۱۰ ترفند روانشناسی برای افزایش خلاقیت

۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

برخی افراد خلاق‌تر از دیگران هستند، طوری که به نظر می‌رسد مادرزاد خلاق به دنیا آمده‌اند. اگر فکر می‌کنید جزو آن دسته از افراد خوش‌شانس نیستید که چشمه‌ی خلاقیتشان هیچ‌وقت خشک نمی‌شود، نگران نباشید چون افزایش خلاقیت مانند ورزش کردن یک عضله است و شما می‌توانید با تمرین و تلاش تفکر خلاق را تقویت کنید.

نکته‌ی مهم این است که فراموش نکنید خلاقیت خود‌به‌خود به وجود نمی‌آید و نشستن و انتظار برای الهام گرفتن، فقط باعث از دست دادن انگیزه و دلسردی شما می‌شود. در عوض سعی کنید به دنبال راهی برای افزایش خلاقیت خود باشید. ابزار الهام‌بخشی را پیدا کنید که به حفظ تمرکز و انرژی شما برای پروژه‌ای که در دستتان است، کمک می‌کند.

۱. پیاده‌روی کنید

راه های افزایش خلاقیت

بر اساس تحقیقاتی که درسال ۲۰۱۴ انجام شد، افراد حین راه رفتن نسبت به زمانی که نشسته‌اند، خلاق‌ترند. محققان پیش از این بر این باور بودند که فعالیت بدنی منظم، می‌تواند نقش مهمی در افزایش و محافظت از توانایی‌های شناخی فرد داشته باشد، اما تحقیقات جدید نشان داد که حتی یک پیاده‌روی ساده می‌تواند به طور موقت باعث تقویت برخی از توانایی‌های ذهنی شود.

در نتیجه، اگر پشت میزتان نشسته‌اید و منتظرید که یک ایده‌ی خوب به ذهنتان برسد، بلند شوید و کمی قدم بزنید یا به یک پیاده‌روی کوتاه بروید.

بیشتر بخوانید:
چرا در هفته حداقل به ۲ ساعت طبیعت گردی نیاز داریم؟

۲. به خودتان پاداش دهید

خلاقیت چیست

تحقیقات نشان داده است پاداش دادن به کارهایی که ذاتا رضایت‌بخش هستند می‌تواند تاثیر عکس داشته باشد و باعث کاهش انگیزه شود. پس شاید فکر کنید پاداش دادن به تفکر خلاقانه هم ممکن است اشتباه باشد و خلاقیت و انگیزه را در شما از بین ببرد.

اما بر اساس تحقیقاتی دیگری که روی بچه‌ها انجام شده بود، سطح خلاقیت در بچه‌هایی که برای یک نقاشی خلاقانه پاداشی مشخص دریافت کرده بودند، افزایش پیدا می‌کرد.

در نتیجه اگر به دنبال الهام گرفتن هستید، به خودتان برای رسیدن به راه حل‌های خلاقانه پاداش‌های جذاب وعده‌ دهید. اما دقت کنید که این کار را بیش از حد انجام ندهید؛ چرا که تکرار این کار باعث یکنواخت و قابل پیش‌بینی شدن پاداش در ذهن و در نتیجه کاهش انگیزه می‌شود.

۳. یک فاصله روانی بین خودتان و مانع ایجاد کنید

خلاقیت کودکان

معمولا وقتی در خلاقیت به بن‌بست می‌رسید، دیگران پیشنهاد می‌کنند که اندکی از کار فاصله بگیرید و استراحت کنید. محققان در یکی از تحقیقات پی‌بردند که ایجاد یک فاصله روانی بین خودمان با مشکلی که سر راهمان قرار دارد، می‌تواند مفید باشد.

تحقیقات نشان داده است هنگامی که شرکت‌کنندگان مشکل خود را ناشی از عاملی دور تصور می‌کنند، نسبت به زمانی که منشا مشکل خود را در موقعیتی نزدیک می‌بینند، بهتر می‌توانند برای آن یک راه حل خلاقانه پیدا کنند.

بار دیگری که با یک مشکل پیچیده روبه‌رو شدید، سعی کنید از دور و بدون ارتباط با موقعیت فعلی خود به مشکل نگاه کنید.

۴. محیط اطراف خود را الهام‌بخش نگه دارید

خلاقیت در خانه

یک روانشناس مثبت‌گرای معروف می‌گوید محیط اطراف نیز در روند خلاقیت نقش دارد و محیط مهیج می‌تواند روند خلاقانه فکر کردن را ساده کند. به همین دلیل ایجاد فضایی مملو از وسایلی که برای شما الهام‌بخش و انگیزه‌بخش هستند، می‌تواند به شما کمک کند.

محیط کار خود را طوری طراحی کنید که برای شما الهام‌بخش و انرژی‌بخش باشد. به دنبال تجربیات مهیج باشید و فضا را طوری تنظیم کنید که حس خلاقیت شما را برانگیزد.

بیشتر بخوانید:
شلختگی نشان دهنده چه بعدی از شخصیت است؟

۵. برای افزایش خلاقیت محدودیت ایجاد کنید

ایده و خلاقیت

وقتی که در تلاش برای حل مشکلی هستیم، معمولا روی ایده‌‌‌‌‌‌های واضح و آماده تکیه می‌کنیم تا به ساده‌ترین راه‌حل‌ برسیم. این روند معمولا خروجی خوبی خواهد داشت، اما در این حالت ممکن است فکر کردن به راه‌حل‌های خلاقانه کمی دشوار شود. یکی از راه‌های برطرف کردن این مشکل و رسیدن به راه حل‌های خلاقانه، ایجاد محدودیت برای فکر کردن است.

بار دیگری که به دنبال راه حل برای یک مشکل بودید، سعی کنید ابزارهایی که می‌توانید برای حل مشکل استفاده کنید را محدود کنید. با این کار ممکن است ایده‌های تازه‌ای به ذهنتان برسد که قبلا به آن‌ها فکر نکرده بودید.

۶. رویاپردازی کنید

افزایش خلاقیت فکری

در دنیای مدرن امروزی، خیلی راحت حواسمان پرت می‌شود. به جای این که همه‌ی وقت خود را با اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها، ایمیل و چرخیدن در سایت‌ها تلف کنید، زمانی را در نظر بگیرید که در آن هیچ کاری انجام ندهید.

در آزمون خلاقیت یکی از تحقیقات، شرکت‌کنندگانی که از فرط بیکاری و ملامت کسل شده بودند، نسبت به کسانی که خوشحال، آرام یا پریشان بودند، عملکرد بهتری نشان دادند. در تحقیقات دیگری محققان پی بردند که ملالت و انجام ندادن هیچ کاری، زمانی برای رویاپردازی در اختیار افراد قرار می‌دهد که منجر به خلاقیت‌های بیشتر می‌شود.

کسل شدن و ملالت تفکر خلاقانه را تشویق می‌کند، چون به مغز سیگنال می‌دهد که شرایط یا محیط فعلی چیزی کم دارد و جست‌وجو برای ایده‌های جدید و تاثیرگذار به بهبود این شرایط کمک خواهد کرد.

۷. مشکلات را از نو تجسم کنید

خلاقیت سازمانی

یکی از خصیصه‌های رایج بین افراد خلاق، تمایل آن‌ها به تجسم مجدد مشکلات است. به جای ادامه دادن به مسیر قبلی و گیر افتادن در مشکلی که سد راه شما شده است، یک قدم به عقب بردارید و از اول نگاهی مجدد به مشکل خود بیندازید. آیا می‌توانید راه متفاوتی برای دیدن مشکل پیدا کنید؟ می‌توانید به این مشکل از زاویه‌ی دیگری نگاه کنید؟

فرصت شروع مجدد با نگاهی جدید می‌تواند باعث پرورش ذهن برای افکار خلاقانه‌تر شود.

۸. احساساتی شوید

خلاقیت بزرگسالان

محققان برای مدت طولانی اعتقاد داشتند که افکار مثبت ارتباط قوی با خلاقیت دارد، اما تحقیقاتی نشان داد که افکار منفی و مثبت عمیق، هر دو می‌توانند با فکر خلاق مرتبط باشند. این موضوع به این معنی نیست که حتما برای تحت تاثیر قرار گرفتن باید خودتان را در شرایط روحی بد قرار دهید؛ بلکه فقط در نظر داشته باشید بار دیگری که در شرایط روحی نامطلوب قرار گرفتید، به جای نشستن و زانوی غم بغل گرفتن، سعی کنید کمی از انرژی خودتان را برای حل یک مشکل یا انجام یک کار صرف کنید.

بیشتر بخوانید:
راز افرادی که در شرایط سخت زندگی هم خوشحالند چیست؟

۹. محیط اطراف خود را با رنگ آبی پر کنید

خلاقیت در تزیین خانه

طبق روانشناسی رنگ، رنگ‌های مختلف می‌توانند تاثیرات مختلفی روی روحیه، احساسات و رفتار افراد داشته باشند. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، رنگ آبی باعث افزایش خلاقیت فکری افراد می‌شود. محققان این تحقیق اعلام کردند رنگ آبی افراد را به فکر کردن فراتر از چهارچوب تشویق می‌کند. از آنجا که رنگ آبی با طبیعت، آرامش و سکون مرتبط است، به افراد کمک می‌کند که احساس امنیت و خلاقیت بیشتری داشته باشند.

بنابراین وقتی به دنبال چیزی برای الهام‌ گرفتن و افزایش خلاقیت هستید، سعی کنید از رنگ آبی برای رسیدن به ایده‌های جدید استفاده کنید.

۱۰. مدیتیشن کنید

چطور خلاق شویم

تحقیقات همچنین نشان داده است که نوع خاصی از مدیتیشن با افزایش خلاقیت مرتبط است. سال‌های زیادی است که افراد در سرتاسر دنیا از مدیتیشن به عنوان تکنیکی برای آرام شدن استفاده می‌کنند، اما تحقیقات نشان داده که مزایای مدیتیشن چیزی فراتر از ایجاد آرامش است.

طبق یکی از تحقیقات استفاده از نوعی مدیتیشن به نام “Open Monitoring” می‌تواند باعث افزایش فکرهای مختلف و تولید ایده‌های جدید شود. Open Monitoring نوعی از مدیتیشن است که فرد در طول انجام مدیتیشن پذیرای همه‌ی افکار و احساسات می‌شود، بدون این که روی موضوع یا ایده‌ای تمرکز کند.

بیشتر بخوانید:
۳ روش سریع برای مدیتیشن و تمرینات ذهنی

راهی برای اضافه کردن تکنیک‌های مدیتیشن به زندگی روزمره‌ی خود پیدا کنید. تمرکز کردن روی افکار و تجربه‌ها می‌‌تواند باعث افزایش خلاقیت شود.

منبع: Very Well Mind

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمدرضا

    مطلب به درد به خوری بود….
    روشای دیگه ای که جواب میدن طبق تجربم: نوشیدن قهوه، دستشویی رفتن(یا نشستن با همان استایل) و شنیدن آهنگ با صدای بلند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه