شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۳۶ دیدگاه
  1. Amir mahdi

    انتخاب این دو کاملا مربوط به استفاده است ios هم سرعت بالا تری داره هم خودش رو حفظ می کنه اما دستگاه های اندرویدی به سرعت افت می کنن و حتی نرم افزار های مثلclean master هم جواب گو نیست و این چیزیه که من خودم دیدم برای مثال گوشی مادر خودم note4 اما خودم تجربه ios رو با ipad دارم و نه هنگ می کنه ونه افتی داشه همچنین اکه یه نکاه به app store بیاندازید بسیاری از بازی های با کیفیت رو می بینید که در اندروی خبری از انها نیست

  2. MJS.00824

    دوستان لطفا توجه داشته باشین که ویندوز با ویندوزفون فرق میکنه. ویندوزفون یه سیستم عامل موبایله اما ویندوز یه سیستم عامل دسکتاپ هست. ویندوز ۱۰ موبایل فراتر از سیستم عامل های دیگه هست چون یه سیستم عامل دسکتاپ هست که کمی تضعیف شده.

  3. سید مهدی

    من گوشیم اندرویدیه و تبلتی که اداره بهمون داده اپل و از هردو استفاده کردم.
    من اندروید رو ترجیح میدم چون احساس میکنم به شعورم احترام میگذاره و توی خیلی چیزها دستم رو باز گذاشته تا خوم تصمیم بگیرم.
    تفاوت من با کسانی که میگن اپل به اندازه کافی کامله مثل کسایی هست که میگن ما دوست آمریکاییها و بله قربان گوشون باشیم و ما میگیم استثلال داشته باشیم حتی اگه اولش ضعیف باشیم. گرچه اندروید الان کاملا بالغ شده و یه عده هم دیگه زیادی میگن ios بدون مشکله نمونش آپدیت ورژن ۹ ios هست که اینقدر دردسر برای کاربرا درست کرد که خود اپل اجازه downgrade داد.

    1. هادی

      متاسفانه شما چیزهای اشتباهی رو با هم مقایسه می کنید یه سیستم عامل هیچ ربطی به شعور آدم نداره همون ویندوزی که مردم روی PC ها دارند هم خیلی کار ها رو نمی زاره انجام بدی و به تعبیر شما باید به شعور انسان تهین کنه. حتی یه ماشین خیلی فول آپشن مثل بنز هم فقط ۶۰% میزاره انسان رانندگی کنه و بقیه رو خودش تصمیم میگیره( که شرکتهای تولید کننده خیلی روش مانور می دن ) . این که نمیشه منطق دوست عزیز
      در ضمن هر آپگردی بدون شک دارای مشکل های فراوان هستش و هیچ آپگریدی بدون ایراد نمی تونه باشه . IOS 6 هم همین جوری بود اوایلش حتی ۸ هم همین جوری بود اوایلش توی گوشی های اندرویدی آپگرید از اندروید ۲.۳.۴ به ICS 4.0.3 باعث مشکل هارد بریک و سوختن چیپ emmc داخل گوشی های ساسونگ می شد . حتی همین اندروید لالی پاپ هم الان من روی تبلتم دارم و از وقتی آپگرید شده به هزاران مشکلی نداشت دچار شده عکسهای گالری رو باز نمی کنه و فورس کلوز های بی جا حتی دو بار دیگه هم آپگریدش کردم از خود گوشی ( فرش اینستال منظورم نیست ) حتی ویندوز فون اون اوایل فایل منیجر نداشت. واقعا وجود فایل منیجر داخل گوشی احتیاج نیست اگر مدیریت سیستم عامل به صورتی باشه که هرچیزی جای درست خودش بشینه

  4. سام

    سلام با احترام نصبت به نظرات تمامی دوستان من تمامی سیستم عامل هارا کار کرده ام ولی ios و کلا محصولات اپل از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به اندروید و ویندوز فون برخوردار هستند و بیشتر یوزر فرند هستند و به فکر کاربراشون نسبت به اندروید که دسترسی خیلی از قسمت ها را به کاربر می دهد ولی در عوض کیفیت کار خود را در سطح پایین تری نسبت به ای یو اس گذاشته !!!
    با تشکر

  5. رضا

    هیچ کدوم فقط و فقط ویندوز

  6. hamed

    ios از اندروید خیلی بهتره چون نه اشتباهی داره و هم رابط کاربری آسانی داره

    اپل از هر لحاظ بیسته

    روحت شاد استیو جابز

  7. محمد

    فقط ویندوز۱۰
    چند هفته دیگه لومیا۹۵۰ و۹۵۰xlو۵۵۰ میاد می بینید که همه به سمت همگام سازی موبایل ویندوزیشون با کامپوترشون می رن

    1. حامد

      دقیقا
      ومتاسفانه دیحیکالا کاملا طرفدار اپل هست و هیچ گوشی از ماکرو موجود نمیکنه و اصلا بررسی در این باره نداره حتی تو مقایسه ها هم یک طرفه برخورد میکنه !

      1. حسن کریمی .اپل.دیجی کالا و مک

        سلام
        اقای حشمتی دیدید من فقط نمیگم دیجی کالا با اپله
        اقا حامد هم همین رو گفت و بقیه دوستان هم میگن شما بزارید چند روز از خبرتون در سایت بگذره همه ببینن و نظر بدن
        ممنون

      2. هادی

        بهاین دلیل که دیجی کالا محصولی رو میاره که گارانتی داشته باشه ویندوز فون گوشی هاش هیچ گارانتی داخل ایران نداره من ۲ تا دارم خرابه با گارانتی هم خریدم ولی وقتی زنگ زدم بهم نوبت دادن تا مراکز گارانتی داخل ایران شروع به کار بکنه یعنی یه دفتر گرفتن و توش فقط چند نفر تلفن جواب می دن این میشه گارانتی الان ۶ ماهه منتظرم دفاترش باز بشه وقتی نشده یعنی گارانتی وجود نداره فعلا پس دیجی کالا هم نمیارتش چون نمیتونه جواب خریداران رو بده
        وگرنه گوشی های خیلی عالی هستن از نظر روون بودن سیستم عامل عالی عمل می کنند

      3. امیر

        همین که دو تا گوشی تو مدت کوتاهی خراب شدن، نشون میده خیلی هم گوشیهای خوبی نیستن!

    2. MJS.00824

      ماشالله.
      اندروید و IOS جفتشون یه سیستم عامل موبایل هستن ولیWIN 10 سیستم عامل دسکتاپ هست و نسخه ی موبایلش برای دستگاه هایی با صفحه ی نمایش کوچکتر بهینه شده. هرچقدرم که به خاطر موبایل بودنش تضعیف شده باشه ولی نهایتا یه سیستم عامل دسکتاپ بوده و قابلیت های بسیاری نسبت به دوسیستم عامل دیگر داره.

  8. farhad

    اپل فقط واسه کسانی هست که پول خوب دارن . اندروید واسه همه ! اما اگه یه گوشی متفاوت میخواید که تا حدودی شبیه اپلباشه و دست هر کسی هم نیست مایکروسافت بهترین گزینه هست . حتی برای ارزانترین گوشی ها هم پشتیبانی نرم افزاری داره ..
    درباره وینفون بی انصافی شده . شاید هم خیلی ها از کسانی که اینجا ادعا میکنن و مقاله میزارن نمیتونن با وینفون کار کنن !!!!

  9. Mostafa

    سلام
    دوستان در مورد این مقایسه باید بگم که وقتی آیفون همچنان با رم ۱ و پردازنده دو هسته ای کارایی و سرعت بیشتری نسبت به هم رده خود داره گواه برتری نسبی این سیسیتم عامل هست.

  10. قاسم صادقیان

    نظر شخصی من اینه که هر دو سیستم عامل نقاط ضعف امنیتی خودشون و دارن و زیر نظر کشوری هستن که قدرتشو به همه تحمیل میکنه
    هیچ شکی نیست که استفاده سیاسی نظامی از این سیستم عامل ها میکنن
    اما اگر این موارد و در نظر نگیریم
    اینکه از نظر راحتی کدام سیستم عامل بهتره
    از نظر رابط کاربری بدون شک اپل بالاتره ولی از نظر باز بودن دست کاربر آندروید
    بستگی به شخصیت کاربرش داره که چقدر دوست داره بازیگوشی کنه توی تلفنش
    ولی در نهایت توی ایران پیشنهاد من به دوستان اینه که اندروید بخرن ولی لازم نیست نمونه های گرون قیمتش باشه
    گوشی خود من Optimus 4X LG است و تنها مشکل من با این گوشی سرعت پایینش بخاطر رم کمشه وگرنه همه کاری باش انجام میدم و خیلی باش راحتم
    ولی اگر قصد به رخ کشیدن تلفنتون و دارید حتما اپل بخرید چون تو کشور ما به عنوان یک کالای لوکس محسوب میشه نه یک دستگاه تلفن همراه با قابلیت های مشخص
    پس در نهایت
    اگر قراره صرفا یک کالای لوکس با علامت سیب داشته باشید که به رخ دوستان و آشنایانتون بکشیدش خب اپل بخرید
    ولی اگر قصدتون استفاده از قابلیت های تلفنتونه حتما اندروید بخرید
    من شخصا از هر دو این سیستم عامل ها بدم میاد و به همین علت تا امروز گوشی خودمو عوض نکردم چون گوشی های جدید برام کاربرد جدیدتری ندارن که نتونم روی گوشی خودم بذارمش
    فقط چیزی که هست بنظرم درگیر این تبلیغات و شلوغ کاری ها نشید خودتون بر حسب نیازتون انتخاب کنید و نظر دیگران این وسط اصلا براتون مهم نباشه
    چون در نهایت این شما هستید و اون دستگاه که قراره حس خوبی در شما ایجاد کنه همین.
    موفق باشید

  11. BuBo

    چند بار یک پارچگی رو تو iOS نوشتین؟

  12. مهدی صالحی

    شرکت اپل هرساله با معرفی گوشی های جدید خود نو اوری جدید در گوشی های خود به وجود می اورد .
    اما اندروید رقابت شرکت های که گوشی های خود را به اندروید مجهز میکنند زیاد هستند و نو اوری در گوشی های خود کمتر خلق میکنند (اگه منظورم را از نو اوری فهمیده باشید.)
    شرکت اپل علاوه بر سخت افزار خود نرم افزار اختصاصی خود را عرضه کرده و ان را با بهترین نحو تکمیل کرده و جای حرفی نگذاشته و بروز رسانی هم از سیور های همین شرکت هستش.

    اگه از من بپرسند اندروید یا IOS
    من میگم IOS این انتخاب برمیگردد به علاقه و کاربرد شخصی خودم
    گرچه حرف در این باره بسیار است.

    یا علی

    1. حسن کریمی .اپل.دیجی کالا و مک

      بسیار عالی
      با شما موافقم مهدی

    2. امیر

      الان نو آوری iPhone 6 و مخصوصن iPhone 6s چی بوده؟!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما