لوگو کارخانه محتوا3

۶ ترند ویدئوی کوتاه در سال۲۰۲۲

این روزها ویدئوهای کوتاه همه‌جا هستند. با وجود پلتفرم‌هایی مانند ریلز اینستاگرام، تیک تاک، لینکدین، گوگل، youtube shorts و پینترست، ویدئوهای کوتاه بسیار کاربردی‌اند و توجهات را به خود جلب می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد صنعت بازاریابی به‌سوی سرمایه‌گذاری بیشتر روی ویدئوهای کوتاه می‌رود زیرا این استراتژي دارای بیشترین نرخ بازگشت سرمایه در میان سایر استراتژي‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد اگر می‌خواهید با ترند روز پیش بروید و در کسب و کارتان پیشرفت کنید باید ویدئوهای کوتاه را جدی بگیرید اما این کار چطور باید انجام شود و چه چیزهایی را باید بدانید؟‌ در ادامه‌ی این مطلب مهم‌ترین نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید آمده است.

ویدئوی کوتاه چیست؟

بگذارید اول به این سؤال پاسخ دهیم که تعریف بازاریابی از ویدئوی کوتاه چیست. توافق عمومی که بر سر این موضوع وجود دارد این است که ویدئوهای کوتاه ویدئوهایی با طول کمتر از ۶۰ ثانیه هستند و بهترین طول برای آن‌ها بین ۳۱ تا ۶۰ ثانیه است. البته این موضوع به پلتفرم هم بستگی دارد. برای مثال به ویدئوهای زیر ده دقیقه در یوتیوب کوتاه گفته می‌شود زیرا مطالب در این پلتفرم اغلب جامع هستند اما درباره‌ی بقیه این موضوع صدق نمی‌کند و بیشتر بازار هم در اختیار تیک تاک و اپلیکیشن‌های مشابه است که به سمت هرچه کوتاه‌تر شدن ویدئو پیش می‌روند.

چگونگی انطباق ویدئوی کوتاه با استراتژي محتوا

مطالعه‌ای که مؤسسه Wyzowl در سال ۲۰۲۰ انجام داد نشان داده است مردم ویدئوها را دوبرابر بیشتر از هر نوع محتوای دیگری به اشتراک می‌گذارند. همچنین این تحقیق نشان داده است ۸۴ درصد مردم متقاعد شده‌اند که یک محصول یا خدمت را بر اساس ویدئوی برند خریداری کنند. این نشان می‌دهد محتوای ویدئویی اهمیت زیادی دارد و به شکل فزاینده‌ای می‌تواند بخش مهمی از استراتژي بازاریابی محتوایی هر برند باشد.

از کلیت محتوای ویدئویی که بگذریم به ویدئوهای کوتاه می‌رسیم. داده‌ها نشان می‌دهد ویدئوهای کوتاه در تولید لید یا سرنخ رتبه‌ی اول را در اختیار دارند و این نشان می‌دهد بهترین حوزه سرمایه‌گذاری ویدئویی در سال ۲۰۲۲ در ویدئوی کوتاه است و این ویدئوها بیشترین احتمال وایرال شدن را دارند. می‌توان گفت این روش یکی از خلاقانه‌ترین روش‌های تولید محتواست.

واقعیت این است که وجود و گسترش شبکه‌های اجتماعی باعث شده است دامنه‌ی توجه انسان‌ها کاهش پیدا کند، به همین دلیل یک ویدئوی کوتاه راحت‌تر شما را به مقصود می‌رساند و اجازه می‌دهد در رقابت یک گام پیش بیفتید.

همه چیز درباره‌ی ویدئوی کوتاه به کوتاه بودن آن برنمی‌گردد بلکه باید به چیزی که ترند شده و رواج پیدا کرده است هم توجه کرد. برای مثال TikTok با رقص‌ها، صداها و چالش‌هایی که در آن برگزار می‌شود شناخته شده است بنابراین اگر می‌خواهید برند شما در صفحه for you تیک تاک یا اکسپلور اینستاگرام دیده شود باید وارد این نوع چالش‌ها شوید و محتوای سرگرم‌کننده هم تولید کنید. آمارها نشان می‌دهد محتوای ترند بیشترین میزان تعامل ویدئویی را دارد.

بازاریابان معتقدند اولین موضوع مهمی که باید در نظر بگیرید مخاطب شماست. همه چیز به یک سؤال قدیمی برمی‌گردد: مخاطبان شما از چه کانال‌هایی و برای چه کارهایی استفاده می‌کنند؟ در ادامه باید به این پرسش پاسخ دهید که کدام یک از این پلتفرم‌ها برای به‌اشتراک‌گذاری ویدئوی کوتاه مناسب‌ترند. در حقیقت شما می‌توانید همان ویدئوهایی که جنبه‌ی سرگرمی دارند را با ماهیت برند خود هماهنگ کنید و در نتیجه به نتایج بهترین دست پیدا کنید.

ترندهای ویدئوی کوتاه که باید به آن‌ها توجه کرد

1.    چالش‌هایی که برندها برگزار می‌کنند

ویدئوهای کوتاه اولین‌بار زمانی به‌شدت مشهور شدند که محتوایشان رقص و آواز و موزیک‌های مختلف بود. امروزه برندها می‌توانند این ویدئوها را از فیلتر خودشان رد کنند و چالش‌های خودشان را بسازند و وایرال شوند.

بر اساس آمارهای موجود استفاده از این روش بازخوردهای بسیار معتبری داشته است و بسیاری از بازاریابان معتقدند این روش، بهترین روش حضور در شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۱ بوده است.

برای مثال برند Colgate  که تولیدکننده خمیردندان است، برای روز مادر چالشی با هشتگ makemomsmile راه انداخت که کاربران در سراسر جهان را تشویق می‌کرد ویدئوهایی که در آن کار خاصی برای شاد کردن مادرشان انجام داده‌اند به اشتراک بگذارند. این یک ایده‌ی عالی بود چون کار کلگیت هم دادن یک لبخند زیبا به افراد به‌حساب می‌آید.

2.    تبلیغات با حضور اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی است که سال‌هاست استفاده می‌شود و نمی‌توان آن را چیز جدیدی دانست اما این روزها برندهای بیشتری از این افراد در محتوای ویدئویی کوتاه استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد نرخ بازگشت سرمایه در این روش بالاست مخصوصاً اگر اینفلوئنسر مناسبی را انتخاب کرده باشید.

3.    تیزر محصول

به زمان میانگین تبلیغاتی که می‌بینید فکر کنید، زمان این تیزرها معمولاً بین ۶ تا ۶۰ ثانیه است که با طول میانگین محتوای ویدئویی کوتاه برابری می‌کند؛ بنابراین پلتفرم‌هایی که ویدئوی کوتاه در آن‌ها قابل‌ارائه است جای خوبی برای تبلیغ ارگانیک محصولات به‌حساب می‌آید. این روش مزایای زیادی دارد، لازم نیست هزینه‌ی زیادی انجام دهید، پتانسیل خوبی برای وایرال شدن ویدئوی شما وجود دارد و باعث می‌شود برندتان سر زبان‌ها بیفتد و توجه‌ها را به خود جلب کند.

4.    UGC یا محتوای تولید شده از سوی کاربر

یکی از مهم‌ترین ترندهای سال ۲۰۲۲ محتوای تولید شده از سوی کاربر است. مصرف‌کنندگان این نوع محتوا را دوست دارند و در حقیقت این نوع محتوا بیشتر روی تصمیم آن‌ها برای خرید تأثیر می‌گذارد تا محتوایی که از سوی برند تهیه شده باشد. UGC نرخ بازگشت سرمایه بسیار خوبی هم دارد. نکته‌ی جالب این است که تأثیرگذارترین محتوا را GenZ یا متولدین بین ۱۹۹۷ تا۲۰۱۲ تولید می‌کنند که در حال حاضر بین ۱۰ تا ۲۵ سال دارند و در پلتفرم‌هایی مانند TikTok بسیار فعال‌اند.

واقعیت این است که محتوای تولید شده از سوی کاربر، استراتژی برنده است زیرا برای داشتن آن‌ها به‌صرف هزینه و منابع زیادی احتیاج ندارید و درعین‌حال این ویدئوها بسیار تأثیرگذارند. این روش کاملاً مقرون‌به‌صرفه است و میزان تعامل افرا با برند را هم افزایش می‌دهد. می‌توانید یک فرایند تعریف کنید و از کاربران بخواهید در آن مشارکت کنند تنها کافی است از قبل این سؤال را خودتان بپرسید: «مخاطبان من با این موضوع ارتباط برقرار خواهند کرد؟» اگر جواب بله است پیش بروید.

5.    ویدئوهای پشت‌صحنه

یکی از مهمترین چیزهایی که برای مخاطبان برند وجود دارد اصالت و شفافیت است. در ساخت ویدئوهای کوتاه تنها چند ثانیه زمان دارید ارتباط برقرار کنید و باید بتوانید در همین زمان کوتاه، اتصال را برقرار کنید. چه راهی برای انجام این کار وجود دارد؟ خب هیچ روش عملی یا جواب مشخصی برای این سؤال وجود ندارد اما تجربه نشان داده است مصرف‌کنندگان با برندهایی که درباره‌ی پشت‌صحنه هم حرف می‌زنند ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند تحقیقات انجام شده نشان داده است برندهایی که مدیرعامل یا مدیران ارشدشان در شبکه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند و گاهی از جزئیات برای مخاطبشان حرف می‌زنند شانس بیشتری در بازار دارند. گاهی لازم است پرده‌ها را کنار بزنید و به مصرف‌کنندگان اجازه دهید بیشتر بدانند. نرخ بازگشت سرمایه در این روش هم بسیار بالاست و اگر از محتوای بامزه و تعاملی استفاده کنید نتیجه بهتر هم خواهد بود. می‌توانید از موزیک‌های محبوب استفاده کنید، نکاتی مطرح کنید که توجه مخاطب را جلب می‌کند و یک کال تو اکشن هم در شرح ویدئو قرار دهید. این روند می‌تواند به تولید سرنخ‌های بسیار خوبی منجر شود.

6.    ویدئوهای آموزشی و توضیحات جذاب

ویدئوهای کوتاه برندها در سال ۲۰۲۲ به سمت محتوای آموزشی، خودت انجام بده (DIY) و ویدئوهای توضیحی پیش می‌رود. گزارشی از مؤسسه‌ی Wyzowl در سال ۲۰۲۰ نشان داده بود که این سبک ویدئوها بسیار پرطرفدارند. این روزها هم بازاریابان معتقدند ویدئوهای حاوی نکات آموزشی و جالب یکی از مؤثرترین انواع محتواست.

ویدئوهای آموزشی به دلیل ارزش‌افزوده‌ای که در خود دارند گروه زیادی از مخاطبان را به خود جلب می‌کنند. مخصوصاً اگر چیزهایی به آن‌ها بگویید که در زندگی روزمره کاربردی باشد. برندهایی که آموزش را در اولویت استراتژي بازاریابی خود قرار می‌دهند در تولید سرنخ موفق‌تر عمل می‌کنند و بهتر می‌توانند مشتریان معمولی خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنند.

یکی از بهترین استراتژي‌ها این است که برای کسانی که در مرحله‌ی تصمیم‌گیری در سفر خرید خود قرار دارد ویدئوهای توضیحی تولید کنید، این کار می‌تواند آن‌ها را به خریدار قطعی تبدیل کند. این یک موقعیت برد – برد به‌حساب می‌آید. برندها می‌توانند مشکلات مخاطبان خود را پیدا کنند و برایشان راه‌حل ارائه دهند و در ازایش سرنخ‌های جدید، مشتریان وفادار و … را به دست بیاورند.

نکاتی برای بازاریابان ویدئویی

نکته‌ی مهم درباره‌ی محتوای ویدئویی کوتاه این است که در چند لحظه می‌توانید در TikTok یا Reels چیزی یاد بگیرید یا بخندید. از طرف دیگر تهیه‌ی این نوع ویدئو نسبتاً ساده است و البته افراد بیشتری می‌توانند دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند. این موضوع باعث می‌شود هر برندی باید به‌خوبی دیدگاه خود را بشناسد و بر اساس آن رفتار کند میل به رفتار بر اساس ترندها بسیار وسوسه‌انگیز است اما باید به‌خاطر داشته باشید که در هر شرایطی ماهیت خود را حفظ کنید و چالش‌هایی را انتخاب کنید که در مسیر کاری شماست. ابتدا روی جایگاه خود تمرکز کنید و معتبر بمانید. از ساختن چیزی از صفر نترسید، هر ترندی از جایی شروع شده است. در حقیقت همه چیز در یافتن میان تعادل میان ترندها و ماهیت برندتان است و بعد می‌توانید قدم‌هایتان را محکم بردارید. در ادامه درباره‌ی پلتفرم‌هایی که بیشترین مخاطب را دارند صحبت می‌کنیم:

  • تیک تاک: بخش بزرگی از جمعیت جوان در تیک تاک فعالیت می‌کنند و همین آن را به بستر مناسبی تبدیل کرده است. این پلتفرم بخشی به نام discover دارد که در آن می‌توانید موضوعات و هشتگ‌های پرطرفدار را ببینید، این صفحه منبع فوق‌العاده‌ای برای یک بازاریاب محتواست که ایده‌های جدیدی پیدا کنند.

هرچند معمولاً بازاریابان B2B نسبت به استفاده از چنین پلتفرم‌هایی محتاط هستند اما یکی از مطالعات انجام شده از سوی لینکدین نشان می‌دهد کسب‌وکارهایی که به سراغ این نوع شبکه‌های اجتماعی که با هیجانات کاربران در ارتباط هستند می‌روند در درآمدزایی موفق‌تر عمل می‌کنند.

  • Reels: بعضی از افراد این قابلیت اینستاگرام را TikTok2 نامیده‌اند اما ریلزها ثابت کرده‌اند منحصر به فردند. اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر فعال در طول ماه یک پلتفرم فوق‌العاده است اما ریلزها فصل جدیدی را در همین پلتفرم آغاز کرده‌اند اینستاگرام مخاطبان متنوع‌تری نسبت به تیک تاک دارد و رده‌های سنی بیشتری را پوشش می‌دهد بنابراین بیشتر می‌توانید روی آن حساب کنید. به‌علاوه اینستاگرام در ایران محبوبیت بیشتری دارد.
  • Youtube shorts: یوتیوب پلتفرم بسیار محبوبی در سراسر دنیاست اما بیشتر برای محتوای مفصل و کامل شناخته می‌شود. یوتیوب شورت تلاش این پلتفرم برای پیوستن به پلتفرم‌های ویدئوی کوتاه است که از سال ۲۰۲۰ شروع به کارکرده و در اختیار مردم سراسر جهان قرار دارد.

پلتفرم‌های دیگری هم در دنیا وجود دارد که وابسته به میزان محبوبیتشان و تعداد کاربران فعال می‌توانید به سراغشان بروید.

جمع‌بندی

صدها روش برای گنجاندن ویدئوهای کوتاه در استراتژی بازاریابی شما وجود دارد و هرکدام مزایای خودشان را دارند. نکته‌ی مهم در این زمینه این است که باید مخاطب خود را به‌خوبی بشناسید و نیازهایش را در نظر بگیرید. باید حوصله به خرج دهید و روش‌های مختلف را امتحان کنید و به داده‌ها گوش کنید. نتایج به شما خواهند گفت کدام مسیر شما را به مقصد دلخواه می‌رساند.

مطالب پیشنهادی

تضمین کیفیت محتوا

قیمت رقابتی

خدمات ویژه حمل و نقل

تحویل سریع سفارش

فرایند کاملا آنلاین

با دیجی‌کالا

خدمات مشتریان

راهنما

همراه ما باشید!

با ثبت ایمیل، از جدید‌ترین تخفیف‌ها با‌خبر شوید

برای استفاده از مطالب دیجی‌کالا، داشتن «هدف غیرتجاری» و ذکر «منبع» کافیست. تمام حقوق اين وب‌سايت نیز برای شرکت نوآوران فن آوازه (فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا) است.

سرویس حمل و نقل رایگان

ویژه خدمات کارخانه محتوا

+

%30 تخفیف اولین سفارش درج و عکاسی

کد تخفیف : CF#LOG#F#

مخصوص فروشندگان استان کرج

سرویس حمل و نقل رایگان

ویژه خدمات کارخانه محتوا

+

%30 تخفیف اولین سفارش درج و عکاسی

کد تخفیف : CF#LOG#F#

مخصوص فروشندگان استان کرج