شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۳۶ دیدگاه
  1. وحید بیطرف

    یک باگ دیگه بعضی وقتها در هنگام شارژ و بعد از شارژ درصد باطری را اشتباه نشون میده و گوشی داغ میکنه و باید حتما گوشی را خاموش و روشن کنید تا درصد درست را نشون بده و خنک بشه.
    و اپل موقع ریستور به شما اجازه نمیده به هر ورژنی از ios که خواستین کوچ کنید این مسئله برای آیفونهای قدیمی مثل ۴s و ۵ مشکل ایجاد میکنه چون ios های جدید مثل ۹ رو این گوشیها سنگینه و کندشون میکنه.

  2. آرمین

    محض اطلاع کسای که میگن IOS باگ و مشکل نرم افزاری نداره… من کی از دوستام که ۵S داشت گوشیش رو داد بهم تا شاید تعمیرش کنم. مشکل نرم افزاری بود و خیلی عجیب: وقتی که گوشی از WIFI قطع میشد، هنگ های طولانی میکرد، حتی وقتی گوشی قفل بود و دکمه Home رو میزدیم تا صفحه روشن شه، صفحه با یه تاخیر ۱۰-۱۵ ثانیه ای روشن میشد که خیلی عجیب بود
    اوضاع وقتی افتضاح میشد که نرم افزارای زیادی همزمان اجرا میشدن که گوشی کامل هنگ میکرد… حتی با نگه داشتن طولانی دکمه Power هم اتفاقی نمیفتاد و باید یا صبر میکردیم باطری کاملا تموم شه و گوشی خاموش شه، یا یه مدت طولانی(تقریبا ۵ دقیقه) تو محدوده پوشش WIFi خونشون صبر میکرد تا گوشی به طور اتوماتیک به وایفای خونشون وصل شه و گوشی از هنگ دربیاد. با فلش کردن کامل دوباره رام(که ۸.۴ بود) هم مشکل حل نشد و مطمعنا مشکل از نرم افزار خاصی هم نبود(چون گوشی کاملا پاک بعد از فلش دوباره رام هم همین مشکل رو داشت) نهایتا مجبور شدیم موقتا DownGrade کنیم به ۸.۰ تا مشکل حل شه و از وقتی IOS 9 اومده هم نمیدونم مشکل حل شده یا نه

    اینم نمونه یه باگ و مشکل جدی IOS که موارد مشابه تو اندروید حداقل با نگه داشتن دکمه Power و restart کردن حل میشه که نشون میده اندروید حداقل در پس زمینه کنترل کامل روی گوشی داره ولی IOS نه…….

    1. آرش

      اون گوشیش یا آب خورده یا که زیر چرخ تریلی رفته بوده که این همه ایراد داشته? بعدشم شما مگه تعمیر کار موبایل هستی که داری نظر میدی ؟ من یه آیفون ۴ دارم که هنوزم که هنوزه با روز اولی که از جعبه درش آوردم پرفرمنسش هیچ تغییری نکرده.

    2. پیمان منصوری

      خب رفیق شما یبار دکمه هوم و پاور رو باهم میگرفتی تا ریست شه ، چرا منتظر تموم شدن باطری هستی!!
      یا اینکه دکمه پاور و ولوم+ رو میگرفتی تا بری تو safemode !

      شما reset network setting میکردی یا نهایتاً ری استور میکردی

      شما چجوری از ۸.۴ دان کردی به ۸.۰ !!!!

      مگه ایفون فلش میشه یا اینکه رام داره اصلا”

      من از ایرادتون واقعاً تعجب فراوان میکنم!!!!

      با نهایت احترام به تمام تعمیرکارن به عقیده بنده بهیچوجه محصولات ایفون رو نباید به تعمیرکار سپرد و باید خود شخص با سرچ کردن تو گوگل مشکلش رو براحتی حل کنه. گوشی آیفون بطور کامل ساختارشو همه چیش با بقیه گوشیا فرق میکنه واسه تعمیر کردن

  3. وحید بیطرف

    iPhone 5s در استریم کردن تصاویر از گیرنده های لینوکسی بعد از چند دقیقه کم میاره و به شدت داغ میشه و تصویر به صورت فریز درمیاد ولی در سونی Z2 چنین مشکلی ندیدم.

  4. وحید بیطرف

    درود
    دو ساله آیفون دارم و میخوام تجربه ی شخصی خودم را بیان کنم.
    ios نسبت به اندروید روان تره چون سیستم عامل سبکتریه اگه قابلیتهای اندروید را داشت مطمئنا دارای لگ و هنگ بیشتری میشد.
    نواقص و کاستیهای ios:
    ۱. آیکون سایلنت نداره! یعنی وقتی گوشی را سایلنت میکنید بالای صفحه نمایش آیکون سایلنت نمیاد.
    ۲. فایل منیجر نداره.
    ۳. امکان دانلود از هر سایتی وجود نداره و فایلهای دانلودی در جای درستشون ذخیره نمیشن! یعنی مجبورید با اپلیکیشنهای دانلود منیجر دانلود کنید ولی بعد از دانلود اون فیلم نمیره تو Photos یا همون گالری! یا فایل موزیک نمیره تو اپلکیشن music!
    ۴. هنگام بک آپ گیری با ایتونز رو pc از نرم افزارهای دانلود منیجر مثل iDownloader بکاپ نمیگره و همه ی فایلهای دانلودیتون میپره.
    ۵. اگه بخواین یک عکس یا فیلم را از طریق pc رو گوشیتون بریزد باید تمام عکسها و فیلمهای قبلی رو تو گوشی بریزید امکان انتقال تنها یک عکس وجود نداره اگه فقط همون یک عکس موردنظر را بریزید بقیه ی عکسهای گوشیتون پاک میشه!
    ۶. اگه عکسی را از طریق کامپیوتر رو گوشی بریزید دیگه نمیتونید از طریق گوشی پاکش کنید برای اون عکسهایی که از طریق pc ریختین گزینه ی delete وجود نداره!
    ۷. ios از ورژن ۷ به بعد بخصوص در ورژن ۹ از قابلیتهای اندروید استفاده و کپی کرده.
    ۸. بلوتوث نداره فقط بین دستگاهای اپل.
    ۹. کنتر سنترش بسیار محدوده و قابلیت شخصی سازی تقریبا صفره و شما را محدود به شورتکتهای خودش میکنه.
    ۱۰. تم نداره و خسته کننده میشه بعد از یک مدت چون محکوم هستید به همون رابط کاربری خود اپل.
    ۱۱. اکثر اپلیکیشنهایی که در اندروید مجانی هستن در ios پولی اند!!!
    ۱۲. شارژ نگه داشتنش ضعیفه.
    ۱۳. در قسمت phone فقط از دو رنگ مشکی و قرمز استفاده شده به همین دلیل تفکیک تماسهای ورودی و خروجی سخته از رنگ سبز و غیره استفاده نکردن و تماسهای ورودی و خروجی هردو مشکی هستن!
    ۱۴. گوشی های اندرویدی را میتوان به عنوان یک کول دیسک براحتی روی هر pc استفاده کرد و فایلها را بین pc و گوشی انتقال داد ولی در ios حتما باید از ایتونز استفاده کنید و بیشتر از ۶ کامپیوتر اتورایز نمیشه.
    ۱۵. در گالری photo امکان قفل و مخغی کردن عکسها وجود نداره.

  5. پرهام عابدینی

    اقایونی که همش میگین ای او اس بهتره ب نظر من گنده من خودم ۳ ساله که نوت ۳ دارم. یک ایپد ایر ۲ و یک گوشی اس۶ اج پلاس بهدم اینکه میگین فقط ای او اس بهتره و اندروید هیچ حرفی برا گفتن نداره دارین کاملا اشتباه میکنین من خودم دوتاییو تجربه کردم که اندرویدو بیشتر میپسندم چون ۵۶ درصد تو مصرف باتری صرفه جویی میکنه. کار کرد باش اسون تره.اصلا هنگ نمیکنه.اپدیتاش منظم انجام میشه.مثل ای او اس ۸و۹کند نیست و حالا درباره ای او اس:اپدیتاش منظم نیست به طور مثال الان ای او اس از ای او اس ۷ میخواد بره ۹ و اصلا خوب نیس.مصرف باتریو بالا مییره وباعث داغ شدنش میشه چون یکی از دوستام ایفون ۵اس اش رو برده بود ۹ و وقتی بازی های سنگین و گرافیکی رو توش اجرا می کردهی هنگ میکرد. داغ میکرد طوری که اصلا ادم نمیتوانست گوشیو تو دستش بگیره.تازه سیستم عامل ای او اس ۸ و ۹هردو مزخرفو مشکل دارن البته ای او اس۸ مشکلاتش کمتره نسبت به ای او اس۹.و کاربرانی که سیمکارت ۴جی ایرانسل دارن بهتره اپل نگیرن چون رو ای او اس ۹ ساپورت نمیکنه. تازه من تمام مشکلات ای او اس ۹ رو نگفتم اگه باور ندارین برین این ادرس و ببینین http://appleapps.ir/ios-9-bugs/.کلام اخر اندروید بهترین سیستم عامل و به صرفه ترین است و ای او اس حرفی برای گفتن ندارد.یا حق

    1. آرش

      iOS یه چیزی داره به نام آپدیت ( البته شما که از اندروید استفاده میکنی خیلی با این چیزا آشنا نیستین ?) آپدیت یعنی اینکه یه عده ای نشستن و ایراد های محصولی رو که به مشتریاشون فروختن رو با دقت و وسواس خیلی زیاد بررسی میکنن و برای هر کدوم از اونا یه راه حلی پیدا میکنن و بعد در اختیار همه مشتریاشون قرار میدن . نه مثل اندروید که هر ایرادی که گوشیتون داشته باشه تا آخر عمرتون نه تنها درست نمیشه ( چون آپدیت نمیشه ) بلکه مشکلات جدید هم براش پیش میاد ( مثل کند شدن بی مورد بعد از ٣ ماه استفاده کردن )

      1. امیر

        البته شما مثل اینکه اندروید رو نمیشناسی! تمام پرچمداران اندروید هم اپدیتهای منظم دریافت میکنن.
        در مورد کند شدن بی مورد هم حرف خیلی بی دلیلیه. من الان ۱۶ ماهه که نوت ۳ دارم، تا حالا factory reset هم نکردم، برنامه هم تا دلت بخواد نصب کردم، از بازیهای سبک تا …! ولی هیچ کندی‌ای نداشته.
        مقایسه گوشی اپل باید فقط با پرچمداران اندروید باشه.

      2. پرهام عابدینی

        به نظر من شما اشنا نیستی که نمیدونی اپدیت یعنی چی اتفاقا خانوادم همه ای او اس دارن واندروید من خودم همونطور که گفتم ایپد ایر۲ دارم که بعد این که اپدیت کردم همش هنگ میکنه دیر بالا میاد داغ میکنه بعد شما داری اینجا به من داری یاد میدی??? صد درصد خودت اصن اندروید و ای او اس رو نمیشناسی.

    2. هادی

      حق یارت باشه دوست عزیز
      ولی یه گوشی ملاک بحث ما نیست و جسارت نباشه مواردی شما ذکر کردی تقریبا مثل یه افسانه می مونه
      به جز مصرف باتری که خوب بالاخره ۳۰۰۰ میلی آمپر باید هم بیشتر از ۱۹۰۰ میلی آمپر پاسخگو باشه اونم با فناوری های جدید نانومتری
      و مشکلات ios 9 روز اول با اومدن آپدیت ۹.۰.۲ تا حد خیلی زیادی حل شده و در واقع الان اصلا مشکلی به چشم نمیاد مگر خیلی تخصصی و۴ جی هم که مشکل از ایرانسل هست نه اپل
      بقیه مواردی که ذکر کردید% ۱۰۰ برای دیگران تجربه متفاوت تری از شما اتفاق افتاده دوست عزیز و واقعیت ( با بررسی سایت ها معتبر و بزرگ و نظرات مردم و آمارها و ارقام ها ) چیز دیگری هست.
      —————–
      من به عنوان شخص کوچکی از هم هدوستان تقضا دارم نظرات رو بر مبنای واقعیت و راهنمایی درست در اختیار دیگران بگذارید تا کسی که این متن ها رو می خونه بتونه انتخاب درستی نصبت به نیازش انجام بده
      باتشکر از شما

      1. پرهام عابدینی

        دوست عزیز اونایی که میگن ای او اس بهتره چون اونا اصن اندرویدو تجربه نکردن فقط الکی نظر میدن بعد خیلیا توی ای او اس ۹.۰.۲ مشکل دارن اگه یخورده نگاه کنن بهترینو میفهمن اونا فقط یک دلیل بر برتری ای او اس میبینن اونم زنده بودنشه و ب همین دلیل میدونه که چقد سی پی یو رو در کجا استفاده کنه ولی اندروید در همه مواقع تو هر چیزی سی پی یوش همون قدری که تنظیم شده استفاده میکنه.

  6. پرهام عابدینی

    اقایونی که همش میگین ای او اس بهتره ب نظر من گنده من خودم ۳ ساله که نوت ۳ دارم و یک ایپد ایر ۲ و یک گوشی اس۶ اج پلاس بهدم اینکه میگین فقط ای او اس بهتره و اندروید هیچ حرفی برا گفتن نداره داری کاملا اشتباه میکنی من خودم دوتاییو تجربه کردم که اندرویدو بیشتر میپسندم چون ۵۶ درصد تو مصرف باتری صرفه جویی میکنه. کار کرد باش اسون تره.اصلا هنگ نمیکنه.اپدیتاش منظم انجام میشه و حالا درباره ای او اس:اپدیتاش منظم نیست به طور مثال الان ای او اس از ای او اس ۷ میخواد بره ۹ و اصلا خوب نیس.مصرف باتریو بالا مییره وباعث داغ شدنش میشه چون یکی از دوستام ایفون ۵اس اش رو برده بود ۹ و وقتی بازی های سنگین و گرافیکی رو توش اجرا می کردهی هنگ میکرد. داغ میکرد طوری که اصلا ادم نمیتوانست گوشیو تو دستش بگیره الان مثل من اس ۶ اج پلاس خریده وخیلی راضیه.و کلام اخر اندروید بهترینه وای او اس دیگه حرفی برا زدن نداره

    1. فرزاد

      خیلی جالبه که اکثر افرادی که میان و میگن که اندروید بهتر از ios هست ، مدعی هستن که یکی از آخرین و جدید ترین دستگاههای اپل رو خریداری کردن و ناراضی هستن . عزیزم مگه مجبوری الکی بگی که من آیپد ایر ٢ دارم ؟! اونوقت نمیدونی که ios ورژن ٨ هم داره و از ٧ یهویی نپریده ٩ اصلا آیپد ایر ٢ کلا با ios نسخه ٨ به بازار اومد و نسخه ٧ اصلا روش نصب نمیشه برو یکم اطلاعاتت رو درباره قویترین و بهترین سیستم عامل گوشی یکم قوی کن بعد بیا اینجا کامنت اشتباه بزار .

  7. علی

    متاسفم برای طرز فکر مردمی که تو یک کشور باهاشون زندگی میکنم.
    چرا باید بین دو محصول ساخت دست بیگانه، این همه جنگ و دعوا را انداخت؟
    حتی نظراتی که میدید غیر علمی و غیر منطقی هست.
    شرکت اپل هم سیستم عامل خودش رو طراحی میکنه، هم گوشیش رو. همه چیز تو انحصار خودشه. مشخصه باید بهتر باشه.
    اون وقتی که اپل واسه سیستم عاملش میزاره، گوگل واسه اندروید نمیزاره.
    مثلا تو مبحث برنامه نویسی، کلاسی که خود برنامه نویس طراحی میکنه بهتر باهاش آشناست و راحت تر میتونه باهاش کار کنه، تا اینکه از کلاس یه برنامه نویس دیگه استفاده کنه.
    بیاید طرز فکرمون رو تغییر بدیم، علم ناقص خطرناکه، شمایی که هیچ سر رشته ای از برنامه نویسی و طراحی ندارید، نظر شخصیتون رو ارائه بدید، نه اینکه بپرید به نظرات افراد دیگه.
    امیدوارم یه روزی ایران پیشرفت کنه.

    1. نادر

      گوشی نکسوس سردمدار گوشی های آندرویدی تا دو سال یعنی نهایتا دو ورژن آندروید ساپورت میشه و آیفون تا چهار ورژن یعنی حدودا چها سال یا بیشتر ساپورت آپدیت داره. و این عالیه. بقیه شرکت ها به جز مایکروسافت هم که تو آپدیت فوق العاده ضعیفن و فقط رو گوشی های رده بالاشون نهایتا تا یک یا دو ورژن آپدیت میتونی حساب کنی که این یعنی بی احترامی به مشتری. حداقل اپل و ویندوز فون ها مایکروسافت تو این مورد سرتره.
      بحث شخصی سازی که اندرویدی ها میگن چیه آخه؟ تعویض عکس و بک گراند و این مسخره بازیا. همش برا بچه ها خوبه و ملاک خوبی و بدی نیست. ملاک پایداری نرم افزاره که IOS و ویندوز سرترن.
      اپن سورس بودن هم خوبه منتها برا دولوپرها نه فرد عادی.
      گوشی رو شما برا مکالمه می خری و نهایتا یه آهنگ باهاش گوش بدی و عکس و فیلمهای شخصیت رو بریزی رو کامپیوتر یا پریت بگیری. که این هم به راحتی با هر سه تا سیستم عامل امکان پذیره. حالا اونایی که دنبال بلوتوث و انتقال فیلم و عکس بیخودی از این گوشی به اون گوشی هستن خوب برن همون آندروید بگیرن.
      کیفیت هم که هر سه دارن. به هر حال هر چقدر پول بدی آش میخوری. منتها برا IOS یه کم بیشتر باید پول بدی که خوب آش بهتری هم نصیبت میشه.
      اپل امسال به عنوان بهترین برند جهانی معرفی شده و این نیازی به نظر من و شما که فقط یه پیکسل و سایز صفحه و بلوتوث از گوشی میشناسیم نداره.
      ساختار برنامه نویسی IOS هم که دیگه محشره و نیازی به بحث نداره.
      به هر حال بسته به نیاز و بودجه سه انتخاب عمده وجود داره. در کیفیت اپل شکی نیست. گوشی های رده بالای آندروید هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما سیستم عاملی که ساپورت قویتری داره بهتره. پس IOS و WIN سرتر هستند.

      1. هادی

        آخیش بالاخره یه حرف کاملا منطقی
        متشکرم از شمادوست عزیز

      2. امیر

        انتخاب اپل به عنوان بهترین برند از روی کیفیت نبود، بلکه از روی ارزش مالی شرکت بود. خوب ارزش سهام اپل از همه شرکتهای دیگر بالاتره.

        در مورد ساختار برنامه‌نویسی باید بگم جوک گفتید!! معلومه هیچ اطلاعی ندارید.

        البته هر کدوم از دو سیستم عامل برای تولید نرم‌افزار مزایایی دارند.

        زبان قبلی تولید نرم‌افزارهای iOS کهObjective C بوده حتی Garbage Collector نداره (الان بعضیها میگن برای حرفه‌ای‌ها لازم نیست ولی تجربه نشون میده بهترین برنامه‌نویسان هم کارشون خطا داره و سرویسهای اتوماتیک خیلی بهتره)، و فرایند استقرار (deployment) هم که روی iOS از ارسال فضایپیمای شاتل پیچیده‌تره (این رو برنامه‌نویسان طرفدار سرسخت اپل هم قبول دارن). در مورد Swift زیاد اطلاعی ندارم.

        زبان برنامه‌نویسی بالغ جاوا، بستر مناسب، و البته فرایند استقرار ساده هم نباید فراموش بشه که تولید نرم‌افزار برای اندروید رو خیلی راحت میکنه.

        البته اذعان دارم که تولید واسط کاربری زیبای و قوی روی iOS خیلی راحتتره و تولید همون زیبایی و افکتها در اندروید برای برنامه‌نویسان خیلی سخت‌تره و در زمینه واسط کاربر امکانات برنامه‌سازی بهتری داره.

        ای کاش بدون اطلاع نظرات در ظاهر کارشناسانه نمیدادید!

      3. حسین

        شما که دم از برنامه‌نویسی می‌زنید باید بدونید که Objective C سال‌هاست که از سیستم Automatic Reference Counting یا ARC استفاده می‌کنه که در زمان کامپایل حافظه‌های اضافه رو خودکار حذف می‌کنه و دیگه مثل سیستم قدیمی Garbage Collector در زمان اجرا شروع به این‌کار نمی‌کنه.

        واقعاً جاوا رو با Objective C روتون می‌شه مقایسه کنید؟ زبانی که تبدیل می‌شه به byte code! دقیقاً به همین دلیل هست که گوشی‌های اندرویدی با این مشخصات قوی‌شون هنوز هم گاهی لگ می‌زنن. در مقابل Objective C که از C گرفته شده و زبان بسیار سریع‌تری هست، به تازگی هم که Swift ایراداتی که کتابخانه‌هایی که از زمان NeXT داخل Objective C بودند رو بهینه کرد و به جرئت می‌تونم بگم سرعتی معادل C داره.

        فرایند deployment هم به این دلیل پیچیده‌است که بر خلاف اندروید که با هزاران استور پر شده و کاربر از هر جا می‌تونه اپ نصب کنه، که ممکنه همراه با اون اپ هر Malware و Adware دیگه‌ای نصب شه. اپ‌های iOS فقط اجازه‌ی اومدن رویِ App Store رو دارند. اگر شما بخواید مثلاً در اپتون از کاربر کارت اعتباری بگیرید باید کلی پله‌های قانونی رو طی کنید و اجازه‌ی این کار رو از Apple بگیرید، که کاربر iPhone هر اپلیکیشنی که از App Store می‌گیره رو با اطمینان باش کارکنه و اگه مشخصات کارت اعتباری‌ش رو هم وارد کرد نگران سوء استفاده نباشه. نرم افزارهایی که برنامه‌نویس‌ها ارائه می‌کنند طی مراحل سرسختانه‌ای در اپل چک می‌شوند، حتی نرم‌افزار‌هایی که اطلاعات کاربران رو جمع می‌کنند بر روی App Store قرار نمی‌گیرند.

        با نظرات کارشناسه‌ی خود موفق باشید!

    2. امیر

      شما مطمئنی وقتی که اپل روی iOS میگذاره، گوگل رو اندروید نمی‌گذاره؟!
      در ضمن فراموش نکنید که هیچ کدوم از این سیستم عاملها کار یک نفر نیست!!

      جمله “مثلا تو مبحث برنامه نویسی، کلاسی که خود برنامه نویس طراحی میکنه بهتر باهاش آشناست و راحت تر میتونه باهاش کار کنه، تا اینکه از کلاس یه برنامه نویس دیگه استفاده کنه.” هم واسه برنامه‌نویسان معمولی صادقه! وقتی اصول برنامه‌نویسی از قبیل SOLID Programming و Clean Code رعایت بشه، این حرفها خنده داره! اگه اینطور نبود هیچ شرکتی با بیش از ۱ نفر برنامه‌نویس نمیتونست محصول خوبی تولید کنه.

      منم امیدوارم یک روز ایران پیشرفت کنه!

  8. Hossein Khomideh

    دیجی کالا ؟
    بهتر نبود به جای اینکه از کاربر بخواید مشخص کنه که ای او اس بهتره یا اندروید یه مقاله کامل در مورد مزایا و مزیت هر دو سیستم عامل می نوشتید بعد از کاربر بخواید نظرشو راجع به مقاله بگه ؟!
    ضمنا ویندوز هم سیستم عامله و کاربران زیادی داره !!
    این حرکت به نوعی به توجهی به کاربران ویندوز هم هست !!
    امیدوارم با عرضه محصولات جدید مایکروسافت و ارائه نقد و بررسی ها از محصولات مایکروسافت و سیستم عامل ویندوز این کم لطفی به کاربران ویندوز و ویندوزفون جبران بشه .

  9. Gnome

    کمتر کسی رو می تونید پیدا کنید بعد از کار کردن با ios بره سمت اندروید

    1. امیر

      توی اینترنت دنبال عباراتی مثل “leave iphone for android” و … بگردید میبینید خیلیها در تمام دنیا هستند که این کار رو کردن، البته برعکسشم هست.

      من حتی تو ایران هم افرادی میشناسم که مثلن آیفون ۵ داشته و با نفرت گذاشتتش کنار و الان گلکسی اس ۶ داره و خیلی راضیه.

      حرفتون خیلی نا دقیقه برای این بحث!

      1. مصطفي

        منم خیلیا رو میشناسم که سامسونگ گالاکسی اس سیکس اج پلاس داشتن از بس که ناراضی بودن رفتن نوکیا ١١٠٠ خریدن . تو اینتر نت عبارت leave galaxy to nokia رو سرچ کن میاره برات .

  10. الهام

    با سلام
    تجربه شخصی خودم رو میگم. من اول سامسونگ اس٣ خریدم. خواهرم هم آیفون۴ خریده بود اون زمان هم میگفتن سامسونگ رقیب اصلی آیفون هستش. منم اعتقاد داشتم که آیفون به درد ایران نمیخوره کارایی مداره محدوده و…. که هممون ١٠٠٠بار شنیدیم. تا ۶ماه هیچ مشکلی نداشتم بعدش باگ ها زیاد شد لگ بالا رفت فریز شدناش شروع شد اما هنوز راحت با گوشی مار میکردم تا اینکه آیپد ایر ١۶ گیگ خریدم. اونجا بود که فهمیدم سرعت، ظرافت، یکپارچگی، کیفیت یعنی چیییی. بعد اون دیگه سختم بود با گوشیم کار کنم.
    الان آیفون ۶ دارم درسته با ios9 کمی خراب کرد اپل اما خیالم راحته که اپل زودتر همه این مشکلات رو حل میکنه بی هزینه در اختیار عموم میذاره.
    من تجربه کار با سونی z رو هم داشتم.
    چیزی که من دیدم و مقایسه کردم اینه. سامسونگ اس٣، سونی زد و آیفون ۴ که هم رده با هم هستن رو الان بعد ٣سال کنار هم بذاری سامسونگ داغون شده باتری تعویض شارژر تعویض درب پلاستیکی نا مرغوب شکسته ، سونی پر از باگ و هنگی شارژر تعویض بتری تعویض و تعمیرگاه رفته اما آیفون ۴ مثل روز اول سالم نه تعویض باتری داشته نه شارژرش خراب شده نه هنگ هنوز میکنه و کاملا قابل استفاده است.
    اینه فرق این دو تا که یکی طول عمر ١ ساله داره آیفون عمری

    1. امیر

      البته به نظر من این فقط نشون میده که خواهر شما از شما منظم‌تره و وسایلش رو بهتر نگه می‌داره.

  11. علیرضا

    من خودم ایفونو چون همیشه نو اوری داره خیلی دوست دارم و اینکه هنوز بازی ها و برنامه های سنگین رو با وجود رم های پایین و سی پی یوهای دو هسته ای میتونی حتی راحت تر از اندروید روش اجرا کنی یا اینکه ایفون۵ هنوز که هنوزه گوشیه خوبیه و به اخرین ورژن ios هم قابل اپدیته ولی در ایران به دلیل تحریم ها و مشکلات در سرعت نت و دیگه که خودتون بیشتر میدونید کارایی های اپل کمتر شده پس اندروید که کد هاش باز تره و قابل تغییره تو ایران بهتره ولی بازم بگم ایفون به دلیل همخوانی دقیق بین ios و نوع گوشی هاش خیلی روون و خوبه

  12. Iman

    دوستان گوشی اندرویدی را وقتی میخاید بفروشید طرف انقد تو سرش میزنه که قیمتی که خودش بخاد بخره با نهایتا به شما میگه بذا بفروشم ولی ایفون قیمتش مشخصه مثل ارز
    و میری بفروشی سریع طرف میخره ازت!درضمن آقایونی که اندروید اندورید میکنن بدونن اندروید ایده و طرح استیو جابزه و استیو جابز به درخواست دوستش بیل گیتس این سیستم عاملو طراحی کرد اما آقایون گوگل سیستم عاملو برداشتند و گفتند انحصارا مال گوگله اما این سیستم عامل هنوز کامل نشده بود و باگهاش برطرف نشده بود و هنوز بعد از گذشت چندین سال از اون واقع هنوز اندروید اون باگ هاش برطرف نشده و بالاخره بالاخره یکجاهایی کم کاستی برا کابر میذاره

    1. امیر

      شما معلومه فیلمهای علمی تخیلی زیاد میبینی! میتونی حتی نویسنده خوبی هم باشی!

      اندروید ایده‌اش مال استیوجابزه؟؟!!
      باگهاش هنوز برطرف نشده؟!!

      دوست من گوگل کل تیم تولید کننده رو گرفت، پس اگر قرار بود باگی رفع کنن، رفع میکردن….

      تو رو خدا برای توجیحاتتون از خودتون داستان سرایی نکنید و تن جابز رو تو گور نلرزونید!!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما