ایران خودرو جون عزیزت به من ماشین بفروش!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

کمی بیشتر از دو ماه پیش، پول‌هایم را جمع کردم و تصمیم گرفتم خودرویی تهیه کنم. بعد از کلی تحقیق و پرس وجو از دوست و آشنا، دست عیال را گرفتم و رفتم به یکی از نمایندگی‌های ایران خودرو تا ماشین مورد نظرم را سفارش دهم. پس از ثبت نام، برگه‌ای تحویل گرفتم که رویش نوشته شده بود: زمان تحویل ۳۰ روز کاری. بعد ۲۵ روز با نمایندگی تماس گرفتم تا زمان تحویل را جویا شوم. اما خانمی که پشت تلفن نشسته بودند، با حالت خاصی گفتند که منظورشان ۳۰ روز کاری بوده و قبل از اینکه من ادامه سوالم را بپرسم، ادامه دادند که به غیر از جمعه‌ها، پنجشنبه هم جز روزهای تعطیل ایران خودرو محسوب می‌شود و به طبع، روزکاری نیست. من که تا فرق سر قانع شده بودم، تلفن را قطع کردم. بعد از ۳۸ روز (دقیقا بعد از ۳۸ روز) تماس گرفتم و با جوابی عجیب‌تر از جواب قبل روبرو شدم: “آقای محترم! ما یک هفته تعطیلات تابستانی داشتیم که باز هم جز روزهای کاری محسوب نمی‌شود! در ادامه تاریخی را از توی سیستم برایم خواندند و گفتند “زمان تعیین شده برای تحویل خودروی شما، این تاریخ است”. تاریخی که با احتساب روزهای تعطیل رسمی و غیر رسمی و تعطیلات تابستانی و چه و چه، باز هم بیشتر از چیزی بود که باید می‌بود. حسابی کفری شده‌بودم؛ پول ماشین را تمام و کمال پرداخته بودم و حالا باید چنین جوابی می‌شنیدم. از این طرف و آن‌طرف نصیحت می‌شنیدم که مبادا با مسئولان فروش بدرفتاری کنی و خدای نکرده حرف ناسزایی بزنی که احتمال دارد لج کنند و ماشین ناقص یا معیوب تحویلت بدهند! بگذریم… باز هم قطع کردم. در موعد تحویل رسمی اعلام شده از طرف آن خانم، مجددا تماس گرفتم:

  • خانوم این ماشین ما رو نمیخواین تحویل بدین؟ دیگه وقتش شده‌ها!
  • تحویل ماشین شما تاخیر خورده آقای محترم!
  • چی؟ تاخیر واسه چی؟ مگه خودتون نگفتین تو تاریخ فلان تحویل می‌دین؟
  • این تاخیر از طرف شرکته و ما توش نقشی نداریم. شرکت برای این تاخیر به شما خسارت پرداخت میکنه!
  • خانوم من خسارت نمی‌خوام. ماشینو کی تحویل می‌دین؟

این خانم وقتی با اصرار من روبرو شد و دید زیادی دارم پاپِی می‌شوم، آخرین راهکاری که یاد گرفته بود را رو کرد:

  • شما اگه زیاد اصرار دارین و می‌خواین زودتر ماشینو تحویل بگیرید، می‌تونید شخصا برین کارخونه پیش آقای فلانی و بگید که ماشین رو براتون فاکتور کنه. توی حالت عادی امکان داره خیلی طول بکشه!
  • چی؟! خودم برم در کارخونه؟ مگه بی‌کارم؟ شما پس واسه چی اونجا نشستین؟ مگه من ماشینمو از شما نخریدم؟ شما چیکاره‌این پس؟

این دفعه تلفن را با قدرت بیشتری قطع کردم. چند روز منتظر نشستم و دیدم واقعا انگار نه انگار! ایران خودرویی‌ها اصلا به روی خودشان هم نمی‌آورند که روی قول‌شان نمانده‌اند و دارند بر خلاف ساده‌ترین اصل مشتری‌مداری رفتار می‌کنند. برایم واقعا عجیب بود که آیا سیاست‌های مثل “مشتری همیشه در اولویت است” و “باید مشتری را به هر قیمتی راضی نگه داشت” و مواردی از این دست، واقعا در شاکله‌ی ایران‌ خودرو جایی ندارند؟ پس این کسب و کار چطور این همه سال سرپا مانده؟ چطور است که قانون اگر مشتری ناراضی باشد، بیزینس شما محکوم به شکست است به همین سادگی در ایران نقض می‌شود و در عین حال، هر روز بر داغی تنور کسب و کار ایران خودرو افزوده می‌شود؟ واقعا چطور ممکن است؟

به قول معروف حسابی کاردی بودم و واقعا نمی‌دانستم دیگر چکار باید بکنم. دل را به دریا زدم و یک نصفه روز مرخصی گرفتم تا بروم از خود کارخانه پیگیری کنم و ببینم کجای کار مشکل دارد. صحنه‌ای که در واحد فروش و بازاریابی ایران‌خودرو با آن مواجه شدم، برق از سرم پراند: تعداد افرادی که دقیقا مشکل من را داشتند و با بدقولی‌های چندماهه‌ی ایران خودرو مواجه شده‌بودند، بسیار زیاد بود. خیلی‌ها بودند که نه فقط از تهران و حومه، که از جای جای این مملکت به کارخانه‌ی اصلی ایران خودرو مراجعه کرده‌بودند. این همه بی‌نظمی مگر یک‌جا جمع می‌شود؟! باز بگذریم… گیرِ کار اینجا بود که باید کاغذی را از آقای x می‌گرفتی و به آقای y می‌دادی و دوباره و سه‌باره برعکس این روال را تکرار می‌کردی. پنج شش باری که بین دو باجه‌ی ثابت پاس‌کاری‌ می‌شدی، اگر برگه‌ها را به درستی جابجا کرده بودی به واحد تخصیص خودرو ارجاعت می‌دادند. در همین حال که به سمت واحد تخصیص می‌رفتم، یک مسئول حاضر در کارخانه از فرد شاکی می‌پرسید: “ماشینت از همین دنا تاخیری هاست؟!”

در واحد تخصیص، یک آقای متصدی نشسته بود که با چند کلیک، یکی از ماشین‌های پارک‌شده در انبار ایران خودرو را به ردیف قراردادتان اختصاص می‌داد و می‌گفت برو حسابداری! کارمندان داخل کارخانه در تمام این مدت مثل کارمندان بی‌حوصله‌ی بانک‌ها رفتار می‌کردند و به سختی جواب می‌دادند؛ گویا برای کاری به غیر از این پشت میز نشسته بودند و رغبتی به انجام این کار نداشتند. خلاصه رفتم حسابداری و پس از مشخص شدن اینکه بدهی و معوقه و از این چیزها ندارم، گفتند کار شما تمام شده و می‌توانید فردا ماشین را از نمایندگی تحویل بگیرید. من هم خوشحال از اینکه توانسته‌ام به سرپنجه‌ی تدبیر خودم گره از این مشکل بازکنم، برگشتم و راهی محل کار شدم.

فردا که تماس گرفتم تا ماشینم را تحویل بگیرم، همان خانم متصدی قبلی با حالتی شاکی گفتند: “آقای محترم! هر وقت ماشین‌تون اومد، خودمون باهاتون تماس می‌گیریم!” یعنی لطفا دیگه تماس نگیرید! تا حالا کلاه به این گشادی سرم نرفته بود و تا به حال برای دریافت چیزی که نقدا پولش را داده بودم، تا این اندازه منت سرم نگذاشته بودند. سرتان را درد نیاورم؛ فردا و پس فردای آن روز هم تماس گرفتم و باز خبری از ماشین نبود که نبود. دیگر بی‌خیال شدم. مسافرتی را برنامه‌ریزی کرده‌بودم و ساده‌لوحانه انتظار داشتم بتوانم سفرم را با ماشین جدید انجام دهم! بی‌خیال شدم و با اتوبوس به مسافرت رفتیم. روز دوم سفر بود که زحمت کشیدند و از نمایندگی تماس گرفتند تا اعلام کنند ماشین‌مان رسیده و می‌توانیم برای تحویل گرفتن مراجعه کنیم. اما هنوز دو روز دیگر از سفرمان باقی مانده بود. هنگامی که از سفر برگشتیم و برای تحویل گرفتن ماشین به نمایندگی ایران خودرو رفتیم، گفتند ماشین شما دو شب در پارکینگ نمایندگی مانده و باید به ازای هر شب، ۱۰ هزار تومان پرداخت کنید! واقعا تا این حد؟ خانم من تلفن نمایندگی شما را بس که تماس گرفتم سوزانده‌ام! حالا باید دو شب پول پارکینگ هم بدهم؟ بله!

در هیچ جای دنیا، این اندازه ول‌انگاری و بی‌توجهی را تحمل نمی‌کنند. آقایان محترم! از متانت و صبوری مردم ما سواستفاده نکنید. اگر واقعا نمی‌توانید روی قول‌تان بمانید، خب… چه می‌دانم… قولی بدهید که بتوانید سرش بمانید! باور کنید مردم ما با این تفکر که “جون مادرت به من ماشین بفروش” به نمایندگی‌های فروش شما سر نمی‌زنند. تو را به خدا نگویید خسارت تاخیر را می‌دهیم. همه‌چیز با پول جبران نمی‌شود؛ چیز مهم‌تری به نام وقت هم وجود دارد.

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۲۵۱ دیدگاه
  1. جعفر جوانمرد

    متاسفانه اشتباه کردم و یه خودروی سمند سورن به تاریخ ۹۶/۰۲/۱۷ از نمایندگی خانی شهرستان سلماس استان اذر بایجان غربی ثبت نام کردم تا حالا نه واحد پاسخگویی نمایندگی ونه سامانه ۰۹۶۴۴۰ ایران خودرو جواب قطعی در مورد تاریخ تحویل نداده اند بعد هی تو تلوزیون تبلیغ میکنه کالای ایرانی بخرین

    1. فرهاد

      دقیقا” منم مشکل شما رو دارم.. من ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ثبت نام کرد ولی تا الان هیچ جواب درستی نشنیدم و فقط میگن خسارت تاخیر میدیم
      برا من که هفته ای ۳۰۰ کیلومتر از محل کارم تا خونه میرم اخه چه خسارت تاخیری میتونه انهمه وقت و هزینه ی منو جبران کنه

  2. مهیار

    ببخشید میشه لطفا یه مقاله هم در مورد تاخیر های دیجیکالا در ارسال سفارش ها بنویسید؟! چون من از دیجیکالا خرید کردم باید تا الان بدستم رسیده بود و فعلا که خبری نیست. تازه صد رحمت به ایرانخودرو که جریمه تاخیر میده دیجیکالا اونم نمیده!!!!

  3. مرتضی

    دقیقا منم مشکل شما رو دارم الان دارم از ساده لوحی خودم عذاب میکشم یعنی واسه خودم متاسفم که میتونستم با همین قیمت یه خودرو چینی خوب تحویل انی بخرم خیر سرم جو وطن پرستی ما رو گرفت هر چی بکشم حقمه اون موقع که کامنتای بچه ها رو میدیدم میگفتم الکیه باس اینجوری سرم میومد …

  4. محمد

    یکی از دلایلش همکاری ایران خودرو با دلالها و بنگاهیهاست بخصوص در مورد ماشینهایی که اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاده، همین دیر تحویل دادن ها باعث میشه این اختلاف قیمتها باقی بمونه و منافع مشترک دلالها و شرکاشون در کمپانی حفظ بشه. در حالیکه مردم به سختی ماشینشونو تحویل میگیرن بنگاهی ها و دلالهای رفیق ایران خودرو هر وقت اراده میکنن ماشین تحویل میگیرن. یکی دیگه از دلایل عقب افتادن تعهداتشون همین تحویلهای خارج از برنامه به دلالهاست، ماشینی که قرار بوده به دست مشتری برسه بدون هیچ تشریفاتی به بنگاهی همکار فروخته میشه. اقتصاد دولتی و رانتی نتیجش همینه.

  5. جویا حجازی

    سلام
    فکر می کنم این روند تا حدودی اصلاح شده، من دقیقا یک ماه پیش برای خودروی دنا ثبت نام کردم (به صورت اقساطی) موعد تحویل هم ۶۰ روزه بود اما از هفته ی گذشته به صورت خرد خرد ابتدا پلاک صادر شد بعد هم مدارک خودرو، پنجشنبه از نمایندگی تماس گرفتند که تشریف بیارید پلاک و مدارکتون رو بگیرید و شنبه به پارکینگ آزادگان ایران خودرو برای دریافت ماشینتون مراجعه کنید.
    شاید هم من خوش شانس بودم اما به هر حال ممنونم از ایران خودرو یا نمایندگی یا هرکسی که کارم رو جلو انداخت 🙂

    1. وحید

      دوست عزیز ماشین رو از چه نمایندگی خریدی؟ به قیمت بازار بهت دادن یا نمایندگی؟ چون کسانی که ۶۰ روزه تحویل می دن به قیمت نمایندگی می دن.

  6. مهیار

    همه این مشکلات درست از اینجا شروع میشه :
    ” از این طرف و آن‌طرف نصیحت می‌شنیدم که مبادا با مسئولان فروش بدرفتاری کنی و خدای نکرده حرف ناسزایی بزنی که احتمال دارد لج کنند و ماشین ناقص یا معیوب تحویلت بدهند!”
    این دقیقا” مشکل ما مردمه ایرانه .
    حالا به شکل های مختلفش وجود داره . اکثر ما ها میدونیم که وقتی کارمون یجایی گیر میکنه به جای این که ی شکایتی هم بکنیم میگیم خرمون از پل بگذره ………
    همین میشه که ی شرکتی مثل ایران خودرو به خودش اجازه میده تحویل خودروش به این شکل باشه .
    همین میشه که اون خانومی که جوابگوه جواب شمارو اینجوری میده .
    همین میشه که هرچی سرمون میاد حقمونه . هنوز داریم توی اداره های این خاک از طبقه -۶ تا ۱۶ به خاطر یدونه امضا میدویم .
    چون به فکر منافع خودمونیم . به فکر منافع دیگران نیستیم که اگه بودیم شرکتی مثل ایران خودرو جرعت نمیکرد اینجوری و با اینشکل ماشین تحویل کسی بده .
    توی دانشگاه آزاد کمیسیون برای من سه ماه دیرتر برگذار کردن . حالا کاری نداریم که همون سه ماه دیرکرد شد سربازی من و رفتم خدمت . ولی سر همین شکایت کردم از مسولی که باعثش بود . حد اقلش اینه که نفر بعدی که مشکلی مثل من پیدا کنه اون شخص مسول نگه همینی که هست .
    نمره دانشگاه رو ی هفته بعد از امتحان باید بدن . مال مارو ی ماه بعد دادن . به بقیه گفتم بریم بازرسی شکایت کنیم . همه گفتن نه و بد میشه برامون و نمره هامون رو کم میدن و… ، رفتم بازرسی شکایت کردم به اون اوستات اون ترم دیگه کلاس ندادن کسی هم نتونست نمرمو کم کنه و از این جور چیزا .
    هر معقه تونستیم به فکر منافع بقیه باشیم که از خودمون هم بگذریم .
    موفق باشید .

    1. ميثم

      من امروز به همین مشکل برخوردم ماشین خریدم قرار بوده بیست روزه بدن الان میگن ٣٠ روز کاری
      ٣٠ روز کاری هم ادیروز بود امروز رفتم میگن پنج شنبه ها جزو روز کاری نیست
      حتی اگه از روز اول بگن فلان تاریخ موعد تحویله هم خوب بود
      من بخاطر حرفشون وسیله قبلیمم فروختم الان ماه رمضون دو هفته اس بدون وسیله در بندرعباس
      البته من ماشین بخیال خودم ارزونتر پام بیافته رفتم وارد کردم از نمایشگاه الان همون ماشین ۵ تومن ارزونتر شده ????

  7. ناشناس

    من که از ایران خودرو ماشین تحویل فوری خریدم اما الان یک هفتست تحویل نداده .تازه میگن اگه راضی نیستین بیاین پولتون رو پس بگیرید!!!!!!

  8. عادل

    سلام
    واقعا چطور این همه حق مردم رو ضایع می کنید؟
    برای وقت و برنامه ریزی مردم ارزشی قائل نیستید؟
    ۱۴ اردیبهشت موعد تحویلم بوده و هیچ کس پاسخگوی من نیست.
    هر جا زنگ میزنم میگن خبری بشه زنگ میزنیم.
    جالبه همون خودروی ثبت نامی بنده رو الان تو سایتشون قرار دادن تحویل یک ماهه؟
    واقعا دردمون رو به کی باید بگیم؟

  9. محمد

    من ۷ بهمن۱۳۹۵ ثبت نام کردم به امید تحیول خودرو یک ماه با مدل ۹۶
    ولی حال ۲۳ فرودین ۹۶ یعنی ۷۵ روز هنوز خودرو رو تحویل نگرفتم تازه بدهکارم شدیم زنگ میزنیم پیگیر خودرو ثبت نامی باشیم

  10. مرتضی

    با سلام
    بنده و بسیاری از دوستان با امید تحویل خودرو با مدل ۹۶ نیز در طرح نوروز ثبت نام نموده ایم اما پس از ۴۰ روز هنوز تکلیفمان مشخص نیست. واقعا که ما مشتریان چقدر مظلوم واقع قرار گرفته ایم . آیا نهاد یا سازمانی برای حمایت مصرف کنندگان و جلوگیری از سوء استفاده این شرکت وجود ندارد؟

  11. محمد

    با سلام برج ۵ازایران خودرو ثبت نام کردم تحویلی ۳۰اسفند میباشد و امروز ۹اسفند ولی دعوت نامه نیومد چرا ؟

  12. AMIR_121

    خوش به حال ما خوزستانیا که میتونیم با پول سمند شما هیوندای ۸۰ میلیونی سوار شیم. اونم ۱ هفته ای از دبی میاد پلاک اروندی. آخه کی دیگه ایران خودرو و سایپا سوار میشه؟؟؟ تو شهر ما هر کسی پول پراید نداره میره هیوندای ولستر میخره 😀

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما