شما بگویید؛ اینترنت ADSL یا TD-LTE؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
اینترنت ADSL یا اینترنت TD-LTE

این هفته قصد داریم در مطلب «شما بگویید» به یکی از مهم‌ترین اجزای زندگی مدرن بپردازیم: اینترنت. اینترنت به عنوان بستری برای ارتباط، تحصیل، سرگرمی، تجارت و انجام بسیاری از امور روزمره، به بخشی جدانشدنی از زندگی همه‌ی ما تبدیل شده است. امروز برای بسیاری از ما کیفیت و سهولت دسترسی به اینترنت همان‌قدر مهم است که زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و خیابان‌های خوب شهر را جزئی از یک زندگی راحت می‌دانیم. بنابراین انتخاب یک شیوه‌ی مناسب برای اتصال به اینترنت می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی ما داشته باشد. هر چند گسترش شبکه‌های موبایل کمک کرده تا همیشه و همه‌جا به اینترنت متصل باشیم، ولی همچنان اکثر ما به یک اتصال اینترنت پایدار، سریع و ارزان در خانه یا محل کار نیاز داریم. اگر همین امروز قصد داشته باشید برای خانه یا محل کار خود اینترنت ثابت تهیه کنید، دو انتخاب اصلی خواهید داشت: ADSL و TD-LTE. در ادامه با هم نگاهی به محاسن و معایب هر کدام از این دو انتخاب می‌اندازیم. با مقاله‌ی ما همراه باشید و در پایان با رفتن به بخش نظرات، به ما بگویید انتخاب شما چیست: اینترنت ADSL یا TD-LTE؟

دو تکنولوژی ADSL و TD-LTE تفاوت‌های فوق‌العاده زیادی با هم دارند. البته ما در این مقاله قصد نداریم درگیر جزئیات فنی شویم. مهم‌ترین تفاوت فنی این دو تکنولوژی این است که ADSL بر مبنای نقل و انتقال اطلاعات روی سیم‌ها مسی از طریق خطوط تلفن ثابت کار می‌کند، ولی TD-LTE بر پایه‌ی شبکه‌های موبایل نسل چهارم توسعه یافته. بنابراین از همین ابتدا می‌توان برخی از محاسن و معایب این دو تکنولوژی را متوجه شد. برای استفاده از ADSL لزوما به یک خط تلفن ثابت نیاز دارید. TD-LTE شما را از خط تلفن ثابت بی‌نیاز می‌کند، ولی برای استفاده از آن لازم است محل مورد نظر شما در منطقه‌ی تحت پوشش شبکه‌ی TD-LTE قرار داشته باشد. خوشبختانه پوشش شبکه‌ی TD-LTE در ایران رو به گسترش است ولی همچنان خط تلفن ثابت ضریب نفوذ بیشتری دارد.

البته با در اختیار داشتن خط تلفن ثابت هم کار برای استفاده از ADSL تمام نشده است. به برخی دلایل فنی گاهی امکان راه‌اندازی اتصال اینترنت ADSL روی برخی از خطوط ثابت وجود ندارد. حتی اگر جزو این دسته هم نباشید ممکن است به دلیل پر بودن پورت‌ها در مرکز مخابراتی محل مورد نظر، امکان استفاده از ADSL را نداشته باشید. اگر خوش‌شانس باشید و با هیچ‌کدام از این موانع روبرو نشوید، لازم است برای اتصال به اینترنت از طریق ADSL ابتدا مدارکی مانند کد ملی صاحب خط و آخرین قبض پرداخت شده را برای ISP مورد نظر بفرستید. در این مرحله هم ممکن است گاه تا چند ماه در صف تایید مدارک و انتظار برای رانژه شدن خط از سوی مخابرات بمانید.

در سوی مقابل خریداری و راه‌اندازی اتصال اینترنت TD-LTE به مراتب سریع‌تر و آسان‌تر است. تنها کافی است از قرار داشتن در منطقه تحت پوشش مطمئن شوید و پس از آن به صورت آنلاین یا حضوری نسبت به تهیه مودم، سیم‌کارت و اشتراک TD-LTE از یکی از ارائه‌دهندگان این سرویس اقدام کنید. بلافاصله پس از دریافت می‌توانید سیم‌کارت را در مودم قرار دهید و اتصال شما فعال خواهد بود. نکته‌ی مهم دیگر این که اگر زمانی قصد تغییر محل کار یا خانه‌ی خود را داشته باشید، برای دریافت مجدد اتصال اینترنت ADSL باید تمام مراحل را از نو طی کنید؛ ولی امکان جابجا کردن مودم TD-LTE در کل مناطق تحت پوشش این سرویس وجود دارد.

اینترنت ADSL یا اینترنت TD-LTE

تکنولوژی ADSL از آنجا که قدمت بیشتری دارد و برای نقل و انتقال اطلاعات با محدودیت‌های شبکه‌ی کابلی روبرو است، نسبت به TD-LTE حداکثر سرعت کمتری را می‌تواند ارائه کند. آخرین نسل از ADSL که با نام ADSL2+ شناخته می‌شود، در بهترین حالت می‌تواند سرعت دانلودی حدود ۲۵ مگابیت در ثانیه داشته باشد. این در حالی است که تکنولوژی TD-LTE امکان پشتیبانی از سرعت‌هایی تا چند برابر بیشتر را دارد. البته در عمل عوامل مختلفی باعث می‌شود که کاربران سرعت‌های کمتری را تجربه کنند.

سرعت، کیفیت و پایداری اینترنت ADSL به زیرساخت‌هایی نظیر عمر تجهیزات مخابراتی، شبکه‌ی کابلی، فاصله‌ی کاربر تا مرکز مخابرات و حتی سیم‌کشی داخلی ساختمان بستگی دارد. در حال حاضر بالاترین سرعت اینترنت ADSL در ایران ۸ مگابیت در ثانیه است. البته تجربه نشان داده که کیفیت و سرعت اتصال اینترنت ADSL می‌تواند در مراکز مخابراتی و محل‌های مختلف بسیار متفاوت و گاه کمتر از این رقم باشد.

در تکنولوژی TD-LTE هر فرستنده می‌تواند سرعتی برابر با ۱۰۰ مگابیت در ثانیه یا بیشتر را تامین کند. این ظرفیت بین تمام مشترکان متصل به آن فرستنده توزیع می‌شود. علاوه بر تعداد مشترکین، طبیعتا میزان فاصله از فرستنده هم روی سرعت اتصال TD-LTE تاثیر دارد. در مجموع طبق تجربه‌ی ما، در حال حاضر سرعت دانلود در تکنولوژی TD-LTE حتی در شرایط نه چندان مطلوب هم می‌تواند با یک اتصال ADSL مناسب رقابت کند. همچنین سرعت واکنش پینگ (Ping Response Time) پایین و پایدار در تکنولوژی TD-LTE آن را برای مصارف خاصی مانند بازی‌های آنلاین مطلوب می‌کند. البته طبیعتا اگر خارج از ناحیه‌ی پوشش مطلوب شبکه باشید ممکن است با ناپایداری‌هایی روبرو شوید.

در گذشته‌ای نه چندان دور، هزینه‌ی کمتر یکی از محاسن اینترنت ADSL نسبت به شیوه‌های مرسوم دیگر محسوب می‌شد. ولی با رشد و توسعه‌ی تکنولوژی و شبکه‌های موبایل، هزینه‌های اینترنت بی‌سیم به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر هزینه‌ی هر گیگابایت اینترنت TD-LTE بسته به میزان مصرف چیزی در حدود ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان خواهد بود که تقریبا با هزینه‌ی اینترنت ADSL برابر است. البته با توجه به پشتیبانی TD-LTE از سرعت‌های بیشتر می‌توان این تکنولوژی را مقرون به صرفه‌تر تلقی کرد.

نظر شما در مورد محاسن و معایب دو تکنولوژی ADSL و TD-LTEچیست؟ در حال حاضر از کدام تکنولوژی اینترنت ثابت استفاده می‌کنید؟ تجربه‌ی استفاده از کدام‌یک از این دو تکنولوژی را داشته‌اید؟ در بخش نظرات می‌توانید تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید و دلایل خود را برای ترجیح دادن هر تکنولوژی بیان کنید. از اینجا به بعد شما بگویید؛ اینترنت ADSL یا TD-LTE؟

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۱۷ دیدگاه
  1. علی

    سلام
    من از اولین مشتریان وایمکس ایرانسل هستم که اوایل بسیار خوب بود ولی در ادامه با پر شدن شبکه به مشکل برخوردم و این اواخر با هزینه هنگفت داشتم سرعت و کیفیت کاملا بی خودی دریافت می کردم ولی خاصیتی که داشت این بود که همه جا آنتن داشتم یعنی اینترنت ضعیف رو همه جا داشتم مثلا در رامسر یا پردیس و…
    بعدا که محل زندگی در تهران به پاسداران انتقال پیدا کرد به علت وجود آنتن مرکزی در ساختمان چند روزی است که سوئیچ کردم به adsl که فعلا بسیار راضی هستم چون سرعت ۷مگ برای دانلود و ۴۰۰ کیلو برای آپلود رو برام مهیا کرده و با توجه به اینکه در جشنواره پارمیک تعرفه یک ساله ۱۲۰ گیگ خریداری کردم با قیمت ۱۲۰ هزار تومان، بسیار راضی هستم در این چند روز، هم سرعت خوب و پایداری دارم و اصلا با وایمکس قابل مقایسه نیست حتی افرادی که با موبایل با سرعت ۴g دانلود می کردند وقتی به اینترنت من متصل میشوند و دانلود می کنند اقرار می کنند سرعت adsl من بیشتر است.
    در ضمن با توجه به اینکه یک هفته است که ایرانسل طرح تعویض رایگان مودم های وایمکس با td-lte رو گذاشته من وایمکس خودم رو عوض کردم و فقط ۴۸هزار تومان بابت تعرفه و ۲ هزار تومان برای پیک دادم و مودم td-lte با یک سیم کارت usim که فقط مخصوص اینترنت td-lte است دریافت کردم. البته با توجه به اینکه من در محدوده سبز پر رنگ هستم بیش از یک چراغ آنتن روشن نیست،یعنی قدرت سیگنال زیاد نیست و حدود ۲ مگ داره سرعت میده که شاید بستگی به خانه من داشته باشه که محیط اطرافش بسته است ولی پیشنهاد می کنم که حتما در طرح تعویض ایرانسل شرکت کنید چون هرچی باشه از وایمکس بهتره. هم به مرور محدوده پوشش دهی td-lte بیشتر خواهد شد و از طرفی نداشتن اینترنت بهتر از داشتن اینترنت با سرعت محدود و بی کیفیت است(البته نظر منه).فقط توجه داشته باشید td-lte در جاهایی که خارج محدوده باشه اصلا آنتن نداره و اصلا اینترنت نمیده. فکر نکنید مثل موبایل از ۴g به ۳g یا ۲g و… سوئیچ می کنه و فقط اینترنتتون ضعیف میشه …اینجوری نیست…. td-lte یا توی محدوده هست و اینترنت دارید و یا نیست و اینترنت ندارید.
    یا حق

  2. علیرضا عالی

    ۱- اولین نکته اینه که اینترنت ADSL رو از کجا تهیه کردید؟ مخابرات؟ یا شرکت های دیگر!
    چون خطوط ما فیبر نوری هستش، اینترنت ADSL در انحصار مخابرات هستش و از هیچ شرکت دیگری هم نمی شه سرویس گرفت، ترافیک رو دوبله حساب می کنه و سرعت ۲Mbps بصور ثابت روی ۱۲۸kbps کار می کنه، برای من خیلی گرون بود.
    اما طرح های شرکت های دیگه خیلی خوب و به صرفه هستند که متأسفانه اگر فیبر نوری باشه باید فقط از مخابرات سرویس بگیریم.
    ۲- یک هفته است که به TD-LTE مهاجرت کردم، سرعت ثابت ۲۰Mbps رو دارم گاهی وقتا به ۳۰Mbps هم می رسه.میزان ترافیک هم خیلی منطقی مصرف می شه و قابل قبوله. از بسته های سه ماه استفاده می کنم برای هر ۳ ماه ۴۵ هزار تومان ! در صورتی که تو سیستم ADSL مخابرات برای هر ماه ۴۵ هزار تومان پرداخت می کردم.
    ۳- TD-LTE قابل جابجایی هستش، هرجا بخوام با خودم می برم و خیالم راحته که اینترنت خوب همیشه همراهم هست، و می تونم بسته هام رو ترکیبی استفاده کنم.

    1. Uniqueqorn

      سلام! میشه بپرسم شما کدوم منطقه هستید؟ چون من هم مین مشکل رو با اینترنت مخابرات دارم! منطقه دروس هستیم! و میشه بگید از کدوم شرکت اینتر نت TD-LTE گرفتید؟ ممنون میشم

  3. احسان

    با سلام
    دلیل اصلی هزینه های بالا td-lte ، عدم ارتباط مستمر (به عنوان یک گیمر به مشکل میخورم ) و نداشتن طرح های مناسب از جمله شبانه رایگان مشکلات اساسی td-lte هست .

  4. علیرضا

    سلام خسته نباشید

    به نظر من TD-LTE اینترنت خوبی هست ولی قیمتش یکم بالا هست در حال حاظر ADSL هزینه کمتری دارد برای کاربر های خانگی مناسب تر هست

  5. بهروز

    با سلام
    بنده به مدت یک سال از فناوری ADSL شرکت پیشگامان استفاده کردم و همون سرعت ۸ مگ رو دریافت میکردم و به خاطر ارزان بودنش نسبت به تکنولوژی های آن زمان مثل وایمکس , ازش راضی بودم . اما متاسفانه بعد از نقل مکان به نقطه ای دیگر از شهر که در اون نقطه کابل ها ”کافو نوری” شده بودن (یعنی یک سیم مسی به چند نفر داده میشه و به همین دلیل شرکت هایی غیر از مخابرات نمیتونن روی این خط ها اینترنت ارائه بدن) و من هم نمیخواستم به دلیل کیفیت پایین از مخابرات خرید کنم , مجبور بودم هزینه ی بسیار بالایی برای خرید مودم و طرح های گرونه ”وایمکس” پرداخت کنم (و این در حالی بود که سرعت حداکثر ۲ مگابیت به شما ارائه میشد) . اما در این دو-سه سال اخیر هم وایمکس مبین نت قیمت های طرح هاش رو پایین آورده و هم سرعت روزانه و مخصوصا شبانه رایگان خودش رو بالا برده و هم قیمت مودم هاش رو کم کرده و داره کاربرای خودش رو تشویق میکنه تا با یک هزینه پایین به TD-LTE این شرکت محاجرت کنند . البته حداکثر سرعتی که میخوان ارائه بدن ۴۰ مگابیت هستش ولی قیمتاشون خیلی مناسب هستش .
    در پایان اینکه مخابرات داره در اکثر شهر ها کابل مسی رو به کابل نوری تغییر میده و اینجوری ما میتونیم از تکنولوژی VDSL استفاده کنیم که قصد دارن سرعت های حداقل ۵۰ و ۱۰۰ مگابیت رو به کاربران ارائه کنن و شرکت مخابرات ایران رو از کابوس اینترنت باز ها به بهشت اونها تبدیل کنن .

  6. rahimjax

    این که رانژه کردن خط تلفن یک ماه طول بکشه خیلی الکیه . از زمانی که درخواست بدین تا راه اندازی اینترنت adsl نهایت نهایت یک هفتست . من که هر جا جا به جا شدم سه روزه وصل شدم .
    در مورد سرعت پوشش lte و این که چقد ثبات سرعت داره شک دارم چون وای مکس دارم میخوام جاش lte بگیرم ولی دو دلم . 🙁

    1. بهروز

      دوست عزیز رانژه کردن اونم در چند روز کاملا عادی هست البته تا وقتی که بخوای از شرکت های خصوصی مثل شاتل و صبانت و پیشگامان خدمات دریافت کنی … در بعضی مراکز مخابراتی که کمبود خدمات دارن و مخصوصا مناطقی که ارایه اینترنت انحصاری دسته مخابرات هستش و شرکت های خصوصی نمیتونن کاری کنن چند ماه هم امکان داره به درازا بکشه . البته در این سال های اخیر این مسئله تا حد زیادی حل شده .
      در مورد مهاجرت از WiMax به TD-LTE هم اصلا دو دل نباش . هزینه هاش نسبت به وایمکس کمتر هستش و درصورتی که در محدوده تحت پوشش قابل قبولی قرار داشته باشی سرعتش ۱۰ برابر هستش و اینجوری شبانه ی رایگان بهتری هم داری . پس اگر هزینه ی مهاجرت برات مهم نیست حتما این کار رو بکن .
      ADSL و WiMax و ۳G دیگه خیلی قدیمی شدن … دیگه کم کم باید بریم سمت VDSL (فیبر نوری) و ۴G …

  7. FarshaD

    سلام
    من اینترنت adsl دارم سرعت دانلودش در اکثر مواقع ۹ مگابیت بر ثانیه یا ۱.۲۵ مگابایت بر ثانیه هست
    از ساعت ۱ تا ۷ صبح شبانه رایگان داره که به راحتی معمولا هر شب تقریبا ۲۰ گیگ کاملا رایگان دانلود میکنم.
    در ماه ۷ گیگ حجم روزانه دارم و ماهی ۱۷.۵ هزار تومن پرداخت میکنم.
    فکر نکنم هیچ کدوم از طرح های TD LTE اینجوری باشه
    به خاطر شبانه رایگان هیچ وقت اینترنتم رو تعویض نمیکنم تا موقعی که بسته های بهتر در TD LTE ارائه بشه اما بعید میدونم همچین بسته هایی بیاد.

    1. تنها

      از سرویس چه شرکتی استفاده میکنید؟

    2. پارسا

      مطمئنی؟ چون با این کانفیگ قیمت میره بالا ۳۰ تومن. از کدوم شرکت سرویس گرفتی؟

      1. FarshaD

        سلام من از اینترنت مخابرات فارس ۲۰۲۰ استفاده میکنم. بسته ای که شرایطش رو توضیح دادم بسته تابستان ۹۳ سرعت ۲ مگابیت ۵+۲ گیگ حجم ماهانه ( البته سرعت دانلود همیشه بین ۸۰۰ تا ۱۲۵۰ کیلوبایت بر ثانیه هست ) از مزایاش پس پرداخت بودن هست و حجم شبانه کاملا نامحدود البته پس پرداخت بودنش ی بدی هم داره که کنترل مصرف کم میشه به طوری که من هر ماه حدودا ۱۸ گیگ حجم روزانه مصرف میکنم که میشه تقریبا ۴۳ تومن البته که اگر ۷ گیگ ماهانه استفاده کنم ۱۷.۵ میاد، این تعرفه دیگه اراعه نمیشه اما تعرفه مشابهش توی سایت bistnet.ir به نام تعرفه یاقوت هست که شبانه رایگان از ساعت ۲ تا ۸ صبح داره البته نمیدونم که سرعت و حجم شبانه اش مثل تعرفه من ۱.۲ مگ و نامحدود باشه. اگر در استان فارس هستید میتونید در سایت bistnet.ir یا با تماس با ۲۰۲۰ شرایط تعرفه یاقوت بپرسید.
        در آخر ببخشید که دیر جواب دادم پادکست رو الان شنیدم.

    3. Saeed

      دقیقا به همین خاطر هست که من فعلا از TD LTE خوشم نمیاد!

  8. سالار

    adsl ..چون قیمت بسته هاش به نسبت ارزون تره و در حال حاضر در دسترس تر از رقیبشه چون هنوز ۴g (حداقل) توی ایران فراگیر نشده

  9. Behnam

    پایداری و ثابت بودن کانکشن اینترنت کابلی را نمیتوان با lte مقایسه کرد.حداقل تو ایرانش که اینطوریه…lte بیش تر سرعت بالا داره ولی پایداری کم تری نسبت به کابلی داره…ولی در بعضی مواقع ping اینترنت lte از adsl بهتره چون موانع کم تری سر راهش قرار داره…کلا که نت ایران با این قیمت ها نسبت به خارج ترکیده…

  10. kiarash mahmoodi

    در حال حاضر هم از ADSL مخابرات و هم از TD-LTE ایرانسل استفاده می کنم . TD-LTE تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه سرعت دانلود و پینگ آن حدود ۲۲ ms می باشد. در کل سرعت بسیار بالا تری در مقایسه با ADSL ارائه میدهد. اما در گاهی اوقات به طور پیوسته و نگهانی ارتباط با شبکه قطع میشود اما سریع وصل می شود .
    در تستی که من انجام دادم این مودم در حرکت هم قابل استفاده می باشد و اتصال آن قطع نمی شود.

  11. محمد خوش‌نظر

    سلام
    من بعد از چندین سال استفاده از تکنولوژی ADSL2+ به TD-LTE کوچ کردم. با توجه استفاده‌ای که از TD-LTE داشتم باید بگم واقعا قابل مقایسه با ADSL نیست. شاید بشه گفت دیگه نسل جدید اینترنت همینه و کم کم بساط ADSL باید برچیده بشه. از لحاظ سرعت که اصلا بحثی توش نیست. اما از لحاظ پایداری در مواقعی میتونم بگم شاید ADSL پایدارتر بود و TD-LTE هم چون تازه پا به عرصه گذاشته باید بهش زمان داده بشه تا کاملا stable بشه. ولی در کل اگر بخوایم بگیم دیگه دنیای سرعت کیلوبایتی واسه ما ایرانیا به سر اومده و باید پا به دنیای مگابایت بگذاریم.

  12. فاضل

    هزینه TD-LTE بسیار بیشتره، هرچند که یه سری مزیت ها مثل وابسته نبودن به خط تلفن (که دیگه دردسر نویز خط و مرکز مخابراتی و …رو نداره) نسبت به ADSL داره. در کل نمی‌صرفه، گرون و محدوده واقعا بسته‌هاش.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما