شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۳۶ دیدگاه
  1. مهمان

    الان دیگه نمیشه گفت اندروید کند هست چون لالی پاپ واقعا روانه و تقریبا بی نقص. بازم سیستم عامل اپل روان تر هست منکرش نمیشم اما قابلیت هایی که اندروید داره باعث میشه زیاد حساس نشیم

  2. امیر تبارکی

    متاسفانه مردم ما متوجه نیستند که ثروتی که در مملکت جاری است و آنرا به هر طریق بدست میاورند، حاصل “تولید” نیست بلکه حاصل روندی است (معمولا با نوعی از واسطه گری) که بخشی از ارز حاصل از فروش نفت (به بهای نازل) را به جیبشان سرازیر میکند.
    برای کشور جهان سومی مثل ایران که هیچگونه صنعت مطرح جهانی و محصول استراتژیک صادراتی یا کشاورزی ندارد و رشد جمعیت مثبت دارد؛
    ۱ – وارد کردن گوشیهای گران قیمت اپل مانند سوراخ کردن لوله های نفتی پالایشگاههای این کشور است.
    ۲ – به همان نسبت به ازای هر محصول وارداتی اپل،دهها محصول جانبی (مثل قاب آیفون یا آیپد) با قیمت سر و سام آور به کشور وارد شده و بابت آنها ارز هنگفتی از کشور خارج میشود.
    ۳ – در کنار تمامی اینها، مصرف کننده باید جهت استفاده از اپلیکیشنهای مفید، برای آنچه که براحتی و رایگان بر روی اندروید در دسترس است به اپل استور پول پرداخت کند که اخیرا به شکل گیفت کارد به کشور وارد شده و به فروش میرسد و این هم بخشی از ارز را از مملکت خارج میکند.

    پایان این قصه این است که کشورهای ثروتمند غنی تر شده و ما روز به روز فقیرتر خواهیم شد.
    با توجه به نکات فوق استفاده از اندروید در دراز مدت به نفع سرمایه ملی ایران است، همه چیز در اندروید ارزانتر و به قیمت واقعی نزدیکتر است.
    متاسفانه زمانی بیدار میشویم که راهی برای جبران گذشته وجود ندارد!

    1. محمد علی

      ببخشید طوری نوشتید که انگار فقط اپل رو با دلار میخرن و گوشی های سامسونگ و ال جی و سونی رو با سیب زمینی طاق میزنن … برادر من همه گوشی ها و کلا همه ی اجناس وارداتی دارن ارز از کشور خارج میکنن. گوشی های اندرویدی هم همچین ارزون قیمت نیستن به خصوص سامسونگ و سونی همشون هم قاب و لوازم جانبی دارن. در ضمن کارت های اعتباری گوگل پلی هم تو بازار پر شده. شما هم اگه میخوای که سرمایت رو از کشور خارج نکنی GLX عنکبوتی بخر.

  3. میلاد

    من خودم کاربر اندروید با سونی هستم ولی با ios هم کار کردم،هر دو سیستم عامل بسیار عالی و کاربردی هستند،من نمیتونم بگم فلان سیستم عامل به خاطر فلان مزیتش بهتر از اون یکیه چون همه ی امکانات در هر دو سیستم عامل گنجانده شده،هر دو ضعف هایی دارن به نوبه خودشون،در کل میتونم بگم این انتخاب سلیقه ای هستش یه علاقه یک شخص به یک برند،اما هر دو خوبن

  4. alighamari

    ios یا android
    درباره سخت افزار که نگفته شما هی میگین آیفون بهتره
    من به شخصه ویندوز فونو بیشتر دوست دارم چون خیلی برنامه هاش کم حجمن
    و به سخت افزار پایینتری برای اجرا شدن نیاز داره
    بعدش اندروید که داخل محصولات میان رده عالی کار میکنه
    ولی ios اینجا کم میاره و حتی ورژن جدیدش آیفون های قدیمی رو لگ دار میکنه

    اگه از من بپرسین کدوم سیستم عامل بهتره میگم اونی که رو اسنپ دراگون ۲۰۰ آسفالت باش بازی کنی مشکلی نداشته باشه
    فقط با این معیار میشه سیستم عامل رو مقایسه کرد و بس

    1. علی

      من آسفالتو بدون لگ تو هوآوی g630 با اسنپ ۲۰۰ اجرا کردم اما بازم به پای لومیا ۵۳۵ نمیرسه
      ویندوز واقعا دوست داشتنیه با این که خودم lg g3 دارم

  5. mAhdi

    یکی از دلایلی که من به سمت ios نمیرم قیمت زیاد محصولاتشه…..

  6. danial

    من با ر دو کار کردم و بنظرم ios بهتر بود چون من تا ساله پیش خیلی راحت با نرم افزار های جانبی بدون جیلبریک و پروندن گارانتی به سادگی بازی مجانی دانلود می کدم و اهنگ می ریختم و کلا راحت بود ولی الان که اپدیت جدید اومد کلا فضای گوشی را بسته و تو تنظیمات برنامه ها نمیشه با کلمپیوتر رفت برای هک کردنشون و ریختن اهنگ فقط با ایتینوز که به نظره من برنامه مسخره ایه و در کل به نظر من خوده اییفون خوبه ولی سیستم عاملش دیگه دره واسه ماها که برنامه می دزدیم خیلی سخت میشه و از نظره من گوشی های اندروید بهترن

  7. بهنام

    دوستان من فکر می کردم آدم غیر نورمالی هستم که عاشق ویندوزم.
    حالا می بینم به ازای هر یک اندروید ویه iOS پشت سرش یکی می نویسه ویندوز فون.

  8. رضا

    من خودم در حال حاضر از گلکسی نوت ۵ استفاده میکنم و تقریبا با اکثر پرچم دارای اندرویدی کار کردم و حتی آیفون ۵اس هم داشتم و به عنوان کسی که هم با آی او اس کار کرده و هم با اندروید باید بگم که اندرویدگوگل یک سروگردن از آی او اس بالاتره اپل واقعا گرون فروشه و با کمترین قابلیت ها و کمترن ارتقا ها گوشیاشو عرضه میکنه همچنین نداشتن مدل متوسط و نبودن تنوع در اپل خیلی بد هست اما سامسونگ و ال جی به فکر آینده هم هستن اما اپل سالی یک یا دو ویژگی جدید در گوشیاش قرار میده که واقعا بده

  9. محمدرضا

    بدون تعارف و طرفداری میگم،هم اندروید دارم هم ای او اس، ولی ای او اس خیلی روون و بهتره،
    واسه اثبات حرفم شما میتونید سخت افزار گوشی اندرویدی رو با ایفون مقایسه کنید،و بنچ مارکهایی هم که مقایسه کردند ببینید،میبینید دقیقا یه گوشی اندرویدی با سخت افزار دوبرابر ایفون باز به سرعت گوشی ایفون نمیرسه
    البته گرون تر و بسته تره،که برای بعضی ها مهمه ولی من به شخصه والپیپر گوشی رو هم دیر بدیر عوض میکنم،چه برسه به تم دستگاه

  10. iHs

    من چند سالی هست از iOS استفاده میکنم خوبی این سیستم عامل هماهنگی خوب با سخت افزار است بطوری که اپل مثل دیگر کمپانی ها مجبور به استفاده از سخت افزار بسیار قوی برای بازده خوب نیست iOS با ضعیف ترین سخت افزار بهترین عملکرد را داراست اپل پول سیستم عاملش را می گیرد و کاملا حبش است اگر گوگل می تواند همچین سیستم عاملی بسازد می تواند قیمت محصولاتش را افزایش دهد کسانی که میگویند apple وiOS در ایران کاربردی ندارد هیچ چیزی از idevice ها نمی دانند

  11. hossein

    من هم آیپد دارم هم یک موبایل اندرویدی ولی با آیپد بیشتر بازی میکنم تا انجام کارهای دانشگاهیم چون واقعا انجام کارهایی مثل فایل گرفتن و دادن ریختن document های مختلفی که لازم دارم با ios واقعا سخته و خود کاربران ios هم می دونن که ابزار ios شان صرفا برای کلاس گذاشتن بازی کردن و تماس و اس ام اس و شبکه های اجتماعی استفاده میشود نه بیشتر ولی با اندروید انگار یک کامپیوتر با تمام امکانات رو داری با خودت حمل می کنی که می تونی تمام کارهات رو باهاش انجام بدی.در هر حال به نظر من اگر فردی کار خاصی با موبایلش انجام نمی ده پول زیادی داره بهتره ایفون رو انتخاب کنه در غیر این صورت اگر برای بیزینس و تحصیل وسیله ای کار آمد می خواهید اندروید گزینه مناسبی می باشد.

    1. سیاوش

      دمت گرم
      حرفی که میخواستمو زدی

  12. Farima

    برای من که تجربه هر دوتا سیستم عامل رو داشتم باید بگم ios واقعا یه سرو گردن بالاتره هر دوتا سیستم عامل ایراد دارن بهرحال ، اما در مجموع از اپل راضی ترم فقط قیمتش کمی بالاست که اونم بیشتر به دلیل تحریم ها میتونه باشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما