آیا فناوری واقعیت مجازی به پایان خط رسیده است؟
جدیدترین محصول شرکت آکیولس، هدست واقعیت مجازی «آکیولس کوئست» (Oculus Quest) است و بسیاری از افراد فکر میکردند که این هدست سروصدای زیادی به راه میاندازد و مورد استقبال زیادی قرار میگیرد. ولی در عوض، معرفی این محصول توجه چندانی را جلب نکرد و در بین فعالان دنیای تکنولوژی این سؤال را ایجاد کرده که آیا واقعیت مجازی میتواند اهداف موردنظر خود را عملی کند؟ این یک تغییر نگرش شدید در عرض فقط چند سال است؛ تا همین چند سال پیش رسانهها مرتباً میگفتند که واقعیت مجازی آیندهی جهان را شکل میدهد و هیچ حد و نهایتی برای این تکنولوژی وجود ندارد.
اما حالا، بسیاری از کارشناسان و کاربران دیگر امید چندانی به موفقیت گسترده این تکنولوژی ندارند. در ادامه نگاهی به آیندهی این تکنولوژی و چالشهای پیش روی آن میپردازیم.
آیا هدست آکیولس کوئست میتواند وضعیت این تکنولوژی را تغییر دهد؟
بسیاری از هواداران واقعیت مجازی به حمایت از هدست آکیولس کوئست پرداختند که هدف اصلی آن، ارائهی یک تجربهی کاربری عالی بدون نیاز به اتصال به یک کامپیوتر است. این هدست واقعیت مجازی مستقل قرار است با قیمت ۳۹۹ دلار در سال آینده میلادی روانهی بازار شود. مارک زاکربرگ و شرکت فیسبوک که نسبت به موفقیت این تکنولوژی بسیار امیدوار هستند، بودجهی هنگفتی را برای این بخش اختصاص دادهاند. ولی با توجه به شواهد و قرائن، آیندهی این حوزه روزبهروز تاریکتر از گذشته میشود.
البته اگر بخواهیم به جنبه مثبت قضیه نگاه کنیم، باید خاطرنشان کنیم که هزینههای مربوط به بهرهگیری از این تکنولوژی خوشبختانه رو به کاهش است. روزی روزگاری عمدتا فقط طرفداران پروپاقرص تکنولوژی که پول زیادی در جیب خود داشتند، میتوانستند تجربهی کاربری خیلی خوبی را در زمینهی واقعیت مجازی برای خود رقم بزنند؛ اما حالا، قیمت گجتهای مربوط به این تکنولوژی منطقیتر شده و افراد بیشتری میتوانند از چنین محصولاتی بهره ببرند. اما تمام این پیشرفتها، این حقیقت را تغییر نمیدهد که هنوز هم این تکنولوژی و گجتهای مربوط به آن، حرف زیادی برای گفتن ندارند.
بهعنوان مثال، هدستها و گجتهای واقعیت مجازی هنوز هم شکل و شمایل جذابی ندارند و استفاده از آنها چندان ساده نیست. اهمیت چنین موضوعی اصلاً کم نیست، زیرا مثلا یکی از دلایل اصلی به شهرت رسیدن آیفون، جذاب بودن ظاهر آن و راحتی بهرهگیری از آن بود. همچنین تا آیندهی نزدیک، تکنولوژی واقعیت مجازی نمیتواند با کنسولهای فعلی رقابت کند. مدیرعامل آکیولس در همین رابطه گفته که وقتی یک بازی برای کنسولهای ایکسباکس یا پلیاستیشن توسعه مییابد، انتقال آن به هدست آکیولس یک کار غیرممکن محسوب میشود.
قانع کردن گیمرها برای مهاجرت به واقعیت مجازی
هرچند لذت بردن از کنسولهای سنتی و همزمان بهرهگیری از گجتهای واقعیت مجازی امر غیرممکنی نیست، ولی بیشتر کاربران حاضر به خرید وسایل مربوط به هر دو این تکنولوژیها نیستند و در نهایت یکی از آنها را انتخاب میکنند. با توجه به چیزی که فعلاً میبینیم، به این زودیها کیفیت بازیهای واقعیت مجازی به پای بازیهای کنسولها نمیرسد. هرچند فناوری واقعیت مجازی میتواند بازیهای جذابی را ارائه کند، ولی در نهایت این بازیها نمیتوانند تجربهی مشابه بازیهای سنتی را ارائه کنند.
یکی دیگر از چالشهایی که پیش روی فعالان این صنعت قرار دارد، پر کردن فاصله بین انتظارات و واقعیت این حوزه است. در فیلمهای هالیوودی مانند Ready Player One، شاهد افرادی هستیم که با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی، وارد دنیای تازهای میشوند که ماجراجوییها زیادی را امکانپذیر میکند. اما در واقعیت، بسیاری از افراد باید زمان زیادی را صرف یادگیری نحوه بهرهگیری از تجربیات واقعیت مجازی و افزوده کنند و خیلی از افراد کمحوصله هم به همین خاطر، از این حوزه فاصله میگیرند.
با وجود تلاش بسیاری از طراحان برای طراحی بازیها و موارد مربوط به این صنعت، بسیاری از کاربران هنگام تجربهی واقعیت مجازی و افزوده حداقل در ابتدای امر تا حدی دچار تهوع میشوند. بسیاری از این مشکلات از طریق تکنولوژی صرف قابل حل نیست، زیرا برخی از این موارد ریشه در فیزیولوژی بدن ما دارد. نمایشگری که کل دید ما را میپوشاند و هدستی که فشار بر گردن ما وارد میکند، خیلی سریع انرژی کاربران را تحلیل میبرد.
تلاشهای جسورانه آکیولس
علیرغم وجود این مشکلات، آکیولس به تلاشهای جسورانه خود برای افزایش سهم خود در صنعت واقعیت افزوده/مجازی ادامه میدهد. چنین حوزهای بسیار هیجانانگیز است و پتانسیلهای زیادی دارد و مطمئناً جدیدترین هدست این شرکت هم میتواند قابلیتهای زیادی را امکانپذیر کند.
بسیاری از هواداران این تکنولوژی انتظاراتی دارند که به احتمال زیاد، بسیاری از این انتظارات تا آیندهی نزدیک محقق نخواهد شد. البته این موضوع به معنای عدم حضور واقعیت مجازی در آینده نیست. بلکه به احتمال زیاد، نسل جدید خیلی راحتتر از ما با فناوریهای واقعیت افزوده و مجازی کنار میآید. با این وجود، برای همهگیر شدن این تکنولوژی تعداد چالشها و مشکلات آنقدر زیاد است که یک گجت یا تعداد زیادی از آنها، به این زودیها نمیتوانند این وضعیت را تغییر دهند.
ما همچنان برای بهرهگیری از واقعیت مجازی باید هدستهای نسبتاً بزرگ و زمختی بر سر خود قرار دهیم و ارتباط خود را تا حد زیادی با محیط اطراف قطع کنیم. چنین موضوعی همواره یک چالش بزرگ برای فعالان این صنعت به حساب میآید. هرچند شرکتهای مختلف همواره نوآوریهای جذابی را در این حوزه امکانپذیر میکنند، ولی این نوآوریها عمدتا محدود به بخشهای خاصی هستند و به خانههای کاربران راه پیدا نمیکند.
اگرچه شرکت آکیولس در طی سالهای اخیر پیشرفتهای قابل توجهی در این حوزه داشته است و قیمت گجتهای مربوطه را مرتباً کاهش میدهد، اما تلاشهای این شرکت و دیگر شرکتهای فعال در این تکنولوژی برای همهگیر کردن واقعیت مجازی، عمدتا تقلای بیهودهای محسوب میشود.
بیشتر بخوانید: ۸ شغلی که با واقعیت مجازی دگرگون میشوند
منبع: The Next Web
خیلی خوشحالم که مردم نظراتشون رو اعلام میکنند.
کاربر SMMousaviSP عزیز.
حرف شما خیلی درسته و اینکه تیم من در حال ساخت چنین بازی هست و در آینده میتوان همه آدم ها رو در داخل یک بازی بهتر از پابجی و .. جمع کرد و از چنین بازی بی نظیری لذت برد
من تجربه استفاده از دو هدست واقعیت مجازی رو داشتم و مشکلات و موانع اصلی پیشرفتشون رو میخوام به صورت کامل و البته از نظر خودم بگم.
من از هدست oculus مخصوص گوشی s7 edge بیشتر از همه استفاده کردم چون هم هدست و هم گوشی رو دارم و چند باری هم هدست ps4 توی گیم نت
اولین مشکلی که توجه شما رو قبل از هر چیزی به خودش جلب میکنه کیفیت نسبتا پایین تصویر هست که البته کاملا منطقی و طبیعیه به این دلیل که شما یه صفحه نمایش برای مثال 2k رو به دو قسمت تقسیم میکنید و هر قسمت رو با لنز های خاص به اندازه یه تلوزیون ۷۰ اینچ بزرگ میکنید و از نزدیک بهش نگاه میکنید خوب طبیعیه که با این وضعیت پیکسل ها دیده میشه و وقتی برای اولین بار از واقعیت مجازی استفاده میکنید یکمی تو ذوقتون میخوره
البته برای هدست ps4 کیفیت تا حدودی میشه گفت بیشتره
مورد بعدی سرگیجه و حالت تهوع هستش که نیازی به توضیح بیشتر فکر نمیکنم داشته باشه
مورد بعد محتوای کم و ناقص هستش به صورتی که ویدیو های خیلی کوتاه و بیشتر در حد تبلیغات وجود داره برای هدست ها در صورتی که من توقع دارم یه فیلم علمی تخیلی ببینم روی هدستم
که البته این هم با توجه به محدودیت هایی مثل همین حالت تهوع طبیعیه!
بازی ها هم اکثرا یا صرفا برای سرگرمی کوتاه مدت ساخته شده یا خیلی زود تکراری میشه و خیلی شاهد بازی های با کیفیت بالا و استوری و گیم پلی عالی نیستیم! مثلا نمونش یه بازی که روی ps4 انجام دادم که الآن اسمش دقیق یادم نیست فقط یادمه کل بازی اینجوری بود که روی یه واگن بودی که رو ریل حرکت میکرد و یه سری موجودات ترسناک میومدن و باید میزدیشون
برای یکی دوبار تجربه جذابی بود ولی خیلی زود تکراری میشه
در کل چه بخوایم چه نخوایم آینده تکنولوژی داره به این سمت میره و از این به بعد نه تنها توی دنیای مجازی دوست پیدا میکنیم چت میکنیم خرید میکنیم و … بلکه توی یه دنیای مجازی هم قراره زندگی کنیم!!!! ولی فعلا راه زیادی تا اون روز مونده و صد البته اینکه راه زیادی مونده دلیل نمیشه بهش نرسیم یا آینده متعلق به این گجت ها نباشه
به یاد بیارین گوشی های گوشتکوبی sonyericson رو و کارهایی که میتونستن انجام بدن و مقایسه کنید با آیفون های امروزی با پردازنده ۶۴ بیت و دوربین دوگانه و حسگر تشخیص چهره و …