ایران خودرو جون عزیزت به من ماشین بفروش!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

کمی بیشتر از دو ماه پیش، پول‌هایم را جمع کردم و تصمیم گرفتم خودرویی تهیه کنم. بعد از کلی تحقیق و پرس وجو از دوست و آشنا، دست عیال را گرفتم و رفتم به یکی از نمایندگی‌های ایران خودرو تا ماشین مورد نظرم را سفارش دهم. پس از ثبت نام، برگه‌ای تحویل گرفتم که رویش نوشته شده بود: زمان تحویل ۳۰ روز کاری. بعد ۲۵ روز با نمایندگی تماس گرفتم تا زمان تحویل را جویا شوم. اما خانمی که پشت تلفن نشسته بودند، با حالت خاصی گفتند که منظورشان ۳۰ روز کاری بوده و قبل از اینکه من ادامه سوالم را بپرسم، ادامه دادند که به غیر از جمعه‌ها، پنجشنبه هم جز روزهای تعطیل ایران خودرو محسوب می‌شود و به طبع، روزکاری نیست. من که تا فرق سر قانع شده بودم، تلفن را قطع کردم. بعد از ۳۸ روز (دقیقا بعد از ۳۸ روز) تماس گرفتم و با جوابی عجیب‌تر از جواب قبل روبرو شدم: “آقای محترم! ما یک هفته تعطیلات تابستانی داشتیم که باز هم جز روزهای کاری محسوب نمی‌شود! در ادامه تاریخی را از توی سیستم برایم خواندند و گفتند “زمان تعیین شده برای تحویل خودروی شما، این تاریخ است”. تاریخی که با احتساب روزهای تعطیل رسمی و غیر رسمی و تعطیلات تابستانی و چه و چه، باز هم بیشتر از چیزی بود که باید می‌بود. حسابی کفری شده‌بودم؛ پول ماشین را تمام و کمال پرداخته بودم و حالا باید چنین جوابی می‌شنیدم. از این طرف و آن‌طرف نصیحت می‌شنیدم که مبادا با مسئولان فروش بدرفتاری کنی و خدای نکرده حرف ناسزایی بزنی که احتمال دارد لج کنند و ماشین ناقص یا معیوب تحویلت بدهند! بگذریم… باز هم قطع کردم. در موعد تحویل رسمی اعلام شده از طرف آن خانم، مجددا تماس گرفتم:

  • خانوم این ماشین ما رو نمیخواین تحویل بدین؟ دیگه وقتش شده‌ها!
  • تحویل ماشین شما تاخیر خورده آقای محترم!
  • چی؟ تاخیر واسه چی؟ مگه خودتون نگفتین تو تاریخ فلان تحویل می‌دین؟
  • این تاخیر از طرف شرکته و ما توش نقشی نداریم. شرکت برای این تاخیر به شما خسارت پرداخت میکنه!
  • خانوم من خسارت نمی‌خوام. ماشینو کی تحویل می‌دین؟

این خانم وقتی با اصرار من روبرو شد و دید زیادی دارم پاپِی می‌شوم، آخرین راهکاری که یاد گرفته بود را رو کرد:

  • شما اگه زیاد اصرار دارین و می‌خواین زودتر ماشینو تحویل بگیرید، می‌تونید شخصا برین کارخونه پیش آقای فلانی و بگید که ماشین رو براتون فاکتور کنه. توی حالت عادی امکان داره خیلی طول بکشه!
  • چی؟! خودم برم در کارخونه؟ مگه بی‌کارم؟ شما پس واسه چی اونجا نشستین؟ مگه من ماشینمو از شما نخریدم؟ شما چیکاره‌این پس؟

این دفعه تلفن را با قدرت بیشتری قطع کردم. چند روز منتظر نشستم و دیدم واقعا انگار نه انگار! ایران خودرویی‌ها اصلا به روی خودشان هم نمی‌آورند که روی قول‌شان نمانده‌اند و دارند بر خلاف ساده‌ترین اصل مشتری‌مداری رفتار می‌کنند. برایم واقعا عجیب بود که آیا سیاست‌های مثل “مشتری همیشه در اولویت است” و “باید مشتری را به هر قیمتی راضی نگه داشت” و مواردی از این دست، واقعا در شاکله‌ی ایران‌ خودرو جایی ندارند؟ پس این کسب و کار چطور این همه سال سرپا مانده؟ چطور است که قانون اگر مشتری ناراضی باشد، بیزینس شما محکوم به شکست است به همین سادگی در ایران نقض می‌شود و در عین حال، هر روز بر داغی تنور کسب و کار ایران خودرو افزوده می‌شود؟ واقعا چطور ممکن است؟

به قول معروف حسابی کاردی بودم و واقعا نمی‌دانستم دیگر چکار باید بکنم. دل را به دریا زدم و یک نصفه روز مرخصی گرفتم تا بروم از خود کارخانه پیگیری کنم و ببینم کجای کار مشکل دارد. صحنه‌ای که در واحد فروش و بازاریابی ایران‌خودرو با آن مواجه شدم، برق از سرم پراند: تعداد افرادی که دقیقا مشکل من را داشتند و با بدقولی‌های چندماهه‌ی ایران خودرو مواجه شده‌بودند، بسیار زیاد بود. خیلی‌ها بودند که نه فقط از تهران و حومه، که از جای جای این مملکت به کارخانه‌ی اصلی ایران خودرو مراجعه کرده‌بودند. این همه بی‌نظمی مگر یک‌جا جمع می‌شود؟! باز بگذریم… گیرِ کار اینجا بود که باید کاغذی را از آقای x می‌گرفتی و به آقای y می‌دادی و دوباره و سه‌باره برعکس این روال را تکرار می‌کردی. پنج شش باری که بین دو باجه‌ی ثابت پاس‌کاری‌ می‌شدی، اگر برگه‌ها را به درستی جابجا کرده بودی به واحد تخصیص خودرو ارجاعت می‌دادند. در همین حال که به سمت واحد تخصیص می‌رفتم، یک مسئول حاضر در کارخانه از فرد شاکی می‌پرسید: “ماشینت از همین دنا تاخیری هاست؟!”

در واحد تخصیص، یک آقای متصدی نشسته بود که با چند کلیک، یکی از ماشین‌های پارک‌شده در انبار ایران خودرو را به ردیف قراردادتان اختصاص می‌داد و می‌گفت برو حسابداری! کارمندان داخل کارخانه در تمام این مدت مثل کارمندان بی‌حوصله‌ی بانک‌ها رفتار می‌کردند و به سختی جواب می‌دادند؛ گویا برای کاری به غیر از این پشت میز نشسته بودند و رغبتی به انجام این کار نداشتند. خلاصه رفتم حسابداری و پس از مشخص شدن اینکه بدهی و معوقه و از این چیزها ندارم، گفتند کار شما تمام شده و می‌توانید فردا ماشین را از نمایندگی تحویل بگیرید. من هم خوشحال از اینکه توانسته‌ام به سرپنجه‌ی تدبیر خودم گره از این مشکل بازکنم، برگشتم و راهی محل کار شدم.

فردا که تماس گرفتم تا ماشینم را تحویل بگیرم، همان خانم متصدی قبلی با حالتی شاکی گفتند: “آقای محترم! هر وقت ماشین‌تون اومد، خودمون باهاتون تماس می‌گیریم!” یعنی لطفا دیگه تماس نگیرید! تا حالا کلاه به این گشادی سرم نرفته بود و تا به حال برای دریافت چیزی که نقدا پولش را داده بودم، تا این اندازه منت سرم نگذاشته بودند. سرتان را درد نیاورم؛ فردا و پس فردای آن روز هم تماس گرفتم و باز خبری از ماشین نبود که نبود. دیگر بی‌خیال شدم. مسافرتی را برنامه‌ریزی کرده‌بودم و ساده‌لوحانه انتظار داشتم بتوانم سفرم را با ماشین جدید انجام دهم! بی‌خیال شدم و با اتوبوس به مسافرت رفتیم. روز دوم سفر بود که زحمت کشیدند و از نمایندگی تماس گرفتند تا اعلام کنند ماشین‌مان رسیده و می‌توانیم برای تحویل گرفتن مراجعه کنیم. اما هنوز دو روز دیگر از سفرمان باقی مانده بود. هنگامی که از سفر برگشتیم و برای تحویل گرفتن ماشین به نمایندگی ایران خودرو رفتیم، گفتند ماشین شما دو شب در پارکینگ نمایندگی مانده و باید به ازای هر شب، ۱۰ هزار تومان پرداخت کنید! واقعا تا این حد؟ خانم من تلفن نمایندگی شما را بس که تماس گرفتم سوزانده‌ام! حالا باید دو شب پول پارکینگ هم بدهم؟ بله!

در هیچ جای دنیا، این اندازه ول‌انگاری و بی‌توجهی را تحمل نمی‌کنند. آقایان محترم! از متانت و صبوری مردم ما سواستفاده نکنید. اگر واقعا نمی‌توانید روی قول‌تان بمانید، خب… چه می‌دانم… قولی بدهید که بتوانید سرش بمانید! باور کنید مردم ما با این تفکر که “جون مادرت به من ماشین بفروش” به نمایندگی‌های فروش شما سر نمی‌زنند. تو را به خدا نگویید خسارت تاخیر را می‌دهیم. همه‌چیز با پول جبران نمی‌شود؛ چیز مهم‌تری به نام وقت هم وجود دارد.

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۲۵۱ دیدگاه
  1. فرزاد

    با سلام
    منم به درد شما عزیزان که از این شرکت معظم خودرو خریداری کرده اید دچار شدم.
    متاسفانه زمانیکه این مطلب جالب منتشر شد من پول بی زبون رو به حساب شرکت
    معظم ریخته بودم.و الان که ۵۲ روز میگذره با جوابهای سر بالای خانمها و آقایان پاسخگوی CRM
    مواجه شده ام.
    این مقدمه رو گفتم که بدونین با هم هم دردیم و پس از اون یه مقایسه میخواستم بکنم.
    امروز صبح که سوار مترو شدم بیام سرکار تو ترن طبق معممول عزیزان زحمتکش دستفروش مترو
    داشتن داد میزدن;فلان چیز رو دارم، که در ادامه با مشخصات کامل محصول به تفضیل و محتویات پک ارائه شده
    در غالب محصول،همراه بود که نمونه باز شده محصول نیز دستشان بود و برای ترغیب مسافرین مترو به خرید، کارکرد
    و محتویات اونرو نشان میدادند و حتی اجازه تست هم میدن و میگن بیا ببین جنسو کیفیتشو اگه پسندیدی بخر این که گفتم
    در مورد اونایی هست که یک محصول رو ارائه میدن ولی بعضیاشون هم هستن که محصولاتشون متنوع هست و همین توضیحاتی
    که در بالا دادم شامل حالشون میشه سرتونو درد نیارم امروزیه جمله ای از یکی از همین عزیزان شنیدم که گفت:
    ” … اگه پسندیدی بدم خدمتتون.” تو این لحظه یاد خریدم از ایرانخودرو افتادم که پول بی زبونو دادم و محصولو تحویل نگرفتم!!!
    بهتر بگم محصول رو بهم تحویل ندادن و وقتی بهشون میگم چرا با خونسردی کامل میگن فاکتور نشده!!! میگم اینو که میدونم چرا فکتور نشده؟! میگن تو روند تولید تاخیر افتاده!!! به همین راحتی.
    اینارو گفتم که بگم عزیزان دستفروش زحمتکش مترو رفتارشون با مشتری به مراتب خیلی خیلی بالاتر از رفتار این شرکت معظم با
    مشتریاش هست!!! واقعا جای تاسف داره !
    با تشکر

  2. وحید

    پول دادن و گرفتن ماشین و دردسرهای کلنجار با نمایندگی به کنار که بعد از هزار بار اعصاب خوردی با چند ماه دیرکرد تحویل میدن
    اگه کیفیت داشت بازم دلم نمیسوخت
    ۲۰۶ صفر تیپ ۵ خریدم هنوز یک ماه نشده بود از کولرش صدا میومد
    بردم نمایندگی و گفتن باید بخوابه . ماشین صفر خدا جونم نه
    یواشکی دیدم کل داشبورد رو در آوردن و ماشین رو لخت کردن . اشک از چشمام سرازیر بود
    الان بعد دو ماه کولر یا بخاری رو روشن میکنی صدای ایستادن اتوبوس میده که دو تا آهن بهم انگار داره ساییده میشه
    چقدر ما حقیر شدیم که پول میدیم التماس میکنیم و آخرش چی میدن بهمون

  3. حسام

    سلام.
    کاملا درک می کنم شما رو … فقط خوش به حال شما که می تونید با استفاده از رسانه ای که دارید حرف دل تان رو بزنید و بازخوردش رو هم ببینید. بنده هم نزدیک یک ماهه گوشی هواوی با گارنتی تعویض گرفتم ولی تو این یک ماه علیرغم تشخیص کارشناس برای تعویض گوشی به دلیل مشکل سخت افزاری هنوز هیچ اقدام خاصی نشده است. یک ماهه پول دادم ولی گوشی ندارم. کارشناسان پشتیبانی هم که چه عرض کنم.

    نصف مشکل مملکت حل می شه اگه این بروکراسی های مسخره جاشو بده به حسن انجام وظیفه، و اون کارمندی که شاید حقوقش کافی نیست ولی دل بسوزونه واسه یکی مثل خودش که گرفتاره؛ نه این که پشت تلفن یا جلوی روی شما، با بی ملاحظه گی اعصاب شما رو خط خطی کنه.

    1. محمد سماک محمد سماک

      حسام جان سلام
      شما هم اگه موضوعی ذهنتو به خودش مشغول کرد حتما با ما در میون بذار. نه فقط حسام عزیز که همه‌ی شما دوستان دیجی‌کالا و دیجی‌کالامگ؛دعوت‌تون می‌کنم اگه چیزی به ذهنتون رسید که فکر می‌کنید ارزش کار کردن داره به ما بگید. اصلا بیایید به خود من بگید!
      ما می‌تونیم صدای خوبی برای افکار شما باشیم.

  4. سینا

    من خودم ۸ شهریور رفتم نمایندگی آران خودرو دنا ثبت نام کردم و قراردادم ۶۰ روزه هست و قراره مثلا ۹۵/۸/۸ ماشین رو تحویل بگیرم. چند روز پیش رفتم نمایندگی که ببینم چی خبر و چی شد، فهمیدم که سفارش من اصلا به خط تولید نرفته، من میخام بدونم که اینا تو ۵ روز چجوری میتونن ماشین درست کنن و تا برج ۸ به من ماشین برسونن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. فرزاد

      سلام دوست عزیز
      شما چطور و از کجا فهمیدین که تو خط تولید نرفته؟
      لطفا راهنمایی فرمائید.
      با تشر

  5. فرزاد

    با سلام
    دوست عزیزی که میگه این مشکلات مقطعی و بخاطر قطعه هست خودشو بذاره جای کسانیکه
    کلی اذیت شدن تا خودروشون رو تحویل گرفتن اونم با داستاهای بعدش!!!
    با تشکر

  6. سعید

    سلام
    ماشالا چقدر کامنت چه خبره!!
    والا من هر چه فکر میکنم نمیدانم چرا ماها اغلب همه چیز و مفت و شسته رفته و اماده میخواهیم؟
    اول از همه واقعا درک نمیکنم دلیل اینهمههه شور شوق اشتیاق برای داشتن خودرو شخصی بطوریکه داریم به وضعیت سیم کارت میرسیم منظورم اینه تعداد سیمکارت واگذار شده از جمعیت کشور چند ملیون بیشتره چه خبره؟ این شور از کجاست حالا نیایید ناله کنید ناوگان عمومی فلان و بهمان هست واقعا این حرکت غیر نرماله مردم یک کشور جهان سومی با سطح درامد پایین و تولید ناخالص و درامد سرنه اندک اینهمه دیوانه و عاشق خودرو باشند انهم خودروهایی مانند پراید پژو سمند و امثال اینها که عقب هستند خیلی از استاندارهای فعلی !!
    دوستان ماشین دوست دقت بفرمایند که ما چه جور کشوری هستیم سطح بارندگی اندکی داریم و اغلب صنایع ما با سوخت فسیلی فعال هستن و فرسوده و الوده با ورود ملیونها خودروی بنزین سوز مصیبت الودگی هوای شهر ها دو چندادن شده و الان کشور با مشکلات زیادی درگیره بجز بحث الودگی ترافیک غیر عادی سرسام اور در همه کلان شهر ها و الودگی های خطرناک و الودگی های صوتی و امثال اینها بخض عظیمی از یارانه و پولی که باید بین قشر ضعیف اجتماع ما توزیع بشود به هدر رفته دود میشود در حلق خودمان و بخش زیادی از درامد کشور صرف تولید و سوبسید بنزین میشود و مقادیر عظیمی دلار نفت با ارزش صرف واردات قطعات خودروها شده و درامد مملکت را میبلعد چرا فقط به فکر رفاه کاذب خودمان هستیم کشور چه میشود رفاه عمومی که رفاه خودمان هم هست چه میشود مسوولیت اجتماعی چه میشود مگر ما در جزیره و جدا از هم زندگی میکنیم؟
    کافیست ربع ساعت به همه جوانب داشتن خودروی شخصی در پارکینگ خانه خودتان فکر کنید چه هزینه ای برای شهر کشور و خودتان دارد انواع جریمه ها که ماشالا اغلب اهل تخلفات گونه گونیم بیمه خودرو بنزین روغن لوازم یدک بی کیفیتی که مدام باید تعویض شوند اعصاب خوردی ترافیک های بی مورد سطح شهر و جاده ها مرگ و میرها تصادفات بالا و مسافرتهای سریع بین تعطیلاتی که مد شده و کار بسیار غلط و خطرناکی هست چون معمولا بین تعطیلی فرصت اندکه و باید تخت گاز برید برگردید که چه بشود؟
    چند دقیقه به اینهمه مشکلات بزرگی که تیتر وار فقط نام بردم نگاه کنید ببینید هوس پوچ داشتن ماشین به اینهمه مصیبت و هزینه میارزد؟
    من خودم تا الان ماشین نداشتم و زندگی من فلج نشده شما سود بانکی همان پولی که صرف خرید خودرو میکنید را حساب کنید در بعض مدلها به اندازه حقوق یک کارمند است ماهیانه سود پول خرید اون خودرو ما یک کشور نفتی و فقیریم که سعی داریم خودمون رو پولدار حساب کنیم و کاملا غلطه امار سازمان ملل از درامد کشورها موجوده و گوگل هم هست جستجو کنید و صحت حرفم و تحقیق کنید از همه شما خاهش میکنم باید بخود بیاییم واقعا خودروی شخصی لزومی نداره من میدونم کیفیت ناوگان حمل نقل عمومی در حد اروپا نیست ولی زندگی نرمال شما برقراره باهاش و بدونید خودروها زندگی مارو تباه میکنن هر چه کمتر باشند برای خودمان و فرزندان خودتان بهتر هستاز نظر سلامتی اسایش اقتصادی فرهنگی حتی اینجا جای توضیح بیشتر نیست والا بیشتر ثابت میکردم
    با تشکر از همه هموطنانی که فکر میکنند در باره هر چیزی

    1. محمد سماک محمد سماک

      ماشالا شما یه بیانیه صادر و کردی و حسابی یک طرفه به قاضی رفتی و انگار هم که راضی برگشتی.
      دوست عزیز اجازه بده در مورد ضرورت داشتن وسیله‌ی شخصی بحث نکنیم؛ چرا که این برمیگرده به حساب و کتاب‌هایی که هر آدمی برای زندگیش میکنه و ممکنه نوع نگاه اون آدما به زندگی، با نوع نگاهی که شما در حال حاضر داری فرق داشته باشه.
      در ضمن باز حرفم رو تکرار می‌کنم: پاک کردن صورت مساله، راه درستی برای حل مساله نیست!
      در پناه خدا

    2. سینا

      بحث داشتن خودروی شخصی و خرج و مخارجی که برای هر شخص داره، کاملا جداست و مربوطه به هر شخص و هر کس با توجه به درآمد و امکاناتی که داره در موردش تصمیم میگیره.———- این به کنار
      بحث اصلی ما اینه که چرا وقتی من یه پول کلانی رو تسلیم یه شرکتی میکنم که از اون امکاناتی دریافت کنم، برای دریافت این امکانات باید خومونو بکشیم و شرکت یا کارخانه ای که قراره در مقابل پولی که از ما گرفته تا طبق قولش به ما این محصول رو بده، این قدر بی اعتنا به مشتریشه و به ریش من و تو و امسال ما میخنده. چرا قولی میده که نمیتونه به عهدش وفا کنه؟ —-بحث ما اینه
      به نظر عزیزان چرا ما ایرانی ها با توجه به این که هزینه ی زیادی رو میپردازیم ولی کمترین امکاناتی رو دریافت میکنیم؟!!؟
      جوابش اینه که به جای مقابله و اعتراض به این جور شرکت ها فقط نشستیم تو خونه و به خودمون فشار میاریم و این کارمون هم هیچ سودی نداره و آخرش به این میرسیم که به خودمون و اطرافیانمون بگیم: * بابا عیبی نداره چند ده روز تاخیر که این حرفا رو نداره* یا *چرا باید از ماشین استفاده کنیم؟* و همین جور حرفا.
      اصلا چرا ما باید اتومبیل شخصی نداشته باشیم؟؟؟
      وقت و برنامه ریزی و حتی پول هر کسی برای خودش ارزشمنده و چرا این جور شرکت ها به خودشون اجازه میدن که این سه موردی که هر کس خیلی راجبش فکر کرده و زحمت کشیده به همین راحتی بهم بزنن. ما نباید این اجازه رو بهشون بدیم نه این که خودمون رو قانع کنیم.
      یا علی . . .

    3. امید

      جالب بود ولی یک سوالی ذهنم را مشغول کرده که در خانواده شما چند خودرو شخصی وجود دارد؟

  7. saeed

    ماشینای ایران خودرو و سایپا به این خوبی همه برین بخرین چشونه مگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  8. سامان

    این واقعا شرایط خوبش بوده من ۲ سال پیش ماشین رو ۴ ماهه پیش خرید کردم بعد از ۴ ماه و تماس های مکرر و سر دواندن ها ماشین رو که باید دی ماه تحویل میگرفتم ،۱۰ خرداد سال بعدش تحویل دادن در حالی که بیمه ماشین ۲۸ فروردین خورده بود… و ماشین تو انبار ایرانخودرو خاک میخورده…

  9. محمد

    اقا دمت گرم ، واقعا حرف دل مردم رو زدی ، اما کو گوش شنوا؟
    سایپا هم دست کمی از ایرانخودرو نداره ، ماشین من که طبق قول خودشون قرار بود برج ۱۰ تحویل بدن موکول شد تا بعد از عید اونم با یه عالمه نقص و مشکلات!!!! دیگه سرگذشت اون سری اولایی که قرار بود تیبا ۲ رو به موقع از سایپا تحویل بگیرن بماند…..

  10. امیر

    دقیقا همه این هایی گفتن سر خود من هم اومده ، تحویل ۳۰روزه سمند ای اف ۷ شد ۷۰روز ، تازه ماشین رو تحویل گرفتم ، واقعا چی داریم بگیم به کجا بگیم به کی بگیم …

    1. محمد سماک محمد سماک

      شما به من بگو امیر جان!

  11. مهدی اسدی

    ملت خودشون میخوان چنین بلاهایی سرشون بیاد.
    اینکه همه جای دنیا کیفیت پایین و قیمت بالا باعث نابودی یه صنعت و بیزنس میشه به خاطر عاقل بودن مشتریهاشونه.
    حتی انحصاری بودن صنعت خودرو در ایران یا بی قانونی و فساد یا هر دلیل دیگری نباید باعث بشه ملت برای خرید هر آشغالی با هر قیمتی صف بکشن؛ اگر عاقل باشن.

  12. مهدی-اهواز

    دیگه این شرکتها ارزش حمایت کردن ندارن،پیکان،سمند ال ایکس و پژوپارس ای ال ایکس(موتورزانتیا!)این سه خودرویی بود که طی ۱۵سال اخیز از ایرانخودرو خریدیم اونم زمانی که اکثر قطعات وارداتی بودن ومثلا کیفیت داشتن(!!!!)…باید دوباره خودرو داخلی رو تحریم کرد،این خیلی بده که باید بزور اینا رو حالی کنیم که به جون مردم احترام بزاریم…اینجا دیگه خیلیا بدلیل اینکه کل استان خودروهای اروندی تردد آزادهخودروی خارجی خریدن…الباقی هموطنها هم بهتره از چن ماه این شرکتها رو تحریم کنن!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما