شما بگویید؛ سایپا یا ایران‌خودرو؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

موضوع داغ این‌ روزها، خداحافظی خودروهای قدیمی مثل پراید و پژو ۴۰۵ و سلام خودروهای جدیدی مثل رنو کوئید به بازار داخلی ایران است. خودروهایی قدیمی که سال‌ها پیش باید بازنشسته می‌شدند ولی گویا هنوز که هنوز است قصد رفتن ندارند و باید هر روز چهره‌ی تکراری آن‌ها را در کوچه و خیابان‌های شهر ببینیم. اگر با بودجه‌ی کم قصد خرید یک اتومبیل نو را داشته باشید، انتخاب‌هایتان به‌طور عمده بین دو خودروساز بزرگ ایرانی، یعنی سایپا و ایران‌خودرو محدود می‌شود. دو خودروساز بزرگ ایرانی با محصولات، ویژگی و کیفیت خدمات متفاوت که بخشی از اتومبیل‌هایشان روی پلت‌فرم قدیمی ولی در پوششی نو، طراحی شده‌ و در دسترس ما ایرانیان قرار می‌گیرند. این‌بار دوست داریم صدای شما را بشنویم که شما کدام خودروساز را بیشتر از دیگری قبول دارید، سایپا یا ایران‌خودرو؟

به‌همین دلیل، می‌خواهیم کنار شما نگاهی به روایت جالب این دو غول خودروساز داشته باشیم. با ما همراه باشید.

سایپا

بهتر است بگوییم مادر پراید، چراکه همه‌ی ما این خودروساز بزرگ را با این محصول ویژه می‌شناسیم و در طول این ۲۳ سال شاهد تولد انواع و اقسام قیافه‌های‌ آن بودیم؛ خودروهایی که در باطن ویژگی‌های مشترکی به ارث برده‌اند و تنها در چهره کمی با هم اختلاف دارند. این شرکت در سال ۱۳۴۶ با نام «شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» تاسیس شد که اولین تولیدات آن، وانت آکا و سواری ژیان بودند. در سال ۱۳۵۴ کلمه سیتروئن از این نام حذف شد و به اختصار کلمه «سایپا» از عبارت فرانسوی Société Annonyme Iranienne de Production Automobile، و به معنی «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» درآمد. با گذشت نیم قرن از عمر این شرکت، امروز شاهد فروش طیف گسترده‌ای از محصولات این خودروساز هستیم؛ اتومبیل‌هایی نظیر تیبا صندوق‌دار و هاچ‌بک، تندر، ساندرو، سراتو، زامیاد و انواع نسخه‌های پراید ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۵۱(وانت) که بخشی از محصولات حال حاضر این شرکت را تشکیل می‌دهند.

ایران‌خودرو

پدرخوانده‌ی پژو! خودروسازی که سال‌هاست این برند را در ایران به عنوان فرزندخواندگی قبول کرده است. ایران‌خودرو در سال ۱۳۴۱ با نام ایران‌ناسیونال و با بودجه‌ی ۱۰ میلیون تومانی تاسیس شد. سال بعد، این شرکت با تولید اتوبوس کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶ به تولید پیکان روی آورد. اتومبیلی که تولید آن تا ۴۰ سال ادامه داشت و بخشی از خاطرات ما ایرانیان، با آن سپری شد. در سال ۱۳۶۷، مذاکرات این کمپانی با پژو فرانسه به منظور تولید محصول پژو ۴۰۵، به نتیجه رسید. خودروی بخشنده‌ای که پلت‌فرم خود را برای دیگر محصولات این شرکت به امانت گذاشت و اگر این اتفاق روی نمی‌داد، شاید امروز شاهد حضور خودروهای جدیدی روی پلت‌فرم پیکان بودیم! از محصولات ایران‌خودرو می‌توان به پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۷آی، پژو پارس، تندر، سمند، دنا، رانا، سورن، کپچر و هایما اشاره کرد. ایران‌خودرو در کشور‌های مختلفی نظیر بلاروس، ونزوئلا، سوریه و عراق شعبه‌ دارد و با تصاحب بیشترین سهم بازار خودروهای داخلی، بالاتر از سایپا و در مقام نخست جای گرفته‌ است.

این دو شرکت قطعا در کیفیت محصولات و ارائه خدمات باهم تفاوت‌هایی دارند و هرکدام از ما تجربه‌های تلخ و شیرینی از کیفیت محصولات این دو شرکت داریم. حال نوبت شماست که به ما بگویید، سایپا یا ایران‌خودرو؟ چرا؟

پی‌نوشت: هدف ما از این مقاله و البته دیگر مقاله‌های شما بگویید، دریافت منطقی‌ترین استدلال‌ها از شماست که از تجربه‌ی واقعیتان در برخورد با یکی از دو شرکت، دو برند یا دو محصول بدست آمده‌اند. بدین ترتیب محیطی آزاد و با انصاف برای اظهار نظر ایجاد می‌شود که می‌توان در آن از مطالعه‌ی نظرات کاربران به نتایج مفیدی رسید. پیشاپیش از دریافت نظرات منصفانه و منطقی شما سپاسگزاری می‌کنیم.

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۶۱ دیدگاه
  1. اصغر

    صد در صد هیچکدام شرکتهایی که فقط و فقط برای منفعت و سود خودشون قید حفذ جون مردم رو میزنن و از شرایطی که تو این مملکت هست که بهشون اجازه یکه تازی تو بازارو میده استفاده غلط میکنن و هر روز از کیفیت محصولاتشون میزنن نبودشون بهتر از بودنشونه شخصا امید وارم یه روزی بیاد که تو خبرا منتشر کنن که این دوتا شرکت جمع شدن شاید خنده دار به نظر بیاد ولی با این وضعیتشون بعید نیست چون هر دوشون فقط باری به دوش اقتصادن از هر نظر باز دم این خودرو سازایه چینی و کرمان موتور گرم که یه تنوع به این بازار یه طرفه ما تزریق کردن

  2. علی

    هیچ کدام!
    چی میشد این کامنت ها به صورت شعارهای تجمع های اعتراضی تو دنیای واقعی در میومد!
    دوستانی که میگن ایران تحریم بوده و نمیتونسته کاری کنه، خواهش میکنم یه جستجویی داشته باشن، افراد زیادی ایده هایی دادن، حتی یک فرد ایرانی بود یادم نیست اسمشون، قبل از تسلا، ماشین برقی تولید کردند که با کیفیت تر از مدل های اولیه تسلا هم بود. ولی حمایتی نشد، مطمئنم افراد دیگه ای هم بودند. به خدا اینا بهونس که ایران تحریم بوده. نمیدونم دیگه چی بگم!

  3. محمد

    هیچکدوم!
    زمانی که پراید توی کشور عراق ۵ الی ۶ میلیون در میاد ولی به مردم بدبخت خودمون ۲۱ میلیون و با وام های
    مسخره ۳۲ میلیون میدن!
    زمانی که پراید که حدود ۱۷ الی ۱۸ سال پیش در کره طراحی شده بود با اندکی تغییرات!هنوزم به خورد ملت داده میشه!
    میگن جنس ایرانی بخریم تا پیشرفت کنیم.الان ۱۸ ساله مردم پراید سوار شدن چی شد؟کدوم تغییر؟کدوم پیشرفت؟
    باید گمرک ماشین برداشته بشه تا ماشین های ایمن خارجی رو مردم ما با قیمت مناسب مانند همه دنیا سوار بشن نه لگن!
    یا واقعا عزمشون رو جزم کنن و ماشین درجه ۱ تولید کنن.
    در کل وضع ماشین به شدت خراب است………….

  4. سینا

    به نظر من هیچکدوم چون سالهاست خوورو های بی کیفیت تولید میکنن و خیلی از هموطنانمون رو به کام مرگ برده ان د چون تز پانزده سال پیش اجازه تولید خودرو هوشمند الکتریک به مهندس جمشید ارین نمیدن و به طور مستقیم و غیر مستقیم کارخانه های اورا تعطیل کردند و….جمشید ارین نابغه ایرانیه که ۱۵ سال پیش اولین خوورو هوشمند الکتریک رو اختراع کرد البته خودروهای برقی قبل از ان هم بودند ولی هوشمند نبودند به امید روزی که خودروسازی ما ملی بشه چون ما تا الان حودرو ساز نبوده ایم و فقط منتاژ کردیه ایم چرا این دو کمپانی از نابغه های ایرانی که تو حوزه خودرو فعالیت میکنن استفاده نمیکنن و یا نکردند کسایی مثل همین اقای ارین یا سعید فرگاه که طراحی لامبورگینی اونتادور ۲۰۱۸ رو انجام داده و حتی چند مدل خودرو در ایران طراحی کرد ولی به خط تولید نرفت تا ما هنوز سوار ماشبن بیکیفیت و بیریخت شویم.

  5. مصطفی

    قطعا هیچکدام
    ولی چرا؟؟
    تو دنیایی که صدها کمپانی کوچیک و بزرگ در حال شدیدترین رقابت بر سر این هستن که محصولات خودشون رو با بهترین کیفیت و کمترین هزینه در اختیار مصرف کننده قرار بدن تو دنیایی که هر روز صدها کمپانی به سمت بهتر شدن تولیدات خودشون شدیدترین رقابت رو با همدیگه دارن و بهترین محصولات رو با بهترین کیفیت تولید میکنن محصولاتی که تو یه کشوری همچون ایران حال حاضر شاید بلندترین سقف آرزوهای یه ایرانی این باشه که بتونه یه روز یه ماشین خارجی که مال ۲۰ سال قبل از زمان خودش هست رو سوار بشه و داشته باشه قطعا ایرانخودرو و سایپا هیچ سهمی از نظر کیفیت و رقابت ندارن هرچقدر هم که ادعای بزرگی بکنن بازم هیچ جایگاهی ندارن!!
    چونکه هنوز دارن محصولات و مدلهای ۲۰،۳۰ و حتی ۴۰ سال پیش رو تولید میکنن و میفروشن!!! و فاجعه اینجاست که فروش خوبی هم دارن!!!!و جالب تر اینجاست که کیفیت حتی به کمترین سطح استاندارد هم نمیرسه یا شاید با کمترین نمره ی ممکن به حداقل استاندارد میرسن!
    پس به این دلایل و یه دنیا دلیل دیگه قطعا هیچکدوم!

  6. SadiMa

    تا زمانی که مدیریتهاشون از روی پارتی بازی و رابطه میان هیچگاه خوب نیستن. نمونشم قرارداد با چینیاس که خودرو هایی که تو چین وجود ندارن تو ایران میان و از بی کیفیت ترین قطعات ساخته شده اند امیدوارم مدیریت شایسته سالاری مجدد روی کار بیاد تا خودرو سازا رو از این منجلاب نجات بدن.

  7. Ali Rostami

    سایپا اون زمان که زانتیا را منتاژ میکرد خیلی از ایران خودرو جلوتر بود بعدش که قطعات زانتیا چینی شد اصلا نابود شد.
    ایران خودرو هم تا قبل از سل ۸۸ پژو پارسش خیلی خوب بود بعدش دیگه خراب شد.
    الآن هم که از محصولاتشوناز ایران خودرو فقط یه سمند خوبه و از سایپا یه L90.
    بازم تو وعده دادن سایپا خیلی حرفش درست تره و سر وقت به وعدشون عمل میکنن و ماشینا به آدم تحویل میدن اما من یه سمند از ایران خودرو خریدم تو سایت زده بود تجویل ۴۵ روزه رفتم ثبت نام کردن گفتن منظور ۴۵ روز کاریه یعنی ۶۰ روز من هم حرفی نزدم الآن حدود ۸۳ شده هنوز ماشینا تحویل ندادن با هر کس هم تماس میگیری جواب گو نیست و توی قرارد هم زمان تحویل را تغییر داده بودن و ۴۵ روز کاری را نوشته بودن ۶۰ روز کاری و باز هم هیچ کس جواب گو نبود.
    اگر از من بپرسید میگم هیچکدوم یه ماشینصفر یا کار کرده در حد تمیز خارجی(غیر از چینی)بهتر از ماشین های ایرانی هستن تازه مثل من ماجرا هم براتون درست نمیشه که هیچ کس جواب گو نباشه.

  8. علی طاهری زاده

    یعنی واقعا انتظار دارین یکیشو انتخاب کنیم؟!
    چرا باید یکیشو انتخاب کنیم؟
    چه نفعی برا این مملکت داشتن اینا؟
    چقدر پیشرفت داشتن سی سال پیش تا الان؟
    چقدر از صنعت خودرو سازی کره که همزمان با ما ایجاد شد جلو افتادیم؟!
    جدی چیشد نویسنده عزیز به فکر این سوال افتادن؟!

  9. میلاد

    در پی نوشت گفتید منطقی پاسخ بدید
    ولی با عرض پوزش من منطق خودم رو صرف این بحث نمیکنم و میگم:
    هـیــچـکدام!
    امیدوارم عاملین این دو خودروساز در آن دنیا هم بتوانند نبود «ایمنی» و «کیفیت» رو که سبب کشته شدن هزاران انسان بیگناه شده توجیه کنند!

  10. pooria

    هیچ کدام در اندازه یک خودروساز واقعی نیستن! بعد از ۳۵ سال خیلی عقب هستن! و طراحی و ساخت و خودرویی ازخودشون ندارن فقط کوپی بوده یا مونتاژ بوده فقط
    ولی بازم ایرانخودرو از نظر خدمات و تعداد نمایندگی و رسیدگی امداد قویترو محصولات از سایپا بهتره !!!

  11. آرش

    من بطور کلی تولیدات داخلی خودروی کشور را قبول ندارم ولی در مجموع ایران خودرو از سایپا بهتر است.سایپا فقط یک کاری را خوب بلده اینکه چشم و ابروی پراید را عوض کنه و یک اسم دیگه برای خودرو انتخاب کند این که نشد خودرو سازی
    صد رحمت به ایران خودرو

  12. غریبی

    هیچکدوم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما