شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۳۶ دیدگاه
  1. مهرداد

    با سلام
    با توجه به اینکه ios یکسری محدودیت ها دارد ولی باز ترجیح میدم ازش استفاده کنم چون رابط کاربریش عالیه و تعداد اپلیکیشین هاش هم خیلی زیاد است و دلیل دیگری هم هست مصرف باتریش خیلی کم هستش.

  2. جمال

    من چندین گوشی اندروید داشتم و همه آنها در زمان خود پرچمدار بازار بودند و بیشترین هزینه رو صرف خرید گوشی اندروید کردم ولی حالا که یکساله ایفون ۶ خریدم واقعا راحت شدم مثلا قبل از ایفون نوت ۳ سامسونگ داشتم اونم بهترینش N9005 کره ای اصلا هنگ نداشت ولی مشکلی که داشتم این بود که همش برای کارکرد مناسب مجبور بودم از نرم افزارهایی نظیر Clean Master استفاده کنم و یا در روز چندین بار ریست کنم و باز هم در باز کردن حتی کانتکتها و استفاده از گوشی با معضل سرعت پایین مواجه بودم حتی چندین بار ریست کلی کردم و تمام برنامه ها رو پاک کردم و فقط چند نرم افزار کاربردی نصب کردم ولی باز هم بعد از یکی دو روز همون منوال بود تا بالاخره ایفون خریدم در حال حاضر ۶۷ برنامه روی گوشی نصب است و حتی چندین بار برای تست تمام برنامه ها رو اجرا کردم و باز هم در کارکرد گوشی هیچ مشکلی یا لگی پیش نیومد!

    قابل توجه اینکه نوت ۳ سامسونگ دارای پردازنده ۲.۳GHz چهار هسته ای و رم ۳GB و حافظه داخلی ۳۲GB بود و آیفون ۶ دارای پردازنده دوهسته ای ۱.۴GHz رم ۱GB و حافظه ۱۶GB است! و تمام این موارد به لطف پردازنده ۶۴بیتی اپل و سیستم عانل بسیار روان iOS بدست می آید که سایر گوشی های اندرویدی از آن بی بهره اند البته پردازنده ۶۴بیتی جدیدا به گوشی های اندرویدی امده اند ولی باز هم پاسخگوی سیستم عامل بسیار سنگین اندروید نیستند!

  3. فرشاد

    IOS

  4. رضا

    سلام
    من کیفیت و کارایی و خاص بودن در محصولات اپل را برای اولین بار با آپاد شافل اپل تجربه کردم و از موزیک گوش دادن باهاش لذت میبردم/از اونجا بودم اپل عشق من شد…
    کلی بدبختی کشیدم تا آیفون ۴اس بخرم و در این سالها از ای او اس لذت میبرم و الان آیفون ۶ دارم
    من خودم به شخصه مهمترین چیزی که از گوشی میخوام سرعت و کیفیت سیستم عامل هست و اصلا فایل ارسال کردن برام مهم نیست …. گیفت کارت های زیادی از طریق فری مای اپ گرفتم…هر چی دلم خواسته از اپ استور خریدم و مطمن هستم که تا بیست سال دیگه هم از برنامه هاش استفاده و اپدیت میکنم…تازه گیفت کارای اضافه را خرج بازی کلش میکنم….

  5. محسن

    یک سری از دوستان میگن اندروید اینطور اونطور و من قبول دارم این نظرشونو اما این مشکلات اندروید مربوط به پایین رده های شرکت هاس که برای همه اقشار گوشی هوشمند تولید میکنن و خب همه نمیتونن پرچمدار تهیه کنن و مطمئنن اگر آیفون هم رده پایین داشت همین مشکلاتو داشت . نکته دوم اینه که اندروید خام ازلحاظ روونی اگر بهتر از IOS نباشه مطمئن باشید چیزی کمترنداره . اپل خیلی خوب و روونه و کارباهاش لذت بخشه قبول دارم اما محدودیت هایی که ایجاد میکنه به شخصه خیلی لذیت کننده میدونم . درانتها بقول بعضی دوستان بحث آپدیت هست که درست میگن اما شما اگر یک دستگاه نکسوسی که مستقیم گوگل نظارت داره به تولیدش و جزو سخت افزارهای گوگل محسوب میشه میتونن لذت یک اکوسیستم خوب و روون روی اندروید را تجربه کنن.
    دریک جمع بندی که درمقاله هم بهش اشاره شد اندروید محیط باز و انعطاف پذیرتری داره اما در مقابل آیفون اکوسیستم بسته و روون به دور از هرگونه دستکاری با آپدیت های منظم برای همه اکو سیستم IOS .
    کوچیک همه عشاق تکنولوژی

  6. R∆pt0r

    بنظرم اندروید بهتره!
    خودم G2 دارم ازش راضیم تو این دو سال فقط یبار هنگ ۱۰ ثانیه‌ای کرده که بخاطر برنامه بود!ولی لگ حداکثر چندتا مکس ۱ تا ۲ ثانیه‌ای حالا ازش دیدم،که خب اصلا آزار دهنده نیست!
    با iPad Air عموم هم کار می‌کنم ولی عموم اصلا چیز خاصی از ios نمی‌دونه فقط بخاطر وب گردی خریده!
    باید بگم میخوام Nexus 6P بخرم،نکسوس فوق العادست.با ios کار کردن درسته لذت بخشه ولی بعضی وقت ها با محدودیت‌هاش حال آدم رو می‌گیره!

  7. R∆pt0r

    بنظرم اندروید بهتره!
    خودم G2 دارم ازش راضیم تو این دو سال فقط یبار هنگ ۱۰ ثانیه‌ای کرده که بخاطر برنامه بود!ولی لگ حداکثر چندتا مکس ۱ تا ۲ ثانیه‌ای حالا ازش دیدم،که خب اصلا آزار دهنده نیست!
    با iPad Air عموم هم کار می‌کنم ولی عموم اصلا چیز خاصی از ios نمی‌دونه فقط بخاطر وب گردی خریده!
    باید بگم میخوام Nexus 6P بخرم،نکسوس فوق العادست.با ios کار کردن درسته لذت بخشه ولی بعضی وقت ها با محدودیت‌هاش حال آدم رو می‌گیره!

  8. koorosh

    اقا من نه به محدود بودنiosکاری دارم نه به هنگ کردنandroidمن فقط به این کار دارم که چرا اندروید عقلش نمیرسه که وقتی شما گوشیو باز میکنی یک راست بیایی داخل منو نه یه صفحه جداگانه ببینی که عملا به هیچ دردی نمیخوره مثلا تو ویجت هایه اندروید ساعت هست خب اخه چرا؟؟؟؟مگه ساعت اون بالا نیست؟ادم دوتا ساعت میخواد تو گوشیش چیکار؟؟؟چرا نتونستین که سنسور اثرانگشت درست حسابی درست کنین من ایفون۵اس که ماله دوسال پیشه داشتم با نیم سانیه مکس که انگشتتو میذاشتی رویه دکمش باز میشد ولی الان که اس۶ باید یک نقطه از انگشتمو رویه دکمه قرار بدم تا باز کنه من نمیدونم چرا دوربینs6اینقدر بزرگه خب یکم کوچیک تر بود مثله۶خیلی گوشی زیباتر میشد

  9. amir sl

    من خودم تجربه هر دو رو دارم ؛ الان یه گوشی اندرویدی دارم و یه ایپد و واقعا هم راضیم ؛ کلا هر برنامه حرفه ای رو روی ایپدم دارم یا میتونم داشته باشم و همچنین با موبایل اندرویدیم میتونم اهنگ دانلود کنم و حتی فایل هارو بلوتوث کنم ، با اینکه الان دیگه دوره ی بلوتوث گذشته اما بازم یه مزیت حساب میشه .
    از یه چیزمطمعنم اونم اینه که بهترین ترکیب دنیا رو دارم و از کار کردن با جفتشون چه جدا از هم یا چه با هم حسابی لذت میبرم .

  10. امیرحسین

    من با هر دو سیستم عامل کارکردم اولین دستگاه اندرویدیم گلکسی نوت ۱ بود و اولین و آخرین ش نوت ۳ بود اولین دستگاه آیفون ۴s و آخرین آیفون ۶ بوده.
    یک کلام اگر می خواستم یک گوشی داشته باشم یک گوشی اندرویدی انتخاب می کردم!
    مزایای ios
    ۱- سیستم عامل روانتر
    ۲-ساپورت آپدیت بهتر به طوری که آیفون ۴s الان آخرین نسخه ios9 را دریافت کرده ولی گلکسی نوت ۱ همدوره اون در نسخه اندروید ۴.۱.۲ مونده!
    ۳- کیفیت ساخت بالاتر آیفون نسبت به گوشی های اندرویدی
    مزایای اتدروید
    ۱-انتقال فایل به گوشی براحتی انجام می گیرد بحتی فلش مموری را می شه به گوشی وصل کرد و فایل جابجا کرد.
    ۲-اپلیکیشن های اندروید را از چندین مارکت میشه نصب کرد و حتی فایل apk را میشه از اینترنت یا بلوتوث دریافت و نصب کرد.
    ۳-شخصی سازی در سیستم عامل اندروید دامنه وسیعی داره مثلا در گدشی ایفون با مکافات میشه زنگ گوشی را عوض کرد ولی در اندروید براحتی میشه
    در مجموع اگر نمی خاهید فایل های مختلف به گوشی انتقال بدید ios گزینه بهتریه ولی در غیر اینصورت اندروید
    من خودم اگر می خاستم یه گوشی داشته باشم اندروید را انتخاب می کردم

  11. محمد

    سلام
    بنظر من مهمترین دلیل برای خرید یک گوشی اندرویدی قیمتش هست
    من در یک خانواده ی متوسط رو به بالا زندگی کردم و عاشق عکس برداری هستم و دوربین برای من مهم ترین چیز هست و یکی از مهم ترین فاکتور های دوربین خوب هم برای من لرزشگیر اپتیکال هست پس در بین گوشی های اپل فقط +iphone 6s شصت و چهار گیگ به درد من میخوره ، پس باید یه گوشی ۳ میلیونی بخرم ولی با وضعیت خانواده ی ما این خرید دیوانگی هست ولی میتونم برم یه g4 مشکی رنگه ناز و خوشگل ۱.۸ میلیونی بخرم که میتونه تمام نیاز های من رو (یا حتی بیشتر) مثل یه آیفون برآورده کنه

  12. Alirezamaaf

    به نظر من هیچ سیستم عاملی نمیتونه جای iosرو بگیره از همه مهم تَر کلاسی که یک گوشی لوکس باید داشته باشه فقط و فقط در گوشی اپل وجود داره که باید به خاطر لوکس بودن محصولات اپل جیبتو کاملا خالی کنی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما