اینترنت نامحدود آمد؛ خداحافظ اینترنت حجمی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
تعرفه جدید اینترنت

در چند وقت گذشته شاهد تغییرات بزرگی در ارایه انترنت ADSL یا اینترنت ثابت بودیم. مطابق با جدول تعرفه اعلام شده حداقل سرعت دسترسی به اینترنت ADSL با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت برثانیه، ماهانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد و این درحالی است که حداکثر سرعت اینترنت نیز ۱۶ مگابیت برثانیه به قیمت ۸۰ هزار تومان در ماه اعلام شده است.

در این تعرفه‌ها نرخ دسترسی به اینترنت پرسرعت از طریق فناوری فیبر هم با حداقل سرعت ۲۰ مگابیت ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر سرعت ۵۰ مگابیت و ۳۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است؛ اما باید به این موضوع اشاره کنیم که تمامی اپراتورهای اینترنت در کشور وظیفه دارند که خدمات خود را براساس سیاست استفاده منصفانه یا Fair Usage Policy به کاربران ارایه کنند.

سیاست استفاده منصفانه چیست ؟

برای هر کدام از سرویس‌های اینترنتی جدیدی که کاربران خریداری می‌کنند یک آستانه استفاده منصفانه در نظر گرفته شده است. مثلا با خرید اینترنت ۵۱۲ کیلوبیت برثانیه می‌توانید تا ۳۰ گیگابایت تبادل اطلاعات داشته باشید. زمانی که از سقف در نظر گرفته شده عبور کردید شرکت ارایه کننده اینترنت موظف می‌شود سرعت مشترک را تا ۱۲۸ کیلوبیت بر ساعت کاهش دهد. البته کاربران می‌توانند بعدا ترافیک جداگانه خریداری کنند. در واقع در این طرح هرگز دسترسی کاربران به اینترنت قطع نمی‌شود، اما سرعت آن‌ها پس از عبور از سقف تعیین شده کاهش پیدا می‌کند.

قیمت تعرفه‌های جدید خدمات اینترنت ثابت چقدر است؟ مقایسه قیمت سرویس دهندگان اینترنت

حالا که با شرایط ارایه سرویس اینترنت ثابت و سیاست استفاده منصفانه آشنا شدیم بد نیست نگاهی داشته باشیم به تعرفه سرویس‌های جدید. خوشبختانه قیمت‌های در نظر گرفته شده براساس سرعت برای تمام شرکت‌های که خدمات اینترنت ارایه می‌کنند یکسان است، اما میزان ترافیکی که به کاربران می‌دهند متفاوت خواهد بود.

برای اینکه با شرایط جدید و روند رقابت شرکت‌ها بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم که جدول زیر را مشاهده کنید:

سرعت و قیمت

پیشگامان شاتل های‌وب پارس آنلاین فن‌آوا مخابرات آسیاتک صبانت

۵۱۲ کیلوبیت

۱۲۵۰۰ تومان

۳۶ گیگابایت

۲۵ گیگابایت ۵۰ گیگابایت ۱۶ گیگابایت ۳۰ گیگابایت ۲۰ گیگابایت ۲۰ گیگابایت

۱۶ گیگابایت

۱ مگابیت

۲۰۰۰۰  تومان

۶۰ گیگابایت

۴۰ گیگابایت ۱۰۰ گیگابایت ۲۴ گیگابایت ۵۰ گیگابایت ۵۰ گیگابایت ۳۰ گیگابایت

۲۸ گیگابایت

۲ مگابایت  ۲۵ هزار تومان

۹۶ گیگابایت

۶۵ گیگابایت ۱۶۰ گیگابایت ۸۰ گیگابایت

۸۰ گیگابایت

۷۵ گیگابایت

۵۰ گیگابایت

۴۰ گیگابایت

۳ مگابیت ۳۵ هزار تومان

۱۳۵ گیگابایت

۷۵ گیگابایت ۲۴۰ گیگابایت ۱۲۰ گیگابایت ۱۲۰ گیگابایت ۷۰ گیگابایت

۶۴ گیگابایت

۴ مگابیت ۴۰ هزار تومان

۱۸۰ گیگابایت

۱۶۰ گیگابایت ۳۲۰ گیگابایت ۱۶۰ گیگابایت ۱۸۰ گیگابایت ۱۲۰ گیگابایت ۱۰۰ گیگابایت

۸۰ گیگابایت

۸ مگابیت  ۵۰ هزار تومان

۴۵۰ گیگابایت

۳۵۰ گیگابایت ۵۲۰ گیگابایت ۳۰۰ گیگابایت ۴۰۰ گیگابایت ۱۸۰ گیگابایت ۱۵۰ گیگابایت

۱۲۰ گیگابایت

۱۶ مگابیت ۸۰ هزار تومان ۳۰۰۰ گیگابایت ۷۰۰ گیگابایت ۱۱۰۰ گیگابایت ۵۵۰ گیگابایت ۲۰۰۰ گیگابایت ۳۵۰ گیگابایت ۳۰۰ گیگابایت

۲۴۰ گیگابایت

باید به این موضوع هم اشاره کنیم که ترافیک گفته شده برای هر کدام از سرویس‌ها شامل ترافیک داخلی هم می‌شود که نسبت استفاده آن در مقایسه با اینترنت بین‌المللی متفاوت است.  مثلا برخی شرکت‌ها نیمی از ترافیک سرویس‌هایشان را به اینترنت داخلی اختصاص داده‌اند.

تا این لحظه به نظر می‌رسد که تعرفه جدید سرویس‌های اینترنتی توانسته نظر بسیاری از کاربران را جلب کند؛ اما نظر شما درباره تعرفه‌های جدید اینترنت در ایران چیست؟‌ آیا این سرویس‌ها جوابگوی نیاز شما خواهند بود؟
telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۸۲ دیدگاه
  1. پوریا

    فقط یه کلاهبرداریه!
    سرعت به راحتی میشه گفت به یک چهارم قبل رسیده…شده عین بعضی جنسا، قیمت همونه، حجمش کم شده :/ این چه مدل خدماته؟ بماند که کلی از حجم هم به اینترنت داخلی اختصاص داره که ما مگه چند درصد نت گردیمون مربوط به داخله؟ حداقل درست بگن چقد به چقده :/

  2. سلمان

    واقعا به نظرتون با این طرح با اینترنت حجمی خداحافظی شده؟؟ اتفاقا الان بیشتر به ترافیک حجمی وابسته شدیم!!
    مصرف منصفانه که بیشتر به شوخی شبیه تا اینترنت نامحدود
    ترافیک بین الملل هم که دوبرابر محاسبه میشه
    واقعا خجالت آوره

  3. امید محمدی

    با سلام
    خب این طرح یه جور کلاه گذاشتن سر مردمه و با هزینه های بیشتر.
    اولا نامحدود نیست یه سقفی برا دانلود داره ولی شاید به گفته وزیر ارتباطات اینترنتو قطع نکنن ولی خدایش سرعت ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه از دیال اپ قرن حجر هم کمتره پس فرقی با قطعی نداره .
    دوما اکثر مردم ماهی ۱۰ تا ۲۰ گیگ نهایت مصرفشونه ولی یه سرعت عالی میخوان پس مجبورن برای سرعت ۱۶ کیلو بیت بر ثانیه که حدود دانلود ۱.۶mbs میده ولی باحجم زیاد و قیمت زیاد ۸۰ هزار تومان. بنده نهایت مصرفم ۵ گیگه ماهانه حالا بخوام یه ۲مگابیت بر ثانیه بگیرم میشه حدود ۲۰۰کیلو بایت بر ثانیه دانلود یعنی ۲۴ ساعت دانلود روزی میشه حدود۴ گیگ حساب کنید ۲۴ ساعته دانلود کنی. یعنی یه جور اجبار برای مردم که طرح های ۵۰ یا ۸۰ تومانی رو انتخاب کنن که با احتساب یه سال از ۶۰۰ تا۹۰۰ هزار میشه . برای مشترکین کم مصرف اصلا به صرفه نیست. دوستم تو مخابرات میگه تو یه هفته تخلیه خط adsl از ۱۰ نفر ۸ نفر بوده . بجای پیشرفت پس رفت .
    با تشکر محمدی

  4. علی

    سلام
    این روش بر اساس سرعت اینترنت قیمت گذاری شده است و برای کاربرانی که سرعت برای آنها اهمیت دارد و حجم اینترنت مصرفی در اولویت های بعدی قرار می گیرد مقرون به صرفه نیست و احتمالا باید از اینترنت خطوط موبایل استفاده کنند.

  5. mohammad

    سلام

    یعنی واقعا فکر می کنید این کار رو برای حمایت از مردم انجام دادن ؟؟؟ شما در نظر بگیر سرعت شما ۱۶ باشه و با ۵۰ گیگ در ماه قبلا ماهیانه ۵۰ تومان باید پول بدی حالا اگه شما همون سرعت رو خواسته باشی با گیگ بیشتر ولی باید ۸۰-۹۰ تومان پول بدی . در نتیجه ۹۰% مصرف کننده ها سرعت پایین تر می گیرن با همون قیمت قبل الان من باید ۸ بگیرم که همون ۵۰ تومان هست !!!!! همین روند ادامه می ده تا برگردیم با ۱۰ سال قبل به سرعت ۵۱۲ !!!!!!!!!!!!

  6. ژوبین

    من از آسیا تک استفاده میکنم و متأسفانه اصلاً راضی نیستم چون اینترنت بین الملل رو که میشه ۲۵ گیگ ماهانه برای باند ۲ مگ داره دوبل کم میکنه!!! یعنی هر یک گیگ از این ۲۵ گیگ تعرفه بین الملل رو هم دو برابر کم میکنه و نکته دیگه اینکه وقتی حجم تموم میشه اسماً میره روی باند ۱۲۸ که ۱ به ۸ محاسبه میشه و تا اینجا مشکلی نیست اما سرعتی که روی این باند ارائه میکنه به زحمت به ۱۲ کیلوبیت بر ثانیه میرسه به خدا شرف دایال آپ بیست سال پیش بیشتر از این طرحه…..

  7. احسان

    اینترنت تلفن همراه هنوز حجمی هست
    برای اون سیاست و بخشنامه ای منتشر نشده؟

  8. نیما زارعی

    وقتی که در مقابل حجم مصرفی کاربران عددی محدود کننده قرار میگیرد, حالا این عدد چه یک گیگ باشد و چه صد گیگ, دیگر اینترنت داده شده نامحدود نیست و دوباره حجمی درنظر گرفته میشود.
    کم شدن سرعت هم که در صورت استفاده ی بیشتر از سطح آستانه اتفاق می افتد, به هیچ وجه نشانگر سیاست منصفانه و عادلانه نیست. (حالا ناگفته نماند که همان اینترنتی هم که در تعرفه های مذکور به فروش میرسد, سرعتی بسیار کمتر از ارزش مالی خود ارائه میدهد!)
    کاملا مشخص است که شرکت های ارائه دهنده ی اینترنت فقط به فکر سود خود هستند و رضایت و آسودگی کاربر هیچ اهمیتی برای آنها ندارد.
    اکنون در قرنی زندگی می کنیم که اینترنت هم مانند آب, برق, گاز و تلفن یک حق شهروندی و همگانی محسوب میشود و محدود کردن آن امری کاملا بی اساس است و فقط مشتری ضرر میکند.

  9. سید عطا الله اقوامی

    سلام و وقت بخیر
    ابتدا بابت اطلاع رسانی شفاف و مفیدتون در باره این موضوع تشکر می کنم … دوما سوالی داشتم … اینترنت با سیاست استفاه منصفانه فعلا فقط برای ADSL و اینرنت ثابت (منظورم اینترنت در بستر سیم تلفن) هست ؟ برای اینترنت های بیسیم مثلا وایمکس، یا مودم های همراه غیر سیمکارتی ایرانسل و مبین نت ویا حتی اینترنت همراه (که روی سیم کارت موبایل) ارائه میشه قرار نیست چنین سیاستی پیاده سازی بشه ؟

  10. محمد جعفری

    جدول خوانا نیست لطفا ستون و ردیف بندی بشه

  11. Net-Hunter

    اینترنت نامحدود نه اینترنت غیر حجمی درسته،این دوتا باهم فرق دارن
    البته اگه باز نظر ما رو ناظران محترم رد نکنن

  12. رضا بقائی

    ای کاش مینوشتین ترافیک سایت هایی که خارج میزبانی میشن دو برابر حساب میشه ! یعنی اگه کسی طرح ۵۰ بخره ، فقط میتونه اندازه ۲۵ گیگ از سایت های خارجی استفاده کنه ! و زمانی که حجم تموم میشه کاربر با سرعت ۱۲۸ فقط میتونه سایت های داخلی رو باز کنه !

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما