شما بگویید؛ با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
حذف جک هدفون

بخواهیم یا نخواهیم ظاهرا عمر جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، حداقل در گوشی‌های موبایل، رو به پایان است. گوگل در زمان معرفی گوشی‌های پیکسل، مستقیما اپل را به دلیل حذف جک هدفون در آیفون ۷ مسخره کرد، ولی به نظر می‌رسد یک سال بعد خودش هم قصد دارد این پورت را در پیکسل ۲ حذف کند. کمپانی بزرگ دیگری نظر موتورولا حتی پیش از اپل اقدام به حذف کردن این پورت کرده بود و HTC هم در دو پرچم‌دار آخرش یعنی HTC U Ultra و HTC U11 دیگر از جک هدفون استفاده نکرده است. البته در این میان شرکت‌هایی مانند سامسونگ هم وجود دارند که با تولید پرچم‌دارانی مانند Galaxy S8 هنوز روی حفظ کردن این پورت پافشاری می‌کنند. در هر حال به نظر می‌رسد آینده مرگ جک هدفون را رقم بزند. ولی احتمالا حداقل تا چند سال دیگر هنوز کاربران حق انتخاب خواهند داشت. در «شما بگویید» این هفته قصد داریم نظر شما را در مورد آینده‌ی حذف جک هدفون از گوشی‌های موبایل بدانیم؛ پس با بیان دلایل خود بگویید، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟

جک ۳.۵ میلی‌متری صدا را می‌توان به جرئت قدیمی‌ترین پورت باقی‌مانده روی گجت‌های مدرن امروزی دانست. اجداد این پورت آنالوگ از قرن ۱۹ میلادی در بردهای سوییچ تلفن استفاده می‌شده‌اند. طبیعتا حذف شدن پورتی با این قدمت که امروزه به عنوان استانداردترین خروجی صدا تقریبا روی تمام گجت‌ها و وسایل صوتی و تصویری دیگر هم وجود تبعات چندان خوشایندی ندارد. درست است که اپل همراه با آیفون ۷ یک هدست لایتنینگ به شما می‌دهد و در جعبه سایر گوشی‌ها هم هدفون‌های USB-C قرار داده شده، ولی دیگر نمی‌توانید به راحتی از هدفون‌های قدیمی خود روی گوشی موبایلتان استفاده کنید؛ قطعا هیچ کس از دانگل هم خوشش نمی‌آید. حتی نمی‌توانید در هنگام شارژ کردن گوشی به موسیقی گوش دهید. علاوه بر این هدستی که با گوشی عرضه می‌شود هم تقریبا با هیچ گجت دیگری سازگار نیست. اگر هم هدست همراه گوشی خراب یا گم شود به راحتی نمی‌توانید یک هدست جایگزین برای آن بیابید.

حذف جک هدفون

با این اوصاف حذف کردن جک هدفون واقعا چه توجیهی دارد؟ به نظر می‌رسد حذف کردن این پورت بیشتر حرکتی رو به آینده باشد. در آینده‌ای که پورت USB-C به شکل فراگیر در تمام گجت‌ها به کار رود، طبیعتا هدفون‌های USB-C هم کاربرد بیشتری خواهند داشت. البته اپل با اصراری که در استفاده از پورت اختصاصی خودش روی آیفون دارد به این آینده دل نبسته است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در آینده همه چیز به سمت بی‌سیم شدن پیش برود. اپل با معرفی هدست‌های AirPods در واقع نگرشش در مورد جایگزین ایدئال جک هدفون را نشان داد. البته در حال حاضر اتصال صدای بی‌سیم بلوتوث هم وضعیتی کنایه‌آمیز دارد؛ چرا که جدیدترین و بهترین تکنولوژی بلوتوث روی گوشی‌های هوشمندی به کار رفته که هنوز جک هدفون هم دارند.

علاوه بر آنچه گفته شد، پورت‌های دیجیتالی مانند USB-C و لایتنینگ، در مقابل جک هدفون که یک پورت آنالوگ است، امکانات و قابلیت‌های بیشتری را هم فراهم می‌کنند. برای مثال امکان استفاده از هدفون‌های بسیار حرفه‌ای با DAC داخلی روی پورت‌های دیجیتال وجود دارد که کنترل بسیار بیشتری را روی شکل‌دهی صدا برای کاربر فراهم می‌کند.

با تمام این اوصاف شاید هنوز بسیاری از کاربران عادی ترجیح بدهند جک هدفون روی گوشی موبایل وجود داشته باشید. نظر شما چیست؟ اگر پیش از این گوشی‌هایی مثل آیفون ۷ استفاده کرده‌اند، چه تجربه‌ای از حذف شدن جک هدفون دارید؟ اگر هنوز گوشی موبایل شما از جک هدفون استفاده می‌کند، فکر می‌کنید حذف شدن آن چه تاثیری در زندگی روزمره شما خواهد داشت؟ به نظر شما آیا حذف شدن جک هدفون فراگیر می‌شود یا ممکن است اپل، موتورلا و HTC هم دوباره استفاده از آن را شروع کنند؟ در مجموع، با حذف جک هدفون موافقید یا نه؟



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۶۳ دیدگاه
  1. Arshia

    نه!!

  2. امین

    ۱۰۰% مخالفم چون همین که نمیتونم همزمان با شارژ گوشیم موزیک گوش بدم روی ایفونم یا بخوام هزینه کنم واسه سریهای جدید گوشیم که تبدیل جک ۳/۵ نداره داخل جعبش واقعا بی انصافیه این قضیه و شرکتها مخصوصا اپل برای درامد زایی روی محصولاتش جدیدشون دست به همه کاری میزنن این یعنی بی احترامی به مشتری من بخوام با هدفون خوبی که براش هزینه کردم تا لذت ببرم از موسیقی حالا بگردم و هزینه کنم برای تبدیل جک ۳/۵ کاش به نظر مشتری هم احترام بذارن و فقط فکر جیباشون نباشن

  3. امین

    اگر همزمان طراحی سیم شارژر رو طوری عوض میکردن که بشه همزمان با شارژ هدفون رو هم وصل کرد این مسئله قابل تحمل بود (مثل بعضی مدل های قدیمی سونی اریکسون) ولی الان این موضوع که موقع شارژ محدود شی خیلی اذیت میکنه

  4. علی اهتمام

    امان از این زندان طلایی
    چند سال پیش نوکیا احساس کرد جک۳.۵ جای زیادی گرفته رو چند سری گوشی به ویژه سری های مخصوص موسیقی (۵۶۱۰ و امثالهم) جک رو به ۲.۵ تبدیل کرد همه چیزشم عالی بود ولی نتونست این اتفاق رو خوب جا بندازه چون مشتری هاش می تونستن یه نوآوری چه خوب چه بد رو قبول نکنن ولی چطور می تونی انتظار داشته باشی اونی که چند ده تا چند صد دلار موسیقی با آیتونز خریده و چند ده دلار اپلیکیشن و چند ده دلار اپ و غیره رو ول کنه و از اکوسیستم بسته اپل خارج بشه؟(کار به اونایی که برای لوگو و احساس بورژوایی می خرن ندارم) به همین خاطر این ماجرا مثل همون قورباقه هستش که بزاریش تو قابلمه و زیرش رو روشن کنی آروم آروم بپزه مرحله به مرحله به تغییرات هرچند ناخوشایند تن می ده
    البته یه پدیده عجیبی هم وجود داره که مردم فکر می کنن چون پول دادن یه چیزی رو خریدن باید ازش دفاع کنن در واقع شما وقتی پول می دی باید توقع داشته باشی نه اینکه به تریبون تبلیغی تبدیل بشی (این دیگه در این مقال نمی گنجه)

  5. امیر اسدی

    تنبلی در طراحی رو با جملاتی مثل « جا گیر بودن » توجیه میکنن! گوشی که ناقص هست، کمترین ارزش خرید نداره، حالا هر برند و سخت افزاری که میخواد داشته باشه.

  6. Reza bsi

    کاملا موافقم من هرچی گوشی تا الان داشتم جک هدفونم سوخته و علاوه بر این قسمت برد دستورات صوتی هم سوزونده که به میکروفون گوشی هم خطا میده میکروفونم میسوزه و کلا گوشی داغون میشه من تا الان برا ایفون ۵s و htc 10 و galaxy s7 که داشتم اتفاق افتاد و ضرر زیادی محتمل شدم متاسفانه ????

  7. مهدی

    به شدت مخالفم
    برای خودشون راحتره

  8. محمد

    اپل همیشه در حذف کردن بعضی از قابلیت ها پیشرو بوده دلیل حذف جک همان دلیل حذف DVD رم هست چون برخلاف فلش هم باتری زیادی مصرف می کرد و هم حجم زیادی میگرفت و درحالی اطلاعات محدودی را ذخیره می کرد . جک هم باید جایش را به چیزی بهتر از خود یعنی هندذفری های بیسیم می داد . فلش ها هم ابتدا گران بودند اما کمک هم ارزان شدند و هنذفری های بیسیم هم در اینده ارزان تر می شود . به نظرم اپل می خواست یک چیز خاصی را به ایفون اضافه کند اما از کمبود جای مورد نیاز رنج میبرد بنابراین دست به این کار زد و این قابلیت جدید را حتما در ایفون ۸ خواهیم دید . به نظرمن شاید اصلا قابلیت جدید در افزایش کیفیت دوربین باشد یا شارژ بدون اتصال به جای خاصی . اپل حتی حاضر شده حسگر اثر انگشت را هم فدا کند پس صد درصد ما شاهد یا رشد کیفیت دوربین یا شارژر گوشی خاصی است

  9. سحاب

    جک هدفون یه چیز اساسیه لاقل الان و نمیشه گفت چون قدیمی شده باید حذف بشه واسه ضد اب بودنم مشکلی به وجود نمیاره تاثیری رو ضخامت دستگاه هم نمیذاره! پس حذفش فقط به خاطر اینکه یه پرت قدیمی هست کاملا غلط لاقل تا زمانی که ایرپاد (یا هر هندزفری بیسیمی ) داخل جعبه قرار بگیره و کاربر مجبور به پرداخت هزینه گزاف برای یه هنزفری نباشه که بتونه از شارژر و هندزفری با هم استفاده کنه!

  10. ايمان

    با سلام خدمت محسن گلچین و اعضاى محترم دیجیکالا مگ، با توجه به چیزى که می بینیم به احتمال زیاد در اینده جک هدفون از روى گوشی هاى مبایل حذف خواهند شد و بعد از مدتی مردم خود را با ان سازگار خواهند کرد اما این که بگوییم این تغییر خوب است یا نه جاى بحث دارد.حذف این جک باعث می شود در اینده ى نه چندارن دور شرکت ها این امکان را داشته باشند که گوشی هاى مبایل باریکترى بسازند همچنین جای را (نه چندان زیاد ) در گوشی باز می کند.یکى دیگر از خوبى هاى این تغییر این است که درگاه ها شارژر گوشی (به طور مثال لایتنینگ) قدرت بالاترى در پخش صدا دارند و این درگاه ها هوشمند تر خواهند بود و لیکن حذف این در گاه مشکلاتی هم دارد به طور مثال گوشی شما شارژ ندارد و ان را می خواهید شارژ کنید و می خواهید در حالی که شارژ مى شود به موسیقی گوش کنید و اگر شما هدفون بلوتوث نداشته باشید نمی توانید به اهنگ گوش دهید حتی اگر گوشى شما از شارژ بى سیم پشتیباى کند باید شارژر بی سیم بخرید که در هر صورت شما باید براى هر کدام هزینه اى خرج کنید همچنین و در اینجا کمپانیی مثل اپل کاملاً صود می کند زیرا اگر در اینده شارژ بی سیم را ارائه کند هم می تواند از شارژ بیسیم پول بگیرد هم از ایر پاد و هم از کمپانی بیتس ، یکی دیگر از مشکلاتی که حذف این جک با خود به همراه این است که هم اکنون که این جک رسمی است نسبتاً همه ى گوشی ها این جک را دارند و از یک پورت استفاده می کنند و اگر روزى شما خانه ى دوستتان باشید و هندزفرى خود را همراه نداشته باشید می توانید از هندزفیرى دوستتان استفاده کنید اما اگر در اینده این جک حذف شود و پورت ها فرق کنند ممکن است که شما بسیارى از مواقع در تنگنا بمانید این همان مشکلی است که شما ممکن است در شارژ کردن گوشی خود وقتی به جاى دیگرى میروید به ان بر بخورید که به طور مثال شما ایفون دارید و کسی که به خانه اش می روید گلکسی دارد و شما نمی توانید گوشی خود را شارژ کنید در کل می توانم بگویم که با وجود مزایایی که حذف این جک دارد اما باز هم معایبش بیشتر است و حذف این جک بیشتر به سود شرکت هاى ساخت گوشی است تا به نفع خریداران.
    با این حال در اینده این جک حذف مى شود و مردم هم ان را قبول خواهند کرد

  11. علي

    موافقم

  12. بهزاد

    فرض کن موقع شارژ گوشیت نتونی آهنگ گوش کنی! البته از طرفی شارژر های بی سیم هم دارن به بازار میان. حداقل سامسونگ این کار رو کرده ولی هنوزم جک ۳.۵ رو حذف نکرده از گوشی هاش. خوب وقتی شارژ بی سیم نداری و جک ۳.۵ هم نداری فقط هدست بلوتوثی جواب میده موقع شارژ… اگه به سمت بی سیم شدن بریم خوبه… اما بعضی شرکتا فقط تو این چیزا عجله میکنن
    بهتر بگم تو نو شدن عجله میکنن… حذف جک ۳.۵ بالاخره اتفاق میفته اما مسلما خیلی اتفاقای دیگه هم باید بیفته تا مشکلات حذف اون از بین بره/ مثلا شارژ بی سیم فراگیر بشه. هدفون های بی سیم با کیفیت فراگیر بشه تا کلا گوشیمون بی سیم باشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما