چرا دیجی‌کالا از آمدن آمازون و eBay استقبال می‌کند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دو سه ماهی می‌شود که کلیدواژه‌ی «برجام»، امیدواری مردم ایران را برای بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر کرده و ترجیع‌بند این حال خوب، آمدن «خارجی‌ها» است و اینکه اگر با فروپاشی نظام تحریم آنها بیایند همه چیز عالی می‌شود؛ درست مثل خارج!

راست‌ش علیرغم اینکه مانند بسیاری از مردم کشورم از خروج ایران از انزوا خوشحالم و معتقدم با روان شدن فرایندهای تجاری میان ما و کشورهای دیگر گشایش بزرگی در فضای تجارت و اقتصاد اتفاق خواهد افتاد، فکر می‌کنم باید تکلیف‌مان را خیلی صریح و روشن راجع به این برداشت عوامانه روشن کنیم و گمانم بهترین جایی که می‌توانم از آن شروع کنم، کسب‌وکاری است که این روزها در کنار همکاران دیگرم تمام وقت مشغول آن هستم: دیجی‌کالا و تجارت الکترونیکی!

دو ماهی گذشته، اما همچنان خبر امکان خرید آمازون و ای‌بی توسط شرکت پست میان کاربران اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و پشت بندش نگرانی دوستان و خوشحالی بدخواهان را می‌شنوم که اوه اوه! رفیق کارتان تمام است!

و پاسخ من لبخند است و گاهی توضیحی گذرا که کاش باور کنی چقدر از آمدن آنها (و البته نه با لطایف‌الحیلی که در خبر ذکر شده هست) خوشحال می‌شویم و حالا چنین پاسخی را احتمالا در ویدئو و خبر رویترز در مورد دیجی‌کالا از زبان شریک‌موسس‌های دیجی‌کالا شنیده‌اید. اینجا می‌خواهم کمی دلایل چنین استقبالی را موشکافی کنم.

۱) آمدن آمازون و ای‌بی در ترویج تجارت الکترونیکی موثر است. ما خوشحال می‌شویم که تمام هزینه‌ی فرهنگ‌سازی برای خرید اینترنتی بر دوش ما نباشد. در اختیار داشتن بیش از ۸۵ درصد سهم‌بازار خرید اینترنتی در کشور هر چند افتخاری بزرگ برای دیجی‌کالاست، اما نباید فراموش کنیم که هزینه‌های بسیاری هم برای ما داشته. ما خوشحال می‌شویم که رقبایی داشته باشیم که با بودجه‌ها و ایده‌هایی جهانی برای کسب سهم از بازار، نخستین اولویت خود را بر ایجاد بازار هدفی بزرگ‌تر بگذارند و برای ترویج آن تلاش کنند. در چنین شرایطی ما هم، قطعا، برنده‌ایم.

۲) آمدن آمازون و ای‌بی عیار ما را نشان می‌دهد. با رقابت با این غول‌های جهانی است که دیگر متهم نمی‌شویم که هفت‌روز ضمانت بازگشت تنها یک ترفند تبلیغاتی است و سطح خدمات ما برای تعویض کالاهای معیوب گاهی حتا از استانداردهای جهانی هم جلوتر است و جمله‌هایی مثل «در اپل‌استور گوشی خراب‌تان را همان لحظه بی‌پرسش و حرف پیش با یک نو برای‌تان تعویض می‌کنند» تنها یک شایعه‌ی عوامانه‌ی تلگرامی است! یا هیچ جای دنیا نیست که برای «تمام» کاربران خود سرویس ارسال تحویل همان روز داشته باشد و متوجه خواهید شد که تاخیرهای اندک گاه و بی گاه برای ارسال یک سفارش نه موضوع عجیبی است و نه در مورد آنها داستان‌های اغراق‌شده‌ می‌سازند. گمانم جستجوی اینترنتی برای خیلی‌ها کار سختی است و گرنه تاخیرهای چند روزه‌ی آمازون در بلک‌فرایدی که نقل هر ساله‌ی وبلاگ‌های تکنولوژیک است.

۳) آمدن آمازون و ای‌بی فرایندهای تجاری ما را راحت‌تر می‌کند. باید کمی به دیجی‌کالا نزدیک‌تر باشید تا دردسرهای ما را دقیق‌تر بدانید. مثلا اینکه جمعی از بهترین محصولات موجود در بازار سنتی مملکت در یک فرایند غیرشفاف و غیررسمی خرید و فروش می‌شود و برخی تامین‌کننده‌ها حاضر نیستند «فاکتور رسمی» به ما بدهند. آن وقت شاید می‌فهمیدید چرا گاهی در بازار جنس‌های موجود در فروشگاه دیجی‌کالا ارزان‌تر هستند یا برعکس چرا در بخشی از بازار سنتی که از شفاف شدن قیمت‌ها و کاهش حاشیه‌ی سود خود ناراحت هستند، متهم به زیرفروشی می‌شویم؛ مبارزه با قاچاق، مقابله با نبود و کمبود خدمات و تضمین اصالت کالاها از آن جنگ‌هایی هستند که ما یک تنه در کارزار آن هستیم و حالا خوشحال می‌شویم غول‌های جهانی هم بیایند و در کنار ما برای تحقق آنها بجنگند.

۴) آمدن آمازون و ای‌بی لزوما به معنای رقابت نیست! ما فکر می‌کنیم هیچ عقل سلیمی چرخ را دوباره اختراع نمی‌کند. شک نداریم که تجربه‌ی چندین ساله‌ی ما، ارزش مادی و معنوی برند ما در میان کاربران و مشتریان، ناوگان و سامانه‌ی ارسال‌مان، رویه‌ها و فرایندهای انبارداری‌مان و از همه مهم‌تر محتوای سایت‌مان، محتوایی که حلقه‌ی اتصال و اعتماد میان ما و کاربران‌مان است، آنقدرها ارزش دارد که اگر یکی از این غول‌ها واقعا قصد حضور در ایران را داشته باشد، به جای بستن شمشیر از رو، احتمالا در رویکردی متعادل‌تر به فکر همکاری و همیاری با ما باشد.

۵) اما مهم‌ترین دلیلی که از آمدن آمازون و ای‌بی و غول‌های تجارت الکترونیکی جهان استقبال می‌کنیم چیست؟ تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ما در دیجی‌کالا عمیقا به ایجاد یک تجربه‌ی عالی کاربری برای مردم سرزمین‌مان معتقدیم و این را رمز اعتمادی می‌دانیم که تا به امروز به ما شده و هر روز بیشتر می‌شود. رقبای جدید از ما بهترند؟ آمدن‌شان حال مردم را خوب می‌کند؟ قدم‌شان روی چشم؛ اما به خودمان و به شما قول می‌دهیم برای ارائه‌ی خدماتی بیشتر از آنها تا جایی که بتوانیم تلاش کنیم.



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۵۶۱ دیدگاه
  1. مهدی(اذربایجان)

    بنده الان ۲سال هست خرید اینترنتی میکنم ولی متاسفانه از دیجی کالا خرید نکردم.چون بعضی از جنسها کمی بالاتر از بازا بودن(البته با توجه به شرکت بزرگ و تعداد کارکنان البته در جامعه ایران چیز نرمالی هست که با قیمت بالاتر بدید!)میدونید همیشه خریدارنی مثل من هستن که همیشه از جایی که پایین ترین قیمت رو داره خرید میکنن و با توجه به نماد الکترونیکی که اکثر فروشگاها دارن مشکل اعتماد تا حدود زیادی حل شده!یک انتقاد!شما وقتی یک جنس رو فروش ویژه میدید که اون جنس زیاد تو انبارتون مونده و بعد از مدتی قیمت همون کالا رو بعد از چند مدت میارید پایین حتی شده پایین تر از فروش ویژه!الان شما خودت رو بزار جای مشتری که فکر میکرد خرید ویژه کرده!البته این رو بگم دیجی کالا بوده که من رو با خرید اینترنتی آشنا کرد و اینکه از نقدهای عالیتان در مورد گوشی و سایر وسایل بسیار ممنونم.امیدوارم شرکتهای بزرگی مثل آمازون و eBay بیان بازار تا خدمات شما عزیزان بهتر ،با قیمت بهتر و ضد البته مشتری مداری ادامه پیدا کنه.خدا رو چه دیدی شاید یه روزم بشه من به جای […] یا آمازون یا…دیجی کالا رو انتخاب کردم.

    1. مهدی عزیز! ممنون به خاطر به اشتراک گذاشتن نظرتون با ما و اظهار لطف‌تون نسبت به محتوای سایت. تمام سعی‌مون رو خواهیم کرد تا شما رو هم در زمره‌ی مشتریان راضی خودمون ببینیم.

  2. امیر

    تا دیجی داشته باشه کالایی رو ,خرید از خارجیها باعث شرمِ …

  3. مریم

    عالی بود!
    دیجی کالا با فاصله زیادی از رقبای داخلیش سالهاست که در حوزه فروش آنلاین عملکرد فوق العاده ای داشته و داره. به نظرم در آینده هم با هرمدل تغییرات در بازار و یا حتی ورود رقبای خارجی بازیش رو خوب بلده و سربلند خواهد بود.
    داشتن این همه مشتری وفادار که تجربه خرید آنلاین با دیجی کالا براشون دلپذیر و مطمئن شده، خودش یک تبلیغ بی نظیره که نصیبت کمتر کسب و کاری میشه.
    موفق باشین.

    1. ممنون مریم جان! به‌تون قول می‌دم تمام تلاش‌مون رو بکنیم که لایق اعتماد و محبت شما باشیم.

  4. میثم بهرامی

    نیما رسول زاده عزیز؛ مرسی که هستی. کلا بودنت رو دوست دارم 🙂

    1. ممنون میثم جان! به داشتن دوستان خوبی مثل شما افتخار می‌کنیم!

  5. ممنون علی جان! 🙂

  6. علی زاهد

    بدون شک تجربه ای که دیجی کالا در این چند سال کسب کرده و شناختی که به بازار و نوع نیازهای مردم داره باعث میشه حالا حالاها شرکت دیگه ای نتونه تو بحث تجارت الکترونیک بهش نزدیک شه

  7. محمد

    با سلام و احترام
    به نظر من برای بهتر بودن در این بازار دیجی کالا می تونه یه گروه متشکل از تمامی فروشگاه های اینترنتی کشور ایجاد کنه که با این کار هم اتحاد بین فروشگاه ها بیشتر میشه هم توان رقابتی دیجی کالا تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.
    در رابطه با این دو غول تجارت اینترنتی هم باید بگم نگرانی زیاد جایی نداره و برای این حرفم چند دلیل دارم»
    ۱: دیجی کالا با حدود یک دهه فعالیت در زمینه تجارت الکترونیکی دیگه شناخت خوبی از بازار داخلی پیدا کرده و می دونه که کاربر ایرانی به چیزی نیاز داره.
    ۲: مورد دوم باز هم به این تجربه دیجی کالا برمی گرده دیجی کالا در این فعالیت یک دهه ای خودش دیگه تقریبا به رابط کاربری مورد علاقه کاربرای داخلی دست پیدا کرده و برای بهتر شدنش هم بی وقفه تلاش می کنه.
    ۳: اصولا مردم ما سعی بر حمایت از جوان های خودشون دارن و فکر می کنم بازهم به این فروشگاه خوب بیشتر اعتماد کنن(چون دیجی کالا تو بازار ایران و بین مردم جا افتاده و دیگه حداقل از هر خانواده یک فرد از دیجی کالا خرید داشته و دیجی کالا قشر اول جامعه یعنی وفق پذیران رو بدست اورده و با سرعت زیاد به سمت قشر بعدی یعنی اکثریت زود هنگام میره)
    به هر حال دیجی کالا فروشگاه بی تجربه ای نیست و دیگه از آزمون و خطا هم عبور کرده و قطعا مورد حمایت ما کاربران ایرانی خواهد بود امیدوارم موفق باشید
    موفق باشید

    1. ممنون محمد عزیز!

  8. علی

    به نظر من شما در این مقاله ۲ تا مطلب رو سرپوشیده و بسیار زیرکانه بیان کردید که البته خیلی هم خوبه..
    اول اینکه تبلیغات توأم با منت گذاشتن بازاری مسلک کردید. کار خوبی هم هست و به نظر لازم میاد
    دوم اینکه خیلی نامحسوس نسبت به هزینه های بازاریابی بین المللی شرکت های خارجی مثل تفاوت فرهنگ، سبک زندگی ایرانی ها و تحقیقات بازار اشاره کردیدکه البته به نظر من این مسئله برای شرکتهای بزرگ مسئله خیلی حادی نیست. (به دلیل تجربه بالای اون شرکتها در عرصه های بین المللی) اگه شرکتهایی که اسمشون رو آوردید سود رو در تقلیدکردن ببینند، خیلی شیک و مجلسی این کار رو انجام میدن بدون شک. پس… به عنوان یک ایرانی که خیلی از بابت وجود دیجی کالا خوشحاله نظرم رو در قالب یه پیشنهاد اینطوری بیان میکنم: اگه قرار باشه دیجی کالا با شرکتهایی مثل آمازون رقابت داشته باشه پس باید به دنبال انجام کارهایی باشه که تقلیدش خیلی سخته به نحوی که تا بیان بفهمن دارید چه کار میکنید شما سودتونو کرده باشید. مخلص کلام، یک یا حتی چند! استراتژی مولد ارزش که موجبات مزیت نسبی پایدار باشه باید کارت رو نکرده دیجی کالا باشه.
    موفق باشید

    1. علی جان! ممنون بابت نظری که دادی. سعی می‌کنیم همونطور که گفتید با ایجاد ارزش افزوده‌ی بیشتر رضایت مشتریان رو فراهم کنیم.

  9. ساوان

    دیجی کالا اتفاق خوش آیندی است. و تلاشی سخت تابحال داشته.
    اتفاق خوش آیندی که با ورود بازیگران جدید کامل تر خواهد شد و دست خوش تغییر می شود.
    البته همانطور که دیجی کالائی های عزیز تجربیات و دانسته هایی برای عرضه به رقبا یا همکاران بالقوه دارند به نظر می آید “آمازون” و” ائ-بِی” هم حرف ها و تجاربی برای پیش کش داشته باشند.
    درنهایت امیدواری مردم به ” تجربه‌ی کاربری دلپذیر! ” خواهد بود درکنار انصاف و البته حق و اخلاق مداری.

    آرزوی موفقیت.

    1. ساوان عزیز! ممنون بابت لطفی که به ما داشتید. تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد تا در آینده نیز لایق محبت و اعتمادی باشیم که همراهان نازنینی مثل شما به ما دارند.

  10. احمدرضای عزیز! از لطفی که به ما دارید ممنونم. سعی می‌کنیم با تلاش بیشتر لایق و محبت و اعتمادی که به ما دارید باشیم.

  11. ahmadreza ghadami

    اخه من چی بگم.چه از اون موقع که ۱۲ ساه بودم چه تا الان که ۱۸ ساله هستم از دیجیکالا خرید میکردم.
    تا حالا کالای ایراد دار ندیدم.نزدیک به ۷-۸ تا هارد اکسترنال و ۵-۶ تا تلفن همراه و فلش تلویزیون و غیره و غیره از دیجی کالا خرید کردم.
    گاهی اوقات قیمت هاش بالا بود ولی اکثرا تخفیف هایی میداد که نمیتونستی نخری.
    حالا بی انصافی هست که این نعمت رو قدر ندونیم….

  12. بنيامين

    اینکه آمازون و ای بای قرار هست بیان همخبر خوبی هست هم این حس نگرانی رو در مردم ایجاد میکنه که باز به بهانه هایی مثل حمایت از فروشگاه های داخلی و … دولت دست به جیب مردم ببره و با گذاشتن تعرفه و هزینه های پستی سنگین شرکت های داخلی و بعضآ رانت خوار رو در حاشیه امنی قرار بده …
    احترامآ دیجیکالا و امثالهم خودشون رو با شرکت های بزرگ مقایسه نکنن حتی در سطح ایران … همین دیجیکالا که بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران هست از نظر تنوع کالا هیچ حرفی برای گفتن نداره … در شروع کارش قیمت هاش خیلی خوب بود اما به مرور گران ترین قیمت های بازار رو داره

    1. بنیامین جان! من در یادداشت‌م به هیچ وجه اندازه‌ها و توانایی دیجی‌کالا رو با آمازون یا ای‌بی مقایسه نکردم. حرف من این بود که نه ما رقیب دست و پا بسته‌ای برای اونها هستیم و نه اونها کار راحتی رو در بازار محلی ایران خواهند داشت. از طرف دیگه‌ همونطور که تا به حال رشدمون بدون استفاده از هیچ گونه رانت و حمایتی استفاده نکرده، بعد از این هم هیچ درخواستی برای محدود کردن فعالیت رقبا و فعالان این عرصه نخواهد داشت.
      امیدواریم با تلاش بیشتر در آینده دوستانی مثل شما رو هم همراه خودمون داشته باشیم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما