شما بگویید: DC یا Marvel؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مجادله‌ی بین طرفداران مجموعه کمیک‌های «مارول» (Marvel) و «دی‌سی» (DC)، دعوایی است که نزدیک به هشتاد سال قدمت دارند. درست مثل AMD و Intel یا کوکا و پپسی، این دو شرکت بزرگ ناشر کتاب‌های مصور هم سال‌ها است که با هم رقابت دارند. عده‌ای از طرفداران کمیک‌ها، مارول را می‌پسندند و عده‌ای دیگر، دی‌سی را. این شرکت، دنیایی برای خود ساخته‌اند؛ دنیایی که تمام اتفاقات و داستان‌های کمیک‌های‌شان در آن اتفاق می‌افتد. منظورمان این است: هر اتفاقی که در کمیک‌های مارول روی می‌دهد، در «دنیای مارول» (Marvel Universe) جای می‌گیرد و هر داستانی که در کمیک‌های دی‌سی روایت می‌شود، در «دنیای دی‌سی» (DC Universe).

این دنیاهای بزرگ و قدیمی، شخصیت‌های خودشان را دارند؛ قصه‌ی خودشان را تعریف می‌کنند و از همه مهم‌تر، طرفداران دوآتشه‌ای برای خودشان دست و پا کرده‌اند. برای مثال، دنیای دی‌سی قصه‌هایی تیره و تاریک‌تر از مارول دارد و برخی کمیک‌های‌اش، مخاطب بزرگ‌سال دارند؛ از سوی دیگر تنوع قهرمان‌ها و گروه‌های قهرمانی مارول بیشتر از دی‌سی است.

بیاید قبل از هر چیز، نگاهی به معروف‌ترین شخصیت‌های دو دنیای مارول و دی‌سی بیاندازیم.

شخصیت‌های محبوب و معروف دنیای مارول، از این قرار هستند:

Marvel

  • Iron Man
  • Captain America
  • Hulk
  • Thor
  • Spider-Man
  • Wolverine
  • Deadpool
  • Doctor Doom
  • Red Skull
  • Loki
  • Magneto
  • Daredevil

دنیای مارول، گروه‌های قهرمانی بزرگی هم دارد، مثل:

Marvel-Avengers_1

  • The Avengers
  • X-Men
  • Fantastic Four
  • Guardians of the Galaxy

شخصیت‌های معروف دنیای دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC

  • Superman
  • Batman
  • Wonder Woman
  • Green Lantern
  • The Flash
  • Aquaman
  • Harley Quinn
  • Joker
  • Lex Luthor
  • Catwoman
  • Deathstroke
  • General Zod

برخی تیم‌های کمیک‌های دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC-Justice-League_2

  • Justice League
  • Teen Titans
  • Green Lantern Corps
  • Batman and Robin

قهرمان‌هایی که همه جور قدرت دارند و در دنیای‌شان، شکست‌ناپذیر و نامیرا محسوب می‌شوند، در کمیک‌های دی‌سی کم پیدا نمی‌شوند. از طرف دیگر، قهرمان‌های مارول بیشتر قدرت‌هایی دارند که روی یک عنصر خاص تمرکز می‌کند.

به لطف مجموعه‌های سینمایی مارول و دی‌سی، قهرمان‌های این دو شرکت امروزه بسیار شناخته شده هستند؛ طوری که بزرگ‌ترین فیلم‌های هالی‌وودی و پرفروش‌ترین آن‌ها را فیلم‌های دی‌سی و مارول تشکیل می‌دهند.

می‌خواهیم در قالب مطلب «شما بگویید»، از شما بخواهیم تا دنیای دی‌سی و مارول را در مقابل هم قرار دهید. مطمئنا شما هم مثل ما و بسیاری از طرفداران این شخصیت‌ها، از بین این دو دنیا و قهرمان‌های‌شان، یکی را به عنوان دنیای محبوب خودتان انتخاب می‌کنید.

از دلیل خودتان برای پشتیبانی و دفاع از دی‌سی یا مارول بگویید. برای ما و دیگران بگویید که کدام دنیا را می‌پسندید و چرا.

دنیای کمیک‌های دی‌سی یا مارول، بالا و پایین‌های زیادی داشته‌اند، اتفاقات زیادی در آن‌ها روی داده است و این همه تناوب، مورد علاقه‌ی همه‌ی ما نبوده است؛ برخی ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های مارول، تایم‌لاین‌های مختلفی پیش می‌آید و قصه‌ها را بدون هیچ منطقی به یکدیگر ربط می‌دهد، خوش‌شان نیاید، برخی دیگر هم ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های دی‌سی، قهرمان‌های بزرگ می‌میرند و به خنده‌دارترین حالت ممکن دوباره زنده می‌شوند، راضی نباشند.

به این سوال ما پاسخ بدهید که بالاخره کدام قهرمان‌ها و قصه‌های‌شان بهتر است: دی‌سی یا مارول؟



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۷۵ دیدگاه
  1. محمد رضا

    مارول هم تر کمیک هاش هم تو فیلم هاى سینمایش خیلى بهتره از DC

  2. FEIZ

    انتخاب بین ایندو تا زمانی که
    ریز و بم این دو کمپانی رو تا حدودی ندانستیم
    و
    کمیک های دوره های مختلفش رو تا حدودی نخوندیم
    و
    شخصیت ها و تاثیرات این شخصیت ها و این دو کمپانی رو ندانستیم
    و…
    کاملاً اشتباهه.
    متاسفانه الان بیشتر افرادی که اینجا نظر میدن و تو این نظر سنجی شرکت میکنن، نظر و انتخابشان برگرفته و متاثر از فیلم های کمیکی اخیر (MCU و DCEU) و سه گانه نولان و…(و⬇) است نه خود کمیک (در این نظر سنجی و در کل، در ایران، خیلی معدود افرادی پیدا میشن که از روی اطلاعاتی که از منبع معتبر و خواندن کمیک های این دو کمپانی بدست آوردن، نظر خودشون رو اعلام میکنن).
    این مورد در ایران، بیشتر از بقیه کشور ها وجود داره چون متاسفانه (⬆) افرادی و گروه هایی و چنل هایی و سایت هایی در ایران وجود دارند که با تعصبی ویرانگر و… از اطلاعات کم بقیه سوءاستفاده کرده و هر مضخرفی رو وارد ذهن این افراد میکنن.

  3. قلی

    اگر تاریخچه شخصیت های مارول و دی سی رو نگاه کنید, اغلب شخصیت های دی سی به مراتب قدیمی تر از مارول هستند. مثلا شخصیت ددپول در حقیقت شخصیت دث استروک دی سی هست که چندین سال بعد از اون اومده, جالبه که دث استروک اسمش اسلید ویلسون هست (توی سریال ارو هم اسلید رو میبینید) و اسم ددپول وید ویلسون!
    اما توی چند سال اخیر مارول توی ساخت فیلم و سریال بهتر از دی سی کار کرده, مخصوصا تو ساخت فیلم. نمونه اش جنگ داخلی مارول رو مقایسه کنید با بتمن علیه سوپرمن دی سی, یکی عالی و اون یکی خیلی ضعیف.
    در کل انتخاب من دی سی هست. اگرچه از بین شخصیت های مارول هم بعضی ها رو خیلی دوست دارم, مخصوصا استیو راجرز یا همون کاپیتان آمریکای خودمون رو.

  4. احسان

    بنظرم نمیشه ب صورت کلی گفت مارول بهتره یا DC
    بعضی شخصیت ها هستن مثل Superman – Batman -joker-green arrow ک هرکدومشون بسیار بسیار قوی طراحش شدن
    در طرف دیگه مارول هم Spiderman – Venom -deadpool-dared evil رو داره
    ولی بنظرم چه در صنعت Game چه در صنعت سینما یا TV series اکثرا DC قویتر بوده
    هیچوقت نمیشه گفت شخصیت های کدوم بهتره
    اما اگه بخوایم بگیم کدوم یکی از این شرکت ها از پتانسیل شخصیت هاش بیشتر استفاده کرده ، قطعا DC
    سریال های موفقی مثل Arrow – flash
    سری فیلم هایی که برای Batman ساخته شده
    در بازی ب کمک WB سری موفق Arkham برای بتمن
    و…
    اما هیچوقت Marvel به گرد پای DC توی گیمینگ نرسیده ، چ سری ناموفق Xmen چ حتی بازیهایی با متای فاجعه برای Spiderman تا الان
    از نظر سینمایی هم فقط از شخصیت spiderman درست استفاده شده و باقی ب هیچ وجه استاندارد کافی رو نداشتن مخصوصا شخصیت Iron man ک تقریبا نابودش کردن
    شخصیت محبوبی مثل هالک رو هم با تعداد کم فیلم هاش از ذهن ها بردن و بجای پرداختن ریز ب شخصیتش توی سری Avengers کمرنگ و بی محتواش کردن
    با این حال بازم حیفه ک بگیم مارول بده
    یجورایی اگه از ۱۰ بخوامی نمره بدیم
    DC در مجموع گیمینگ و سینما و سریال نمره ی ۸ از ۱۰ رو داره
    و مارول ۶ از ۱۰

    1. علی مشهدی

      در مورد گیم قبول دارم
      البته بازی های اسپایدر من هم خوب بودن
      ولی فیلم های کاپیتان آمریکا و مرد آهنی و اونجرز خیلی خوب بودن
      مارول فوق العاده روی برنامه کار می کنه و فیلم های دکتر استرنج و بلک پنتر و کاپیتان مارول و اللخصوص اسپایدر من در آینده عالی خواهند بود
      در مورد سریال مارول هم خیلی خوب بوده و جسیکا جونز و درداویل رو داره در آینده هم دفندرز و لوک کیج و آیرون فیست

    2. سام

      دوست عزیز البته DC تو سریال و فیلم بسیار ضعیف کار کرده
      سری بتمن تنها سری خوش ساخت تاکنون بوده ولی مارول بسیار موفق بوده

      ناگفته نماند سریال مارول Daredevil از شبکهNetflix یکی از موفقترین و بهترینهاای سریالهای کمیک است سریالی که از تمام سریالهای ساده و قبال پیشبینی و تینیجری DC بسیار موفق تر بوده حتما ببینید نوع داستان, خشونت داستان, درد قهرمان و درد مردم بیشتر تو این سریال کار شده است.
      این سریال یک سریال آبکی با موضوع و سناریو کودکانه نیست و موضوع آن بسیار با هدف و اشاره به ظلم جامعه کنونی دارد.

  5. سهیل

    با اختلاف زیاد میشه مارول رو انتخاب کرد
    من علاقه زیادی به دیدن فیلم دارم برای همین همیشه دنبال فیلم های مختلف میرم برای مثال از اولین قسمت سوپر که خیلی ازمن بزرگتره رو دیدم تا حالا ولی اگه دقت کنید فیلم های دی سی داخل چند نسخه اخرش هیچ کاری رو داستان بازی نکرد و فیلم همون روند قدیمی رو طی کرد که یک ابر قهرمان یه اتفاق واسش می افته بعد تا اخر فیلم هم اون رو بر طرف و داستان فیلم و میبنده وای مارول کاملا متفاوته مثلا میتونم فیلم کاپیتان امریکا : جنگ داخلی اشاره کنم که مارول یه خلاقیت جالب رو زد که ابر قهرمان های این شرکت دو دسته شدند و مقابل هم قرار گرفتن و این میتونه ارزو ی خیلی ها رو بابت کی قویتره و از این دست عقیده ها رو بر طرف کنه و جدا از داستان تموم نشدنی و جذاب مارول میشه به شخصیت های فوق جذابش اشاره کرد که از یک ابو هت خاصی برخوردارند که داخل هیچ کدوم از شخصیت های اصلی دی سی نمیرسه مثلا الترون واقعا یه کار خاصی بود که هیچ جایی مثل اون تا حالا نبود و… صد تا دلیل دیگه که برتری مارول رو نسبت به دی سی میرسونه

    1. BEREN

      فقط از نظر فیلم ها نمیشه گفت مارول بهتره

  6. PEDEZA

    مطمئن باشید که DC Comics خیلی بهتر از ماروله
    به شخصه خودم هم با مارول حال می کنم هم با دی سی
    ولی می دونید مشکل مارول چیه، اینه که اولا شخصیت های منفی اش به پای شخصیت های منفی دی سی نمی رسه ، مثلا شما لکس لوتر را نگاه کنید. به معنای واقعی کلمه Crazy. یا به جوکر نگاه کنید فوق العاده است.
    نکته اینه که توی مارول ابر قهرمانا یه قدرتایی دارند و با یه سری مشکلات دست و پنجه نرم می کنند اما تو دی سی واقعا اون ابر قهرمان از ذهنشم هم استفاده می کنه (به فیلم Batman the Dark Knight مراجعه کنید متوجه میشید چی میگم)
    دوما این که مارول خیلی از داستاناش واقعا بچه گانه است ولی به بتمن در دی سی نگاه کنید فوق العاده است the Dark Knight چهارمین فیلم در لیست IMDB هست و همچنین امتیاز ۹.۰ داره اما یه همچنین موردی را توی مارول نمیشه دید.
    در یک کلام فقط دی سی

    1. علی مشهدی

      در مورد بچه گانه بودن اینو بگم که خیلی ها مثل ما مورداک و جسیکا جونز بزرگسالانه اند و در مورد بد مَن ها هم گرین گابلین و دکتر دووم در حد لوتر و جوکر هستن

  7. امیر

    به نظر من DC قطعا بهتره.دلایل زیادی هم وجود داره،یکیش اینکه شخصیت های منفی توی دنیای DC به اندازه ی شخصیت های مثبت طرفدار دارن،دلیلش هم اینه که روی این شخصیت ها به اندازه قهرمان ها کار شده مثلا یکی مثل جوکر برای خودش یه دنیایی داره در حالی که شخصیت های منفی Marvel چنگی به دل نمی زنند.
    دنیای DC یه دنیای تیره تر و بزرگانه تره نسبت به دنیای Marvel که یه جورایی بچگانه ست،مخصوصا الان که حق ساخت فیلماش ماله Disney.
    نظر شخصی من هم اینه که قهرمان های DC جالبترن و داستان های جالب تر و هیجان انگیزتری دارن.در کل Marvel بیشتر به درد بچه ها می خوره ولی سریال Daredevil عالیه و خشونت خیلی زیادی داره از لحاظ خشونت از همه ی فیلم های قهرمانانه بهتره،پیشنهاد می کنم ببینید.

    1. علی مشهدی

      اصلا قبول ندارم مارول بچه گانس
      سریال های مارول بسیار دارک و بزرگ سالانه اند
      همین طور بعضی از فیلم ها مثل همین جنگ داخلی (البته تا حدی)

    2. سام

      بله Daredevil فوق العاده است بهترین بازی بازیگران فیلمنامه خشونت و درد قهرمان و مردم به خوبی قابل ملموس هست.

  8. محمدرضا

    معلومه مارول و دی سی نه !
    ولی چرا ؟
    خیلی از کسایی که دی سی رو دوست دارند علاقه خیلی زیادی به بتمن دارن و یکی از دلایل محکم شون برای اینکه دی سی بهتره بتمن هستش اما ایا بتمن با تمام اون سوپر هیرو هایی که قدرت ماورایی و شگفت انگیز دارن فرق نمیکنه ؟ بتمن بدون هیچ قدرت خاصیه و یه فرد عادیه دقیقا مثل قهرمانای مارول مثل تونی استارک یا ناتاشا (بیوه سیاه) یا چشم شاهین یا فالکون . و اینکه یه سری قهرمان با قدرتای خاص هم هستن که اونقدرا هم قدرتای خدایی ندارن مثل مرد عنکبوتی یا کاپتان امریکا و در نهایت اینکه قهرمانای مارول نقطه ضعف های زیادی دارن و این باعث میشه که احتمال شکیت خوردن شون بالا بره و فراز و نشیب داستانو زیاد کنه

  9. ایمان

    از لحاظ سینمایی واقعا مارول بهتره ولی سریال های دی سی خیلی خوبن

  10. سالار

    جواب که معلومه مارول چرا؟
    ۱- مارول شخصیت هاش پر قدرت تر و واقعی تر اند ولی دی سی نه ( ی مثال بعضی ها بر عکس حرفه منو گفتن ولی من با ی سوال جوابشونو میدم شما بین هالک و سوپر من کدومو عجیب تر و غیر واقعی تر میبینید هالک گنده وسبز میشه ولی سوپر من از چشماش اشعه ی ایکس شلیک میشه!!!)
    ۲- داستان های مارول بیشتر به هم ربط دارن ومثل ی پازل بزرگ میمونه که تو هر قسمت ی تیکش پیدا میشه ( مثل داستان انتقام جویان ۳ و ۴ که قراره اتفاق اصلی بیوفته)
    ۳- من کلا از دی سی خوشم نمیاد مشکلی دارید نظر بدید 🙂

    1. FEIZ

      خیلی ممنون که با توجه به خود کمیک داری انتخاب میکنی و نظر میدی.
      بحث سر اصل دو کمپانی یعنی دنیای کمیک های دو کمپانیه (خود کمیک نه مشتقات برگرفته شده ازش، مثل) نه دنیای سینمایی و تلویزیونی و…

    2. علی

      خوب هر کی که گنده و سبز میشه که قوی نیس اگه میخوای به اندازه ایراد بگیری برو به تور گیر بده درکل از لحاظ قدرت معلومه سوپر من اوله به نظر من که واندر وومن راحت هالک حریف چه برسه سوپر من

    3. SINA

      کاملا مخالفم

  11. Abolfazl

    Marvel
    Avengers

  12. دانیال خسروی

    من نمیتونم هیچ ابر قهرمانیو با بتمن عوض کنم به خاطر احترام به بتمن DC رو بیشتر قبول دارم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما