شما بگویید؛ سایپا یا ایران‌خودرو؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

موضوع داغ این‌ روزها، خداحافظی خودروهای قدیمی مثل پراید و پژو ۴۰۵ و سلام خودروهای جدیدی مثل رنو کوئید به بازار داخلی ایران است. خودروهایی قدیمی که سال‌ها پیش باید بازنشسته می‌شدند ولی گویا هنوز که هنوز است قصد رفتن ندارند و باید هر روز چهره‌ی تکراری آن‌ها را در کوچه و خیابان‌های شهر ببینیم. اگر با بودجه‌ی کم قصد خرید یک اتومبیل نو را داشته باشید، انتخاب‌هایتان به‌طور عمده بین دو خودروساز بزرگ ایرانی، یعنی سایپا و ایران‌خودرو محدود می‌شود. دو خودروساز بزرگ ایرانی با محصولات، ویژگی و کیفیت خدمات متفاوت که بخشی از اتومبیل‌هایشان روی پلت‌فرم قدیمی ولی در پوششی نو، طراحی شده‌ و در دسترس ما ایرانیان قرار می‌گیرند. این‌بار دوست داریم صدای شما را بشنویم که شما کدام خودروساز را بیشتر از دیگری قبول دارید، سایپا یا ایران‌خودرو؟

به‌همین دلیل، می‌خواهیم کنار شما نگاهی به روایت جالب این دو غول خودروساز داشته باشیم. با ما همراه باشید.

سایپا

بهتر است بگوییم مادر پراید، چراکه همه‌ی ما این خودروساز بزرگ را با این محصول ویژه می‌شناسیم و در طول این ۲۳ سال شاهد تولد انواع و اقسام قیافه‌های‌ آن بودیم؛ خودروهایی که در باطن ویژگی‌های مشترکی به ارث برده‌اند و تنها در چهره کمی با هم اختلاف دارند. این شرکت در سال ۱۳۴۶ با نام «شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» تاسیس شد که اولین تولیدات آن، وانت آکا و سواری ژیان بودند. در سال ۱۳۵۴ کلمه سیتروئن از این نام حذف شد و به اختصار کلمه «سایپا» از عبارت فرانسوی Société Annonyme Iranienne de Production Automobile، و به معنی «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» درآمد. با گذشت نیم قرن از عمر این شرکت، امروز شاهد فروش طیف گسترده‌ای از محصولات این خودروساز هستیم؛ اتومبیل‌هایی نظیر تیبا صندوق‌دار و هاچ‌بک، تندر، ساندرو، سراتو، زامیاد و انواع نسخه‌های پراید ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۵۱(وانت) که بخشی از محصولات حال حاضر این شرکت را تشکیل می‌دهند.

ایران‌خودرو

پدرخوانده‌ی پژو! خودروسازی که سال‌هاست این برند را در ایران به عنوان فرزندخواندگی قبول کرده است. ایران‌خودرو در سال ۱۳۴۱ با نام ایران‌ناسیونال و با بودجه‌ی ۱۰ میلیون تومانی تاسیس شد. سال بعد، این شرکت با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶ به تولید پیکان روی آورد. اتومبیلی که تولید آن تا ۴۰ سال ادامه داشت و بخشی از خاطرات ما ایرانیان، با آن سپری شد. در سال ۱۳۶۷، مذاکرات این کمپانی با پژو فرانسه به منظور تولید محصول پژو ۴۰۵، به نتیجه رسید. خودروی بخشنده‌ای که پلت‌فرم خود را برای دیگر محصولات این شرکت به امانت گذاشت و اگر این اتفاق روی نمی‌داد، شاید امروز شاهد حضور خودروهای جدیدی روی پلت‌فرم پیکان بودیم! از محصولات ایران‌خودرو می‌توان به پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۷آی، پژو پارس، تندر، سمند، دنا، رانا، سورن، کپچر و هایما اشاره کرد. ایران‌خودرو در کشور‌های مختلفی نظیر بلاروس، ونزوئلا، سوریه و عراق شعبه‌ دارد و با تصاحب بیشترین سهم بازار خودروهای داخلی، بالاتر از سایپا و در مقام نخست جای گرفته‌ است.

این دو شرکت قطعا در کیفیت محصولات و ارائه خدمات باهم تفاوت‌هایی دارند و هرکدام از ما تجربه‌های تلخ و شیرینی از کیفیت محصولات این دو شرکت داریم. حال نوبت شماست که به ما بگویید، سایپا یا ایران‌خودرو؟ چرا؟

پی‌نوشت: هدف ما از این مقاله و البته دیگر مقاله‌های شما بگویید، دریافت منطقی‌ترین استدلال‌ها از شماست که از تجربه‌ی واقعیتان در برخورد با یکی از دو شرکت، دو برند یا دو محصول بدست آمده‌اند. بدین ترتیب محیطی آزاد و با انصاف برای اظهار نظر ایجاد می‌شود که می‌توان در آن از مطالعه‌ی نظرات کاربران به نتایج مفیدی رسید. پیشاپیش از دریافت نظرات منصفانه و منطقی شما سپاسگزاری می‌کنیم.

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۶۱ دیدگاه
  1. Hassan

    انتخاب بین این دو مثل انتخاب کلینتون و ترامپ! مثل تعداد کثیری از دوستان که گفتن هیچکدام جواب من هم هیچکدام.ترجیح میدم با دوچرخه اینور اونور برم تا خداتومن پول بیزبون بدم واسه این گاری ها…..

  2. احسان

    بین بد و بدتر قطعا ایران خودرو
    ولی صنعت خودرو سازی ایران از پایه و اساس داغونه. از ریشه باید درست بشه.

  3. مهران

    قطعا سایپا

  4. sm.mosavi

    قطعا هیچ کدوم
    دلیلش هم توی مستند تهران تقاطع سئول مفصل اومده
    هر کی میخواد بره ببینه
    مستند تهران تقاطع سئول
    رسما میگه که چقدر نامرد و بی وجدان هستن

  5. Hossein Khomideh

    .
    ایران خودرو به خاطر تولید روزانه چندصد هزار دستگاه دستگاه پژو ۴۰۵ و سمند بدون هیچ تغییر اساسی نسبت به نمونه اولیه
    و سایپا به خاطر تولید و فروش بسیار بالای پراید شدن اینی که هستن !!

    پس نتیجه میگیریم
    ۱- جفتشون مونتاژ کارن نه خودرو ساز
    ۲- اغلب تولیدات این دو شرکت که مشتریش اکثریت جامعه هستن محصولاتی بی کیفیت یا با کیفیت ناکافی هست .
    ۳- قیمت محصولات جفتشون در مقابل کیفیت بسیار بالاست .
    ۴- فروش بالاشون هم بخاطر اینه که خیلی از مردم ۱- توان مالیش رو ندارن ماشین دیگه ای بگیرن/ ۲- انتخاب دیگه ای ندارن

  6. مهدی

    هر دو خودروسازهایی بسیار عقب افتاده هستند و علی رغم داشتن امکانات به روز ماشین های از نفس افتاده با کیفیت پایین تولید میکنند. قانونی وجود دارد که خودروهایی که ۱۰ سال از تولید اولیه آن ها می گذرد باید توقف تولید شوند. طبق این قانون ماشین های پراید، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، سمند، سورن، وانت پیکان، وانت نیسان، پژو پارس و … باید توقف تولید شوند!! بحث خودرو در ایران فراتر از انتخاب بین دو خودرو ساز است. خودرو سازی در ایران بیمار است که متولیان آن اهمیتی به آن نمی دهند. این قصه سر دراز دارد………

  7. محمدمهدی مرادی

    هردو کلاه بردار هستند ولی به نظرم سایپا کلاه بردار تر هست.

  8. میثم

    ما چرا باید راجع به وسایلی که ما رو می کوشند بحث کنیم.
    وسایلی که حتی کسانی رو که ازشون استفاده نمی کنند، رو هدف قرار میدند و خفه می کنند.
    اسم این وسایل خودرو نیست، اینها وسایل کشتار جمعی هستند.

  9. علی

    من در دوره های مختلف از هردوی این خودروسازی ها خودرو صفر خریداری کردم
    همیشه مشکل دار بودن خودرو ها
    اگه مقایسه رو بین پژو و پراید بزاریم امتیاز بهتر به پژو و ایرانخودرو میرسه به دلیل امنیت بالای خودرو
    اما چون مقایسه بین ایرانخودرو و سایپا هستش باید با اطمینان عرض کنم که خدمات پس از فروش سایپا در سطح بسیار بسیار بهتری نسبت به ایرانخودرو قرار داره وخیلی حرف مشتری رو گوش میدن.هرمشکلی پیش بیاد نمیگن که در پوشش گارانتی نمیباشد.واقعا تعمیر میکنن ماشین رو.ولی واقعا ایرانخودرو خیلی وقتا در مورد خرابی های دقیقا مشابه میگه که تحت پوشش گارانتی نیست یا خیلی وقتا قطعه رو ندارن میگن صبر کنید تا بیاد…ولی سایپا خیلی بهتره در این زمینه ها

  10. beny

    ما بگوییم؟؟؟چه بگویم که نا گفتنم به.
    بهترین ماشین ایرانی پراید گرچه گاهی قاتل جانی پراید
    بینمت اکنون به هر جا و مکان جانشین خوب پیکانی پراید
    بس که محکم هستی و سفت و قوی مثل تانک جنگ می مانی پراید
    چشم بی پولان همه بر روی تو چون که امید فقیرانی پراید
    اغنیا سوی فراری می روند درد ماها را تو درمانی پراید
    هر کجا باشد ژیان یا که رنو توی آنجا مثل سلطانی پراید
    دارد اکنون اصغری و آ تقی مریم و مش مهدی و مانی پراید
    یا که دارد بندری و ساوه ای سیستانی و خراسانی پراید
    گر که از مادر زنت سیری هنوز هدیه اش کن بی پشیمانی پراید
    من خجالت میکشم از وصف تو بس که داری حسن پنهانی پراید

  11. حسن

    هر دو خوبن
    ارزونترین ماشین خارجی ۸۰۰۰ دلاره بدون آپشن
    به پول ما میشه ۳۲ میلیون که هم قیمت ۲۰۶ هست گارانتی و خدمات رو هم حساب کنیم این قیمت برا پراید و ۲۰۶ منطقیه
    هزینه گمرک و غیره رو هم صرفنظر کنیم
    اشتغالزایی رو هم بیخیال شیم
    خوبه دیگه

    1. مجتبی

      دوست عزیز کی گفته ارزون ترین خودروی خارجی ۸۰۰۰ دلاره؟ هوندا و تویوتا ماشینای خیلی ارزونی توی رنج ۱۰۰۰۰ دلار دارن که غیر قابله قیاسه با این ماشینا اگر اجازه میدادن اینا توی ایران کارخونه بزنن مردم مثل همین کیش یا مناطق ازاد خودمون حداقل ماشینی ک سوار میشدن کمری و.کرولا بود

    2. میثم

      اگه دلار ۳۶۰۰ نبود و ارزش پول ما آخر نبود، نمی شد ۳۲ میلیون. اگه گذشته رو یادت بیاد می بینی که ما از تراش شمشیر نشان، مداد سبز، کفش ملی یا بلا ، تلویزیون پارس و یا شهاب، لوازم خانگی پارس خزر، یخچال آزمایش، ارج و … استفاده می کردیم که همه در حال انقراض یا نابود شد هستند.
      حالا مشکل اشتغال با یک خودروی بی ارزش که مسئول کشته شدن و مسدوم شدن خیلیا شده حل شد. همین مسئله ضرر مالی زیادی رو به خانواده ها وارد می کنه.

    3. !:- ProMan -:!

      میشه بگید این قیمت رو از کجا آوردید ؟؟؟؟
      الان ماشین رنو که داره جایگزین پراید میشه قیمتش ۳.۹۰۰ دلار است ! که میشه حدود ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان بعد مدیر محترم گفته این ماشین قیمتش از ۳۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان شروع میشه !
      تازه ماشین از این ارزون تر هم خیلی داریم همین ام وی ام های هاچ بک اینا فکر نمیکنم ۱۰۰۰ دلار هم باشن ! تو کشور های خارجی اینا حق ورود به خیابون رو ندارن و فقط برای حمل مسافر از فرودگاه به هواپیما (فضای داخل فرود گاه) یا ورزشگاه ها و … استفاده میشه چون ایمنیش ۰ است (۰ ستاره ) !
      همین پراید که دارید میخرید صادر میشه به کشور های خارجی مثل افغانستان بعد تو اون کشور همین خودرو رو میخرید ۴.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان !!!!!

    4. MohSen

      ارزون ترین ماشین خارجی ٨٠٠٠ دلاره اونم بدون اپشن؟؟!!!! قیمت پراید منطقیه؟؟!!!!!!????????????

  12. reza

    هیچکدام

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما