جلب خودش کرد دنیای به مراتب بزرگسالانه تر آن بود و تنها چیزی که من را کم و بیش از این دنیای مصور دل زده می کرد کسی نبود جز پسر کریپتون”سوپر من” ،آن هم به چند دلیل:۱-او انسان نیست ۲-تا کنون چندین و چند بار به مسخره ترین شکل ممکن مرده و به صورت هایی کاملا غیر منطقی و بچه گانه تر دوباره زنده شد۳-زیاد از حد سعی شده که او را بزرگ و قوی نشان بدهند(فقط کافیست tower of babel را بخوانید و ببینید آنقدر ها هم قوی نیست.)؛اما دلیل اصلی علاقه من به دی سی ضد قهرمان ها و آدم بدهای”super villain” این دنیای کمیکی بودند که به طرز عجیبی دارای شخصیت هایی چند لایه ای و قابل باور هستند که از بهترین های آنها می توان به “DeathStroke”،”red hood”،”lex luthor”،”sinestro”،”Ra’s Al Ghul”و… اشاره کرد.
    ابر قهرمان های دی سی هم اکثرا(نه همه آنها) قدرت های خود را از طریق نیرو های فرازمینی یا جادویی به دست آورده اند یا این که نمادی از یک قدرت کهن و باستانی هستند.
    در مورد مارول قضیه کلا فرق دارد چرا که این قهرمان ها و ضد قهرمان های این دنیای مصور هستند که داستان ها را رقم می زنند و آدم بدهای
    آن اکثرا شخصیت پردازی تک بعدی دارند که کم و بیش حوصله سر بر می شود .چیزی که در مارول برای من جذابیت دارد این است که بیشتر کاراکتر های آن از طریق آزمایشات علمی صاحب قدرت شده اند و بسیاری از آنها بعد انسانی خود را همچنان حفظ می کنند و هر کدام دارای نقاط ضعف های خودشان هستند.
    اما زمانی که بحث پرده نقره ای به میان آید آن موقع برتری نسبی با مارول است که در چند سال اخیر واقعا فیلم های خوبی برای آن ساخته شده
    اما سه گانه بتمن ساخته کریستوفر نولان را هم به این سادگی ها نمی توان فراموش کرد.

  3. علی

    توی شخصیت های هر دو کمپانی مواردی هست که غیر ممکن نیستن وجودشون.
    مثلا بتمن تجهیزات بالا و توانایی مبارزه داره.هر فردی میتونه بتمن باشه.تخیلی نیست.دقیقا مثل آیرون من.در آینده نزدیک شاید بشه آیرون من رو ساخت.
    اگه بخوام بین این دست از شخصیت ها مقایسه داشته باشم انتخاب من دی سی هست.
    اما یه سری شخصیت ها تخیلی هستن.مثل سوپرمن یا اسپایدر من.شخصیت هایی که هیچ وقت ممکن نیست بوجود بیان.
    بین این شخصیت ها من مارول رو یکم بیشتر می پسندم.

  4. امید

    dc بهتر فقط از نظر داستان ولی فیلمهای marvel جذاب تره

  5. sheriii

    دی سی جز سوپر من . بتمن . فلش چیزه باحالی نداره بقیه همه بی خودن

  6. sheriii

    ماااارولللل خیلی خیلی خوببهه اون دیسی از اون اول بی تنوع هو سرد بود الانم که داره مثل اونجر اسکی میره بازززززز

    1. محمد

      دیسی از اونجرز اسکس میره؟ یا اونجرز از جاستیس لیگ کپی کرد؟
      تا حالا به اسماشون دقت کردی؟

      1. e

        کدوم موفق شد؟؟

  7. mahdi

    واقعا سخته بین dcوmarvelیکی رو انتخاب کرد هر دوشون عالین

  8. سام

    هر دو اصلا نمیشه انتخاب و یا تبعیض کرد

    عالیند.

    1. سالار

      البته من بیشتر شخصیتهای Nickelodeon رو دوست دارم با خاطرات دوران بچگی TMNT

  9. حمید

    من دی سی رو بیشتر دوست دارم
    هر دو هم شخصیت های دوست داشتنی دارن و هم شخصیت های رو اعصاب!
    در کل مارول دنیاش رنگی تره و متنوع تر و همه پسند تره. ولی دنیای دی سی تاریکتر
    شخصیت های مارول معمولا از نظر فیزیکی قدرت خاص و عجیب غریبی دارند ولی شخصیت های دی سی خیلی عمیق ترند و جدا از قدرت فیزیکی از نظر درونی و روانی هم پرداخت شدن و یه جورایی فلسفه ای دارند برای خودشون. به خصوص ضد قهرمان های دی سی خیلی جذاب ترن.

    البته باید قبول کنیم فیلم هایی که مارول میسازه بهترن ولی فیلمایی که از دنیای دی سی ساخته میشه معمولا خیلی سطحی ساخته میشه به خصوص این اواخر (کاری با نولان ندارم!) نمونه ش بتمن در مقابل سوپرمن که فاجععه ای بود. در حالی که دنیای دی سی خیلی جا برا کار داره!

  10. شایان

    مارول قهرماناش بیشتر به دل آدم میشینن،ولی فیلم هاش همیشه فقط انفجار های بزرگتر از قبلی داره…یه گروهو به جون اونیکی بنداز…تمام!
    دی سی یکم سخته با قهرماناش خو بگیری،ولی فیلم هاشون(به غیر از BVS !)عالین! به خصوص هیچ فیلمی از مارول به سه گانه بتمن نمیرسه.
    در کل دوتاشون رو میپسندم ولی توی دلم همیشه یه جایی واسه Dead pool هست! ؛)

    1. علی مشهدی

      فیلمی مثل جنگ داخلی درسته مبارزه های بزرگی داشت ولی بسیار احساسی بود
      در مورد همه فیلم ها مورد جنگ و انفجار های بزرگتر صدق نمی کنه

  11. آرلن

    خب، اینها کمیک های دوران کودکی ما هستن که ما اوایل بصورت کتاب و مجله آنها را دنبال میکردیم. اگه بخوایم روی شخصیت های آنها صحبت کنیم باید بگم که DC شخصیت های غنی تری دارد، بیشتر شخصیت های DC دارای گذشته (تولد شخصبت) جالب تری نسبت به مارول هستن انصافا . ولی اگه کسی کتاب های این دو شرکت کمیک رو نخونده باشه و فقط به فیلم های آنها اکتفا کنه ! اره مارول روی شخصیت های خودش برای فیلم سازی مخصوصا این اواخر خیلی سرمایه گذاری کرده ولی اگه باور دارین فیلم های مارول همشون گیشه ای هستن و بدون محتوای غنی+ فروش زیاد !!! ولی DC فیلم های کمتر ولی جالب تری ساخته.دی سی به ذات شخصیت هاش خیلی خیلی وفاداره حتی تو فیلم ها هم (به جز BVS ) این رو میشه به وضوح دید. من وقتی بچه بودم کتاب های شخصیت های DC رو بیشتر دوست داشتم . اگه به ۱۵ سال پیش برگردیم DC شخصیت های دوست داشتنی تری داشت ولی این اواخر بخاطر حجم فیلم های مارول (البته بی محتوا) توانسته جای خودش رو محکم کنه ! من به شخصه بتمن و جوکر و بعدش ایرونمن رو بیشتر از بقیه دوست دارم

  12. اشکان عقیلی

    از نظر من دی سی بهتره چون قدرتهای قهرمانهای مارول بیش از حد اغراق شده هستند اکثرا ولی توی دی سی کمتر این قضیه مشاهده میشه.مثال بارزی که میشه واسه این قضیه زد بتمن هست از دی سی و هالک از مارول.از نظر من داستانهای دی سی یکم استخوانبندی محکمتری دارند.

    1. علی مشهدی

      دوست من نباید هالک رو با بتمن مقایسه کرد هالک رو باید با دومزدی مقایسه کرد

    2. امیر حسین

      داداش داری اشتباه میزنی! اتفاقا تو قدرت های قهرمانی دیسی خیلی اغراق شده مثل سوپر من که منظومه شمسی رو جابه جا میکنه تا اونجایی هم که توانستند قدرت کردن توش و از هر جاش یه چیزی در میاد تنها نقطه ضعفش یه سنگ که اگه بخوای پیدا کنی انگار داری تو انبار کاه دنبال سوزن میگردی.یا مثل گرین لنترن . ولی تو مارول سعی شده فقط روی یه قدرت تمرکز بشه. تو احتمالا فقط بتمن رو دیدی.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما