شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۳۶ دیدگاه
  1. میلاد رضایی

    شما پنج سال دیگه همین پست رو بذار دوباره… قطعا همه میگن ویندوز فون!
    حیف که میکروسافت از قافله سیستم عامل موبایل و ساخت تبلت جا موند ولی با سیاست های جدید ساتیا نادلا قطعا در چند سال آینده یکه تازی میکنه.
    سیستم عامل ویندوز بی هیچ حرفی بهترین سیستم عامل هست و هنوز که هنوزه شرکتها خیلی از امکانات ویندوز رو نتونستم روی سیستم عامل های موبایلشون پیاده کنن ولی خود میکروسافت تمام امکانات رو به راحتی برای پلتفرم های مختلف ارائه خواهد کرد. هنوز که هنوز یک مالتی تسکینگ درست حسابی نه روی اندروید هست نه روی آی او اس. چه موبایل چه تبلت. درحالی که ۱۷-۱۸ سال پیش روی کامپیوترهای ضعیف اون دوران این کار رو انجام میداد ویندوز. در چند سال آینده قطعا گوشی های اندروید فقط از نظر قیمت پایین میتونن رقابت کنن و گوشی های آیفون از نظر جنبه لاکچری.

  2. Erfan

    سلام به دوستان عزیز ، اینجا جا داره از اپل و سیستم عامل بی نظیرش دفاع کنم ، واقعا سیستم عامل ios از هر نظر حرف نداره اما بیشتر مردم ایران چون میخوان زبان گوشیشون فارسی باشه ترجیح میدن اندروید استفاده کنن، اما سیستم عامل ios از نظر امنیت و کارایی بالاتر و بهتر از اندروید هستش اما این بهتر بودن هم محدودیت برای این سیستمرعامل ایجاد کرده، اما از نظر اپلیکیشن ها هم الان مارکت های ایرانی برای ios زیاد شده ، در کل من ترجیح میدم سیستم عامل ios رو استفاده کنم چون واقعا عالیه ، اما به نظر کاربران اندروید هم احرام میذارم . با تشکر از همه دوستان

  3. maziar

    یا ابولفضل! آقای نویسنده جنگی به راه انداختی ها!
    دوستان اینکه چی بهتره کاملا به سلیقه و استفاده افردا برمیگرده…نقاط ضعف و قوت یک معیار ثابت نیستند…برای کسی نقطه قوت و برای فردی دیگر نقطعه ضعف هستند…توی استفاده هر کسی و سلییقه اش این معیارها بالا پایین میشوند…بنابراین نمیتوان با قطعیت گفت این به این دلیل بهتره…خب این واسه یه نفر دیگه به دلیل دیگه ای بهتر نمیباشد…خیلی دوستان هم که ماشالله انگار کمپانیهای گوگل و اپل جز دارایی ها مادی و معنوی اونهاست…توی هر بحثی افت و خیز زیاده…نمیتونید با قطعیت اعلام کنید…مثلا دوستان میگن بعضی آقا اپل بهترین آپدیت ها رو داره!! خب برو یه نگاهی به شایومی بنداز که واسه رام استیبل ماهانه و رام دولپر هفتگی آپدیت میاد! از قدیمی ترین گوشی تا جدیدترینش هم آپدیت میشن! مگه فقط اپل این چیزها رو بلده؟! نمیخوام بحث کنم…یه مثال زدم که بدونید با قطعیت خوبی و بدی مشخص نمیشه و همیشه یه جایی این نقاط ضعف و قوت کم و زیاد میشه و خیلی هم به سلیقه بستگی داره…مثل اینکه بگی آقا چرا از بستنی قیفی خوشت میاد ولی لیوانی نه؟! خب سلیقه هست…خیلیها با دلیل خیلی ها بدون دلیل…دلایل هم که گفتم وابسته به استفاده و سلیقه افردا هست.
    من خودم هم اندروید دارم.
    موفق باشید

  4. نادر

    برترین برندهای جهانی در رویداد سالیانه Interbrand’s 2015:
    برای سومین سال متوالی اپل و گوگل به عنوان ارزشمندترین برندهای جهانی معرفی شدند؛” دقت کنید ارزشمندترین.”
    ارزش برند اپل ۱۷۰$ بیلیون و ارزش برند گوگل ۱۲۰$ بیلیون تخمین زده می شوند که البته هر دو به ترتیب ۴۳ و ۱۲ درصد افزایش داشته اند.
    ارزشمندی بر اساس عملکرد مالی شرکت، توانمندی شرکت در تاثیرگذاری بر مشتری و ضمانت قیمت محصول سنجیده می شود.
    در جایگاه سوم مایکروسافت و بعد از اون IBM قرار دارد. سامسونگ در رده هفتم و آمازون در رده دهم لیست جای دارند. کوکاکولا، تویوتا، جنرال الکتریک و مک دونالد هم در رده های بعدی جای گرفته اند. در جایگاه صدم LENOVO برای اولین بار قرار گرفته است. و البته NOKIA از لیست خارج شده است.
    و حالا شما باز هم بگید من گوشیم دو سیمکارته و بلوتوث هم داره.
    دوستان اینا ملاک انتخاب برند برتر نیست. اپل الکی برند برتر نشده. البته گوگل در رتبه دوم جای داره. که هر دو اینها صاحبین IOS و ANDROID هستند. خودتون رو خیلی خسته نکنید. راستی دوربین گوشیتون چند مگا پیکسله؟!

  5. حمید

    در کامنت های بالا درباره بحث سر اینکه کدوم سیستم عامل بهتره بستگی شدیدی به تعصبات کاربران داشته. اما این برتری ر و باید از منظرهای متفاوتی بررسی کرد؛ برای کسی که هدفش از خرید محصولات مبتنی بر این سیستم عامل هاست بحث سر آشنایی کاربر و سلیقه و مزاج کاربر هست:
    ۱. نیاز کاربر؛ که به نظر من مهمترین عامل تو انتخاب محصولات بتنی بر این سیستم عامل هاست
    ۲. نظرات شخصی کاربر
    ۳. پول کاربر
    ۴. فرهنگ حاکم بر جامعه؛ برا ما ایرانیا که از بدو آشناییمون با دنیای دیجیتال عادت کردیم از محصولات کرک شده استفاده کنیم این سیاست اپل که احترام به قانون copyright هست محدودیت تلقی میشه و میگیم اپل تو ایران کاربرد نداره…
    ۵. لوکس بودن محصول؛ محصولات شرکت اپل تو ایران محصولاتی لوکس و بدون کاربرد تلقی میشن
    و ده ها مورد دیگر که دوستان مدنظرشون دارند و من نمیدونم.
    من سیاست اپل رو باور دارم و با محدودیت هاش که با دسترسی مداوم به اینترنت محدودیت تلقی نمیشه کنار میام و بهش افتخار میکنم. چون با استفاده از iPad حسی متفاوت تر از قبل تجربه کردم که قبلا برام بیگانه بود.
    پس من سیستم عامل iOS رو بهتر میدونم.

  6. حامد

    قطعا ای او اس.

    دوستانی ک میگن گرونه (که البته به سختی میتونم گرون بودنشو درک کنم در کنار گوشی های بی کیفیتی که قیمتی حدود ۲ میلیون تومان و عمری نهایتا دو ساله دارن) این نکته رو در نظر بگیرید که کمپانیهای رقیب هیچ هزینه ای بابت طراحی و به روز رسانی ۵ ساله سیستم عامل هاشون ندارن(اندرویید مفت و صرفا کمی خرابکاری توی رابط کاربری)… این در حالیه که ایفون دیوایس ۵ سال پیش رو هم داره برزو رسانی میکه و اینها همه در کنار طراحی خود سیستم عامل هزینه بر هست (که قطعا شما هزینه ی واقعی اون رو نمیپردازید اما ازش لذت میبرید)… و وقتی لذت کار کردن با یه سیستم بدون نقص و برزو رو بچشید هیچ وقت روی بر نمیگردونید ازش….۴-۵ سال بروز رسانی یعنی احترام به مشتری… من حاضرم بابت این احترام پول بیشتری بپردازم گرچه هیچ وقت این حسو نداشتم ک بیشتر دارم پرداخت میکنم….

  7. AshkanSeffat

    مسلما IOS بهتره(گرچه تو ایران محدود تره) ولی بسیار بهینه تره نسبت به اندروید
    الان هر نابلدی میاد با کلی بد افزار نرم افزار اندروید میسازه میفرسته تو بازار کلی هم فروش میکنه.
    ولی IOS که اینجوری نیس.بسیار بهینه س.خیلی هم نسبت به اندروید سبک تره.آپدیت های دقیق تری هم دریافت میکنه

  8. نادر

    در ادامه
    برگ برنده اپل و مایکروسافت اینه که طراحی سخت افزار و نرم افزار محصولاتشون توسط خودشون انجام میشه و این یعنی کانفیگ صحیح. و البته با نهایت دقت و وسواس که معمولا در سال شما در اپل با دو مدل گوشی و در ویندوز مایکروسافت هم با تعداد کمی بیشتر که بودجه های مختلف رو مدنظر قرار میده روبرو میشی.
    دوستانی که بحث تنوع رو می کنند توی گوشی های آندروید، خوب این تنوع پلاستیک و شکلهای مختلف که در نهایت جای دوربین و کلید و رنگ قاب برندها با هم فرق میکنه واقعا میتونه ملاک مقایسه قرار بگیره. مطمئنا نه. هیچ آدم عاقلی نمیاد یه وسیله باکیفیت رو که از فلز یا پلاستیک مرغوب تهیه شده به یک وسیله بی کیفیت ترجیح بده.
    از طرفی همه شرکت هایی که گوشی آندرویدی می سازن نرم افزارشون رو از گوگل خریداری می کنند و خودشون فقط توی انتخاب عکس و رنگ بک گراند و آیکونهاش سهیم هستند. که نتیجه این ناهمخونی سخت افزار و نرم افزار میشه بروز مشکلات مختلف توی آندروید که به سادگی هم کسی براش آپدیتی نمیتون ارائه بده.
    سیستم عامل سیمبین هم یه زمانی جزو بهترین ها بود و راحت هم میشد باهاش همه کاری رو انجام داد، خصوصا عاشقای بلوتوث و کپی کاری. ولی الان کجاست. پس اینا ملاک نیست. مهم اصالت اون شرکت سازندش هست که ساپورت قوی داشته باشه که بی شک باز هم اپل و مایکروسافت جزو برترین ها هستند.
    متشکرم

    1. Gnome

      بین کامنت های دوستان گفته های جناب نادر بیشتر مورد تاییدم هست

    2. پیمان منصوری

      موافقم رفیق ✌️?

  9. نادر

    دوستانی که میگن من اینو خریدم اینجوری بود، اونو خریدم اونجوری بود و با همون تجربه میان راجع به کل سیستم عامل و برند نظر میدن کاملا در اشتباهند. شاید شما درست استفاده نکردی یا به هر علت دیگه…قبلا هم گفتم گوشی نکسوس سردمدار گوشی های آندرویدی تا دو سال یعنی نهایتا دو ورژن آندروید ساپورت میشه و آیفون تا چهار ورژن یعنی حدودا چهار سال یا بیشتر ساپورت آپدیت داره؛ و این عالیه. بقیه شرکت ها هم بجز مایکروسافت، تو آپدیت فوق العاده ضعیفن و فقط رو گوشی های رده بالاشون نهایتا تا یک یا دو ورژن آپدیت میتونی حساب کنی که این یعنی بی احترامی به مشتری. حداقل اپل و ویندوز فون مایکروسافت تو این مورد سرتر هستند.
    بحث شخصی سازی که اندرویدی ها میگن چیه آخه؟ تعویض عکس و بک گراند و این مسخره بازیا. همش برا بچه ها خوبه و ملاک خوبی و بدی نیست. ملاک پایداری نرم افزاره که IOS و ویندوز باز هم سرترن.
    اپن سورس بودن هم خوبه منتها برا دولوپرها نه فرد عادی.
    گوشی رو شما برا مکالمه می خری و نهایتا یه آهنگ باهاش گوش بدی و عکس و فیلمهای شخصیت رو بریزی رو کامپیوتر یا پرینت بگیری؛ که این هم به راحتی با هر سه تا سیستم عامل امکان پذیره. حالا اونایی که دنبال بلوتوث و انتقال فیلم و عکس بیخودی از این گوشی به اون گوشی هستن خوب برن همون آندروید بگیرن یا جیلبریک کنن. که البته این کارا تو کل دنیا منفور شده. چون زمانی که شما اقدام به کپی غیر مجاز و یا استفاده مجانی از نرم افزار می کنی عملا به حق کپی رایت که کل دنیا رعایت می کنند بی احترامی می کنی، که شرعا و عرفا جایز نیست. و اپل این موضوع رو خوب می فهمه و سعس در رواج اون داره.
    کیفیت هم که هر سه سیستم عامل دارن. منتها خوب آندروید توی چند کلاس مختلف گوشی داره. منتها IOS فقط در کلاس A کار می کنه. به هر حال هر چقدر پول بدی آش میخوری. منتها برا IOS یه کم بیشتر باید پول بدی که خوب آش بهتری هم نصیبت میشه.
    اپل امسال به عنوان بهترین برند جهانی معرفی شده و این نیازی به نظر من و شما که فقط یه پیکسل دوربین و سایز صفحه و بلوتوث از گوشی میشناسیم نداره.
    ساختار برنامه نویسی IOS هم که دیگه محشره و نیازی به بحث نداره.
    دوستانی هم که میگن امکانات اپل تو ایران کاربردی نداره بفرمایند آیا مشابه همون امکانات که در آندروید و وینفون هم وجود داره تو ایران کاربرد داره؛ که قاعدتا نه. مثلا شما با NFC گوشی تو ایران فعلا قابلیت خرید و پرداخت نداری. فرقی هم نداره که سیستم عاملت چی باشه. خوب اپل حداقل وقتی این تکنولوژی رو توی گوشیش آورده با چهار تا برند معتبر هم قرارداد بسته که طرف بتونه از این تکنولوژی تو خرید و پرداختهاش استفاده کنه.
    به هر حال بسته به نیاز و بودجه سه انتخاب عمده وجود داره. در کیفیت اپل شکی نیست. گوشی های رده بالای آندروید و ویندوزفون هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما سیستم عاملی که ساپورت قویتری داره و به دنبال رفع ایراداتش هر چند وقت یه آپدیت میده بهتره. پس IOS و WIN سرتر هستند.

  10. پیمان

    ضمناً اپل دیگه دردسر فایل نصب و فایل دیتاو … اندروید رو نداره. یه فایل با پسوند .ipa دانلود و نصب میکنی دیگه تمام. حالا از این بگذریم که حجم و قیمت بازیا و برنامه های مشابهشون توی اندروید خیلی بیشتره . مثلاً یه بازی توی اپ استور ۷۰۰ مگه اما توی اندروید با فایل دیتاش نیشه یه گیگ شایدم بیشتر . قیمت بازیا و برنامه های اندروید خیلی وقتا دو برابر اپله
    اگه iOSتون جیلبریک باشه که از هرجا و هر سایت و برنامه منبعی مثل AppCake و vShare و ۳k و tongbu و ۲۵pp و AppAddict و kuaiyong و برنامه های ایرانی مثل سیبچه و sibapp و vitrin و چندتای دیگه که یکیش تازه همراه اول داده تو نمایشگاهش میتونید برنامه دانلود و نصب کنید . اگه که بخواید برنامه ها رو از سایت دانلود و نصب کنید میتونید با همون دانلودرای عالی که گفتم ExtDownloader و رسیور دانلود و بعدش فایل .ipa دانلود شده رو با یکی از برنامه های بالا اجرا و نصب کنید مثلاً با Appcake
    اگرم که جیلبریک نیست بازم میتونید از برنامه های tongbu و ۲۵pp و kuaiyong و سیبچه و ویترین و … راحت بازیا و برنامه ها رو بصورت کرک شده و مجانی دانلود و نصب کنید فرقش اینه که نمیتونید از سایت با دانلودر اپ دانلود و نصب کنید.
    حقیقتاً تعصبی حرف نزدم . همه اینا نتیجه ۵ سال کار کردن مداوم با هر دو سیستم عامل iOS و Android بود

  11. پیمان

    میشه با جیلبریک iOS هرکاری عشقتونه انجام بدید و تمام محدودیتاش برطرف میشه و از دنیای پر از شگفتی Cydia لذت ببرید و هر توییکی که دوست داشتید نصب کنید تا قابلیتای برنامه های پیشفرض اپل رو به حداکثر برسونه و همینطور هر قابلیتی که دوست داشتید به iOSتون اضافه کنید.
    برای متکی نبودن به آیتونز هم میتونید از برنامه بسیار راحتتر iMazing که قبلاً اسمش iDiskAid بود استفاده کنید یا اگر گوشیتون جیلبریکه که دیگه اصلاً نیازی به آیتونز ندارید (من خودم کاربر حرفه ای iOS هستم و الان دقیقاً ۸ ماهه که ایپدمو به کامپیوتر و ایتونز وصل نکردم بجز دو ماه پیش که iOS 8.4 رو جیل کردم)

    1. پیمان

      راستی واسه دانلودر هم میتونید دانلودرهای ایرانی بسیار عالی extDownloader که جدیداً نمیدونم چرا از اپل استور امریکا برداشته شده و به uk رفته حتی با سرعتی بالاتر از IDM کامپیوتر دانلود کنید و دانلودر رسیور که از سیبچه میتونید دانلودش کنید.
      ضمناً قابل ذکره که اینترفیس و قابلیتها و عملکرد اپلیکیشنهای iOS خیلی زیباتر و بهتر از اندرویده (منظورم حتی برنامه های مشابه که برای هر دو سیستم عامل میدن) و همیشه بهترین اپ ها رو اول واسه iOS منتشر میکنن مثل واتس اپ ، اینستاگرام، پاندورا و و و …….
      توی اندروید هر برنامه بدردنخور و چرت و پرت و عجیب غریبی عست چون اندروید سیستم عامل متن بازه و واسه قرار دادن برنامه توی اندروید مارکت هیچ بررسی انجام نمیشه (هر بچه دو ساله ای میتونه یه برنامه یا بازی مزخرف با ۴ تا خط و نقطه بسازه بذاره تو اندروید) البته گوگل چند وقت پیش گفت که برنامه ها رو فقط اسکن میکنن از لحاظ ویروسی اما نمیدونم اینهمه فایل مخرب از کجا میاد هنوز . اما برعکس واسه برنامه دادن توی اپ استور اپل پروسه تا قرار گرفتنش حدود یک هفته زمان میبره چون کارشناسا باید از هرنظر چکش کنن تیم Review و تیم Preview از لحاظ کیفی و …..
      شما مثلاً کلمه Zobie رو توی اپل استور سرچ کن بعدش همینو توی اندروید مارکت (گوگل پلی) سرچ کن ببین چقد تفاوت کیفی بازیا و برنامه ها فرق داره و از زمین تا اسمونه
      توی اپل استور اگه صد تا بازی و برنامه بصورت رندوم دانلود و نصب کنی شاید نهایت ده تاشو پاک کنی اما اگه همینکارو توی اندروید بکنی حداقل باید هفتاد هشتاد تاشو پاک کنی!!
      از نظر برتری در روان بودن و راحتی و سرعت بیشتر سیستم عامل iOS توی اینترفیس و اپها که دیگه بگذریم (میتونید ویدیوهای تست رو هم ببینید تو نت)
      اینو بگم که من هم iOS دارم (آیپد ایر ۲) هم موبایل HTC One M8 که چندوقته ویروسی شده هیچکاری نمیتونم بکنم نه برنامه ای نصب کنم نه چیزی ، حتی دیگه حوصله درست کردنشو هم ندارم

  12. رضا

    فقط ویندوزفون. lumia 950 زده رو دست همه

    1. نادر

      فوق العاده است.

    2. سهیل

      واقعا گوشی خوبیه تبریک میگم به طرفدارای ویندوز فون و مایکروسافت

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما