شما بگویید؛ دوربین دوتایی هوآوی P9 یا ال‌جی G5؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
اصلی - دوربین دوتایی - هوآوی P9 در برابر LG G5

این هفته با موضوعی کاملا فنی به سراغ شما مخاطبان عزیز مطالب «شما بگویید» آمده‌ایم. با توجه به این‌که چیز زیادی به معرفی آیفون ۷ باقی نمانده و تقریبا مطمئن هستیم که حداقل نسخه‌ی بزرگتر آن به دوربین دوتایی مجهز خواهد بود، تصمیم گرفتیم در این فرصت نگاهی به فناوری دوربین دوتایی دو گوشی اندرویدی پیشتاز در این زمینه بیندازیم و با کمک شما حدس بزنیم راه‌حل کدام‌یک پتانسیل بیشتری برای رقم زدن آینده‌ی عکاسی موبایل خواهد داشت: دوربین دوتایی هوآوی P9 یا ال‌جی G5؟ با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

چرا دوربین دوتایی؟

چند سالی است که تولیدکنندگان توجه بسیار ویژه‌ای را به دوربین گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهند و رقابت در این زمینه هر روز بیشتر و سخت‌تر می‌شود. پیشرفت دوربین گوشی موبایل در سال‌های اخیر فوق‌العاده چشمگیر بوده و عکاسی موبایل را به‌جایی رسانده که روزی تصورش را هم نمی‌کردیم. ولی به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به مرز محدودیت‌های فیزیک نور، امکان پیش رفتن بیشتر و حفظ روند بهبود دوربین گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر نباشد. ازآنجاکه محدودیت موجب شکوفایی خلاقیت می‌شود، طبیعی است که کمپانی‌ها در این شرایط برای باقی ماندن در رقابت به دنبال راه‌حل‌های جدید هوشمندانه‌تری بگردند. یکی از راه‌حل‌های جدیدی که امسال LG و هوآوی در آن پیشتاز شدند استفاده از دوربین دوتایی است.

۰۱ - دوربین دوتایی - هوآوی P9 در برابر LG G5

البته دوربین دوتایی فی‌نفسه چیز جدیدی نیست. در گذشته هم کمپانی‌هایی نظیر HTC و حتی خود ال‌جی و هوآوی از دوربین‌های دوتایی برای گرفتن عکس‌های سه‌بعدی یا تغییر فوکوس پس از عکاسی استفاده کرده بودند که هیچ‌کدام موفقیت چندانی به دست نیاورده بود. چیزی که در تلاش‌های جدید تفاوت کرده هدف استفاده از دوربین دوتایی و نحوه‌ی به‌کارگیری آن است. ال‌جی و هوآوی در تلاش جدیدشان برای استفاده از دوربین دوتایی شیوه‌هایی کاربردی را مطرح کرده‌اند که به‌جای تولید نتایجی مصنوعی با کاربرد محدود، بتواند واقعا در خدمت بهبود قابلیت‌های ضروری عکاسی قرار بگیرد. هم هوآوی P9 و هم ال‌جی G5 دو دوربین دارند، ولی هر کدام از اسلوبی کاملا متفاوت در دوربین دوتایی خود استفاده کرده‌اند. در ال‌جی G5 دو دوربین کاملا مستقل از هم هستند ولی در هوآوی P9 دو دوربین در حکم یک کل واحد عمل می‌کنند تا کیفیت عکس‌ها را با کمک هم ارتقا دهند.

راه‌حل دوربین دوتایی LG G5

۰۲ - دوربین دوتایی - هوآوی P9 در برابر LG G5

سازوکار دوربین دوتایی LG G5 بسیار ساده است؛ یک دوربین کمکی ۸ مگاپیکسل با لنز بسیار واید در کنار دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسل قرار گرفته که فاصله‌ی کانونی نرمال‌تر معمول را دارد. در واقع ال‌جی G5‌ از دوربین دوم به‌منظور انعطاف‌پذیرتر کردن عکاسی موبایل استفاده کرده. مشکلات فنی استفاده از لنز زوم در ضخامت بسیار کم بدنه‌ی گوشی‌های موبایل باعث شده تابه‌حال راه‌حلی عملی برای استفاده از لنزی با فاصله‌ی کانونی متغیر در دوربین گوشی موبایل وجود نداشته باشید. در نتیجه هنگام عکاسی موبایل به‌طورمعمول برای تغییر دادن فاصله‌ی کانونی نیاز به تجهیزاتی جانبی نظیر لنزهای کلیپسی خواهید داشت. دوربین دوم LG G5 هرچند راه‌حل کاملی برای تغییر دادن فاصله‌ی کانونی دوربین گوشی موبایل ارائه نمی‌کند ولی با بی‌نیاز کردن شما از تجهیزات خارجی راحتی بیشتری را فراهم کرده است. درهرحال LG G5 را می‌توان بنیان‌گذار سنتی دانست که از دوربین دوتایی نه برای بهبود کیفیت بلکه برای افزایش کارایی و انعطاف دوربین گوشی موبایل استفاده می‌کند.

راه‌حل دوربین دوتایی هوآوی P9

۰۳ - دوربین دوتایی - هوآوی P9 در برابر LG G5

هوآوی P9 شیوه‌ی پیچیده‌تری را برای استفاده از دوربین دوتایی ارائه کرده که بر بهبود کیفیت عکس تمرکز دارد. دو دوربین هوآوی P9 برخلاف LG G5 از دو لنز با فاصله‌ی کانونی کاملا یکسان و دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی کاملا مشابه استفاده می‌کنند. دو دوربین P9 تنها در یک مورد با هم اختلاف دارند. سنسور یکی از دوربین‌ها، یک سنسور RGB معمولی است که عکس‌های رنگی می‌گیرد و سنسور دوربین دیگر یک سنسور تک‌رنگ است که مستقیما عکس‌های سیاه‌وسفید ثبت می‌کند. نکته‌ی اصلی اینجاست که سنسورهای تک‌رنگ به دلیل حذف شدن فیلترهای رنگی حساسیت بسیار بیشتری نسبت به نوانس‌های ظریف نور دارند و می‌توانند عکس‌هایی با دامنه‌ی پویای به‌مراتب بهتری تولید کنند. شیوه‌ای که هوآوی در دوربین P9 به کار برده بر همین اصل استوار است. دو دوربین به‌طور هم‌زمان از سوژه عکاسی می‌کنند، سپس اطلاعات رنگی حاصل از سنسور RGB با اطلاعات غنی‌تر سنسور تک‌رنگ در مورد نور، کنتراست و جزئیات صحنه ترکیب می‌شود تا یک عکس با کیفیت بالاتر پدید آید.

از لحاظ نظری راه‌حل هوآوی P9 می‌تواند عملکرد دوربین را در شرایط نور کم تا حد زیادی بهبود دهد. در عمل هم هوآوی P9 در نور کم عملکرد خوبی دارد ولی نتایج آن‌طور که انتظار می‌رفت خیره‌کننده نیست. دلیل این موضوع تا حد زیادی به فقدان لرزشگیر اپتیکال برمی‌گردد. هوآوی P9‌ جزو معدود پرچم‌دارانی است که با وجود ضخامت بسیار کم هیچ‌گونه بیرون‌زدگی در بخش دوربین ندارد. به‌احتمال‌زیاد طراحان P9 ترجیح داده‌اند لرزشگیر اپتیکال را فدای حفظ کوچکی ماژول دوربین کنند. ولی با این کار در واقع نتایج مثبت راه‌حل دوربین دوتایی خود را با تبعات منفی فقدان لرزشگیر اپتیکال خنثی کرده و در نهایت به نتیجه‌ای مقبول ولی معمولی در زمینه‌ی عکاسی در نور کم رسیده‌اند. بااین‌حال این حقیقت که دوربین هوآوی P9‌ توانسته در عین غلبه کردن بر مشکل محدودیت فضا همچنان کیفیتی قابل‌رقابت با سایر پرچم‌داران ارئه کند، نشان می‌دهد که راه‌حل دوربین دوتایی آن پتانسیل بالایی برای کمک به حفظ روند پیشرفت دوربین‌های موبایل دارد.

شما بگویید: کدام راه‌حل بهتر است؟

۰۴ - دوربین دوتایی - هوآوی P9 در برابر LG G5

به نظر می‌رسد حرکت تولیدکنندگان  موبایل به سمت دوربین‌های دوتایی یک استراتژی منطقی برای خارج شدن از بن‌بست محدودیت‌های فیزیکی باشد که دوربین‌های تکی در حال نزدیک شدن به مرز نهایی آن‌ها هستند. در این میان ممکن است راه‌حل‌ها و رویکردهای مختلفی از سوی تولیدکنندگان برای استفاده کردن از پتانسیل‌های متفاوت یک دوربین دوتایی ارائه شود. ال‌جی G5 و هوآوی P9 در این زمینه پیشتاز شدند و دو راه‌حل کاملا متفاوت را به کار گرفتند. اولی شیوه‌ای ساده‌تر را به کار گرفته که با افزودن یک دوربین واید کمکی بر افزایش کارایی و انعطاف‌پذیری تمرکز دارد و  دومی شیوه‌ای پیچیده‌تر و هوشمندانه را ارائه کرده که با ترکیب کردن یک سنسور RGB و یک سنسور تک‌رنگ روی افزایش کیفیت عکس تمرکز دارد. به نظر شما کدام‌یک از این شیوه‌ها پتانسیل بیشتری برای کمک به حفظ روند پیشرفت دوربین‌های موبایل دارد؟ کدام شیوه ممکن است در آینده رواج پیدا کند؟ چه راه‌حل‌های دیگری برای استفاده از دوربین دوتایی متصور هستید؟ و در نهایت به نظر شما در حال حاضر کدام گوشی بهتر از ایده‌ی دوربین دوتایی بهره برده است: هوآوی P9 یا ال‌جی G5؟

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۵۷ دیدگاه
  1. kamrani

    سلام.بنظر من این روزا دیگه نیاری به دوربینی که تصویر سیاه و سفید ثبت میکنه نیست چون میشه اونو با برنامه ساده خود گوشی هم سیاه و سفید کرد.(البته من نمیخوام بگم کار هواوی بد بوده چون این کارم در نوع خودش متفاوته)ولی اگه یخوایم کلی در نظر بگیریم دوربینای lg g5 با دریچه دیافراگم مختلف یه سرو گردن بالا تر از دوربینای هواوی هست چون حسگر دوربینای بکار رفته روی گوشی بهتره و امکاناتشم بیشتر.از نظر من دوربینای G5 بهتر از p9 هست.ممنون

    1. Psdk

      اما دوربین سیاه و سفید هواوی به همراه دوربین دیگر یک تصویر رو میسازه. یعنی به گرفتن نور کمک میکنه . در عین حال سیاه و سفید رو هم با کیفیتی بهتر میگیره.

  2. پیمان

    دوربین ال جی G5 دارای دریچه دیافراگم f/1.8 می باشد (در مقابل دوربین P9 که f/2.0 می باشد) که با توجه به گشودگی زیاد دریچه عکس های با کیفیت در فضاهایی با نور کم ثبت می کند که در تست های مختلف بهترین عملکرد را در بین گوشی های هم رده داشته است (حتی در بعضی موارد بهتر از S7).در نتیجه گوشی ال جی G5 با یک دوربین عکس های با کیفیت تر از گوشی P9 با ترکیب دو دوربین ثبت می کند و به جای اختصاص دادن دو دوربین برای ثبت یک عکس نوآوری خلاقانه ای به خرج داده است و یک دوربین را برای ثبت تصاویر عریض که تجربه جدیدی در موضوع عکاسی با موبایل می شود را بوجود آورده است. همچنین ترکیب کردن دو عکس (یکی با لنز واید و دیگری با لنز معمولی) توسط الگوریتم انحصاری ال جی نوآوری جدید دیگری خلق کرده است.
    در نتیجه نوآوری های شرکت ال جی در G5 به همراه ثبت تصویر با کیفیت مفهوم جدیدی از دوربین دوتایی در گوشی موبایل بوجود آورده است.

  3. کاربر

    Only LG, Forever and Ever

    LG G5

  4. محمد امين سادات

    به نام خالق مخلوقات
    از نظر من دوربین دوتایی الجی جی ۵ جالب تره چون با لنز واید محدوده بیشتری در عکس قرار میگیره. دوربین دوتایی پی ٩ هم در نوعش خوبه ولی با تمام تفاسیر با اپ های ویرایش عکس هم میشه عکس سیاه و سپید دروست کرد.

  5. علی

    صد در صد هواوی. تو بررسی ها هم بهتر از بقیه بوده

    1. کاربر

      دقیقا تو کدوم بررسی؟

      ال جی هم از لحاظ سخت افزاری هم از لحاظ کاربرپسندی، بهترین هست

  6. Hassn

    به نظر من روش هواوی بهتر و نوآورانه تر چون همون طور که تو مطلب گفتین دوربین های الجی مستقل کار میکنن درحالیکه لزوم استفاده از دو دوربین برای ثبت عکس با عمق و جزئیات بیشتره. همچنین هواوی با استفاده از سنسور تک رنگ یه چیز جدیدی رو به عکاسی موبایل معرفی کرد که که عکسهای شایسته ای هم میگره. تنها ایرادی که میشه به دوربین های هواوی گرفت همون طور که اشاره کردین عدم استفاده از لرزشگیر تصویره.

  7. Mahdi

    با سلام من دوربین دارای استاندار لایوا رو ترجیح میدم و دوربین هردو گوشی رو هم دیدم و واقعا پی ۹ از نظر من بهتره

  8. امیرحسین

    دوربین دوگانه P9 برای شرایط نوری ضعیف در نظر گرفته شده.اما G5 با تنظیمات دستی قدرتمندی که داره و در G4 هم شاهدش بودیم برای عکاسی در شب هیچ مشکلی نداره و عالی عمل میکنه.به علاوه G5 لرزشگیر تصویر اپتیکال بسیار قوی داره و همچنین دوربین دوم قابلیتی جالب به دوربین اضافه کرده که باعث خلاقیت در عکاسی میشه.در کل من نوآوری و کیفیت LG رو بیشتر می پسندم.

  9. امیر

    الجی تجربه ی بسیار بیشتری نسبت به هواوی درصنعت لوازم الکترونیکی داره زمانی که الجی G4معرفی شد هیچ موبایلی درمقابل تنظیمات دستی دوربین این گوشی حرفی برای گفتن نداشتن حتی S6 .
    حالا G5با همون تجربه هایی که الجی در G4کسب کرد بادوربین دوگانه واقعا حرفه ای معرفی شده
    هواوی ولی دراین بین فقط دنباله رو شرکت های بزرگی مثل الجی و سامسونگ و اپل هست.
    برای نشان دادن برتری دوربین G5 نسبت به p9 میتونم بگم که فقط کافیه به دیافراگم دوگوشی نگاه کنید و البته گزینه های متنوع عکاسی هردوگوشی که متوجه برتری G5 بشید

    1. sepehr

      کلمه لایکا تا حالا به گوشت خورده؟؟؟؟

  10. جواد

    میشه دو تا راه حل رو با هم ترکیب کرد یعنی سه تا دوربین برای گوشی بزارن دو تا لنز اول کاری رو انجام بدن که هواوی انجام داده لنز سوم هم کار لنز دوم تو گوشی ال جی رو انجام بده . البته هزینش زیاد میشه ولی اینم یه نظره دیگه . 🙂

  11. سام

    g5

  12. اسی

    اصن جای سوال نمیمونه جواب تابلوعه الجی جی۵ بهتره
    مثل این میمونه بگی بنز بهتره یا پراید D:
    هواووی تمام فروشش اول تو چین بعد تو کشورهای جهان سوم مثل ایرانه اما الجی بعد سامسونگ و اپل تو بخش فروش نفر سومه.
    نه فقط دوربین بلکه امکانات و همه چیه الجی از هواووی چینی بهتره. اصن هیچوقت نباید هواووی رو با مارک های معروف مقایسه کرد.
    هواووی رو باید با شیائومی یا ZTE یا لنوو یا بقیه گوشی های چینی دیگه مقایسه کرد نه با بزرگان صنعت موبایلی مثل الجی سامسونگ و اپل.

    1. من

      اروپا که برند دوم فروشش هواوی هست هم جهان سومیه یا آمریکا؟!
      تو بررسی زومیت که پی۹ اول شد و جی۵ سوم چهارم شد.
      همه اینجا با تعصب نظر دادن
      مردم ما کلا فکر میکنن چین جنس بی کیفیت تولید میکنه. نمیدونن که حرف اولو تو جهان میزنه و این مشکل کشور ماست که جنس درجه ۳ ۴ ش میاد

      1. اسی

        اینم از جوابتون با دلیل
        توی بازار امریکا که بزرگترین بزار دنیاست پرفروش ترین گوشی اول سامسونگه بعد اپل و بعم هم الجی اینو بارها دیجی کالا هم گفته و میتونید سرچ کنید. اصن هواوی توی بازار امریکا فروشی نداره برین میزان فروشش رو خودتون ببینید چرا رو تعصب حرف میزنید؟ خودت میگی زومیت اخه زومیت که یه سایت ایرانیه میدونه دریچه دیافگرام چیه؟ میدونه زاویه دید ۱۲۰ درجه چیه؟ میدونه تنظیمات دستی در عکاسی و فیلمبرداری مانند دوربین های DSLR چیه؟ میدونه OIS نسخه ۳ چیه؟ میدونه سنسور طیف نور و فوکوس لیزری چیه؟ یا شما هم نمیدونین؟ بارها دیجی کالا هم راجب بهترین دوربین موبایل هم پست گذاشته که هر بار بهترین دوربین موبایل G5 شده یا اینم میخواین انکار کنید؟ جنس چینی نه فقط از نطر مردم ایران بلکه تمام جهان حتی امریکاییی ها جنس درجه ۳ و افتضاح میدونن اینو بارها تو فیلم های هالیوودی دیدیم که یکی میره فروشگاه میخواد یه سری لوازم بخره میگه فقط چینی اشغال نباشه اینم انکار میکنید؟دیگه همه هواوی دستشون گرفتن همه هم میدونن چقد اشغالن انگار شما گوشی پرچمدار الجی یا سامسونگ دسستون نگرفتین که اینجوری هواوی هواوی میکنید! پول خرید پرچمدارهای سامسونگ و الجی و سونی و… رو ندارین میرین گوشی چینی میخرین بعد میخواین از برند گوشیتون دفاع کنید. اصن فرق بین درچه دیافگرام ۱.۸ و ۲.۰ رو میدونید که نظر میدین؟ خوبه ادم قبل نظر دادن اول یکم نقیق کنه بعد نظرشو بگه

    2. hadi

      الجی توی فروش سومه!!!!!
      بهتره یکم اطلاعات خودتان را بیشتر کنید و همچنین اینقدر تعصبی نباشید در مورد برندهایی که مطرح کردید
      تا حالا گوشی های پرچم دار هواوی دست گرفتی که اینجور تخته گاز میری یا شیائومی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما