راهنمای خرید پردازنده مرکزی (CPU)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
راهنمای خرید پردازنده مرکزی (CPU)

پردازنده مرکزی (CPU) از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر است. اگر مادربرد را به عنوان اسکلت یک کامپیوتر در نظر بگیریم، می‌توان پردازنده را به مغز کامپیوتر تشبیه کرد. تقریبا تمام کارهایی که کامپیوتر شما انجام می‌دهد، تحت تاثیر قدرت پردازنده است. بنابراین اگر آن را درست انتخاب نکنید، باید با وقفه‌‌های (Lag) پی‌درپی سروکله بزنید. متاسفانه قدرت یک پردازنده با پولی که برای آن پرداخت می‌کنید، نسبت مستقیم دارد. پردازنده‌های گران‌تر معمولا قدرت بیشتری دارند. به همین دلیل کاربران معمولا به سراغ مدل‌های گران‌تر می‌روند. اما نگران نباشید؛ از یک طرف تمام کاربران به بیشترین قدرت سخت‌افزاری روز نیاز ندارند، و از طرف دیگر تولیدکننده‌ها محصولات خود را با نیاز اقشار مختلف تطبیق می‌دهند. یعنی برای هر کاربری با هر میزان بودجه و سطح نیازی، یک پردازنده‌ی مناسب وجود دارد. در این راهنمای خرید می‌خواهیم با حوصله و سر فرصت به بررسی آنها بپردازیم.

پله‌ی اول: اینتل یا ای‌ام‌دی؟

راهنمای خرید CPU - پردازنده مرکزی

همان‌طور که در بازار کارت گرافیک شاهد رقابت دو برند ان‌ویدیا (NVIDIA) و ای‌ام‌دی (AMD) هستیم، در بازار پردازنده‌ی اصلی هم دو رقیب دیرینه داریم که اولی اینتل (Intel) و دومی ای‌ام‌دی (AMD) است. اگر طرفدار دوآتشه‌ی یکی از این دو برند هستید که طبیعتا تصمیم‌تان را از قبل گرفته‌اید. اما اگر بین انتخاب یکی از این دو برند مردد هستید، باید بدانید که تصمیم سختی را پیش رو دارید. هر کدام از این دو برند و تولیدات‌شان مزایا و معایب خاص خود را دارند. سابقا قیمت پردازنده‌های ای‌ام‌دی از معادل‌شان در اینتل به مراتب پایین‌تر بود و هر زمان کسی می‌خواست کامپیوتر ارزانی سرهم کند، می‌توانستی بدون معطلی یک مدل از ای‌ام‌دی را به او پیشنهاد بدهی. اما حالا با روی کار آمدن سری Ryzen ای‌ام‌دی و رقابت پایاپای آن با سری تحسین‌شده‌ی Kaby Lake اینتل، دیگر مرزهای قیمتی هم برداشته شده‌اند. حالا ای‌ام‌دی ترجیح می‌دهد پردازنده‌های قوی خود را به قیمت‌های بالا بفروشد و از نظر قیمتی هم چیزی از رقیب کم نداشته باشد. به عنوان مثال در زمان نگارش این مطلب، مدل Ryzen 7 1800X ای‌ام‌دی، ۴۵۹ دلار قیمت دارد و مدل Core i7-7700K اینتل با قیمت ۳۳۷ دلار به فروش می‌رسد. اتفاقی که در چند دهه‌ی اخیر بی‌سابقه بوده‌است.

پله‌ی دوم: هسته چیست؟ رشته کدام است؟

قدیم‌ترها که تنها پردازنده‌های تک‌هسته‌ای داشتیم، تمام قدرت یک پردازنده با استناد به فرکانس آن سنجیده می‌شد و می‌توانستیم با قطعیت بگوییم یک پردازنده‌ی ۳ گیگاهرتزی از پردازنده‌ی ۲.۸ گیگاهرتزی سریع‌تر است. اما به مرور زمان مفهومی به اسم هسته‌های پردازشی مطرح شد و پردازنده‌هایی به بازار آمدند که از دو تا هشت هسته‌ی پردازشی داشتند. با چند هسته‌ای شدن پردازنده‌ها، وظایف (Task) بین چند واحد پردازشی به صورت موازی تقسیم می‌شود و سرعت عملکرد بالا می‌رود. اگر بخواهیم در تاریخ به عقب بازگردیم و شمار هسته‌ها در محصولات دو غول مطرح را بررسی کنیم، می‌بینیم که ای‌ام‌دی اصرار بیشتری بر اضافه کردن تعداد هسته داشته و اینتل بر بهینه کردن نوع اجرای دستورالعمل‌ها تمرکز کرده‌است. به همین دلیل است که محصولات اینتل در برنامه‌های جدید عملکرد بهتری دارند و در نرم‌افزارهای تست هم امتیاز بهتری می‌گیرند.

راهنمای خرید CPU - پردازنده مرکزی

در هنگام بررسی‌های قبل از خرید پردازنده، در کنار تعداد هسته (Core) با کمیت دیگری به نام رشته (Thread) مواجه می‌شویم. رشته‌ها در واقع مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که به سمت هسته‌ها فرستاده می‌شوند. معمولا در پردازنده‌های ای‌ام‌دی شاهد این هستیم که هر هسته تنها از پس اجرای یک رشته در لحظه برمی‌آید. حال این که بیشتر پردازنده‌های اینتل با داشتن ویژگی Hyper Threading یا به اختصار HT می‌توانند توسط هر یک هسته‌ها، چندین رشته را به صورت هم‌زمان پردازش کنند. این فناوری که از سال ۲۰۰۲ میلادی در پردازنده‌های اینتل وجود داشته، کاری می‌کند تا تنها هسته‌های مورد نیاز فعال شوند و باقی هسته‌ها به صورت خاموش باقی بمانند. توان پردازشی یک پردازنده‌ی مجهز به HT، معمولا دوبرابر توان پردازنده‌‌های معمولی فاقد این قابلیت است. البته توانایی پردازنده در اجرای هم‌زمان چندرشته به تنهایی تضمین کننده‌ی بالارفتن کارایی نیست و برنامه‌ها هم باید بتوانند از این قابلیت سخت‌افزاری به خوبی استفاده کنند. به این ترتیب در مصرف برق هم به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود. ای‌ام‌دی فناوری مشابهی به نام Simultaneous Multi-Threading را در محصولات خود به کار گرفته، ولی این فناوری از نظر عملکرد به پای HT نمی‌رسد.

پله‌ی سوم: ضریب مولتی‌پلایر چست؟ اورکلاک به چه دردی می‌خورد؟

راهنمای خرید CPU - پردازنده مرکزی

سرعت کلاک یا همان فرکانس یک پردازنده معادل است با حاصلضرب فرکانس پایه (BCLK) (که معمولا ۱۰۰ مگاهرتز است) در یک ضریب که با عنوان مولتی ‌پلایر (Multiplier) شناخته می‌شود. به عنوان مثال فرکانس یک پردازنده‌ی ۳.۵ گیگاهرتزی از فرکانس پایه‌ی ۱۰۰ مگاهرتز و ضریب ۳۵ به دست می‌آید. در دنیای حرفه‌ای‌های کامپیوتر، مفهومی به نام اورکلاک (Overclock) وجود دارد که با تغییرات در مشخصات فنی سخت‌افزارها، عملکرد کامپیوتر را بهبود می‌دهد. یکی از راه‌های اورکلاک کردن کامپیوتر، دستکاری در فرکانس پایه و مولتی پلایر پردازنده است. اما معمولا در پردازنده‌های ارزان، ضریب مولتی ‌پلایر توسط سازنده قفل (Locked) می‌شود و نمی‌توان تغییری در آن به وجود آورد. چنانچه بخواهید در این پردازنده‌ها به قدرت بیشتری دست پیدا کنید، تنها می‌توانید اندکی (کمتر از ۱۰ مگاهرتز) در فرکانس پایه تغییر ایجاد کنید تا پردازنده‌تان کمی تغییر را به خود ببیند. اما در مدل‌هایی که مولتی پلایر باز (Unlocked) دارند، می‌توانید هم فرکانس پایه و هم ضریب را تغییر دهید. اعمال تغییرات در مولتی‌پلایر و فرکانس مبنا کار ساده‌ای نیست و به سال‌ها تجربه و کار عملی نیاز دارد. در تولیدات اینتل مدل‌هایی که کدشان به K ختم می‌شوند دارای مولتی‌پلایر باز هستند و در تولیدات ای‌ام‌دی حرف X نشان‌دهنده‌ی ضریب باز است. مدل‌هایی مثل Core i7-7700K اینتل یا Ryzen 7 1800X ای‌ام‌دی از بهترین مدل‌های روز هستند که مولتی‌پلایر باز دارند. دقت داشته باشید که استفاده از یک پردازنده‌ی اورکلاک شده درست مثل استفاده از خودرویی است که موتور توربوشارژر دارد. با وجود این که قدرت بیشتری تحویل می‌گیرید، شاهد استهلاک بیشتری هم خواهید بود.

پله‌ی چهارم: سوکت‌ها با هم چه فرقی دارند؟

راهنمای خرید CPU - پردازنده مرکزی

پردازنده‌ها برای این که روی مادربرد نصب شوند، از اتصال دهنده‌ای استفاده می‌کنند که در اصطلاح به آن سوکت گفته می‌شود. اولین نکته این که سوکت نصب پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی از زمین تا آسمان با هم فرق دارند و حتی فکر نصب یک پردازنده‌ی ای‌ام‌دی روی مادربرد مبتنی بر اینتل را هم نباید به مخیله‌تان راه دهید. پردازنده‌های اینتل دارای اتصالات تماسی هستند و به شکلی نرم با اتصالات فلزی روی سوکت خود ارتباط برقرار می‌کنند. اما در پردازنده‌های ای‌ام‌دی شاهد استفاده از پین‌های میخی متعدد هستیم که در سوراخ‌های سوکت مادربرد فرو می‌روند. به غیر از تفاوت در نوع اتصال، تعداد پین‌هایی که در هر خانواده از پردازنده‌ها استفاده می‌شود هم با خانواده‌ی قبلی از همان تولیدکننده فرق دارد. به عنوان مثال در گذر از سوکت LGA 1150 اینتل به سوکت LGA 1151، اضافه شدن تنها یک پین اضافه باعث شد تا سازگاری این دو خانواده از نظر سوکت به هم بریزد و مصرف‌کننده نتواند محصول جدید را روی مادربرد قدیمی خود نصب کند. به همین دلیل است که پیوسته تکرار می‌کنیم ابتدا باید پردازنده‌ی مناسب خودتان را پیدا کنید و سپس سراغ انتخاب مادربرد بروید. چیزی که در بازار مشاهده می‌شود، این است که تعداد مادربرد دارای سوکت سازگار با اینتل بسیار بیشتر از مادربردهای سازگار با ای‌ام‌دی است. معمولا تولیدکنندگان آن‌قدر به پردازنده‌های ای‌ام‌دی رغبت نشان نمی‌دهند و دلیل این امر، عقب ماندن ای‌ام‌دی از اینتل در نسل‌های قبلی است. استقبال کم مصرف‌کنندگان از پردازنده‌های ای‌ام‌دی، باعث می‌شد تولیدکنندگان مادربرد تمام تلاش خود را معطوف تولید مادربرد مبتنی بر اینتل کنند. حالا امید می‌رود با عرضه‌ی خانواده‌ی قدرتمند Ryzen توسط ای‌ام‌دی، دوباره تعادل به بازار پردازنده برگردد.

پله‌ی پنجم: فناوری ساخت پردازنده چیست؟

راهنمای خرید CPU - پردازنده مرکزی

درون پردازنده‌ها از ترانزیستورها و اتصالات منطقی آنها با یکدیگر تشکیل شده‌است. این ترانزیستورها هستند که با روشن و خاموش شدن خود، عملکرد پردازنده را میسر می‌کنند. در حالت کلی هر چقدر تعداد این ترانزیستورها بیشتر باشد، پردازنده‌ی قوی‌تری خواهیم داشت. اما سازنده‌ها هرگز به سمت بزرگ‌تر کردن حجم فیزیکی پردازنده نمی‌روند و سعی می‌کنند با کوچک‌تر کردن ترانزیستورها، تعداد بیشتری از آنها را درون بسته‌بندی فعلی بگنجانند. حالا دیگر کار به جایی رسیده که ابعاد ترانزیستورها نانومتری (nm) شده و تولیدکننده‌های پردازنده سعی می‌کنند نانومتر کمتری را ارائه کنند. تا مدت‌ها شرکت اینتل در این زمینه پیشتاز بود تا این که شرکت ای‌ام‌دی پس از مدت‌ها ماندن زیر سایه‌ی سنگین اینتل، با پردازنده‌های سری Ryzen خود قد علم کرد و حالا هر دو شرکت در آخرین تلاش‌های خود، به فناوری ساخت ۱۴ نانومتر دست پیدا کرده‌اند.

پله‌ی ششم: عملکرد و قدرت کدام یک بهتر است؟

پردازنده‌ها را با واحد گیگاهرتز می‌سنجد و مثلا می‌گویند فرکانس این پردازنده ۳ گیگاهرتز است. هر گیگاهرتز را می‌توان با یک میلیارد پردازش در ثانیه معادل کرد و در پردازنده‌هایی که شرایط مشابهی داشته‌باشند، آن که فرکانس بالاتری داشته باشد سریع‌تر است. فرکانس در کنار تعداد هسته‌ها می‌تواند برآورد خوبی از قدرت پردازنده‌ها در اختیار شما قرار دهد. از آنجایی که می‌توان هر هسته را در حکم یک پردازنده‌ی مجزا با فرکانس اعلام شده فرض کرد، می‌توانیم بگوییم یک پردازنده‌‌ی چهار هسته‌ای ۳ گیگاهرتزی از یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای ۳.۳ گیگاهرتزی سریع‌تر است.

اگر به دنبال بهترین عملکرد پردازشی هستید و زیاد شدن قیمت نهایی هم برایتان مهم نیست، بهترین انتخاب یکی از محصولات اینتل است. پردازنده‌های اینتل تحت هر شرایطی عملکرد پایدار و قابل اعتمادی دارند و مهم‌تر این که برق کمی هم مصرف می‌کنند. در پردازنده‌ها فاکتوری به اسم TDP مطرح می‌شود که بر حسب وات است و هرچه کمتر باشد، از مصرف برق و تولید حرارت کمتر خبر می‌دهد. مصرف کمتر برق در پردازنده‌های اینتل، مدیون استفاده از فناوری HT است.

اما از قدیم تا به الان، پردازنده‌های ای‌ام‌دی به خاطر عملکرد گرافیکی خوب‌شان معروف بوده‌اند. معمولا افرادی که می‌خواهند کامپیوتری ارزان تهیه کنند و دوست ندارند برای یک کارت گرافیکی هزینه‌ی جداگانه بپردازند، به پردازنده‌های ای‌ام‌دی روی خوش نشان می‌دهند. ولی اگر می‌خواهید یک کارت گرافیکی رده‌ بالا از ان‌ویدیا یا ای‌ام‌دی تهیه کنید و بازی کردن بخش مهمی از زندگی‌تان را تشکیل می‌دهد، تنها به پردازنده‌های اینتل فکر کنید. نتیجه این که در حالت استفاده از گرافیک مجتمع، پردازنده‌های ای‌ام‌دی بهتر عمل می‌کنند و در حالت تمایل به کارت‌های گرافیکی مجزا، اولویت با اینتل خواهد بود.

پردازنده‌های اقتصادی

Digi_Buy_Label5

Intel Kaby Lake Core i3-7100

Digi_Buy_Label5

AMD Vishera FX-4320

پردازنده‌های میان‌رده

Digi_Buy_Label5

Intel Kaby Lake Core i5-7500

Digi_Buy_Label5

AMD Vishera FX-8350

پردازنده‌های حرفه‌ای

Digi_Buy_Label5

Intel Kaby Lake Core i7-7700K

Digi_Buy_Label5

Intel Haswell Core i7-4790K

منابع: Techradar | AanandTech | PC Magazine

telegram_ad2_1

 



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۶۴ دیدگاه
  1. milad

    سلام خسته نباشید
    مادر بورد من مدل b85plus هستش ddr3میخاستم بدونم گرافیک و پردانده میان رده یا ترجیها قوی چی میتونم روش بنئازم

    1. حمیدرضا داوریان حمیدرضا داوریان

      سلام دوست عزیز. این مادربرد از پردازنده‌های نسل ۴ پشتیبانی می‌کنه و می‌تونید از این سری پردازنده‌ها هر کدوم که توان خریدش رو دارید انتخاب کنید. مثلا i7 4790 که این روزها به صورت دست دوم هم به‌فروش می‌رسه. از طرفی برای خرید گرافیک هم میتونید از سری gtx 10xx یکیو انتخاب کنید اما قبلش حتما چک کنید با پردازنده گلوگاه نداشته باشن. مثلا i7 4790k با ۱۰۷۰ti یا ۱۰۸۰ هماهنگی بسیار خوبی دارن. اما اگه توان خرید دارید، سری rtx هم میتونن انتخاب خوبی باشن.

  2. ACTiVE_RH

    با سلام
    به نظر من بد نیست که به این سایت سری بزنید و اونجا هم میتونید کامپیوترتونو یه بررسی کنید هم اینکه حدودا قیمتها مشخص هستن و هم می توانید نظرات بقیه و سیستم هایی که اونجا ثبت شدنو ببینید. و اینکه میتونید خودتون کامپیوتر مورد نظرتونو بسازید و نتیجشو از لحاظ امتیاز و کیفیت ببینید.
    برای همه دوستانی که می خوان اطلاعات بیشتری کسب کنند.
    با تشکر
    http://www.userbenchmark.com

  3. آرش زارعی

    با سلام من واسه کار با افتر افکت میخواستم سی پی یو بخرم
    از بین
    پردازنده مرکزی ای ام دی مدل Ryzen 7 3800x
    و یا
    پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل i9-9900K
    کدوم بیشتر به درد افترافکت میخوره

    1. حمیدرضا داوریان حمیدرضا داوریان

      سلام. در بین پردازنده‌هایی که فرمودین، محصول اینتل عملکرد بهتر و سریع‌تری در نرم‌افزار After Effect داره. مدل AMD هم عملکرد خوبی داره و فاصله چندانی از نظر عملکرد با پردازنده اینتل ندارد. بسته به بودجه‌ای که دارین، هر دو محصول برای هدف شما عالی هستن.

  4. محمد امین

    با سلام و عرض خسته نباشد

    به نظر شما پردازشگر گرافیکی GeForce GT 710 2GB بهتر است یا GeForce GTX 670 2GB

  5. محمد جود

    با سلام و عرض ادب

    با نظر شما پردازشگر گرافیکی Intel® UHD Graphics 630 بهتره یا ۲ گیگابایت GeForce GTX 670 ممنون میشم جواب بدید

  6. محمد

    دوستان اگر قسط بازی کردن در کیفیت متوسط
    را دارید یک پردازنده core i5 3470 برای شما
    مناسب است با قیمت ۶۹۹ تومان
    اگر هم قسط بازی کردن بازی‌های سبک و بازی‌های سنگین با پایین ترین کیفیت را
    دارید core i3 2120 با قیمت ۳۵۹ تومان
    مناسب است پول زیادی بابت خرید cpu
    نکنید
    میتونید یک مادربورد با سوکت ۱۱۵۵ بخرید
    هر دو پردازنده که ذکر کردم مناسب مادربوردی
    با سوکت ۱۱۵۵ است پردازنده core i7 970
    یا قیمت ۱.۶۰۰ تومان نیز با سوکت ۱۱۵۵ سازگار
    است مادربوردی با این سوکت ۱.۲۰۰ تومان است
    باز هم میگویم بیشتر از ۱.۹۰۰ تومان پول بابت
    خرید پردازنده خرج نکنید اما در مورد کارت گرافیک بر عکس است باید حداقل ۲.۲۰۰تومان
    خرج کنید
    سیستم زیر می‌تواند رزیدنت ایول ۷ را full HD
    و با کیفیت بافت نسبتاً بالا و فریم ۳۰ تا ۴۵
    اجرا کند:
    core i5 3470
    ۸gb ddr3
    gtx 1060 4gb
    در مورد کارت گرافیک سری rx هم تحقیق کنید
    کارت گرافیک rx 470 با gtx 1060 برابر است
    و در بعضی از تست‌ها rx 470 عملکرد بهتری
    داشته است.
    اما اگر صراحی‌‌های سنگین گرافیکی انجام
    میدهید مادربوردی با سوکت ۱۱۵۱ خرید
    کنید بعضی از پردازنده‌های core i9
    با قیمت نه چندان بالا و همچنین کارایی بالا
    با سوکت ۱۱۵۱ سازگار است
    ناگفته‌ نماند که پردازنده core i5 3470
    و core i7 3770 پردازنده گرافیکی مجتمع هم
    دارند
    پردازنده core i7 3770 با قیمت ۱.۶۰۰ و کارایی
    نسبتاً بالا و سازگار با سوکت ۱۱۵۵ انتخاب خوبی
    است

    1. قسط

      قصد

  7. Mohsenito

    سلام. خسته نباشید
    ببخشید خواستم ببینم cpu intel core i5 8400 با مادربرد asus z370 a prime همخوانی کامل داره یا نه؟
    نکته اینکه هنوز گرافیکی انتخاب نکردم و خواستم ببینم بعدا این کیس جوابگوی گرافیک خوب هست؟
    رم هم دو تا ۸ گیگ تک کاناله که میشه ۱۶

    پاور ۵۸۰ گرین
    کلا اگه بخوام ببینم قطعات انتخابیم با هم سازگار هستن یا نه باید چه کنم؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

  8. نوید

    سلام، مطلب کاملی بود، ولی برای الان دیگه نه، الان پردازنده های نسل ۲ و ۳ رایزن عملکرد بهتری نسبت به اینتل دارند، و این درحالی هست که TDP خیلی کمتری هم دارند (معمولا ۶۵ وات)، در زمینه بازی هنوز هم اینتل با اختلاف خیلی کمی بهتره، ولی در اکثر پردازش های دیگه پردازنده های AMD اینتل رو قورت میدن!

  9. Mostafa

    سلام من میخواستم ی سیستم در حد ۶۰ میلیون تومن جمع کنم که شامل ماینتور و موس و کیس میشه میخواستم بدونم Intell Core i9 9900k Cofe lake انتخاب کنم یا اینکه پول بیشتر بدم سری X رو تهیه کنم ؟

    1. نوید

      سلام برادر، اگر هنوز نخریدی کمی صبر کن، نسل سوم رایزن رو بخر، اون ها عملکر خیلی بهتری دارند و معمولا قیمت مشابه با حتی کمتری رو هم دارند.

    2. محمد

      اگر قسط اجرای بازی‌های روز با بالاترین کیفیت را دارید مدل‌های
      رده بالای core i7 برای شما مناسب
      است اما اگر قسط طراحی‌های گرافیکی
      سنگین و رندر گرفتن را دارید
      core i9 9900k مناسب است

  10. Ali

    سلام خسته نباشید سی پی یو core i3 6100 گرافیک msi 1050gtx gaming x 2gb رم ۸g مادربرد msi z170 tomahawk میتونه تا چ حدی بازی های روزو اجرا کنه؟ و اینکه سی پی یو core i7 7700 با مادر برد من سازگاره؟!

  11. مازیار

    مشخصات کامل سیستم من بدین صورت هستش:

    Windows Version Microsoft Windows 7 (6.1) Ultimate Edition 64-bit Service Pack 1 (Build 7601)
    DirectX Version 11.0

    CPU Intel(R) Pentium(R) CPU G620 @ 2.60GHz (2 Cores)
    Current Processor Speed 2600MHz
    clock speed 2600.0 MHz
    FSB speed 100.0 MHz
    multiplier 26.0x
    Codename Sandy Bridge
    CPUID 6.A.7
    Extended CPUID 6.2A
    Core Stepping D2
    Technology 32 nm
    TDP Limit 65.0 Watts
    Tjmax 102.0 °C
    Core Speed 1596.2 MHz
    Multiplier x Bus Speed 16.0 x 99.8 MHz
    Stock frequency 2600 MHz
    Instructions sets MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.1, SSE4.2, EM64T, VT-x
    L1 Data cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
    L1 Instruction cache 2 x 32 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
    L2 cache 2 x 256 KBytes, 8-way set associative, 64-byte line size
    L3 cache 3 MBytes, 12-way set associative, 64-byte line size
    FID/VID Control yes

    Chipset
    Northbridge Intel Sandy Bridge rev. 09
    Southbridge Intel H61 rev. B3
    Graphic Interface PCI-Express
    PCI-E Link Width x16
    PCI-E Max Link Width x16
    Memory Type DDR3
    Memory Size 4 GBytes
    Channels Single
    Memory Frequency 532.1 MHz (1:4)
    CAS# latency (CL) 7.0
    RAS# to CAS# delay (tRCD) 7
    RAS# Precharge (tRP) 7
    Cycle Time (tRAS) 20
    Command Rate (CR) 1T

    Graphics Card NVIDIA GeForce 210 – 975MB Free Video RAM, 978MB Total 64bit
    Display adapter 0
    Board Manufacturer 0x0000 (0x0000)
    Revision B1
    Codename GT218
    Technology 40 nm
    Memory size 1024 MB
    PCI device bus 1 (0x1), device 0 (0x0), function 0 (0x0)
    Vendor ID 0x10DE (0x0000)
    Model ID 0x0A65 (0x0000)
    Performance Level 2D Desktop
    Core clock 405.0 MHz
    Shader clock 810.0 MHz
    Memory clock 405.0 MHz
    Performance Level 3D Applications
    Core clock 589.0 MHz
    Shader clock 1402.0 MHz
    Memory clock 500.0 MHz

    Memory Devices
    Number of Used Memory Devices 1
    DIMM1 on BANK1 4096 MB, 1067 MHz (Form Factor: DIMM, Manufacturer ID: Manufacturer1, Serial Number: SerNum1, Part Number: Array1_PartNumber1)
    OS accessible physical memory 4078 MB
    Commit limit 8154 MB
    Total virtual memory 2047 MB

    DMI Baseboard
    vendor ASUSTeK Computer INC.
    model P8H61-M LX
    revision Rev x.0x
    serial MT701A018700456

    DMI BIOS
    vendor American Megatrends Inc.
    version 0601
    date 08/31/2011
    ROM size 4096 KB

    هارد اینترنال Western Digital WD10EZEX Blue 2 TB 64MB Cache Internal Hard Drive

    پاور GigaByte Superb E570 80 Plus Power Supply

    البته با نوشتن قطعات خودم قصد تعویض cpu را دارم . زیرا وقتی دارم با ۲ الی ۳ برنامه مثل ورد، موسیقی و نرم افزار رایت یا هر نرم افزاری که در حین اجرا و کارکردن با هم هستم وقتی عملیات کپی، پیست را انجام میدهم ناگهان سیستم من آهسته رو به کندی میرود و عملیات کپی، پیست که برای مثال ۳ الی ۴ فایل را حجمی حدود ۱ گیگ بوده قرار بوده ۱ ساعته کپی شود زمانش طولانی شده و به ۵ ساعت میرسد. و برنامه های در حال اجرا هم کند و متوقف میشود بطوریکه نفس سیستم من گرفته میشود و برای ادامه کار مجبور میشوم برنامه های کاربردی را ببندم و از ۴ فایل کپی شده ۲ فایل را متوقف و ۲ فایل را برای کپی، پیست ادامه دهم.
    چون سی پی یو من ضعیف بوده قصد دارم قطعه مناسب و بالاتری را جایگزین نمایم. البته اگر cpu core i3 نباشد بهتر است چون هزینه آنرا ندارم. و قصد دارم این جایگزینی قطعه از سی پی یو از شرکت اینتل باشد بهتر است و یا اگر نشد در نهایت از شرکت ای ام دی که توان رقابت با اینتل را داشته باشد بهم معرفی کنید.
    البته سیستم من باهاش کار خانگی را انجام میدهم و زیاد اهل بازی نیستم که چند قطعه دیگر را بخواهم ادامه دهم.
    امیدوارم متوجه منظورم شده باشید که تعویض قطعه cpu به چه منظوری بوده است.
    پیشاپیش تشکر از شما عزیزان بابت پاسخگوئی تان.
    سپاس

  12. محمدمهدی

    ایا cpu3.40ghzبا۳.۴ فرق داره؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما